Ga naar inhoud

Konijnenmelk????


belleke

Aanbevolen berichten

Omdat ik weet dat er hier meer mensen zitten die konijnen opvangen en nestjes groot brengen heb ik een vraag.

Ik gebruik zelf altijd Multimelk en KMR. Ooit toen ik begon heb ik mijn eerste 3 nestjes groot gebracht met kittymelk. Maar dat beviel mij toen niet zo goed. Ik kwam toen in kontakt met stichting eekhoornopvang (later is dit konijnenbelangen geworden) en sinds die tijd gebruik ik dus die multimelk en KMR poeder.

Maar nu las ik hier dat er ook mensen zijn die kittymelk gebruiken. En ik zag pas ook dat er van beaphar ook knaagdieren en konijnenmelk is.

Wie heeft er ervaring met het het grootbrengen van konijntjes met andere melkpoeders ????? en eventuele schema's hoe jullie de diertjes voeren etc.

Deze vraag stel ik omdat ik nog al eens gebeld word door mensen die zelf hun diertjes willen groot brengen en dan toch vaak vinden dat die melk die ik hun adviseer te duur is.

Hoe brengen jullie ze groot. Ik vind dat je altijd van elkaar kunt leren. Mag eventueel ook via PB hoor.

Bedankt als jullie reageren en mij kunnen helpen.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik breng ze enkel en alleen groot met de voedster. Sorry met konijntjes met melk groot brengen heb ik gelukkig totaal geen ervaring.

Waar ik wel (en heel veel zelfs) ervaring mee heb is met kleintjes bij een andere voedster leggen. Zeg maar pleegmoeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat de melk van Konijnenbelangen veel makkelijker te krijgen is, ze zijn snel maar je zult toch een bepaalde tijd moeten overbruggen tot de melk geleverd wordt. Er zijn nu eenmaal niet veel alternatieven voor konijnenmelk.

Ik heb overigens begrepen dat je de geitenmelk kunt invriezen, dus als je in een positie verkeerd (opvang, fokker, pleeggezin) waarbij je eventueel flessekinderen kunt verwachten kun je op zich al op voorhand zorgen dat je het in huis hebt. Al lijkt me dat je dan net zo goed kunt zorgen dat je de poeder van SKB thuis hebt, weet alleen niet wat daarvan de houdbaarheid is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp alleen niet goed (ik heb hier totaal geen ervaring mee) dat de melk van een dier dat constant zoogt gelijke waarden zou hebben met een konijn dat maar 2 maal per dag zoogt.

Hoe weet je dat die waarden gelijk zijn ?

Is hier reeds studie naar gedaan ?

Misschien domme vraag maar dat houdt mij zo bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk is gewone konijnenmelk beter, maar de waarden van geitenBIEST komt het meest in de buurt, met name het vetgehalte heb ik begrepen (konijnenmelk is bijzonder vet in vergelijking met melk van andere zoogdieren). Het is dus ook alleen de eerste melk van de geit nadat ze een jong heeft gehad. niet wat er de dagen of weken erna komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de melk die je koopt via konijnenbelangen weet ik dat die wel goed is afgestemd op de moedermelk van de konijnen.' Ik heb er ooit een artikel van gehad. Natuurlijk is het best de moeder erbij.

Maar ik was ook wel tevreden over deze melk. Kittymelk was ik niet tevreden over.

Geitenmelk nooit geprobeerd maar ik kan het de mensen eventueel adviseren en dan wel de biest.

Maar als de kosten niet schelen dan zal ik toch die van stichting konijnenbelangen aanraden.

Meestal heb je die wel een dag later in huis is mijn ervaring. Als je meteen betaald en hij is voorradig doen ze hem meteen op de bus voor je. Toen hij nog uit Utrecht moest komen eigenlijk net zo.

Je kunt die dag overbruggen met Electrolyten.

Bedankt voor jullie reacties. Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam vandaag dit op het internet tegen een onderzoek naar twee verschillende konijnenmelkpoeders.

http://doks.khk.be/vzw-bachelor/do/files/FiSe413ebf170c62bf04010c66f3b69f0016/200638.pdf?recordId=SBAC413ebf170c62bf04010c66f3b69f0015

Het is best interessant. Heb weer wat bijgeleerd.

Het moment van de oogjes open en dan langzaam vast voedsel gaan eten was altijd erg kritiek. Zij geven hier dan probiotica met de 11de dag.

Voor diegene hier die wel eens een nestje groot brengen is dit best interessant.

Ik heb de lijsten van jaren liggen want hield ook iedere dag het gewicht bij en wat ze dronken dus wie weet moet ik het wel eens gaan onderzoeken.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .