Ga naar inhoud

Groenvoer plukken?


NaOomkuuHh

Aanbevolen berichten

''vroeger'' plukten mijn ouders als ze de honden gingen uitlaten altijd groenvoer voor de konijnen, maar daardoor hebben de konijnen vorig jaar waarschijnlijk VHS gekregen. Ze waren toen niet geënt, nu wel. Ik heb al geprobeerd om zelf paardenbloemen te kweken in een pot, maar dat schiet niet zo op. :he:

Wat vinden jullie? kunnen we weer groenvoer plukken voor de konijnen? (Niet langs een drukke weg, maar bij weilanden waar bijna niemand komt. Alleen mensen om hun honden uit te laten.)

Mijn ouders denken dat het moet kunnen want ze zijn geënt. Ik wil het ze wel geven want ze vinden het super lekker, maar wil niet nog een keer zo veel doden konijnen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar mensen hun honden uit laten zou ik niet doen hoor. Worden ze ziek van.

Maar op plekken waar geen honden komen, geen druk verkeer langs komt en natuurlijk geen gif gespoten word kun je zeker plukken. Ik ga zelf de laatste tijd op een braakliggend terrein waar eerst van die groentetuintjes waren. Ligt al jaren braak omdat er iets anders zou komen. Er zit een hek omheen en daar pluk ik nu mijn spullen.

Als je een tuin heb kun je die pluisjes van de paardenbloem erover strooien en dan krijg je vanzelf volgend jaar paardenbloemen in de tuin.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs met de enting ben je niet 100% zeker dat je konijn beschermd is..

Ja daar heb je gelijk in, maar zodra ik hier nog maar een voet buiten mijn huis of tuin zet sta ik al in het territorium van wilde konijnen. Ik zou dan ook niets meer uit de moestuin kunnen geven want ja die wilde konijnen weten ook wel wat lekker is en zitten dus 's nachts ook in de moestuin. Dat vind ik toch zonde als ik hem niet al het lekkers daaruit kan geven dus het is een klein risico dat ik neem, dat klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou trouwens niet beginnen zelf paardebloemen te zaaien, het is ellendig onkruid, je houdt geen gazon meer over.

Heb ik ook in een pot gedaan natuurlijk. :P

Ik denk dat ik wel af en toe groenvoer ga geven, maar dan alleen van plekken waar (bijna) geen wilde konijnen komen.

Vind het toch wat eng....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat toch proberen te vermijden hoor. Waarom risico nemen?

Dat is ook wel weer zo...

Bij ons in de buurt heeft niemand zo'n verwilderde tuin dat er paardenbloemen groeien, jammer genoeg. :P

Ik zou ook paardenbloemen kunnen plukken en een paar minuten in zout water leggen, hierna af spoelen. Dat schijnt die dingen te doden. Zou dat kloppen??

Ik knip trouwens ook altijd wilgentakken bij de maas. Daar komen misschien (nog nooit gezien.) ook wilde konijnen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan natuurlijk ook overdrijven he, jemig. Ik pluk al mn leven lang paardenbloemblad in het dorpsbosje hier, ja er lopen honden, maar dat pluk je natuurlijk niet in een straal van een meter bij een drol. En ja er rijden op 10 m afstand auto's... we hebben alleen geen wilde konijnen hier. Maar er is hier nog nooit een konijn, cavia of hamster dood gegaan aan deze paardenbloemen. Soms wordt er wel heel voorzichtig gedaan hier zeg, ze hebben niks voor niks een weerstand!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het gaat hier toch juist om die wilde konijnen? Die andere dingen maak ik mij ook niet ontzettend druk om (al vind ik plukken op de hondenuitlaatplaats nou niet erg fris, alleen al voor jezelf) maar ik ga liever niet testen of hun weerstand tussen myxomatose en VHD ook goed is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over jouw vraag wat dat betreft: Waarom risico nemen?

Nou, omdat wat ik al zeg, ik dan geen stap meer buiten de deur kan zetten wat dat betreft, omdat ik in het buitengebied woon en de wilde konijnen hier 's nachts gewoon om het huis heenlopen en in mijn moestuin. Omdat mijn konijn nauwelijks hooi eet vind ik het belangrijk dat hij goed gras eet. Ik weeg de dingen tegen elkaar af en ik vind het dan belangrijker dát hij ten minste gras eet met een in mijn ogen heel klein risico op VHS, ik pluk het alvast niet op de plekken waar de konijnen veel zitten maar waar ze echt maar heel af en toe komen, ze komen er zo weinig dat ik het alleen weet door in de winter hun sporen in de sneeuw te zien.

Overigens houd ik de wilde konijnen hier goed in de gaten (vind het net zo leuk naar ze te kijken als naar mijn eigen konijn) en tot nu toe is de populatie na de grote myx-afslachting in de herfst volgens mij al gegroeid van 2 overblijvende naar 6 konijnen, (4 kids dus) zodra ik zie dat het niet goed met ze gaat denk ik dat ik ook weer voorzichtiger word.

Kortom, ik vind het risico op haakjes en slechte darmen door alleen brok groter dan het risico op dat er iets van ziekte aan zijn gras zit, tot zijn inenting ben ik super-voorzichtig geweest, nu pluk ik het gras enigszins met beleid, maar ik denk dat als ik zo ga denken met dat risico lopen er helemaal niets meer kan. Want gras houdt gewoon op dan. Want al heeft er geen konijn langs gelopen, dan misschien wel een muis, of misschien wel ik zelf met mijn schoen, etc. etc. Het is een gevoelsmatige grens voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dat maakt het verhaal natuurlijk al wat anders, maar jij was niet de TS, mijn reactie was ook niet op jou gericht en in de situatie van de TS zou ik toch geen risico gaan lopen. Ik kijk zelf ook gewoon uit, ik weet dat er aan 'onze' kant geen wilde konijnen leven (alleen hazen) maar dat er op het industrieterrein tegenover ons wél konijnen leven. Daar pluk ik ook gewoon niks, al is het een geweldig onkruidparadijs.

En natuurlijk kun je niet overal voorzichtig mee zijn, dat is inderdaad ook een gevoelsmatige grens. Moet ieder voor zich ook uitmaken, maar met wilde konijnen kijk ik zelf dus wel uit. (Is ook wat makkelijker natuurlijk als er een paar honderd meter verderop, gescheiden door een drukke weg, een handjevol wonen i.p.v. dat je midden in een konijnendorp woont..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, dat valt ook wel weer mee, ze zijn dus nog maar met zijn zessen nu en ik struikel er nu ook weer niet over, die paar konijntjes :D

Hun holen zijn ook wel 30-50 meter verderop gok ik zo. Ik zit in het randje van het territorium volgens mij en overdag wagen ze zich niet buiten het weiland en het bos. Pas 's nachts sneaken ze soms de moestuin in.

Ik had inderdaad begrepen dat je de vraag (ook) aan mij richtte. Voor TS denk ik ook dat er misschien wel andere mogelijkheden zijn, het stikt werkelijk overal van het gras en de paardebloemen op het moment en dat wordt alleen maar meer!

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .