Ga naar inhoud

Kijken wat iedereen zijn Konijn geeft! (:


ilse42

Aanbevolen berichten

Mijn dwergkonijntje van 10maanden krijgt het volgende;

's ochtends:

vers water

klein handje biks (ongeveer 20gram)

hooi

als ik thuis kom uit mijn werk:

Witlof

Sla

Wortel o.i.d.

's avonds:

Klein handje biks (wederom 20gram)

Hooi

Verder heeft Pip altijd wilgentakjes in zijn hok zodat hij lekker kan knabbelen als ie wil :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi allemaal,

Wat een fijne topic is dit zeg. Wij hebben samen sinds een aantal weken twee NHD konijntjes. Ze zijn nu een week op 10. Dus ik ben ook nog erg onzeker over het voer. Ik ben nu langzaam aan het groenvoer invoeren. Ze lijken het byzonder lekker te vinden en de keutels blijven goed hard.

Ze krijgen van mij:

ochtend: klein handje biks en een bord met handje kruidenhooi, wat kruiden (peterselie, munt, kamille) en groentes (wat er in huis is, geen kool, uien enzo) en onkruid (weegbree, dovenetel, paardenbloem, gras, etc, net wat ik kan vinden)

ik wil in iedergeval er elke dag een paar druivenbladeren bij geven, aangezien ik veel snoeiafval heb.

eind van de middag: weer een handje biks

Water en goedkoop hooi is er altijd.

Een paar vraagjes:

* mogen ze ok geraniumblad? dat groeit vreselijk hard in mijn tuin, ik weet dat het niet giftig is en in mijn beleving is hoe meer variatie op hun groentebord hoe beter.

* staat groente/gras/kruiden gelijk aan voedingstoffen als hooi? Dus stel dat ze altijd groenvoer hebben, hoeven ze dan bij wijze van spreken geen hooi? Of moet ik niet te veel groenvoer geven, omdat ze anders niet genoeg hooi eten?

gr

aangepast door Reb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn MOET ALTIJD ONBEPERKT HOOI ter beschikking hebben. Dit is erg belangrijk voor de darmen en zorgt ook goed voor het afslijten van de kiezen. ;)

hoi allemaal,

Wat een fijne topic is dit zeg. Wij hebben samen sinds een aantal weken twee NHD konijntjes. Ze zijn nu een week op 10. Dus ik ben ook nog erg onzeker over het voer. Ik ben nu langzaam aan het groenvoer invoeren. Ze lijken het byzonder lekker te vinden en de keutels blijven goed hard.

Ze krijgen van mij:

ochtend: klein handje biks en een bord met handje kruidenhooi, wat kruiden (peterselie, munt, kamille) en groentes (wat er in huis is, geen kool, uien enzo) en onkruid (weegbree, dovenetel, paardenbloem, gras, etc, net wat ik kan vinden)

ik wil in iedergeval er elke dag een paar druivenbladeren bij geven, aangezien ik veel snoeiafval heb.

eind van de middag: weer een handje biks

Water en goedkoop hooi is er altijd.

Een paar vraagjes:

* mogen ze ok geraniumblad? dat groeit vreselijk hard in mijn tuin, ik weet dat het niet giftig is en in mijn beleving is hoe meer variatie op hun groentebord hoe beter.

* staat groente/gras/kruiden gelijk aan voedingstoffen als hooi? Dus stel dat ze altijd groenvoer hebben, hoeven ze dan bij wijze van spreken geen hooi? Of moet ik niet te veel groenvoer geven, omdat ze anders niet genoeg hooi eten?

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef blijkbaar veel meer biks dan de gemiddelde norm hier op het forum , ik weeg het niet af , maar ben nu bijna door mijn 15 kg zak supertrio heen , heb er 6 weken meegedaan voor 4 konijnen , middenslag, ter groote van hollander . daarbij eten ze heel veel hooi , takken en groenvoer , ze hebben het gewoon nodig want ze zijn alle 4 schraal , ik weeg een dier nooit , maar voer op het oog en in geval van konijnen ook op gevoel , maar ze zijn verre van dik ,zou er wel wat meer vet op willen hebben, dus denk dat ik met de volgende zak net 5 weken ga doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

joboris76

dus (taai)gras en evt boomtakken slijt hun kiezen niet (voldoende)?

Ze hebben altijd hooi hoor, maar wat ik steeds hoor is dat ze niet teveel van het andere voer mogen, omdat dat ze minder hooi laat eten. Zo was mijn vraag eigenlijk bedoeld. Van biks kan ik me wat voorstellen, maar van vers voer....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow... wat gestructureerd. Mijn konijnen en cavia's moeten 't maar doen wanneer het ons uit komt. Als ik er ben krijgen ze 's ochtends in elk geval biks, 's middags of 's avonds krijgen ze hooi en de groentes en wordt eventueel nog wat biks gegeven. Maarja dat verschilt dus nog al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

-> s'ochtends een bak biks voor alle 6 konijnen (geef in principe dezelfde hoeveelheid biks nu in totaal als ik gaf toen alles nog apart zat)

-> einde middag/begin avond nog een bak biks voor alle 6 konijnen

-> Onbeperkt hooi, wordt zowieso tijdens bikstijd bijgevuld, en vaak ook tussen de middag en voordat ik ga slapen.

Ze krijgen ook regelmatig groenten, voornamelijk andijvie, witlof, bloemkoolbladeren en ook lekker vers geplukt gras. Niet elke dag, maar wel meerdere keren per week. En natuurlijk altijd onbeperkt schoon en fris water! Dingen zoals paprika enzo vinden ze blijkbaar niet erg lekker. Rare nijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik verdeel de biks tussen smorgens en savonds, smorgens de helft, savonds de andere helft.

smorgens ook de fles vol vers water en flink wat hooi.

(het hooi is hier smorgens altijd opgegeten, hoeveel ze krijgen, ze eten alles meteen op)

als ik thuis ben smiddags wat groenvoer/verse paardenbloemen (ligt eraan wat ik in huis heb), anders is het wachten tot ik thuis kom en dan krijgen ze het eind van de middag/begin van de avond. en ook weer aangevuld met hooi en hooi wordt ook weer aangevuld voor het slapen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
ik geef mijn konijtjes ook wel eens pee broodjes van de dieren winkel

ze hebben ze in het groen en oranje

mijn vraag is dus is dat dan ook niet echt goed ?

Al dat gekleurde dierenwinkel snoep kun je maar beter weglaten. Je trakteert je konijn veel meer met lekkere kruiden of groenvoer, en dat is ook nog eens veel gezonder voor hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga 's morgens eerst kijken naar de stand van het hooi. Dat vul ik dus dan altijd bij. En uiteraard ook het water. Soms krijgen ze dan een appeltak of ik pluk gras. Dan kom ik rond de middag met brokjes en vul ik bakjes en kijk ik weer of er nog hooi bij moet komen (de ene keer wel, de andere keer niet). Dan tegen het avondeten kom ik weer langs en krijgen ze groente. De ene keer een wortel per konijn, de andere keer andijvie of van alles door elkaar. Afgelopen zaterdag heb ik toch iets teveel groente gevoerd, dus ik heb nu even 2 dagen minder / niet en moeten ze het voornamelijk met hooi en brokjes doen. En dan morgen maar weer even kijken.

Water is standaard ook bij elk bezoekje checken, want ik vind het heel belangrijk dat ze altijd drinken tot hun beschikking hebben (net als het hooi dus). Wat mij wel opvalt is dat ze overdag niet zoveel hooi eten, maar 's nachts wel, dan is het over het algemeen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de ochtend als ik wakker ben smeer ik altijd me eigen brood en maak tegelijk de groenschotel voor Nijntje en Marley klaar,

Witlof, ijsbergsla, kleine wortel met of zonder loof, komkommer

Sinds vandaag laat ik ze ook wennen aan rucola sla, bleekselderij en andijvie

Kan ik in de toekomst wat meer afwisselen

Ze krijgen altijd hooi en vers water,

En in de avond als wij ook gaan eten krijgen ze hun bakje met hope farms supertrio

( moet alleen nog eens een keer gaan afwegen hoeveel het is/ moet worden, maar heb nog geen goede weegschaal)

Nu gewoon zon oranje bakje wat bij de eerste standaard kooi zat, doe ik half vol hier doen ze ongeveer een uurtje of 5 over...

Tussendoor als lekkernij krijgen ze kruiden, verse peterselie citroenmelisse en basilicum

( met snoepjes ben ik gestopt :))

Het zijn 2 medium hangoorkonijntjes ( rasloos )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .