Ga naar inhoud

Niezen en onstoken ogen.


carlino

Aanbevolen berichten

Goede avond.

Ik heb al meerdere keren op dit forum gekeken en wil toch bij deze mijn verhaal met jullie delen.

Ik heb vanaf een zaterdag 2 jonge konijntjes (ong. 7 weken oud).

En sinds een zondag heeft de kleinste (Kiki) ontstoken ogen.

Ben gelijk begonnen met afgekoeld kokend water en de ogen te ontsmetten, maar dit leek niet te minderen maar juist erger te maken waardoor we nu zalf gebruiken sinds gisteren.

Maar sinds gisteren avond hoorde ik iets wat op niezen leek.

Ze is goed actief, eet goed en hangt de hele dag aan die waterfles.

Verder nergens geen bultjes gezien & merk ook dat de ogen er ook beter uit gaan zien tegenover een zondag.

Al lijkt het wel dat het ene oogje nog steeds op een soort van pat oog lijkt.

De 2e (Nina) heeft nu ook ontstoken ogen.

Na behandeling van de zalf begint het minder te worden.

Ze zitten samen binnen in een hok.

Eten goed al vind ik dat ze te veel hooi eten ;)

Maar mijn vraag is of het beter is dat ik hiermee naar de da toe ga.

Of het misschien iets ernstigs is of dat ik me een beetje te druk maak.

Graag hoor ik wat van jullie.

Groetjes Carlijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn echt nog piepjong. Veel te jong maar dat is natuurlijk mijn mening. Zijn ze reeds ingeënt ?

Ga aub zo snel mogelijk naar de da want op deze leeftijd kan het heel snel fout gaan. Niet zelf gaan dokteren je hebt echt 2 baby's in huis en daar zou je ook mee naar de kinderarts gaan.

Hangt de hele dag aan de waterfles....hoeveel juist want als ze teveel gaan drinken zo jong is het soms omdat ze koorst hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet het dat ze te jong zijn.

Zijn niet ingeënt maar zit er wel aan te denken om dit morgen te gaan doen.

Ja hele dag aan de waterfles is ook overdreven maar bedoelde hier mee te zeggen dat ze goed drinkt.

Ze kruipen ook de hele tijd naar elkaar toe..

Mja ga morgen naar de da toe.. Voelt gewoon weg niet lekker met al dat niezen.

Vind het zo zielig voor der.

En tja heb zelf ook 2 kinderen ;) Dus als daar iets mee iets zou ik ook direct naar een dokter toe gaan. Dus snap wat je bedoelt.

Dank je wel voor de reactie!

Edit :

Ik dacht altijd dat de voer beter was dan de hooi.

Oogjes heb ik zalf voor gelukkig maar dat niezen baart me echter zorgen..

Bedankt!

aangepast door carlino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat ook zo snel mis bij die kleintjes. Waarom enten ze niet in waar je gekocht hebt ?

Laat ook even nakijken wat de geslachten zijn.

Dat niezen kan wat van de stress of andere bodembedekking zijn maar in het slechtste geval zijn ze ziek en dan kan je beter op tijd ingrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja deze kleintjes zijn gedumpt bij een dierenasiel en met de hand geflest..

Dus zodoende dat ik deze 2 heb mee genmen.

Het zijn 2 vrouwtjes. Dat weten we zeker.

Ja ik ben ook bang dat het niezen van het hooi misschien kan komen.

Maar zal morgen zoiezo een dierenarts hier in de omgeving bellen zodat er naar gekeken kan worden.

Zodat ze niet allebij straks ernstig ziek zijn.

Dank je wel nogmaals/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet verstandig om konijnen die een verminderde weerstand hebben/ ziek zijn in te laten enten.

Ik zou er dus mee wachten totdat ze weer helemaal opgeknapt zijn.

Verder raad ik je aan om toch even met ze langs de dierenarts te gaan. Het is namelijk niet normaal dat ze niezen en ontstoken oogjes hebben.

Veel hooi eten kan trouwens echt geen kwaad hoor. Hoe meer hooi ze eten, hoe beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja nu begint ook de andere te niezen..

Als ik ze uit het hok haal is het goed maar in het hok hebben ze het benauwd.

Heb net de da gebeld.

Ze had erover dat een antibiotica dit probleem zal verhelpen.

Maar kan pas terecht vanavond tussen 18:00 en 19:00.

Enten zei ze ook van dat het niet nodig is.

Dus ben benieuwd wat voor nieuws ik vanavond krijg bij de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor bodembedekking heb je in het hok?

Als je de bodembedekking uit het hok haalt en alleen bv hennepvezel in het toilet legt kun je kijken of het over gaat. En bovendien kun je ze dan vrij makkelijk zindelijk maken.

Het zou ook snot kunnen zijn, maar dat kan inderdaad alleen de DA constateren.

Succes met je 2 kleintjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt niet goed niezen en ontstoken oogjes.. zeker bij die kleintjes is dat wel enorm risicovol.

Ik zou naar een goede konijnkundige dierenarts gaan voor informatie en nu op dit moment niet laten enten.

Als ze met fles zijn groot gebracht had ik ze persoonlijk nooit weg gedaan, meestal hebben ze juist nog zoveel meer extra zorg nodig dan nijntjes die bij de moeder zitten. Ik zou je op het hart drukken om daarom naar een dierenarts te gaan die echt veel van konijnen af weet.

Verder heb ik nog de vraag in wat voor hok zitten ze? binnen of buiten en wat voor bodembedekking gebruik je?

Ik wil je nog niet bang maken, maar geef het je wel vast mee.. 2 dames samen gaat lang en lang niet altijd goed... in meer gevallen niet dan wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de konijnen zijn beiden ontzettend ziek.

Plasbuis is ontstoken en ze hebben last van snot.

Heb een antibiotica kuur gekregen van de DA en dit zal het verhelpen.

Ze heeft me aangeraden om de konijnen pas in Juni/Juli buiten te zetten. Dit ivm de ziekte die deze periode heerst.

Ze zei ook al van konijnen die uit een asiel komen een grotere kans hebben op ziektes.

Kreeg echter ook een compliment over de ogen.

Deze zien er minder slecht uit en heb ze goed schoon gehouden.

Verder de aankomende 10 dagen de konijntjes een kuurtje geven en dan zal het in de loop wel gaan verminderen.

In het hokje heb ik hooi en zaagsel in zitten.

Dit heb ik in het verleden ook gebruikt bij mijn andere konijnen die ik heb gehad.

En ze zitten samen in een hok voor binnen.

Hierdoor kan ik ze meer aandacht geven & beter in de gaten houden.

Want nu komt de kleinste ook naar m'n hand toe gelopen omdat ze weet dat ze eruit word gehaald.

En dat was ook onze bedoeling hiervan.

Maar denk toch wel dat ik de volgende keer wat duurdere hooi ga halen.

Want iedere keer als ze uit het hok zijn, dan hebben ze het toch minder benauwd.

Groet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Cleo en Jackson al schrijft. Ik denk ook dat je beter eens kan proberen het zaagsel te vervangen voor een andere bodembedekking. Sommige konijnen kunnen er niet goed tegen en reageren er nogal benauwd op.

Ik heb hier voor de wc-tjes geperste houtkorrels. en in het hok binnen ligt een honden/katten kussen. Maar je kan eventueel ook Stro, hennepvezel, houtkorrel (kattenbakvulling), katoenbedding of beukensnippers gebruiken voor de bodembedekking.

Hopelijk zijn ze gauw weer beter en gezond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder top dat je zo veel voor deze kleintjes overhebt! (ondanks dat dat hier niormaal word gevonden is dat in de praktijk natuurlijk lang niet altijd zo)

Tja ken het..

Maar zo is het denk ik wel met ieder dier die je in huis neemt.

Ik zal eens kijken voor iets anders in de kooi.

Wist niet dat kattenbak vulling ook mogelijk was in een konijnenkooi.

Dank je wel voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleinste heeft vandaag de moed opgegeven..

Vanmiddag lag ze dood in der hok.

De ander gaat het goed mee.

Ontstoken ogen worden minder en het niezen ook.

Alleen nog wel benauwd.

Heb katenbak vulling gehaald. (houtkorrels)

Dus ben benieuwd hoe het zal gaan verlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zei ook al van konijnen die uit een asiel komen een grotere kans hebben op ziektes.

Ik wil hier toch even op inhaken, want je scheert hier alle asiels/opvangen mee over 1 kam en dat vind ik echt not done. Want juist in een GOEDE opvang zal je maar heel weinig kans hebben dat ze ziek worden. Een goede opvang laat de konijnen allemaal nakijken door een dierenarts, ze worden ingeent en de rammen worden gecastreerd. Een goede opvang herplaatst ook geen 2 vrouwtjes samen en zeker niet konijntjes van 7 weken al helemaal niet als ze met de fles groot gebracht zijn. Juist is hun weerstand enorm zwak en snot is iets wat ze bij zich dragen en door verlaging van weerstand/stress tot uiting komt.. tel maar op achterstand door flessen, steriele melk en dan nog verhuizen.. oftewel 1+1 = 2..

Een goede opvang zal dit ook nooit doen en je hebt zeer weinig kans dat een nijntje ziek is dat mee gaat. Bij de meeste winkels, echt niet alle, maar toch wel het overgrote deel heb je dat juist wel, hier op het forum hebben regelmatig een nijntje uit de winkel gehad die ziek werd en dood ging. Bij de meeste winkels kijkt geen dierenarts de konijntjes na, gaan ze ook veel te jong weg... idem bij fokkers worden konijntjes niet nagekeken, punt is wel dat fokkers er meer kijk op hebben dan winkelpersoneel over het algemeen dus een goede fokker.. daar is het woord goede weer... kan je nog beter bij zijn dan een winkel, maar een opvang zit je absoluut op nummer 1, let wel weer een goede opvang. Dat jij nu bij een opvang bent terecht gekomen die betreft de konijnen nu niet de beste stappen heeft ondernomen hoeft natuurlijk niet zo te zijn om alles over 1 kam te gaan scheren en dat online op internet te zetten.

Ik vind het absoluut heel vervelend voor je verder en wens je sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte met het verlies van je konijntje!

Ik hoop dat de ander er bovenop gaat komen!! Kom op, knokken kleintje.

= afgelopen donderdag mijn eigen konijntje in laten slapen (12 weken oud).

Hij had ook ontstoken ogen, een luchtweginfectie en snot

Helaas sloeg de medicatie niet aan en de DA had ook geen vertrouwen in nog zwaardere medicijnen.

Vandaar dat we uit liefde hem hebben laten gaan.

Ik weet uit ervaring dat het bij die jonge konijntjes heel erg snel kan achteruit kan gaan....

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .