Ga naar inhoud

Alleen groenvoer?


jnanis

Aanbevolen berichten

Ik heb een keer in een konijnenboekje gelezen over enkel groenvoer, is dit goed voor konijnen of niet? Dus niet dat ze elke dag een schijfje komkomme eten, maar echt gevarieerd. (Mijn konijnen krijgen ook hooi hoor, dat het dus niet lijkt of ik dat wil vervangen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet dan wel precies weten wat je geeft, zodat ze niets tekort komen. Met alleen een stukje witlof en een paardebloem ga je er niet komen, ze moeten alle benodigde stoffen binnenkrijgen in de juiste verhoudingen en dat is heel moeilijk. In brokjes zitten in principe de stoffen die ze nodig hebben in de juiste verhoudingen. Alleen groenvoer geven, daar moet je een halve bioloog en dierenarts voor ineen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit me bij Lonja aan. Je moet exact weten welke voedingsstoffen een konijn nodig heeft, hoeveel en in welke verhouding. En dan moet je ook nog eens weten waar die voedingsstoffen precies in zitten. In één gram brok zullen veel meer nutriënten zitten dan in één gram groente. Dus je moet veel en veel meer groente geven dan brok, in verhouding. Nu ligt groente minder zwaar op de maag dan brok, maar het wordt dan weer enorm oppassen met de hoeveelheid hooi. Ook hooi wordt moeilijker, het moet echt van hele goede kwaliteit zijn en liefst meerdere soorten. Om echt een natuurlijk dieet te creëren zou ik ook gedroogde kruiden geven, maar ook hier geldt.. Hoeveel? Ik ben er inmiddels achter dat je niet zo 1,2,3 uit kan vinden welke voedingsstoffen er precies in gedroogde kruiden zitten en met name niet hoeveel. Ik geef ze zelf wel, maar een relatief kleine hoeveelheid, als aanvulling niet als hoofdbestanddeel. Dan heb je nog dingen als takken, gras, onkruid. Leuk en aardig, maar een wild konijn zal daarin makkelijk kunnen variëren. Ik persoonlijk heb vaak al moeite gewone wilgentakken te vinden. En onkruid, in de zomer prima te doen voor twee konijnen maar voor vijf? Dan blijf je plukken. Om over de winter maar niet te spreken.

In wezen is een compleet natuurlijk dieet absoluut niet slecht uiteraard. Maar het is m.i. om verschillende redenen, waaronder het gebrek aan kennis en ook de praktische problemen, niet haalbaar voor de meeste mensen. Wel heel interessant natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel kwekers doen het van slachtkonijnen maar die beestjes worden wel maar 4 à 5 maand oud hé. Die voeding mag ook niet teveel kosten want dan verdienen ze niks meer aan hun konijn.

Ik denk inderdaad ook dat je dan heel uitgebreid moet gaan en veel tijd voor het plukken en maaien. In de winter ga je dan uitsluitend moeten geven wat er in de winkel te koop is en of dat zo doenbaar is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben een tijd op alleen natuurlijke dingen geleefd. Het is erg veel werk (in uitzoeken wat ze allemaal nodig hebben, plukken, zoeken,...) én het is vooral erg duur. Niet te onderschatten hoeveel groen een konijn kan eten, zelfs een kleurdwergje.

Ze kregen toen ongeveer 10 verschillende soorten groenten per dag, meerdere soorten verse kruiden, minstens 3 verschillende soorten gedroogde kruiden, 3 soorten hooi, vers gras en geplukt onkruid, soms takken,...

Eigenlijk kregen ze dat altijd...alleen na een tijdje hebben ze er toch een beetje biks bijgekregen aangezien ze de SS zo lekker vonden.

Ik heb ergens nog een foto van Hypoliet bij alle eetschalen, zal eens kijken of ik die nog ergens kan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevonden...

De grootte van de schalen is niet zo duidelijk (en ze waren hier ook al niet meer vol), maar het is echt veel.

Hij zit in de schaal met hooi, het meest rechtse schaaltje is met gedroogde kruiden, het eerste linkse is gras en geplukt onkruid, het volgende zijn de verse kruiden en de laatste (grote pyrex schotel, je ziet hem maar een klein stukje) is de schaal met groeten.

Oh ja, alles werd minstens 2x per dag gegeven.

Foto0010.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel benieuwd hoor Zwarte Panter, wat je dan aan zelf geplukte dingen gaf! Ik probeer zoveel mogelijk uit de natuur te geven en dan verder hooi (project in ontwikkeling, gaat de goede kant op) en biks natuurlijk. Geen bespoten groenten of zo, het is voor de mens dan misschien wel veilig genoeg om te eten, maar het is voor een konijn misschien een heel ander verhaal.

Dus ik vraag me een beetje af in welke hoeveelheden en verhoudingen ik deze planten die ik nu geef eigenlijk hoor te geven. Ik doe nu ongeveer 10 verschillende dingen gebaseerd op wat er nu groeit in en rond mijn moestuin (voornamelijk onkruid, moet echt eens goed aan de slag) maar dan van ieder ding doe ik het gewoon een beetje op de gok. Bijvoorbeeld smalle weegbree ongeveer 5 blaadjes, maar zuring maar 1 blad want dat is groot, klaver maar 3 blaadjes want teveel is niet goed, paardebloem juist veel want daar moet ik vanaf ;) en munt weinig want dat smaakt sterk etc. etc. En dat zo iedere dag. Maar ik heb geen idee of ik het juist misschien in verkeerde verhoduingen doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ik denk dat ik het voorlopig hou bij 's ochtends biks en 's avonds groenten en een beetje biks, aangezien ik niet zelf te zeggen heb wat ik allemaal aan groenten binnenhaal, ik heb niet echt veel kennis over vitaminen in groenten etc. en ik denk helaas niet dat ik ze van alleen groenten een compleet menu kan geven... Wel interessant om er meer over te weten te komen. Bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .