Ga naar inhoud

Help: mijn konijn Puk eet niet en zit er lusteloos bij!!


Leoni en Zozoo

Aanbevolen berichten

Vanmorgen ging ik mijn konijnen eten geven en zag toen Puk languit liggen in het hok. Normaal komt ze gelijk naar me toe omdat ze graag wilt eten maar ze bleef liggen. Dat vond ik al verdacht, werd nog verdachter doordat ze helemaal niks ging eten, zelfs haar lievelingsgroente liet ze liggen. Het is nu zaterdag, dus kan mijn dierenarts niet bereiken, vandaar dat ik dit berichtje plaats. Wie weet wat ik kan doen?

Het kan zijn dat het met stres te maken heeft. Ze is namelijk sinds begin deze week buiten gezet in een hok met haar mannetje voor het eerst ook de nachten. Eerst verbleven ze (1,5 week lang) alleen overdag om alvast te wennen en de avonden nog binnen maar de laatste 4 nachten hebben ze ook buiten geslapen. Het ging heel goed, waren allebei erg vrolijk, ze hebben een buitenren waar ze lekker kunnen rond rennen. Puk maakte ook constant van de vreugde sprongetjes (overdag). Erg leuk om te zien maar volgens mij vinden ze de nachten nog wel wat eng.

Ik heb zojuist Puk maar naar binnen gedaan om haar goed te kunnen observeren of ze eet/drink/poept. Helaas ligt ze alleen maar lang uit en wat sneller te ademhalen. Ik denk dat het verstandig is om haar pijnstillers te geven en als ze binnen een paar uur niet eet, haar te dwangvoeren maar dat heb ik nu niet in huis en de dierenartspraktijk is gesloten. Hoe kom ik er aan of heeft iemand anders suggesties wat ik moet doen???

aangepast door Leoni en Zozoo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels bij de DA geweest. De DA kon niet voelen wat het kon zijn. Puk heeft een slecht gebit, 2 weekjes geleden is er ook een haakje verwijderd en zelf moet ik haar voortanden ongeveer 1x in de weken slijpen. Maar de DA heeft naar het gebit gekeken en had niet het idee dat het daardoor komt. Misschien toch stres van het nachtleven?? Hij heeft haar wat vocht via infuus gegeven en een pijnstiller geven. Ik moet haar goed in de gaten houden, dwangvoeren en als er geen verbetering in komt, weer contact opnemen met de DA.

Ze is nu weer ruim een uur thuis maar heeft zich niet/nauwelijks bewogen. Ik hou haar voorlopig maar binnen, dan kan ik haar het beste in de gaten houden. Misschien dat ik vanavond haar vriendje ook naar binnen doe (ze zijn echt een schattig stelletje samen), en hebben wellicht steun aan elkaar... Of lijkt het jullie verstandig om ze nog niet bij elkaar te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, voor de rest geen medicijnen cq.darmstumulerende middelen mee gekregen:-( Mijn konijntjes zijn nu 3 jaar samen. Puk zit nog steeds op dezelfde plek en beweegt dus niet. Eten, drinken, keutelen heeft ze nog steeds niet gedaan. Ik ga haar zo proberen te dwangvoeden maar denk dat ik nog even wacht voordat mijn vriend thuis is. In mijn eentje gaat het mij niet lukken.

Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik het graag! Begin nu wel me behoorlijk zorgen te maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er nog geen verbetering? Heeft ze nog een goede temperatuur? Zieke konijnen kunnen snel te koud worden.

Het is helaas terecht dat je je zorgen maakt.

Als er nog geen verbetering is, zou ik beginnen met darmstimulerende middelen: Metocloral (liefst een injectie met metoclopramide, zodat het opgenomen wordt zonder eerst door de maag, die misschien niet goed meer leegt, te moeten) en Cisaral. Ik vrees dat je dus weer bij een dierenarts langs moet. Verder heb je nog pijnstilling nodig (carprofen of metacam), om te geven wanneer de pijnstiller die de dierenarts gegeven heeft, uitgewerkt is.

Zelf zou ik ook nog Infacol, of een ander middel met simeticone, tegen gas geven, maar meestal hebben dierenartsen dit niet in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit nog weinig verbetering in mijn konijn:-( Ik heb haar zelf voor het laatst zien eten gisteravond rond 20:00 uur. Ik heb zojuist dwangvoeding gegeven en gelukkig heeft ze wel wat gegeten. Vanavond ga ik het haar nog een keer geven, hopelijk gaat daardoor haar darmen werken en gaat ze weer keutelen.

Mijn andere konijn Zozoo ga ik zometeen binnenhalen vanwege de kou vannacht maar ook om te zorgen dat ze misschien weer wat levendiger wordt als haar mannetje bij haar is. Als er geen verbetering in zit vandaag, ga ik morgen weer de DA bellen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat er geen verbetering is.

Als je ervoor wilt gaan, dan moet je vanavond nog actie ondernemen. Omdat je konijn al 23 uur niet zelfstandig gegeten heeft, is de situatie kritiek. Geloof me, ik heb zelf al twee konijnen verloren aan deze ellende, haast is geboden wanneer een konijn niet keutelt en niet eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi heeft de DA met een beksperretje in haar bekje gekeken? Heel vervelend (maar minst erge scenario) ons nijn was dus ook nagekeken door een DA niets te zien van haakjes en bij de weekend DA (drie dagen erna ook gestopt met eten) keek de weekend DA in zijn bekje en zag wel degelijk haakjes. Ik bedoel soms is het zo moeilijk te zien en ons nijn stopte ook met eten en werd steeds lustelozer en keutelde ook niet meer. Misschien heb ik het mis hoor maar omdat je al aangaf dat zij ook een probleem gebitje heeft? Ondertussen heel veel beterschap hoop dat je nijn snel opknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft je nijn uit zichzelf iets gegeten net? Hoe veel heeft ze gegeten? Hoe is haar gedrag?

Is je nijn nu nog stilletjes en eet zij niet uit zichzelf, dan zou ik je aanraden vanavond darmstimulerende medicijnen én een pijnstiller te halen bij een DA. De geraadpleegde DA moet nu weten wat de juiste medicijnen zijn en je zou deze zonder je nijn kunnen ophalen. Vraag deze DA om Carprofen of Metacam (pijnstilling) en Ciseral (darmstimulans) voor thuis. Primperid is ook een goede darmstimulans, echter moet de DA hebben vastgesteld dat er geen verstopping in de maag zit voor ze dit krijgt. Primerid werkt namelijk ook stimulerend op het voorste deel van de spijsvertering en dat kan verkeerd uitpakken als op die plek een verstopping zit.

Zo nodig zou ik het vanavond regelen. Je hebt anders kans dat jullie 's nachts in de problemen komen. Dat is geen fijn tijdstip om naar een dierenarts te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft nu 15 ml. dwangvoer gehad en ze heeft zelf net een heel klein beetje gedronken. Het valt me op dat ze best veel plast, misschien komt het door de hoeveelheid vocht die ze via de infuus vanmiddag heeft gekregen?? Ze beweegt al iets meer, dus hopelijk gaat het de goede kant op. Ik zal straks haar weer een spuitje voeding geven. Inmiddels heb ik haar mannetje bij haar gezet, dan voelt ze zich ook wat beterder op haar gemak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .