Ga naar inhoud

Zelf hooi maken


Lize97

Aanbevolen berichten

Hallo! :mdr:

Ik heb een aantal vragen ivm "hooi".

Eerst kregen mijn konijnen hooi van de boer, wat ze heel graag aten maar... toen heeft een neef van ons eens hooi gemaakt (met de hand). Hun konijnen waren gestorven en dan had ik het gekregen. Nu waren mijn konijnen zot van dat hooi, het ws telkens op. Nu is dat hooi al eventjes op en vertikken ze het om het "boerenhooi" te eten... :grrrrrr:

Mijn vragen:

--> Hoe maak je zelf hooi? (is dit gewoon plukken, drogen en samenpakken?)

--> Hoe lang moet het drogen?

--> Hoe hoog moet het gras staan?

--> Waar laat je het het beste drogen?

--> en eventuele andere tips zijn altijd welkom

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi van de boer is ook gewoon raaigras , wat een paar dagen tot een week gedroogd wordt ,ligt erg aan het weer natuurlijk . maaien , schudden , laten drogen ,schudden en je hebt hooi , dus ik snap niet waarom de konijnen het niet eten , hooi kan natuurlijk wisselend zijn qua lengte en grof of fijnstengelig , bemest of onbemest , kunstmest of gier , allemaal verschillen die andere smaak kunnen geven denk ik

over het algemeen is de eerste snee het lekkerst , hier wordt de eerste snee gedroogd tot hooi en de tweede of evt derde snee wordt , voordroog of kuil .

Ik geef de konijnen gewoon droog hooi en ze eten het altijd , ze eten als het moet ook hooi uit de dierenwinkel , maar toch veel minder gretig , dat is ook veel fijner van structuur.

Maar hooi maken met de hand , tja dat doet een boer ook , het verschil zit mischien in de grassoort boeren hebben bijna altijd engels raai , maar mischien had hij een veldje timotee od ander gras

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wou ik ook zeggen, dat moet je echt niet doen hoor!

Ik weet echt niet hoe je daar nu bij komt MindyenMine.

Gewoon op een droge plek het gras op kranten uitspreiden, gewoon in de schuur of zo'n soort plek neerleggen en dan een paar weken laten drogen.

Goed schudden tussendoor dat de natte plekken steeds kunnen drogen en opletten dat het niet gaat schimmelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo!

Bedankt voor de reacties! ;)

Wij hebben een "veldje" van een 750 m², Waar we het eens met "een strook" willen beginnen.

Dus het is gewoon oke om het gras op kranten uit te spreiden in onze schuur en dan gewoon geregeld opschudden? Hoe vaak moeten de kranten trouwens vervangen worden??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeft niet, zo snel trekt daar geen vocht in dat ze hartstikke nat worden. Mocht dat om een of andere reden wel zo zijn bijvoorbeeld als je het gras met dauw erop hebt afgeknipt dan zie je dat vanzelf wel als de kranten zo nat zijn dat ze geen vocht meer opnemen. Maar dat is niet slim om te maaien als het gras nat is, dit kan je beter op een dag doen dat het gras helemaal droog is, want anders lukt je hooi ook niet goed.

verder oppassen dat je geen giftige planten ertussen hebt zitten zoals bijvoorbeeld boterbloem. Een plantenlijst vind je op de homepage van Bunnybunch.

Even terzijde over het verse gras:

Het gras voor hooi kan je wel met de maaier erafhalen, maar dat moet je wel echt hooi laten worden, niet vers gras geven wat met de maaier eraf is gekomen. Vers gras dat je wilt geven moet je echt afknippen of plukken en ook meten geven.

In vers gras wat gekneusd is door de grasmaaier en niet netjes afgesneden komt looizuur vrij en dit is slecht voor konijnen, veroorzaakt darmproblemen.

Ook is vers gras rond deze tijd in het voorjaar erg eiwitrijk en daarmee moet je ook oppassen voor de darmen.

Ook nooit nat gras geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je in de tussentijd toch wat anders willen proberen. Ik heb sinds enkele maanden Vilmie bergweidehooi (via internet). Mijn konijnen aten het hooi wat ik bij de welkoop en andere winkels wegkocht niet goed meer, onddanks dat ze daarvoor heel goed hooi aten. Afgelopen jaar is gewoon een slecht hooijaar geweest in Nederland en denk dat daarom m'n konijnen dat fijne stoffige hooi niet lekker vonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .