Ga naar inhoud

sterilisatie???


sanita600

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje!

Ik heb twee konijnen het mannetje is gecastreerd maar het vrouwtje is niet geholpen.

Mijn voedster is heel erg lief en gek op haar vriendje....nou zijn ze sinds een paar dagen uit elkaar omdat ze

steeds aan het vechten zijn.

Ik hoor dat het soms kan helpen als je het vrouwtje laat steriliseren.

Mijn voedster is 3 jaar oud.

Is ze niet gevaarlijk als ik haar op iets oudere leeftijd laat helpen?

Ik kom uit groningen en heb al geïnformeerd naar de kosten....€148,-.....ik vind dat wel erg duur!

Is het overal zo duur?

En wat is jullie ervaring na het steriliseren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat versta jij precies onder vechten? Rijden, bijten, krabben, bloed? Wat gebeurde er precies?

Hoeveel ruimte hebben je konijnen?

Een konijn van 3 jaar is nog helemaal niet oud, dus sterilisatie zou nog wel kunnen. Er zit hier en daar wel prijsverschil in maar boven de 100 euro moet je wel op rekenen. Ik zou zelf dan kiezen voor castratie, dan word de baarmoeder en de eierstokken verwijderd. Dat vind ik zelf een veiliger idee, dan kan ze zeker geen baarmoederkanker meer krijgen.

Maar goed eerst een bekijken wat er precies gebeurde tussen jouw konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze tijd van het jaar zijn veel voedsters een beetje van slag.. alleen als het om de hormonen gaat om haar rustiger te krijgen is castratie een beter idee dan sterilisatie, zoals Amatjuh ook uitlegt. sterilisatie is alleen om ze onvruchtbaar te maken en blijven ze hormonen produceren.

als ze alleen een beetje op elkaar rijden of achter elkaar jagen zou ik ze toch bij elkaar laten en niet steeds uit elkaar halen. als ze elkaar echt aanvallen of er wordt gebeten dan kunnen ze wel beter uit elkaar.

alleen als je ze nu weer bij elkaar zet is het eerste wat ze gaan doen rangorde bepalen (opnieuw) en dus op elkaar rijden en achter elkaar jagen.

het is idd wel handig om te weten hoeveel ruimte je konijnen hebben, kunnen ze elkaar een beetje uit de weg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterilisatie is bij de meeste dieren altijd castratie, gewoon verkeerde benaming voor de juiste ingreep. Dus dat hoef je echt niet expliciet met de dierenarts te bespreken. Vraag wel even of de baarmoeder ook verwijderd wordt, dat gebeurt niet standaard. Eierstokken gaan er wel altijd uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste voedster die ik liet steriliseren (castreren eigenlijk) was omdat ze plots ook dominant begon te doen en niet meer zo lief was. Tijdens de operatie is gebleken dat ze te kampen had met een beginnende baarmoederontsteking, wat haar gedrag zou kunnen verklaren. Nadien is ze ook weer rustiger geworden.

Ik zeg niet dat alle voedsters die plots dominant gaan doen of niet zo lief meer zijn problemen hebben met hun baarmoeder, maar in de meeste gevallen kan een sterilisatie (castratie) wel helpen om de hormonen wat te temperen.

Sindsdien zijn alle voedsters hier geholpen, en de oudste was 6 jaar. Dat is allemaal zonder problemen verlopen, maar wel bij een DA die ik 100% vertrouw. Persoonlijk ben ik er dus een voorstander van.

Informeer eens in de buurt bij andere DA's naar prijzen, maar let zeker ook op de konijnkundigheid van de DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reactie's,

Mijn konijnen zitten in een hok binnen van 1.5 meter bij 1.00 meter en heeft een verdieping.

Ze gaan er s'morgens een uurtje uit en s'avonds ongeveer 4 uur los door de kamer.

aan ruimte ligt het vast niet!

Het vechten gaat best heftig....begint met jagen en daarna is het echt bijten.

Ik zie wel dat de voedster begint.

Ik heb ze nu sinds gister avond apart gezet en wou vanavond even op neutraal terrein proberen.

Ik dacht dat castreren voor mannetjes was en steriliseren voor vrouwtjes......bedankt voor jullie uitleg!

Vind het wel erg duur....maar ik zal er even goed over nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aankomende dinsdag gaat hier ook een voedster onder het mes. Ze rijdt constant op haar vriendje en dat maakt het er ook niet gezelliger op. Ik ben zo'n 110 euro kwijt. Maar het ligt vaak aan het gewicht van je voedster. Ivm de narcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is heel erg goed gegaan! Ze at ook meteen weer toen ze thuis was. Maar dat was niet iedere keer dat ik ze liet helpen. Dit was het 4e vrouwtje en ook de jongste, 7 maanden.

De andere waren zo ongeveer 2 jaar en 1 was 8 jaar. Ik heb ook niet het idee dat ze veel pijn heeft, klein beetje maar ze blijft gewoon eten. Terwijl m'n angora'tje stil in een hoekje ging zitten na 12 uur, kon echt merken als de pijnstiller uitgewerkt was. Gauw weer nieuwe geven en binnen een half uurtje was ze weer haarzelf. En de ander ging moeilijk eten, ze was ook best wel koud op een gegeven moment. Dus zijn wel dingen waar je goed op moet letten. Al zal dat met dit weer wel redelijk meevallen. Maar het is belangrijk dat ze snel weer gaan eten en poepen. Als dat allemaal weer werkt is er al een zorg minder :)

Hopelijk gaat het allemaal goed! :) Hou je ons op de hoogte? Succes he!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

heb mijn twee nijntjes vanmiddag om drie uur opgehaald.

ik heb boven maar 1 kamertje ingeruimd voor hen, ze moeten minimaal 1 nachtje binnen blijven voor ze naar buiten gaan.

operatie goed gegaan (volgend DA), ze hebben (helaas) nog niet gegeten of gedronken.

ik heb net nog even gebeld en als ze morgen vroeg niet gegeten hebben moet ik meteen bellen.

verder voor drie dagen pijnstilling meegekregen......iemand ideeen hoe ik dat naar binnen ga krijgen?????

als iemend nog tips heeft om ze aan het eten te krijgen...... (er ligt al witlof, brok, hooi, snoepjes..)

groetjes hettie

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

dag 1 na de operatie zit erop!

heb nijntjes veel in de gaten gehouden.

heb ze vanmiddag toch maar buiten in eigen hok gezet, aan reactie te zien vonden ze dit wel fijn/vertrouwd

pijntstillers met wat witlof naar binnen weten te krijgen (minder dan voorgeschreven, maar ze krijgen wat binnen......).

het eten is minimaal en daarom vanmorgen ook dwangvoer bij DA gehaald.

ik heb geprobeerd om dat te voeren maar dat krijg ik niet voor elkaar, en optillen durf ik niet....

hopelijk hebben ze op dit moment voldoende aan dat beetje wat ze wel eten.....

kan iemand bevestigen dat het heel normaal is dat ze erg weing eten na operatie en dat als ze "fit" lijken en toch wel iets eten dit oke is?

alvast bedankt

groetjes hettie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster heeft ook een paar dagen heel weinig gegeten naar haar castratie. Zolang ze maar regelmatig een beetje eten, om te voor komen dat de darmen stil komen te liggen. Dat is natuurlijk iets dat je er niet bij wilt hebben ;)

Eet ze regelmatig, al is het maar een klein beetje?

Verder ken jij je konijn het beste. Jij weet wanneer het niet lekker gaat, wanneer ze pijn hebben, wanneer ze nog suf zijn van de narcose etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster mag in september. Wij hebben het expres in onze vakantie gepland omdat we haar dan beter in de gate kunnen houden. Heb bij aanschaf veel gelezen over konijnen en was gelijk van mening dat een castratie zeker niet overbodig was. Wil me meisje zo lang mogelijk bij me houden. Heb gelukkig ook een hele goede DA. Heeft veel tijd genomen bij haar eerste checkup en inenting. Mevrouw ging daar lekker liggen op de behandel tafel en zichzelf lekker verzorgen. Dus dat zit van beide kanten wel goed dus. Dat lijkt mij ook heel verstandig dat het deskundige zijn maar dat je er zelf ook een goed gevoel bij hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hettie,

Hoeveel eten je konijnen precies? Zoals Elvje al zegt, als ze regelmatig een beetje eten is het goed. Maar als het bij een enkel hapje blijft, dan kan dat toch al snel te weinig zijn. Het wordt in dat geval toch heel belangrijk om te dwangvoeren en in elk geval de pijnstilling naar binnen te krijgen.

Probeer ze ook aan het eten te krijgen door ze zoveel mogelijk verschillende groenten aan te bieden (als ze tenminste aan groenvoer gewend zijn). Denk aan dingen die je buiten kunt plukken (van een veilige plek, dus geen hondenuitlaatplek) als wilg, paardebloem, klaver, weegbree, vers gras e.d. Ook een klein stukje appel, of ander fruit valt vaak in de smaak. Als je iets gevonden hebt wat ze wel eten, geef daarop dan direct de pijnstilling.

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Paardenbloem werkt hier vrijwel altijd, heb nu ook een dame zitten die vrijdag geholpen is, die at eerst alleen maar paardenbloem. Zij is praktisch geen groente gewend maar paardenbloem is vrij veilig en daarbij: Liever wat dunnere ontlasting, dan geen. Was bij haar overigens geen sprake van, keuteltjes zien er naar omstandigheden voorbeeldig uit. Verder geef ik ze SS Junior na zo'n ingreep, dat eten ze vaak toch makkelijker dan gewone biks of zelfs gewone SS. Beetje extra voedingsstoffen kunnen ook geen kwaad op zo'n moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de topic starter:

De ruimte waar je konijnen in zitten is te klein.

Het is groot genoeg voor 1 dwergkonijn, maar zeker niet voor 2.

Ze lopen bij jou 5 uur in totlaal los, dat betekent dat ze 19(!) uur in een te kleine ruimte zitten.

Als het een. 1 verdiepingshok is, maak nog een verdieping eronder en nog een ren eraan.

Konijnen nemen niu eenmaal veel ruimte in beslag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

de nijntjes eten mondjesmaat wat hooi, af en toe een brokje (meestal als ik het ze voorhoud).

ik heb het idee dat ze ook erg (te) weinig drinken. Nou bevochtig ik de groenten wel extra als ik deze aanbied.

vanmorgen werd ik wakker van de herrie in het hok, ga ik kijken is er niets aan de hand. Zie ik ineens vanmiddag dat ze aan het "vechten" zijn.....echt niet leuk!!

Nu is Jip ook erg bang voor Pip geworden en rent meteen weg als Pip in de buurt komt...

kan dit nu even komen doordat ze van slag zijn door de operatie?

ook krijg ik ze bijn ahet hok niet meer in als ze naar binnen moeten (voorheen altijd met een klikker gewerkt en dat ging supergoed).

zouden dit allemaal tijdelijke dingen zijn door de operatie en hoe lang heeft het bij jullie geduurd voor ze echt weer de oude waren..

groetjes hettie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik ze even uit elkaar halen dat de wond kan herstellen, en de hormonen hopelijk wat minder fel opsteken (als alles koek en ei is hou ik ze liever bij elkaar, maar met dit gedrag niet)

Probeer ze nadien terug te koppelen op een neutrale plek, en zorg dat je hok terug geurvrij gemaakt wordt. Om problemen in de toekomst te voorkomen is het wel nodig dat ze permanent meer ruimte krijgen, zodat ze elkaar kunnen ontlopen als ze hier behoefte aan hebben, zorg ook voor meer afleiding met bvb speeltjes, opstapjes, tunnels, ...

edit: nog een bijkomende vraag: zijn enkel de eierstokken weggehaald of is de hele baarmoeder weggehaald? Ik hoop het laatste, want de als de baarmoeder er nog zit worden er ook nog veel hormonen geproduceerd.

aangepast door Esjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

het bleek bij mijn nijntjes allemaal "stress" te zijn.

had met de DA overlegd en die stelde voor om de dekens uit het hok te halen en de krantensnippers uit de wc'tjes. Dit had ik erin gelegd omdat het me aangeraden was omdat zaagsel nogal aan de wond kon plakken.

door deze verandering in het hok hebben ze dus nogal stress gehad en nadat ik het hok weer als vanouds gemaakt had, was het binnen twee dagen weer helemaal oke!!!

ook het eten is weer helemaal oke!!

De baarmoeder heb ik ook meteen laten verwijderen.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

edit: nog een bijkomende vraag: zijn enkel de eierstokken weggehaald of is de hele baarmoeder weggehaald? Ik hoop het laatste, want de als de baarmoeder er nog zit worden er ook nog veel hormonen geproduceerd.

Eh, heb je daar een bron van...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .