Ga naar inhoud

drinken


melis98

Aanbevolen berichten

Misschien zijn het een beetje een raaren vraagen:$

Ik heb nog geen nijnen maar dat duurt niet lang meer!! Maar ik zat te denken mogen ze zo veel drinken als ze willen? en mag ik het gewoon bijvullen als het leeg is? En wij krijgen 2 nijnen hoe doen jullie dat met eten? Samen in een bakje of twee lossen bakjes? Eten ze het eten van elkaar dan niet op?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik momenteel aan het denken ben moeten àlle huisdieren in gevangenschap altijd en onbeperkt zuiver water tot hun beschikking hebben. Ik ververs het water dagelijks (dan kan ik goed kijken hoeveel Basje gedronken heeft), maar vaker mag ook. Minder vaak lijkt mij niet aan te raden, dus als het kan is minstens 1x per dag ideaal.

Er zijn mensen die twee bakjes hebben en mensen die gewoon 1 groot bord met groentjes geven (dat zie ik op de foto's op het forum hier), het is al om het even geloof ik, van zodra je ziet dat 1 konijntje erg dominant is en al het eten opeist zou ik wel 2 aparte bakjes maken dat het onderdanige konijntje ook kan eten wat hem/haar toekomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat betreft eten geven is dat afhankelijk van het karakter van je konijnen zoals annelies en basje zegt maar water moet je inderdaad minstens 1 keer per dag verversen. ik geef geen water uit een waterfles maar uit een bakje en ik ververs het 2 keer per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen mogen zoveel drinken als ze willen. Het is belangrijk om minimaal 1 keer per dag het water te verversen, of ze het nou op hebben of niet. Niet alle konijnen drinken graag uit een flesje. Hier drinken ze uit een drinkbakje omdat mijn voedster weigert om uit een flesje te drinken. Op zich kan ik haar geen ongelijk geven hoor. Het drinkt een stuk makkelijker en het is een stuk natuurlijker.

Wat het eten betreft; ze eten hier gewoon samen. Mijn konijnen apart van elkaar eten geven werkt niet. Op deze manier kan het natuurlijk zijn dat de 1 wat meer binnen krijgt dan de ander, maar zolang ze beide keurig op gewicht zijn/ blijven, maak ik mij daar verder geen zorgen over. Mocht 1 van beide afvallen of teveel aankomen, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Hier gaat het tot nog toe gelukkig goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de meeste konijnen niet meer drinken dan dat ze nodig hebben. Hier is het drinkbakje ook nooit leeg.

Ik zie het dan ook niet gebeuren dat je meerdere keren per dag het flesje/ drinkbakje bij moet vullen.

Ik ken geen enkel konijn dat liters water op een dag drinkt. Mochten ze het wel doen, dan weet ik eigenlijk niet of dat veel kwaad kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn koppeltje drinkt wel veel meer nu, met die warmte. Het bakje was nu 's morgens en 's avonds leeg. Nu heb ik maar een flinke bak water neergezet. Je moet er toch niet aan denken dat ze dorst hebben met die warmte. :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal heeft mijn viertal 2 literflessen per dag, en mijn tweetal een 500 ml liter fles. Dat is meer dan ze drinken op een dag, wat ik wel prettig vind. Deze flessen worden dagelijks ververst. Elke dag nieuw water dus.

In de zomer als het heel warm is en in de winter als het echt vriest krijgen ze naast de flessen ook nog een waterbak. Een waterbak bevriest in de winter minder snel dan een fles, en ik heb het idee dat ze uit een waterbak wat gulziger kunnen drinken, wat ik zelf met warm weer ook lekker zou vinden.

De konijnen krijgen hier gewoon uit één voerbak gevoerd. Mjin viertal eet uit een hondenvoerbak, het koppel uit een konijnenvoerbak. Als je ziet dat één van de twee heel dominant is kun je kiezen voor twee bakjes, maar in principe moet het uit één kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet e al dat je de richtlijnen op de verpakking van voeding niet moet volgen, maar dat 25 gram/kg konijn hier aangeraden word en dat de meeste beestjes het daar gewoon prima op doen? Dat hooi de hoofdvoeding moet zijn, en dat het hok liefst zo groot moet zijn als je kan plaatsen? *denkt verder*

En dat groenten verkiesbaar zijn boven fruit als vers voer, omdat die veel minder suikers bevatten? (En dat groenten en fruit sowieso heel voorzichtig opgebouwd moeten worden?).

Ik vind zelf persbrokjes verkiesbaar boven gemengd voer, en ik geloof dat de meeste mensen hier het daar ook wel mee eens zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn viertal krijgt hun eten verspreid in 2 bakjes. Dat is eigenlijk zo gegroeid toen één van mijn dames een keer schijnzwanger was en heel dominant en chagrijnig tegen de rest ging doen. Ze jaagde de andere 3 konijnen steeds weg bij het eten. Dus heb ik het in 2 bakjes gedaan. Nu gaat het veel beter. Ze eten met z'n viertjes eerst het ene bakje leeg en daarna het andere bakje.

Qua water ververs ik het ook elke dag. Vooral op heel warme dagen en op dagen dat het vriest.

Toch heb ik wel het idee dat ze "oud" water lekkerder vinden. Ze gaan pas drinken als het water er al een tijdje hangt :P

Verder krijgen ze hier 2x per dag ook een groenteschotel, waar ze ook veel vocht uit krijgen.

Groente vinden ze heerlijk. Maar bouw het wel op. Dus begin met één soort groente in een klein stukje. Controleer daarna de keutels (geen plakpoep of diarree). Als de keutels gewoon mooi rond zijn, kan je het stukje groente wat groter maken. Gaat dat een paar dagen goed, dan kan je een tweede stukje groente geven (weer klein beginnen).

Je moet de groente wel (bijna) dagelijks geven. Als je vandaag witlof geeft en vervolgens 2 weken niet, moet je opnieuw beginnen met aanleren (dus weer beginnen met een klein stukje).

Mijn koelkast ligt altijd vol met groente. Ik geef dagelijks hetzelfde en heel soms krijgen ze wat extra's in hun bakje (maar dat extra's is dan wel heel weinig, om diarree te voorkomen).

Ze vinden het heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

er staan dingen tussen die ik nog niet wist dus bedankt :) en kan koud water kwaat of warm of lauw? of zetten jullie gewoon de kraan open en doen het er in? of laten jullie de kraan koud worden (of juist warm)? of maakt het niet uit?

nogmaals bedankt!

en we hebben een ruim hok en de ren is in de maak... ik zal snel wat foto's platsen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Temperatuur maakt niet echt uit, als jij het kan drinken dan je konijnen ook wel:)

Zorg gewoon dat ze altijd schoon water hebben.

Wanneer hooi het hoofdvoedsel is (en dat zou het moeten zijn) dan drinken ze vrij veel water.

Pas wel op met zelf geplukt gras, as je dat plukken naast de A10 doet is het niet goed voor je dieren vanwege de neerslag door het verkeer op het gras.

Goed dat je zo naar informatie zoekt voor je aan dieren begint!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .