Ga naar inhoud

Hoe lang duren lentekriebels en wanneer ingijpen?


Loeselein

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn voedster heeft al enige tijd last van de 'lentekriebels'. Ze woond ruim anderhalf jaar samen met haar vriendje (ex-ram). De koppeling is destijds erg moeilijk verlopen, maar is uiteindelijk wel gelukt. Sindsdien zijn het de beste vriendjes. Alleen sinds een week of 6 lijkt Maggie (de voedster) de lente in haar bol te hebben en rijdt ze ontzettend veel op de Mr. Burns (de ex-ram). Meestal gaat ze hem eerst wassen, Mr. Burns gaat dan lekker ontspannen liggen, waarna ze bovenop hem duikt (op z'n hoofd, achterop, op de zijkant, het lijkt niet zo heel veel uit te maken hoe). Mr. Burns rent vervolgens weg en probeert haar te ontwijken. Meestal rennen ze zo een rondje achter elkaar door het hok heen waarna Mr. Burns naar boven het hok in duikt of in de zandbak springt en geeft Maggie het op. Dit gebeurd toch zeker zo'n 10 keer per dag denk ik. Mr. Burns eet verder prima, komt alleen een beetje meer gespannen over dan normaal. Als je hem bijvoorbeeld wil aaien duikt hij in eerste instantie in elkaar.

Vorig jaar heeft Maggie ook een periode gehad waarin ze dit gedrag vertoonde. Toen hebben we het ook gewoon op 'de tijd van het jaar' toegeschreven. Verschil met toen is dat het toen na een paar weekjes weer over was. Deze keer vind ik het echter wel behoorlijk lang duren. Ik ben met name bang dat Mr. Burns er niet echt heel happy van wordt.

Ik wil ze niet uit elkaar halen als het echt niet hoeft, aangezien de koppeling niet al te soepel is gegaan.

Kan iemand mij vertellen hoe lang het normaal gesproken duurd, die lentekriebels? En wat is fair tegenover Mr. Burns? Is het eerlijk om te zeggen dat zolang hij blijft eten hij er niet te gestrest onder is dus dat het dan nog wel kan? Of moeten we sterilisatie van Maggie overwegen? Heb begrepen dat dit vrij risico vol is?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk dit jaar dat het ook meer is dan anders althans nu dan, het weer is ook gewoon zo enorm raar. Als het echt heel erg word laat ik de dames wel helpen, want dit is ook geen doen. Een operatie is altijd een risico natuurlijk, maar als het echt heel heel erg is, zou ik het risico persoonlijk wel nemen.

Maar ik kan niet zien hoe erg het is bij jou. Zorg in ieder geval voor veeeeel ruimte en afleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gompie vertoonde het zelfde gedrag als jou voedster

ik moest ze uit elkaar halen want de ram had geen leven meer bij haar

ik heb haar maandag laten helpen en het is me echt erg meegevallen

ze zitten sinds gisteren weer samen en ze heeft nog geen een keer gereden

het is weer een klef stel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .