Ga naar inhoud

konijn is ziek


fristi

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik ben nieuw hier en ook een nieuw konijnenbaasje.

Ons konijntje is bijna 8 weken oud en nu 2 weekjes bij ons. Hij komt bij familie vandaan die veel konijnen hebben.

Tot vanmorgen was het een leuke spring-in-het-veld. Die buiten zijn hok heel veel binkys maakte. telkens aan het rennen en super nieuwsgierig als we iets in de tuin verplaatst hadden. De tuin is helemaal konijn veilig gemaakt zodat hij los kan lopen als we thuis zijn.

Maar vanmorgen was het ineens helemaal mis, hij zat onder zijn loopplankje, helemaal smerig, heel zijn hokje onder de diarree. Zo zielig. Ik heb hem eerst uit zijn hokje gehaald en in een doos met schoon hooi gezet in een handdoek om hem warm te houden. Daarna naar binnen verplaatst. toen hier gezocht hoe ik hem schoon kon krijgen. lekker een warm badje voor hem gemaakt, hem gewassen. dat vond hij best leuk, want hij was een beetje aan het rondlopen in het water, gewoon nieuwsgierig. daarna goed afgedroogd en een tijdje op de arm gehouden. Dat was al apart want tot nu toe wilde hij niet op de arm of opgepakt worden, wat we dus ook eigenlijk niet doen. Hij ligt nu in de doos terug om dat hij nog niet helemaal droog is wil ik hem nog niet in zijn hok terug doen.

Maar ik maak me wel zorgen, hij zit heel stil. drinkt wel af en toe. Maar is gewoon niet levendig zoals eerder.

Wat kan ik nog meer voor hem doen?

En het ergste is nog wel dat ik denk dat het mijn fout is. Hij kreeg maar heel minimaal biks, maar gisteren had ik hier zitten lezen en zag dat hij eigenlijk te weinig kreeg, dus ik had hem meer gegeven. En nu is hij dus ziek geworden. Hij krijgt verder alleen biks en hooi omdat ons gezegd was hem tot 10 weken oud geen groen te geven. en daarna heel langzaam te introduceren met hele kleine hoeveelheden en dat daarna nog steeds hooi het belangrijkste blijft.

Hij heet trouwens Fristi. en is een dwergkonijntje.

alle tips zijn welkom.

Groetjes Nathalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Z.s.m. naar de dierenarts. Diarree, niet levendig zijn.. Dat is echt een teken dat het mis is, bij elk konijn maar zeker bij een konijn dat zo jong is. De kans is groot dat het inderdaad samenhangt met de plotselinge toename in de hoeveelheid brokjes, voor jonge konijntjes is het weliswaar belangrijk dat ze daar genoeg van krijgen. Ze groeien immers nog. Maar daarnaast hebben ze ook nog erg gevoelige darmpjes en zeker biks waar veel eiwitten in zitten, is best riskant. Dikke buikenziekte (DBZ) is op zich vrij aannemelijk gezien de leeftijd en het feit dat hij opeens veel meer brokjes heeft gekregen. Bij zulke jonge dieren zie je echter ook vaak coccidiose.

Z.s.m. een dierenarts bellen en neem wat ontlasting mee, zodat ze die kunnen onderzoeken.

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?19037-Lijst-met-konijnkundige-dierenartsen-(vernieuwd)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk meteen naar een dierenarts toe. Zorgen dat hij warm blijft en eventueel met een spuitje wat vocht geven. Hooithee kan ook. Hooi begieten met kokend water en laten trekken en afkoelen. Neem ook wat ontlasting mee kunnen ze inderdaad kijken of hij geen wormen of coccidiose heeft.

Heel veel sterkte en laat ons nog even weten hoe het verder gaat met je konijntje.

KNuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie advies opgevolgd en een dierenarts uit de lijst hier gebeld. Omdat hij nog goed drinkt mag ik het tot morgen aankijken. Ze heeft me heel veel tips gegeven over zijn voeding en hoe het aan te pakken. Nu even laten rusten en goed warm laten worden en dan vanmiddag een paar biks geven. en vers hooi. en dan vanavond ook weer en dan moet hij toch wel gaan eten. als hij dat niet doet moeten we morgen langskomen.

Ze zei dat konijntjes binnen 24 uur moeten herstellen en anders langskomen. Dus ik hou hem maar goed in de gaten vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie advies opgevolgd en een dierenarts uit de lijst hier gebeld. Omdat hij nog goed drinkt mag ik het tot morgen aankijken. Ze heeft me heel veel tips gegeven over zijn voeding en hoe het aan te pakken. Nu even laten rusten en goed warm laten worden en dan vanmiddag een paar biks geven. en vers hooi. en dan vanavond ook weer en dan moet hij toch wel gaan eten. als hij dat niet doet moeten we morgen langskomen.

Ze zei dat konijntjes binnen 24 uur moeten herstellen en anders langskomen. Dus ik hou hem maar goed in de gaten vandaag.

Ik maak me hier zorgen om. Als het konijn niet alweer aan het eten is, vrees ik dat morgen te laat gaat zijn. Niet eten is bij ieder konijn een situatie waarbij snel gehandeld moet worden. Niet eten in combinatie met diarree bij zo'n kleintje is nog veel gevaarlijker.

Vervelend dat je een dierenarts hebt getroffen die het nog een dag wil aankijken. Dat toont maar weer eens aan dat we niet blind kunnen varen op de lijst.

Ik zou zo snel mogelijk een andere dierenarts raadplegen.

Hou hem ondertussen warm en bied hooi en water aan. Ik meen dat biks juist helemaal geen goed idee is, mocht het dikke buikenziekte zijn. Als je konijn geen hooi eet, dan heb je snel dwangvoer nodig (hoewel daar misschien weer te veel eiwitten in zitten voor een konijn met dikke buikenziekte, ik hoop dat iemand met meer ervaring met dikke buikenziekte hierover iets kan zeggen).

Coccidiose kan het ook goed zijn.

In beide gevallen heb je snel een dierenarts nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees nergens dat hij niet meer eet, maar toch zou ik ook naar de dierenarts gaan. Hij is duidelijk ziek en met een ziek konijn moet je nooit maar even aankijken want als een konijn eenmaal ziek is kan de zaak zo bekeken zijn.

Goed dat je een dierenarts uit de lijst hebt gezocht, maar deze lijst is op basis van andere mensen hun ervaring en er hoeft maar 1 iemand een keer tevreden zijn geweest over nageltjes knippen en zo'n dierenarts kan dan al op de lijst komen. Het is dus belangrijk ook zelf op te blijven letten en in dit geval is het belangrijk om tot actie over te gaan wat dus niet strookt met wat de dierenarts zegt.

Bel maar een andere, hier moet echt even iemand naar kijken.

En voel je niet schuldig, je hebt gedaan wat je dacht dat goed was :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees nergens dat hij niet meer eet

Klopt, ik las zojuist het beginbericht na en zag inderdaad ook dat er niet gezegd wordt dat het konijn niet eet.

Omdat er staat "drinkt wel af en toe" ben ik er vanuit gegaan dat hij niet meer eet. Ik hoop dat ik het verkeerd geinterpreteerd heb en hij nog wel wat eet.

Situatie is inderdaad sowieso ernstig genoeg om direct naar de dierenarts te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft nog steeds diarree. Hij drinkt nu ook niet meer, alleen uit een spuitje als ik die in zijn bekje doe dan slikt hij het door.

Eten doet hij inderdaad ook niet.

Na jullie berichtjes ga ik gewoon nog eens terug bellen naar de dierenarts.

Maak me toch erge zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

helaas heeft de dierenarts niets meer kunnen doen.

zijn temperatuur was erg laag, hij had het benauwd en blauw/grijs rond de neus en mond, ze vonden hem ook erg mager en dat kon duiden op een al langer aanwezig probleem maar omdat hij al die tijd goed at en vrolijk en nieuwsgierig was hebben wij niks gemerkt. daarbij de ernstige diarree en de futloosheid en de dierenarts heeft aangegeven dat ze het wel wilden proberen maar dat de kans heel klein was dat hij het zou redden. op mijn vraag of het geholpen had als ik eerder vanmorgen al was gekomen zeiden ze van niet. hij was te jong en zwak om dit te overleven. Daarom heb ik hem laten inslapen, en dat ook echt. hij heeft alleen een spuitje gekregen om te slapen en toen is hij al overleden.

Hij ligt nu begraven in de tuin.

de dierenarts dacht dat het een parasiet is geweest. waardoor hij zo ziek is geworden.

bedankt voor al jullie adviezen.

hopelijk tot over een tijdje als dit gezakt is en we weer een nieuw konijn mogen begroeten in ons gezin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat jammer. Heel veel sterkte.

Ik wil niet op het verkeerde moment iets zeggen wat misschien verkeerd kan vallen, maar als je later weer een konijntje wil zoals je zei dan is dit wel belangrijk om te weten: dan kan je er beter een nemen die minstens 8 weken oud is. Tot die tijd horen ze eigenlijk nog bij mama te zitten :)

Niet dat jij er iets aan kon doen of zo, vat dit niet verkeerd op alsjeblieft. Ik heb mijn konijntje ook met 6 weken oud genomen omdat ze zeiden dat dat kon en dat heb ik ook op internet gelezen maar het klopt eigenlijk niet. Geen verwijt dus. Maar zulke jonge konijntjes zijn eigenlijk nog te kwetsbaar om al alleen te zitten. Dus dat wilde ik toch even als tip meegeven om herhaling bij je volgende konijntje te voorkomen aangezien die misschien weer van hetzelfde adres komt en je dit niet nog een keer mee hoeft te maken.

Nogmaals sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .