Ga naar inhoud

Bloed in urine?


juudjuhlove

Aanbevolen berichten

Een van mij drietal heeft rode urine.

Eerst dacht ik dat dit door de wortels kwam, maar ze krijgen nu al twee weken geen wortels meer en nog steeds vind ik roodachtige urine.

Wat kan dit zijn?

Ze zijn verder allemaal gezond en actief.

Nu is wel 1 van mijn konijnen (schijn)zwanger. (dit zal ik zo even uitleggen)

Kan het zo zijn dat haar urine daardoor rood kleurt of is er meer aan de hand?

Het (schijn)zwanger zijn...

Gisteravond vond ik een soort van nest, voornamelijk bodembedekking en hooi.

Vanmorgen had 1 van mijn voedsters enorme nestdrang, alles waar ze een nest mee kon maken, moest mee naar het nest.

En elke keer als een van de andere twee er doorheen liep, maakte ze het weer in orde.

Ze is sinds een week week of vijf gekoppeld aan mijn (als het goed is) ex-ram, samen met haar vriendin.

Maar omdat het aantal dagen precies klopt, vraag ik me nu af of m'n ram wel goed gecastreerd is.

Ze zit nu apart, dat is voor haar sowieso rustiger en we wachten rustig af...

Enige punt is dat ze nu amper eet.

Hopelijk is ze niet zwanger, want ze is drie.

Wel formaat Vlaamse reus en m'n ex-ram is hooguit anderhalve kilo, dus dat scheelt weer iets, maar toch...

Ik heb nu eenmaal geen konijnen voor de fok en pretnestjes zijn er al genoeg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hadden eerst meer oranje achtige urine en dat kwam naar mijn idee echt door de wortels.

Maar nu vond ik zaterdag roodachtige urine.

Het kan zijn dat het al iets langer is, dat is met de ruimte die ze hebben niet goed te controleren (en ze zijn niet echt zindelijk)

De urine vond ik dus in het toiletje, maar omdat ze het meestal in het zand of in de ren doen, weet ik dus niet precies hoe lang het is.

Niet langer dan een paar dagen in ieder geval...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er echt een dierenarts bijhalen.

Maar dan moet juudjuhlove dus eerst zeker weten van wie de rode urine is.

@ juudjuhlove

Mijn dame heeft ook al eens bloed geplast (eerste keer na een val en tweede keer tijdens verstopping) en ik moet zeggen, dat ik het ook meteen herkende als bloed. Ik zag het en was er meteen 100% zeker van, dat het bloed was. Toen er later een plasje puur bloed op de bodem van de kooi lag, had ik de bevestiging, dat ik gelijk had. Maar voor mij was het wel makkelijk, omdat zij al een tijd lang dezelfde bodembedekking had en altijd ongeveer dezelfde kleur urine.

Ik hoop, dat blijkt, dat het geen bloed is. Dat je dame, of één van de andere 2, gewoon een afwijkende kleur urine heeft door een onschuldige oorzaak. Zou het trouwens niet zo kunnen zijn, dat ze minder eet, omdat ze apart zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien heeft Dollie geen rode urine.

Zij zit nu allen ivm de schijnzwangerschap.

Ik uit van schijn, zij blijft tot morgenavond apart zitten.

Dan goed bodembedekking enz controleren en dan de volgende apart.

Helaas duurt dit nogal lang, maar er is helaas geen andere manier.

Ik heb ook even onder de staarten gekeken, maar ook daar is niets te zien...

Baal hier wel van.

Wil wel helpen, maar het kan niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is meestal vrij duidelijk wie de 'dader' is (aangezien ik er voorheen maar eentje had met blaasproblemen, dat zijn er nu twee maar ik merk het vaak sowieso wel) en die zet ik dan apart in een schone (ontsmette) kooi ZONDER bodembedekking. Urine opzuigen met een spuitje en de DA kan zo kijken of er daadwerkelijk bloed in zit of dat het toch gewoon wat roodgekleurd is. In dit geval zou ik dat dus met twee/drie konijnen doen.. Duidelijk labelen van wie welke urine is....... :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is dan wel direct duidelijk van wie het is, en anders is twee keer urineonderzoek in mijn geval altijd nog goedkoper dan een consult waarna waarschijnlijk tóch de urine onderzocht moet worden. Je weet dan bovendien niet alleen van wie het is maar waarschijnlijk ook wat er aan de hand is. Of je kunt dingen (blaasontsteking bijvoorbeeld) uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde dezelfde vraag op het forum gaan stellen. Ook ik vond zojuist een (fel)rood plasje in de "voortuin" van de konijnen.

Omdat mijn tegels donker zijn, heb ik er met een vinger in gezeten en het was echt knal rood. Het stonk niet (terwijl ik normaal de urine altijd vreselijk vind stinken).

Verder zie ik nergens zo'n rood plasje in of rond het hok. Ook niet in de toiletjes (mijn konijnen zijn alleen zindelijk als het om plassen gaat). Ik heb dus geen flauw idee wat het is. Ze krijgen wel wortels en tomaat (dagelijks), dus ik had gelijk zoiets: 'als het urine is, dan komt het daarvan', maar ik moest de vraag toch stellen van mijn partner :P

Alle 4 de konijnen eten goed (ze vielen gelijk aan op de biks, zoals we van ze gewend zijn). Hooi eten ze ook prima.

Keutels zien er allemaal ook mooi rond uit (sommige wat kleiner dan de andere, maar dat zijn we ook gewend).

Alle 4 de konijnen gecontroleerd op wondjes, niets gevonden.

Sorry dat ik in dit topic kom "binnenvallen", maar ik vond het persoonlijk een beetje nutteloos om er een apart topic van te maken.

Ik hoop voor jou, juudjuhlove, dat bij jou het probleem gevonden (en opgelost) is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet overdag werken en mijn konijnen wonen ergens anders dan ik.

Maar ga er zo heen en dan ga ik het konijn die ik verdenk apart ik een leeg hok zetten....

Ik heb helaas maar 1 hok, dus echt snel gaat het niet...

Ga eens kijken of ik niet nog een extra hok kan creëren.

Op en ik ga binnenkort wel bij mijn konijnen wonen hoor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Dollie zag ik niets, ze heeft ook even voor m'n ogen geplast, maar daar was niets aan te zien.

Annie en Guus hebben vanavond apart gezeten, maar bij Annie was er niets te zien.

En Guus heeft niet geplast.

Hij zit nu dus alleen met hooi, water en wat brokjes.

Waarschijnlijk is hij het dus, maar zeker weten doe ik het nog niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hoop dat je snel weet van wie het is.

geeft Guus vandaag wel geplast en weet je al of het van hem is?

Jorieke@ is het geen sap van de tomaten die je zag liggen?

omdat het niet naar urine ruikt.

Nee, dat kan het niet zijn. Groenvoer hadden ze 's morgens gehad en toen ik dat "plasje" ontdekte, was al het groenvoer allang op.

Het leek een beetje op een roestplek die nat was geworden. Of van dat schaafsel van rode bakstenen (poeder) dat nat was geworden.

We weten het echt niet. Ik heb gisteravond en vandaag meerdere keren het hok gecontroleerd, maar geen rare, fel rode plasjes meer gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan bij geen van de konijnen wat vinden.

Guus heeft sinds gisteravond opgesloten gezeten, maar alles was vanavond normaal.

Ook bij Annie en Dollie is de urine nog steeds normaal.

Misschien op een of andere manier een adertje gesprongen en daardoor rode urine, misschien iets anders geks?

Misschien dat het toch te maken had met de schijnzwangerschap van Dollie, want ook daar heeft ze geen last meer van.

Ik houd ze goed in de gaten, maar hopelijk blijft het hierbij....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .