Ga naar inhoud

Groene biotex


Alis

Aanbevolen berichten

Weet iemand misschien of je een (flink) abces ook schoon mag maken met groene biotex bij konijnen? Ik herinnerde me ineens dat ik dat ooit bij een tam ratje heb gedaan (hij had echt een mega abces op zijn buik toen na een castratie :( ) en dat was heel mooi genezen. Is dit bij konijnen ook een optie of is dat (aan het kopje) een grote no no?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, nog steeds niet teruggebeld. Ik ben zo langzamerhand ook wel in het 'baat het niet dan schaadt het niet stadium' aangekomen. Tenzij de dierenarts gaat steigeren ("nee, dat is slecht want...") ga ik het denk ik maar proberen want dit is niks :no:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik hoorde maar niks dus zelf eventjes gebeld. De dierenarts raadt het niet aan omdat het te agressief zou zijn voor een abces. Toch is het me aangeraden door een dierenarts toen mijn ratje een abces had. Ik moet maar afwachten tot morgen (vandaag kon er geen afspraak meer gemaakt worden). Chloe eet nog steeds goed dus ik denk dat de pijnstillers goed hun werk doen, dat is iig iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als het voor een rat kan, waarom dan niet voor een konijn. Vind ik een beetje raar.

Ik dee het ook bij her abces van mn kat. Dat sprong elke dag open en moest dan schoongemaakt worden en dat kon O.A. met groene biotex.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het ook niet, het was wel een andere dierenarts die dat aanraadde en het zijn verschillende diersoorten. Maar dat abces zo pussig laten tot morgen is ook niet echt een optie vind ik :( De assistente raadde (ineens?) spoelen met Betadine opgelost in water aan, volgens mij is dat nog veel agressiever eigenlijk. Gekookt water en zeezout is ook nog een optie, dat doe je iig voor zwaar ontstoken piercings en is minder agressief dan ontsmettingsmiddel, maar voor zover ik weet is Biotex echt de mildste van de drie. De assistente zei ook dat Biotex soda was, volgens mij zijn zo gewoon niet zo op de hoogte van de werking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijn een tijd geleden ook moeten behandelen aan een abces in zijn oor. Dit moest ik openweken met een biotex-oplossing en dan goed uitspoelen met een betadine-oplossing. Zijn oor is heel snel herstelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen dat ik geen betadine in huis heb :( Ik vind het een beetje raar dat mijn dierenarts me niet heeft aangeraden om te spoelen ergens mee, ik dacht dat het niet nodig zou zijn door de AB zalf. Ik denk dat ik het ga schoonmaken met gekookt water en biotex aan de buitenkant, en dan ga proberen te spoelen met gekookt water en zeezout. Arme nijn, hij vindt het echt niet fijn als ik er aan zit. Misschien toch maar kijken of de andere (konijnkundige) dierenarts morgen wel plek heeft. Toch vond ik dit een erg sympathieke vrouw, ze leek erg begaand met Chloe en wist ook dat het abces het beste verwijderd kon worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster heeft een plekje net boven haar ogen. Ik moest op aanraden van een kk da (helpt het asiel met de konijnen) 3 dagen, 2x per dag desinfecteren. Hiervoor kon ik biotex of betadine jodium gebruiken. Ik moest wel oppassen voor de ogen.

Ik heb geen biotex in huis, dus gebruikte ik betadine jodium.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou zo veel makkelijker zijn als dierenartsen het gewoon met elkaar eens waren en allemaal hetzelfde zouden zeggen . Ik heb het water gekookt en er staan nu drie glaasjes af te koelen, een met zeezout, een met biotex en een naturel. Ik heb net ook het hele hok schoongemaakt met biotex en de logeerkamer waar hij staat laten luchten met het raam open. Meneer zelf racet weer door het hele huis (en keutelt er flink op los overal...), je zou zeggen dat hij doodziek is door dat abces maar het is hem niet aan te zien. Weinig beweging is ook niet goed voor zijn gezondheid en het helingsproces zullen we maar zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zo, dat doen inderdaad alle prooidieren. Zodra ze laten zien dat ze pijn hebben is het eigenlijk al te laat. Als dat het geval was zat ik nu ook al bij de dierenarts. Blij ben ik alleen niet met de situatie. Ik denk dat hij er ondanks zijn levendigheid behoorlijk slecht aan toe is.

aangepast door Alis
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .