Ga naar inhoud

Konijn met hoogtevrees?


Miranda1991

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een konijn die waarschijnlijk hoogtevrees heeft.

Ik heb een groot hok (Ferplast Ranch) en dat hok heeft twee verdiepingen, en een kleine bovenverdieping, een soort zolder.

Nu de zon weer begint te schijnen, doe ik het luik open, zodat mijn twee nijnen ook beneden kunnen spelen.

Pluis racet de trap op en af, en vind 't beneden heerlijk. :)

Maar Amadeüs durft niet, hij vlindert een beetje bij de trap rond, maar naar beneden durft hij niet.

De trap naar het zoldertje, durft hij wel op en af, maar toen hij gister boven zat, en Pluis het trappetje eraf kopte, bleef Amadeüs heel bang in een hoekje zitten, toen ik de trap weer goed deed, ging meneer naar beneden.

Dus ik denk dat hij hoogtevrees heeft, als dit überhaupt bestaat bij konijnen.

Het is niet echt een ramp, maar het zou gaaf zijn als iemand mij tips kan geven hoe ik Amadeüs naar de beneden verdieping kan krijgen.

Met eten lokken lukt niet, en als ik hem beneden neerzet, durft hij ook niet naar boven, en moet ik half op de grond liggen om 'm weer te pakken, want de beneden etage heeft alleen een klein schuifdeurtje, niet handig dus.

Als iemand advies heeft, heel graag! :yes:

- Miranda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit ook gehad met mijn Bibi. Ik heb ook een hok met twee verdiepingen en ze moest heel erg wennen aan het trapje. Ik dacht in eerste instantie dat ze het ook niet durfte, maar dat valt mee. Ze is er nu gewoon aan gewend en springt er op en af. Ik heb haar in het begin een beetje geholpen met mijn handen. Het leek me toen wat grof, maar ik heb het voorzichtig geprobeerd en ze begrijpt het nu prima! Als je hem een beetje lokt en vervolgens een klein duwtje geeft ( niet te hard, niet naar beneden gooien ofzo ) helpt dat misschien! Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar geef je de konijnen hun voer tijdens voertijd? Op de boven of onderverdieping? Wat ik zou doen is op de bovenverdieping het voer gaan aanbieden, en lekker rammelen met de voerbak/biksbak voordat je eten gaat geven. Als ze dit gaan assoscieren met 'we krijgen eten', dan kun je je konijn beneden neerzetten voor voertijd, en dezelfde routine met voerbak/biksbak rammelen op/bij de bovenverdieping. Ik denk gewoon dat het een kwestie van wennen is en dat hij meer bang is voor het trappetje dan dat ie hoogtevrees heeft. Dus gewoon dagelijks even mee bezig gaan en dan moet het wel gaan lukken. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de adviezen! :D

@bentemelissa: Dat heb ik ook al eens geprobeerd, en toen had ik konijnen-tandafdrukjes in mijn hand, hahaha.

@ShinLi: Ik geef ze voer op de bovenverdieping inderdaad, bedankt voor je advies, ik zal het gaan proberen, ik hoop/denk dat het werkt, want als er één konijn gek is op eten, is het Amadeüs wel! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heb ik het ook gedaan toen mijn nijnen voor het eerst in zo'n 2 verdiepingen buitenhok kwamen met trappetje. Dan moeten ze maar ff doorbijten hoor, hij went vanzelf, en anders een keer maar geen biks als hij niet boven komt! Je moet gewoon even streng zijn voor je konijn, maar ook voor jezelf dat je hem niet boven zet als hij niet meteen naar boven gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Zo heb ik het ook gedaan toen mijn nijnen voor het eerst in zo'n 2 verdiepingen buitenhok kwamen met trappetje. Dan moeten ze maar ff doorbijten hoor, hij went vanzelf, en anders een keer maar geen biks als hij niet boven komt! Je moet gewoon even streng zijn voor je konijn, maar ook voor jezelf dat je hem niet boven zet als hij niet meteen naar boven gaat.

Even een update over Amadeüs het hoogtevrees konijn. :bunny4:

Ik had hem dus beneden gezet, (inmiddels heeft hij het rammel-biks ritueel goed in zijn koppie), en hij keek verbaasd rond.

Hij hoorde de biks rammelen, en Pluis (boven) begon te eten.

Amadeüs zetten zijn voorpootjes op het trappetje, en begon te stampen met zijn achterpootjes.

Vervolgens kwam Pluis (een vrouwtje) naar beneden, en begon als een gek op Amadeüs te rijden!

Territorium dus, omdat Pluis vaker beneden was geweest.

Ik liet het, onder toezicht uiteraard, even op zijn beloop, en het werd wat rustiger tussen de nijntjes.

Niet lang daarna werd het echt menens, en werd het vechten. :grrrrrr:

Ik heb de beide konijnen meteen even een time-out moment gegeven, even gescheiden en buiten het hok.

Toen ze beiden rustig waren, heb ik ze op de bovenverdieping gezet, de toegang tot de trap naar beneden afgesloten.

Na even snuffelen lagen ze tegen elkaar aan te slapen! :surprised:

Ik weet het echt even niet meer hoor, met die twee. :s

Moet ik nu met Amadeüs doorzetten, of niet?

Nu Pluis zo agressief doet op de benedenverdieping?

- Miranda

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou het hele hok eens goed uitkuisen zodat ze de benedenverdieping misschien niet meer zozeer beschouwd als haar territorium. voedsters kunnen daar wat heviger in zijn dan rammen en het dan nog eens uitproberen. misschien is het al wat voorbarig om er nu mee te stoppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .