Ga naar inhoud

Tanden


Cinderella

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Zoals ik mijn voorstel rondje al vertelde heb ik eigenlijk vanaf het begin af aan al ellende met mijn konijntje. We hadden hem net een week toen hij een heel erg ontstoken oog kreeg. Zo erg zelfs dat het oogje later operatief verwijderd moest worden. Nu kwam ik laats bij de dierenarts om hem te laten enten en om zijn tanden te knippen. Ze hebben toen zijn tandjes geknipt omdat ze ook heel scheef groeiden en in de hoop dat ze toch recht gingen groeien zijn ze dus recht afgeknipt. Nu kwam ik afgelopen maandag weer bij de dierenarts voor zijn tanden want deze waren weer veel te lang (zat maar een maandje tussen!). Hij knaagt wel aan hooi en stro, en ik heb ook een houtrolletje in zijn kooitje liggen waar hij aan kan knagen maar deze gebruiktie niet. Mevrouw de dierenarts meldde mij dat ze erg scheef bleven groeien en dat als het langer op deze manier door zou gaan (vijlen, knippen) dat ze dan inderdaad konden gaan splijten dus het beste zou zijn om zijn tandjes te trekken… Ja hoor, dan heeft en hij maar 1 oog en ook nog eens geen tanden?! Ze noemde hem wel een kneusje van een konijn, ik vind het zo zielig voor hem :( Nu dacht ik er dus ook aan om hem te laten castreren en ik vroeg aan mevrouw de dierenarts of ze dit dan tegelijk konden doen. Zij zei dat ze dit zelfs veel liever in 1 keer doen zodat het voor het konijntje zo min mogelijk stress oplevert en dat hij dan maar 1 keer onder narcose hoeft. Maar ja, ik zie hier wel heel heel erg tegen op! Hij is de vorige keer (toen zijn oogje verwijderd werd) nog maar net uit de narcose gekomen, hij is nu wel iets ouder en wel ook wel wat groter, maar nog vind ik het erg griezelig! Hij is afgelopen maandag geweest om zijn tanden te knippen dus hij moet hier volgende maand denk ik weer voor terug als zijn tanden zo snel groeien, dus ik ben bang dat ik er volgende maand dan maar aan moet geloven... Heeft er hier iemand ervaring met een konijntje zonder tanden? Gaat het eten inderdaad nog gewoon goed als de tanden er uit zijn of moet er toch speciaal voer voor gekocht worden? Het is wel een heel verhaal geworden, maar moest het ff kwijt... Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zit je niet mee he met je konijntje

ik heb ook een konijn zonder tanden en probleem aan haar oog

van de nazorg na operatie kan ik je niets vertellen helaas

ik heb haar uit de opvang ze zat daar al een half jaar en heb haar in huis genomen

eigelijk valt het me duizend procent mee ze eet gewoon bix en hooi

alleen de groenten moet je klein snijden omdat ze dit niet kan afbijten

sandra is ook een gelukkig konijn dus daar hoef je niet over in te zitten hoor

sterkte met je konijntje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slof heeft ook geen tanden. Daar heeft hij echt helemaal geen last van. Hij kan alles eten behalve dikke wilgen takken. Biks, hooi, groente (moet je wel kleiner snijden.), smalle wilgentakjes, etc. kan hij gewoon allemaal eten. Na de operatie at hij ook al heel snel. Het is idd heel zielig voor het konijntje, maar ik denk dat hij hier weinig/geen last van krijgt, gelukkig. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een vlaamse reus zonder voortanden, Luci.

Bij haar zijn de voortanden ook verwijderd tijdens de castratie. Ik liet ze regelmatig slijpen, maar ze is jong en ik wilde haar dat niet haar hele leven aandoen. Slijpen is beter dan knippen, omdat bij knippen de tanden kunnen splijten, dat levert abcessen en allerlei nare oogproblemen op. Het is bij jouw konijn zelfs goed mogelijk dat de oogproblemen die hij had door het verkeerde gebit zijn veroorzaakt.

Ik heb er geen spijt van dat haar voortanden zijn verwijderd! Ze eet eigenlijk zo goed als alles. Brokjes gaat goed, hooi kan ze ook gewoon eten. Alleen het groenvoer moet ik in kleinere stukken doen. Bladgroenten kan ze wel zo eten, maar appel of wortel etc, dat moet echt in stukjes. In dit topic kun je het verhaal lezen: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?46784-Castratie-en-tanden-trekken-Luci-en-castratie-Lela&highlight=

Het kost luci wel wat meer moeite de vacht op haar buik schoon te houden. Af en toe pak ik dan even een vochtig washandje en een kammetje en help ik haar wat mee. Vaak is dat niet nodig hoor, ongeveer 1x per maand.

Het was de dierenarts niet gelukt om in één operatie de castratie uit te voeren (bij een voedster is die best ingrijpend) en ook nog zowel de onder- als boventanden te verwijderen. Dat is dus in twee keer gegaan.

Zoals je op deze foto kan zien, eet luci nog met smaak van haar groenvoer!

post-3-13922878226504_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de opvang hebben ze ook nogal eens konijnen waarbij de voortanden eruit gaan, en de castratie doen ze dan ook meteen. Meestal herstellen ze daar heel goed van, maar bij een vrouwtje is de operatie ingrijpender en kan ik me heel goed voorstellen dat dat niet in 1x gaat lukken.

Vaak moet je konijnen zonder voortanden wel de groentes kort gesneden geven, maar verder merk je er niets van dat het konijn de tanden mist, gelukkig. Ik denk dat je konijn een boel ellende bespaart blijft door de operatie. Iedere keer de tanden inkorten is ook geen pretje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn Beer zijn vorige week de tanden eruit gehaald, ik heb hem zeker 6 dagen moeten dwangvoederen omdat hij er na twee dagen een infectie bijkreeg. Het eten moest hij echt opnieuw leren, maar vandaag zag ik hem gelukkig voor het eerst weer brokjes

eten. Hij heeft idd ook veel last van de narcose gehad, was ook even bang dat z'n darmen stillagen, maar gelukkig doet hij nu alles weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een positief verhaal over het tanden verwijderen.

Gijs zijn voortandjes zijn ook verwijderd omdat die helemaal rot waren en scheef groeiden (was een dumpkonijn). De kiezen heeft hij nog, dus neemt hij zijn eten op met de lippen en maalt hij het fijn met zijn kiezen.

Hooi eet hij zonder problemen, biks ook. Groenten moeten in hapklare brokjes snijden, maar bvb wortel moet hij niet in brokjes hebben. De schilletjes van de wortel gaan het best, die eet hij als spaghettisliertjes op ;)

Gijs heeft iets langer haar dan de meeste konijntjes. Hier heeft hij af en toe last mee om het schoon te houden. Vaak zit er een klitje in of zit er een keutel vast, en die krijgt hij niet los. Dan moet ik hem wel helpen. Maar dit is veel minder erg dan de last van die scheve en rotte tanden.

edit: hij at ook onmiddelijk na de operatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hier ook erg tevreden over het verwijderen van de tandjes. Maandag zijn ze bij Pippin getrokken, direct toen hij weer thuis was begon hij brokjes te eten, ook hooi gaat moeiteloos. Heb nog 2 dagen pijnstilling gegeven voor de zekerheid, maar ben daarna gestopt, was niet nodig. De antibiotica kuur moet uiteraard wel afgemaakt worden.

Verder moet ik inderdaad, zoals esjes hierboven ook al zegt, de groente wat kleiner snijden. Maargoed, dat is een kleine moeite. Hij eet op dit moment even snel als zn vriendinnetje met tanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .