Ga naar inhoud

Help! wie kan mij nog advies/tips geven voor mijn zieke konijn Dribbel.


MarDrib

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Ik zal direct aangeven, dit wordt een lang verhaal. Ik ben dan ook een beetje ten einde raad.

Ik hoop dat jullie mij misschien wat adviezen kunnen geven of ervaringen delen. Hierbij mijn verhaal.

Ongeveer 3 weken geleden is mijn geliefde konijntje dribbel (bijna 7 jaar) gestopt met eten.

Enkel hooi en af en toe een stukje brood gingen er nog in. Direct ben ik naar de dierenarts gegaan.

Die gaf aan dat hij een gasbel in zijn maag had. Meteen Carprofen (pijnstiller) en Cisaral voor de darmen meegekregen.

In de eerste week heb ik dus deze medicijnen gegeven en ook ben ik begonnen met dwangvoer geven (critical care).

Eind eerste week geen verbetering, ook drinken deed hij steeds minder en hij had bijna geen keutels meer.

Weer terug naar de dierenarts. Dribbel is al twee keer in zijn leven geholpen aan zijn kiezen, daarom

is zijn gebit bij het eerste bezoek ook al bekeken. Nu weer, maar nog steeds was de conclusie dat deze er goed uitziet.

Dus ik ben naar huis gestuurd met dezelfde tips. Medicijnen geven, critical care zoveel mogelijk blijven geven.

Want volgens de arts zit de gasbel er nog steeds.

Verder gedurende de tweede week veranderd er weinig, hij eet nog steeds niets.

Wel moet ik zeggen dat zijn persoonlijkheid onveranderd is. Hij is nog vrolijk en alert. Al speelt hij wel veel minder dan normaal.

De derde week. Ik maak me grote zorgen. Onder zijn kin is een grote kale plek ontstaan. Ook begint er lijkt wel een bobbel te groeien. Zijn huid is schraal en ...hard...als ik dat zo goed omschrijf.

Ik bel de arts op ik wil zo snel mogelijk geholpen worden.

Afgelopen week ben ik dus op woensdag heen geweest. Conclusie is deze keer heel anders.

(tevens had ik nu ook een andere dierenarts, omdat die van mij geen dienst had.)

Dribbel heeft een abces onder zijn kin, dit komt waarschijnlijk door een probleem met zijn gebit.

Hij kreeg direct een antibiotica spuitje, de cicaral hoefde ik niet meer te geven, maar wel nog de pijnstiller.

Donderdag nogmaals terug voor een extra antibiotica spuitje.

Afgelopen vrijdag was de grote dag, hij zou onder een lichte roes goed onderzocht worden.

(terwijl ik op mijn werk zat heeft mijn moeder hem gebracht, ik ben zelf afgelopen week aan een nieuwe baan begonnen dus ook voor mij is er dubbel stress)

Om 9 uur is hij gebracht, half 12 kreeg ik eindelijk een telefoontje. Dribbel is geholpen aan zijn tanden.

Er zijn diverse haakjes aan zijn kiezen weggehaald, ook hebben ze de voortanden geknipt.

Het abces bleek niet vastgegroeid, dus kon opengemaakt en leeggezogen worden.

De dierenarts gaf aan dat ik enkel in de gaten moest houden of hij weer ging eten, daarbij twee maal daags enrofloxoral , antibiotica dus toedienen.

Gisteren begin van week 4 dus , maakte ik me nog steeds zorgen.

Zelf heb ik het idee dat het abces helemaal niet kleiner is. Daarbij eet hij nog steeds niets.

Wij wonen vlakbij de dierenarts en mijn moeder kwam de arts toevallig op straat tegen en had de situatie uitgelegd. De arts vertelde dat we de wond ook open hadden moeten houden en reinigen. DIT IS MIJ NOOIT VERTELD!

(even ter info, deze arts had niet zelf de operatie gedaan, maar is de vervangend arts die ik een keer had gehad)

Natuurlijk was ik behoorlijk boos met dit gebrek aan info. Direct de wond bekeken, zag er goed uit.

Ze had maar een klein sneetje gemaakt. Meteen water gekookt en iets laten afkoelen. de korst schoongewreven en daardoor liet het korstje los, er kwam een klein beetje pus uit. Heel weinig.

Wel heb ik direct erna de praktijk gebeld, deze had gelukkig dienst gisteren. ik kreeg de arts die de operatie heeft uitgevoerd aan de lijn, daar was ik erg blij mee. Ik heb uitgelegd dat ik het erg vervelend vind dat ik twee verschillende dingen hoor (niets aan de wond doen/wond openhouden). Ze gaf aan dat ze het abces ook maar een klein beetje had opengesneden om zo alles schoon te maken. Ze wist dat dit heeel snel zou dichtgroeien en daarom wou ze liever dat we het met rust lieten zodat de antibiotica zijn werk kon doen. Zelf gaf ze wel aan dat ze het vervelend vond dat ik twee verhalen moest horen. Haar conclusie dat het abces nog niet kleiner is , het zal wel opgezwollen zijn.

Nu is het maandag , de vierde week en er is wel een klein lichtpuntje.

Vanochtend heb ik echt klinisch de kooi schoongemaakt. Natuurlijk maak ik vaak de kooi schoon, maar nu heeft alles een schoonmaakbeurt gehad, zelf het speelgoed dat hij heeft. (ik las namelijk ergens dat konijnen zelfs aan dingen nog kunnen ruiken dat ze ziek waren of zijn. Vandaar mijn schoonmaakwoede.)

Hij heeft vandaag enkele brokjes gegeten , (hij krijgt science selective brokken) en ook een stukje brood. Dit heeft me al blij gemaakt.

Maar dit neemt niet weg dat dit nog steeds weinig is, hij ook nog weinig keutels heeft en dat hij het abces nog heeft.

Moet ik morgen maar weer de DA bellen voor een afspraak deze week?

Moet ik alles afwachten? hebben jullie bepaalde ervaringen of tips die jullie willen delen?

Hopelijk kunnen jullie mij en dribbel bijstaan.

Alvast bedankt,

Groetjes, Marissa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg..

Ik zie eigenlijk meerdere dingen, waarbij ik me afvraag of een second opinion van een andere, konijn kundige dierenkliniek niet beter is.

Waarom hoefte je geen cicaral en geen carprofen meer te geven? Het konijn eet nog onvoldoende, dus kan cicaral geen kwaad. En een abces lijkt mij pijnlijk, dus kan carprofen geen kwaad.. Bovendien is carprofen ook nog ontstekingsremmend..

Een konijn dat pijn heeft, zal niet of nauwelijks eten en dus ook niet of nauwelijk keutels hebben.

Ik vind het nogal een verschil.. Een gasbel in de maag en geen haken / een abces onder de kin door haken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het konijn gebitsproblemen en een abces heeft (wat ook het eerste was dat in mij opkwam, gelukkig ook bij de vervangende dierenarts) wil niet zeggen dat er geen gas aanwezig was hè. Door de pijn en de haken is het konijntje waarschijnlijk slechter gaan eten en daardoor kan gas ontstaan. Het gebeurt helaas nog zeer regelmatig dat haken gemist worden doordat het moeilijk is het volledige gebit te bekijken bij een konijn dat niet onder narcose is. Mijn DA kijkt daarom tegenwoordig alleen nog onder een roesje de kiezen na, dat geeft tenminste een betrouwbaar beeld en kan veel ellende voorkomen.

In dit geval sluit ik me overigens bij Nicky_The aan, ik zou voor een second opinion gaan. En anders zou ik in elk geval naar de vervangende dierenarts gaan indien mogelijk, in plaats van naar je huidige dierenarts. Alles wat de vervanger gezegd heeft komt op mij vele malen beter over. Wat Elnienkjo zegt klopt inderdaad ook, de wond moet juist open blijven en meestal minimaal één keer daags gespoeld worden om zo veel mogelijk pus en troep te verwijderen.

Ik kan nergens uit op maken dat je gestopt bent met de Carprofen (maar kan er ook overheen gelezen hebben) als dat klopt; persoonlijk zou ik die blijven geven. Cisaral, tja, het kan geen kwaad maar als hij wel redelijke ontlasting produceert is het ook niet direct grote noodzaak. Goed om te lezen dat hij wel wat wil eten. Ik hoop dat het zo doorzet en dat het ook gaat lukken de juiste behandeling voor het abces in te stellen. Heel veel succes met Dribbel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig zijn bij mijn Borisje afgelopen vrijdag haakjes van de kiezen verwijderd. Gelukkig had hij geen abces.

Een paar tips om je konijn aan het eten te houden (werkte bij Boris goed):

SS biksjes weken in een bodempje water (dat ze net onder staan), dat eet makkelijker, wel ook harde biksjes blijven aanbieden, Borisje schakelde vanzelf over van de zachte naar de harde biksjes toen het beter met hem ging

Gedroogde of verse kruiden geven, ik geef meestal munt en peterselie als er ook eventuele darmproblemen zijn, plantjes kan je in de supermarkt kopen

Kruidenhooi geven

Witlof, andijvie of paardenbloemblad (goed wassen!) geven, als je konijn tenminste groente gewend is

En als hij pijn lijkt te hebben 2x daags Carprofen geven, eventueel kan je de dosis afbouwen als het beter lijkt te gaan en kijken hoe hij reageert, dan kan je een beetje inschatten hoe lang hij pijnstilling nodig heeft

Als je denkt dat hij gas heeft dan kan je eventueel Infacol voor babies geven (Etos of Kruidvat), hiervoor kan je het beste even e.e.a. nalezen op http://www.konijnen.nl/ziekten/gas.htm

aangepast door Wammes030
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allemaal,

allereerst bedankt voor alle tips en info!

Ik ben hier al een stuk wijzer uit geworden.

@elnienkjo,..bedankt voor je tip over het abces , ik ga vanavond met hulp de wond weer nakijken (want dit is erg lastig alleen) , is er geen verandering dan ga ik zeker weer met de dierenarts in overleg.

Ben het met jullie allen eens dat een second opinion ook geen slecht idee is. Ik ga opzoek naar een betere arts in de buurt.

Mocht ik dit niet snel kunnen vinden dan zal ik zeker vragen naar mijn vervangend dierenarts.

@Nicky_the de carprofen hoefde ik niet meer te geven toen de antibiotica daarvoor in de plaats kwam.

Al ga ik die straks toch even geven na zijn dwangvoer want de antibiotica krijgt hij ook maar 2x daags.

De Cicaral moest ik stoppen omdat ze vonden dat het probleem dus enkel bij het gebit lag en niet de maag.

Ik vind inderdaad ook dat de artsen elkaar ontzettend tegenspraken, dat was ook zo verwarrend.

@Dollie Ik ga dus ook voortaan direct om een tanden controle onder een klein roesje vragen, wanneer er grote problemen zijn.

Want inderdaad was dit direct gedaan had het Dribbel een hoop ellende bespaard.

Dribbel zijn ontlasting wordt inderdaad een stuk beter, dus ik laat de cicaral op het moment voor wat het is.

Bedankt voor de tips, ik kijk naar de second opinion.

@Wammes030 Bedankt voor de super tip om de SS biksjes in een bodem water te leggen en te weken.

Dit net direct gedaan nadat ik het las. En terwijl ik nu typ, zit dribbel naast me een paar brokjes te eten. Super!

Ik zal ook wat kruiden halen voor hem. Verder is hij groente zeker gewend. Heb hem broccoli gegeven vandaag, drie kleine stronkjes, ik hoop dat dit ook een goeie groente is voor hem? (hij heeft het overgens wel op!)

Verder aan allemaal ik hoop ook dat het snel beter gaat met dribbel! Ik ga vanavond naar het abces kijken , als ik het niet vertrouw ga ik voor vrijdag weer een afspraak maken.

Trouwens als dribbel wat meer geweekte biksjes eet , is het dan handig het dwangvoer ook wat af te bouwen?

Ow en wat mij opviel is dat hij ook wat koel aanvoelt, niet meer zo warm tussen de oren.

hebben jullie daar ideeën over?

Nogmaals dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je zeggen waar je woont? Dan kunnen bb leden bij jou in de buurt aangeven wat wel en geen goede konijnen da is..

Carprofen is een pijnstiller. Ik snap echt niet waarom hij dat niet zou hoeven hebben als hij aan de antibiotica gaat.. De antibiotica is geen pijnstiller.. Ik weet niet of jij eens een keer antibiotica hebt gebruikt voor iets wat pijn deed en dan geen pijnstillers gebruikte? Dan zul je begrijpen dat die pijn niet verdwijnt op het moment dat je met de antibiotica begint.. Dit kan wel een tijdje duren..

En nogmaals: konijnen met pijn eten niet of nauwelijks..

Het geven van zachte voeding lijkt mij ook niet handig. Dan werk je juist de komst van nieuwe haakjes in de hand..

De cicaral is puur bedoeld om de maag opgang te brengen/te houden bij een konijn dat niet of nauwelijks eet. Je konijn eet nu wel (zoals ik begrijp) dus dan is het nu niet meer nodig.

Ik hoop dat hij snel weer de oude is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik zou idd naar een andere dierenarts gaan. Vind het een raar verhaal. En idd weer beginnen met pijnstilling, dit heeft hij echt wel nodig. Wat ik me wel afvraag, is of je kaakabces/kieswortelabces wel onder een licht roesje had gezien. Lijkt me nog erg lastig.

maar goed, nogmaals; naar een andere dierenarts gaan, of aan je dierenarts vragen om het abces goed te laten openen en te spoelen. Kaakabcessen moet je zien als honingraatjes (om het eventjes héél simpel uit te leggen) als er in zo'n honingraatje wat pus blijft zitten, dan gaat het simpelweg niet over. Je kan ook vragen of Depociline misschien zin heeft.

Heel veel succes met je konijn, dit is echt niet leuk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het geven van zachte voeding lijkt mij ook niet handig. Dan werk je juist de komst van nieuwe haakjes in de hand..

Als een konijn weinig tot geen biks eet, dan moet je dwangvoeren en dwangvoer is ook zachte voeding. Als dus zou blijken, dat mijn konijn, dat gedwangvoerd moet worden, wel uit zichzelf in water geweekte biks wil eten, dan zou ik zeker voor die optie kiezen. Dwangvoeren betekent toch altijd wel stress en zelf geweekte biks uit een bakje slobberen niet.

@ MarDrib

Je zult zelf in moeten schatten, of Dribbel genoeg biks binnen krijgt. Als hij geweekt ongeveer net zoveel biks eet als normaal, dan hoef je zeker niet te dwangvoeren. Maar als hij niet genoeg naar binnen slobbert, zul je hem toch bij moeten voeden. Als ik jou was, zou ik afwegen, wat hij normaal op een dag at aan SS en die hoeveelheid verdeeld over de dag in slobberversie aan hem geven. Blijft er veel over, dan moet je hem bijvoeren, maar als hij (bijna) alles opeet, dan kun je het even aankijken. Het voordeel van deze manier van voeren, afgezien van minder stress voor Dribbel, is, dat je, als hij goed eet van de slobber, steeds minder water kunt gebruiken, zodat de biksjes steeds iets harder worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit me geheel aan bij Beestenbende wat betreft de zachte voeding. Groen is ook prima, alles wat hij zelf wil eten is goed. Broccoli is niet hard om op te kauwen, enkel het afbijten en dan maakt het nog verschil of het de roosjes zijn of de stronk. Als hij de SS goed kon eten, zou hij dat waarschijnlijk wel doen, anders valt hij ook niet aan op geweekte brokjes.

Wat betreft een roesje en het al dan niet kunnen zien van een kaakabces, nee dat maakt inderdaad niet uit maar voor haakjes (die dit konijn ook had) maakt het wel uit.

Met de pijnstilling zou ik inderdaad weer beginnen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allen weer voor de reacties,

Hier een update.

Dribbel eet steeds meer van de geweekte biksjes waardoor de dwangvoer niet meer nodig is.

Wel geef ik hem de pijnstilling, 2x daags.

Ook nog de antibiotica, maar dat is vandaag voor het laatst. (moest maar een week had ik begrepen).

Hij ziet er al wat beter uit, voller zeg maar.

Verder ga ik dinsdag toch weer naar de dierenarts. (mits het al eerder misgaat)

Want het abces is nog steeds niet veel anders. Hij is gelukkig ook niet gegroeid.

Er zit wel een raar rood puntje op de voorkant waar de snee is gemaakt om hem leeg te maken, dus dat houd ik in de gaten.

Ik woon trouwens in IJmuiden, dus als iemand hier een betere arts kent dan hoor ik het graag.

Zelf ben ik nog aan het rondvragen, maar voor nu ga ik toch nog even dinsdag naar mijn eigen DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook lang opzoek geweest naar een echt goede da. Ik heb er nu 1 in Schagen gevonden. Die is ook de konijnen dierenarts van het dierenasiel en hanteerd ook nog leuke tarieven, maar ik denk dat Schagen wel wat te ver voor je is.

Ik zou in jouw situatie ook naar een andere da gaan..

Sterkte..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .