Ga naar inhoud

Toch voedsters castreren?


ShinLi

Aanbevolen berichten

Hallo beste mensen! Zoals sommigen van jullie weten heb ik zes konijnen, 4 voedsters, 2 rammen. In koppel en viertal zitten. Eén van de voedsters is vorig jaar gecastreerd omdat ze om de haverklap schijnzwanger was en niet te koppelen was aan het drietal. Ik zit al enige tijd te twijfelen of ik toch ook mijn andere 3 voedsters zal laten castreren. De castratie van Jopelien is mij niet tegen gevallen, en de geruststelling dat het met zich mee brengt dat ze geen baarmoeder problemen meer kan krijgen vind ik prettig.

Daarnaast ben ik toch wel bang dat de voedsters onverwacht zwanger kunnen raken. In het dorp ben ik al bekend als het konijnenmeisje (vanwege de gedumpte konijnen vangen enzo). En je hoeft maar één gek te hebben die een rammetje bij mij in de ren dumpt (iedereen kan zo onze achtertuin inlopen) en dan zit ik met problemen. Ik weet dat dit natuurlijk een beetje een gekke en panische gedachte is. Maar je wilt niet weten hoe vaak ik soms snachts wakker wordt en door het raam tuur naar de konijnen of er geen vreemde mensen zijn :P. Ook zijn vooral Gwyn en Freya van het viertal in het voorjaar soms echte tyrannen, ook naar Jopelien toe. Op dit moment is Gwyn echt schijnzwanger, dit heeft ze nog nooit gehad. Freya is twee jaar geleden enkele keren schijnzwanger geweest. Daarnaast wil ik graag een zestal hebben, en het lijkt mij dat na castratie er misschien meer en sneller rust is met een koppeling?

Als ik dan zo de punten op een rijtje zet, vind ik de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen en evt. risico's van de operatie. Er zit natuurlijk een kostenplaatje aan, maar ben dit zeker bereidt te doen voor de gezondheid van mijn konijnen. Gwyn, Freya en Li zijn nu 4 á 4 en een half jaar oud. En Gwyn en Li hadden ook haakjes op de kiezen waar ik ze binnenkort voor wil laten behandelen (voordat het erger wordt). En zat te denken dat dit misschien tegelijkertijd gedaan kan worden?

Ik zet het hier op dit forum omdat jullie met mij mee kunnen denken. Ik kan dit wel aan mijn ouders voorleggen, maar daar heb ik niet zoveel aan. Wil jullie even als klankbord gebruiken zeg maar :yes: Zit ik me gewoon aan te stellen? Of zijn mijn redenaties (en angsten) toch wel gegrond?

aangepast door ShinLi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het laten doen. Wij laten onze voedsters ook castreren, omdat we niet willen dat het risico lopen op baarmoederkanker. Daar denkt iedereen het zijne van, wij denken dit. Dus als je mijn mening wil: ja, doen. En tijdens de narcose kunnen gelijk de haken op de kiezen weggehaald worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk zowieso dat ik morgen even ga bellen met de dierenarts in Sneek. Ik heb Baldr en Jopelien laten castreren in Bolsward, en hoewel dit op zich goed is bevallen was ik niet goed geïnformeerd van te voren over het eten voor de operatie e.d. En had bij Jopelien ook geen pijnmedicatie preventief meegekregen :/. Het enten en het nachecken van de konijnen in Sneek vond ik erg goed gedaan en heb dus wel vertrouwen in deze dierenarts.

Vandaag is ook Li schijnzwanger geworden, dus het gaat lekker met de voedsters. Ik denk toch dat het uiteindelijk veel makkelijker wordt om alles met elkaar te koppelen als ze allemaal gecastreerd worden. Plus dat met baarmoederkanker wil ik ook niet aan denken. Ik kan nu makkelijk nog een week vrij vragen van werk voor de nazorg als ik ze alle drie tegelijk ga laten castreren (ik krijg toch bijna geen uren op dit moment :P). Tuurlijk snap ik het standpunt ook om niet te snijden in gezonde dieren, maar jah we laten poezen ook gewoon castreren altijd, dit is ook bijna de standaard. Ik zit alleen een beetje met de leeftijd van de dames, heeft dit nog een verhoogt risico?

En hoe zit het na de operatie? Freya en Gwyn zitten nu al samen in de groep van vier, na castratie moet ik ze natuurlijk wel binnenhouden. Maar kan dit beter samen met Jopelien en Baldr? Of liever niet? Dan beter gewoon met z'n tweeen in één binnenhok? Of nog liever apart? En Li zit samen met Cooper, als ik haar binnenhaal zou ik Cooper er bij kunnen houden?

aangepast door ShinLi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou alles na de herstelling van de operatie gewoon terug samen koppelen. Stel je voor dat er toch 1 door de vreemde geuren van de operatie te ruiken bij een ander konijn vreemd begint te doen.

Ik zou zeggen hup naar de dierenarts dan is je schrik voor oepsnestjes toch weg en kan je gerust slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een reactie terug, alles is mooi en duidelijk uitgelegd en klinkt prima. Volgens hen kan het castreren en kiezen slijpen tegelijk gebeuren en hebben ze dit ook liever omdat ze toch al onder zeil zijn. Ze worden constant warm gehouden tijdens en na operatie. Dit wilde ik specifiek weten want ik vond mijn konijnen die ik bij de DA in Bolsward heb laten castreren toch erg koud aanvoelen toen ik ze ophaalde. Ze krijgen nadat ze wakker zijn ook nog een speciaal papje waar veel voedingsstoffen enzo inzitten om ze weer sneller erboven op te laten komen.

Moet alleen nog 'even' de kosten in rekening nemen en mijn volgende loonstrookje afwachten. Het kiezen slijpen was zo'n 43 euro per konijn, castratie zo rond de 90 euro. Alleen lijkt me dat er in die 43 euro voor kiezen slijpen ook een stuk narcose/nazorg kosten zitten, dus ga wel vragen of dat dan wat minder kan als het toch in één keer gebeurt. Zal zo'n drie bankjes worden om alle drie voedsters te laten helpen.

Ik denk en hoop dat als alle voedsters gecastreerd zijn er toch een heel stuk rust in de groep komt en het koppelen van alle zes nu wel in één keer goed gaat. Jopelien wordt ook nogal eens geterroriseerd door de andere twee dames op dit moment. En vind dat zowieso de ongecastreerde voedsters kwa hormonen nog erger zijn dan afgelopen jaar. Ik twijfel nog wel wat, maar denk dat dat meer komt op hoe mijn vriend hier weer op zal reageren. Hij zal het wel dikke onzin vinden en weggegooid geld. Vanmiddag wel even met m'n moeder over gehad en die vond het opzich geen slecht idee. Dus in ieder geval iemand die achter me staat mocht het doorgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een kleine update ^^.

Heb gister een afspraak gemaakt om de voedsters op 1 mei te laten castreren, en Li en Gwyn meteen voor de haakjes. Nu ben ik wel erg blij want Freya is nu al twee keer schijnzwanger geweest in één week. Het ging tekeer in het hok vanmorgen zei m'n moeder met het voeren. Het gebeurt op 1 mei omdat we op dit moment een hond als logee hebben en deze gaat 30 april of 1 mei weg dus dan kunnen de konijnen na de operatie rustig binnen gehouden worden. Moet alleen nog een extra kooi opscharrelen voor Li en Cooper, denk wel dat ik ze eerst bij elkaar houdt. En vraag of Cooper mee mag naar de Dierenarts als steun en zodat hij hetzelfde blijft ruiken.

Met al die hormonen die gieren door de lijfjes van de nijnen ben ik wel erg blij dat ik deze beslissing heb gemaakt. Als ze allemaal geheeld zijn ga ik weer proberen ze als zestal te koppelen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spannend! Goede beslissing hoor, als je het mij vraagt. Hier zijn ze ook alle drie geholpen. Eigenlijk om dezelfde redenen die jij noemt. Het gezondheidsaspect was voor mij echt belangrijk, maar ik vind het daarnaast ook prettig dat een ongecastreerde logee ook gewoon los kan lopen zonder dat er enige kans is dat het mis gaat. Het is nog niet voorgekomen, maar ja, een ongeluk zit toch in een klein hoekje. En het geeft zó veel rust. Feline was nog geen twee maanden bij ons toen ik voor haar een afspraak gemaakt heb, ze was zo vervelend. Rijden (en dat kon Fred natuurlijk niet over zich heen laten gaan, dus hij ook op haar rijden) en chagrijnig zijn. Twee keer schijnzwanger geweest in een maand tijd. Nooit meer last van gehad. Ze is een vrij onzeker konijn, dat is ze ook gebleven maar wel veel stabieler nu. Pip is ook met acht maanden geholpen, die heb ik gelukkig nauwelijks met hormonen meegemaakt. En toen kwam Jasmijn...... Die spande wel de kroon. Ook zij is gecastreerd en het is gewoon rustig nu. De ingreep was bij haar wel wat spannender, haar leeftijd is onbekend en haar gezondheid is niet super. Ze heeft bovendien het e.e.a. voor d'r kiezen gehad. Maar ze is vrij makkelijk hersteld, wel meer pijn dan ik gewend ben van de andere twee maar dat was gelukkig over na de eerste dag.

Wordt de baarmoeder ook verwijderd bij je dames? Dat is iets waar de meningen (ook met name onder dierenartsen) nog wat over verdeeld zijn, persoonlijk vind ik wel belangrijk dat het wel gebeurt.

Heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is wordt de baarmoeder eruit gehaald, dit heb ik wel zo begrepen. Maar ik moet zowieso nog even bellen volgende week of Cooper met Li mee mag als ondersteuning en ze bij elkaar te houden. Dan zal ik het nog wel even met klem vragen ^^, dat wil ik natuurlijk wel, waarom laat je ze anders zo onder het mes gaan als alleen de eileiders worden doorgeknipt XD.

Hopelijk wordt het straks veel rustiger tussen de dames. Ik vind het soms zo zielig voor Jopelien dat ze zo wordt opgejaagd door de dames. Heeft ook deels met Jopelien haar eigen karakter te maken, maar toch hoop ik dat de dames straks rustiger worden tegen over elkaar. En natuurlijk een mooie stabiele groep van 6 krijgen uiteindelijk :D. Dan vliegen Baldr en Cooper hopelijk ook niet meer in elkaars haren :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke bedankt voor de info, zal ik dat nog even goed navragen als ik maandag bel ^^.

1 Mei zal ik wel zo zenuwachtig als de pest zijn. Ik heb eerst dinsdag, woensdag en donderdag vrij van werk gevraagt. Kan ik mooi bij de vrouwen blijven. Mag Koninginnedag al werken, dus dan cash ik al mooi in :P, dacht kan ik die dagen daarna wel vrij nemen :he:

aangepast door ShinLi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .