Ga naar inhoud

inenten of niet?


Nouck

Aanbevolen berichten

Toen ik met de fokster over inenten begon, zei ze dat dit in principe bij Binkie niet zou hoeven. Hij zit binnen en komt in principe niet met andere dieren in aanraking. Verder zei ze, dat áls ie myxomatose krijgt, het toch vaak einde verhaal is. Wel zit ik er zelf aan te denken om Bink binnenkort even te laten checken door een dierenarts. Maar die begint natuurlijk ook meteen over enten, al was het maar om de centjes.

Doe ik er goed aan als ik hem niet inent, of maakt het in dit geval inderdaad weinig uit? het is al best wel een stresskipje af en toe, dus ik wil hem niet onnodig stress bezorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat mijn konijnen wel inenten, ook de konijnen binnen. Een konijn dat níet ingeënt is en met myxomatose in aanraking komt, is vrijwel kansloos. Dan is het inderdaad einde verhaal. Konijnen die gevaccineerd zijn hebben veel minder kans om ziek te worden en veel meer kans om te herstellen als ze toch ziek worden.

En myxomatose wordt overgedragen door o.a. vliegen, die kunnen ook binnen komen. Persoonlijk zou ik het dus zeker overwegen. De stress valt over het algemeen wel mee, bovendien wil je hem toch graag laten controleren begrijp ik. Het is op zich ook wel prettig dat er jaarlijks een dierenarts naar je konijntje kijkt, vind ik zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me helemaal bij Dollie aan! Ik zou het zeker wel doen.

In het verleden vond ik het ook wel twijfelachtig, omdat het 2 keer per jaar moest en dan ook maar de helft van die tijd werkzaam was, maar nu is het 1 prik en het is voor een heel jaar veilig als het goed is (zal van de hersfst wel echt moeten blijken natuurlijk).

Je wil niet weten wat een ontzettend ellendige nare rotziekte myxomatose is. Ik denk dat iedereen die een konijn met myxomatose te verzorgen heeft gehad geen 2 keer na hoeft te denken over inenten. Dat risico wil je echt niet lopen, dat leer je dan wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijnen hier worden ingeent - binnen of niet.

Ik heb vroeger een konijntje gehad en die niet laten inenten.. Myxomatose... en was kansloos :( Ik denk nog steeds (na 5 jaar) ' Had ik maar' ... Volgende week gaan die van mij, 32 euro per konijn en ze kunnen er een jaar tegenaan! Qua kostenm vind ik het dus nog wel meevallen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad een binnenkonijn zal wel niet in contact komen met wilde konijnen. Maar meestal wordt de ziekte overgedragen door (steek)vliegen, en deze komen ook gewoon binnen vliegen. Qua kosten is het het zeker waard, er is nu Novibac wat maar 1x per jaar hoeft, en dan is je konijn tegen myxomatose en VHS geent. Mochten ze het al krijgen, heeft je konijn veel meer kans om te herstellen. En heb je kans dat de symptomen niet zo erg zijn als bij een konijn wat niet geent is! Er zijn nu al weer veel vliegen door het warme weer, dus ik zou toch Binkie laten enten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ik ben altijd in de war met de namen mug en vlieg. In Friesland gebruiken wij die woorden precies het tegenovergestelde dan nederlanders doen XD.

Haha ik dacht al dat dat het was, in Groningen is het ook anders. (Om de verwarring compleet te maken is een vlieg een mug en een mug noemen we neefje :D)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier heb ik Mickey ook in laten enten toen hij nog binnen zat.

vooral omdat muggen en vliegen ook in de zomer gewoon naar binnen komen.

en ik zou inderdaad ook bang zijn als hij dan dood was gegaan dat ik dan achteraf zou denken had ik hem nu maar laten inenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé Pluis jij komt uit Breda! Ga jij het nu ook al over vliegen hebben! Kom zeg, dat die Noorderlingen het allemaal niet helemaal op een rijtje hebben, dat kan je verwachten natuurlijk, maar wij Brabanders moeten daar niet in mee gaan! Zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen nog nooit in laten enten. Eigenlijk wordt er bij een enting zoveel 'rommel' in dat kleine lichaampje gespoten en dat lijkt mij ook niet echt gezond. Als je nu met de nieuwe entstof weer leest wat een reacties dat veroorzaakt, versterkt dat mijn standpunt eigenlijk alleen maar. En trouwens meerdere konijnen, die netjes hun entingen hebben gehad, zijn het afgelopen jaar ook overleden aan myx.

Veel mensen zullen het niet met mij eens zijn en dat mag. Dit is gewoon mijn mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch denk ik dat bepaalde risico's wel een beetje gerelativeerd moeten worden. Ik bedoel, ik heb nu voor het eerst gehoord van een konijn dat een vrij serieuze reactie lijkt te hebben op de inenting. Dat wil niet zeggen dat je moet doen alsof dat niks is.. Maar dat is één op de vele honderden konijnen waarvan ik weet dat ze gevaccineerd zijn met het nieuwe vaccin.

Evengoed is het natuurlijk niet niks dat je inspuit, dat is inderdaad ook een afweging die je moet maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg enten... Myxomatose in huis wil je niet meemaken, geen domme risico's lopen dus!

Plus dat je altijd met een groter schuldgevoel zult zitten als je niet hebt geënt en je nijnen worden Toch ziek tegenover wanneer je wél hebt geënt en ze dan ziek worden of een reactie daarop krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wel hoor, ik zou echt wel spijt hebben als ie wel ziek word. De kosten zijn t probleem niet, dat hoort erbij. T was mij meer om de stress.. Als t niet hoeft, bezorg ik m dat liever niet. Maar ik laat m dan gewoon nakijken en enten over een paar weken. 12wk las ik op de site van de dierenarts.

Haha! Ja, neefjes!! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

laatze gewoon enten,, heb je over die ziektes geen zorgen!,, geeft je gemoeds rust, wat iedereen hier al zegt,, ik doe het elk jaar, tis ff een paar tientjes, maar ja,kan dr even inklappen , maar doe het maar gewoon

Je weet toch wel dat ze gewoon nog steeds Myx kunnen krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wel hoor, ik zou echt wel spijt hebben als ie wel ziek word. De kosten zijn t probleem niet, dat hoort erbij. T was mij meer om de stress.. Als t niet hoeft, bezorg ik m dat liever niet. Maar ik laat m dan gewoon nakijken en enten over een paar weken. 12wk las ik op de site van de dierenarts.

Haha! Ja, neefjes!! ;-)

Je kan hem nu al laten enten hoor! Dan heb je inderdaad niet die stress van 2 x naar de dierenarts. Met het nieuwe vaccin kan het geloof ik vanaf 5 weken al!

Als het hele punt was dat hij weer naar de dierenarts moest dan moet je eens aan de dierenarts vragen of de info op zijn site niet verouderd is en of hij wel met het nieuwe vaccin ent. Want dan heb je wat dat betreft geen probleem en kan hij meteen geent worden nu je toch al gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, nou ik zal eens bellen. dit staat er op de site:

Vanaf 8 weken leeftijd kunnen konijnen gevaccineerd worden. Dwergkonijnen zijn gevoeliger voor het myxomatose vaccin en kunnen een vaccinatiereactie krijgen (dikte ter plaatse van de vaccinatie), daarom raden wij aan dwergkonijnen pas v.a. 12 weken te vaccineren. De meest geschikte tijd om te vaccineren is in het voorjaar, omdat konijnen in het voorjaar en in de zomer het grootste risico lopen geïnfecteerd te worden met Myxomatose. Wij enten met een nieuw vaccin dat een jaar werkzaam is. De kosten van deze vaccinatie bedragen € 25,- per konijn.

Er wordt één vaccin per konijn gebruikt. Hierdoor komen de groepsvaccinaties te vervallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat vreemd, ik heb het nog eens nagezocht en dit staat er bij mijn dierenarts op de site:

Een gecombineerde myxomatose-VHS-vaccinatie kan al vanaf de leeftijd van 5 weken worden gegeven, met daarna elke 12 maanden een herhalingsinjectie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .