Ga naar inhoud

Weerstand boost?


KArijn

Aanbevolen berichten

Hallo BB'ers,

mijn knappe roodpooloogje is vaak ziek; ze heeft dan neus uitvloeisel en uiteindelijk krijgt ze luchtweg infecties. Ik kan dit nu herkennen en ben er mooi op tijd bij, maar iedere herfst, winter en natte lente is het raak. De DA heeft haar een AB kuur voorgeschreven (enrofloxoral) waar ze dan 2x daags wat van moet. Maar.... ik vind het heel naar om haar steeds AB te geven omdat ik bang ben dat ze er resistent voor wordt. Als het dan wel een keer fout gaat, dan werkt de kuur niet meer. Bovendien is ze sneu dat ze zo vaak verkouden is.

Is er een manier om extra vitaminen en mineralen bij te voeren? Ik dacht aan een pilletje, maar dat eet ze vast niet uit haar voerbak. Bovendien woont ze samen met een meneer, die de misschien al jaar pilletjes voor haar neus weg vreet...

Heeft iemand tips om haar weerstand te verbeteren?

Gr, KArijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt Enchinacea kopen en dat aan je konijn geven om de weerstand te verhogen, maar let op! Het is absoluut geen vervanger van de antibiotica! Vermoedelijk heeft je konijn de chronische vorm van snot en dan is antibiotica wel belangrijk..

Geef de enchinacea het liefste in een periode van 6 weken om gewenning te voorkomen. Dus 6 weken wel, 6 weken niet etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt Enchinacea kopen en dat aan je konijn geven om de weerstand te verhogen, maar let op! Het is absoluut geen vervanger van de antibiotica! Vermoedelijk heeft je konijn de chronische vorm van snot en dan is antibiotica wel belangrijk..

Geef de enchinacea het liefste in een periode van 6 weken om gewenning te voorkomen. Dus 6 weken wel, 6 weken niet etc.

Dat ken ik wel, dat gebruikte ik zelf ook wel eens! Hoe zorg je er voor dat ze dat binnen krijgen dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben persoonlijk heel tevreden van een flesje druppels dat ik hier bij de apotheek vrij kan verkrijgen (ben wel van Antwerpen (België)).

Dit is een product gemaakt van thijm, echineacea en propolis! Mijn konijnen vinden het heel lekker en likken het gewoon van een stukje witloof of brood af!

Apart zijn deze bestanddelen ook heel erg goed voor de weerstand van je konijn. Ik geef af en toe wat gedroogde thijm bij hun hooi!

Verder heeft er iemand mij wel eens probiotica aangeraden voor de weerstand van mijn konijn te verhogen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die pellets neem ik ook wel eens, maar de pellets zijn zwaarder in gewicht, dus het lijkt alsof je minder krijgt voor je geld, maar de pellets zijn natuurlijk geconcentreerder.

Als je alleen maar 1 product besteld, kun je ze mailen voor de verzendkosten in een A4 envolop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben persoonlijk heel tevreden van een flesje druppels dat ik hier bij de apotheek vrij kan verkrijgen (ben wel van Antwerpen (België)).

Dit is een product gemaakt van thijm, echineacea en propolis! Mijn konijnen vinden het heel lekker en likken het gewoon van een stukje witloof of brood af!

Apart zijn deze bestanddelen ook heel erg goed voor de weerstand van je konijn. Ik geef af en toe wat gedroogde thijm bij hun hooi!

Verder heeft er iemand mij wel eens probiotica aangeraden voor de weerstand van mijn konijn te verhogen!

Wat zijn probiotica? En waar kan ik die halen? en dat is wel makkelijker... Maar die kruiden zijn ook gaaf, lijkt me ook leuk voor hun, voor de variatie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die pellets neem ik ook wel eens, maar de pellets zijn zwaarder in gewicht, dus het lijkt alsof je minder krijgt voor je geld, maar de pellets zijn natuurlijk geconcentreerder.

Als je alleen maar 1 product besteld, kun je ze mailen voor de verzendkosten in een A4 envolop.

Ik zal even mailen, goede tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Protexin Bio-Lapis voor konijnen heb ik doorgestuurd gekregen! (Kan je zoeken en bestellen via internet)

Probiotica zijn een reactie die er gekomen is op de antibiotica. Probiotica zorgen er voor dat er extra (goede) bacteriën worden aangemaakt in de darmen en het bacterieel evenwicht hier hersteld wordt terwijl antibiotica bacteriën doden, simpel voorgesteld. :)

En aangezien de darmen het centrum van het immuunsysteem zijn kan dit enkel ten goede komen aan een konijn met lage weerstand dat niet ziek is!

Wel zijn probiotica nog niet lang 'ontdekt' zal ik zeggen, maar volgens mij kan het alleen maar goed doen indien je ze juist gebruikt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Protexin Bio-Lapis voor konijnen heb ik doorgestuurd gekregen! (Kan je zoeken en bestellen via internet)

Probiotica zijn een reactie die er gekomen is op de antibiotica. Probiotica zorgen er voor dat er extra (goede) bacteriën worden aangemaakt in de darmen en het bacterieel evenwicht hier hersteld wordt terwijl antibiotica bacteriën doden, simpel voorgesteld. :)

En aangezien de darmen het centrum van het immuunsysteem zijn kan dit enkel ten goede komen aan een konijn met lage weerstand dat niet ziek is!

Wel zijn probiotica nog niet lang 'ontdekt' zal ik zeggen, maar volgens mij kan het alleen maar goed doen indien je ze juist gebruikt!

Een te veel aan goede bacterien is ook niet goed.. Sterker nog.. Er zijn testen die uitwijzen dat als er gevoelige darmen in het spel zijn (wat konijnen snel hebben), dat je het dan beter niet kunt geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een te veel aan goede bacterien is ook niet goed.. Sterker nog.. Er zijn testen die uitwijzen dat als er gevoelige darmen in het spel zijn (wat konijnen snel hebben), dat je het dan beter niet kunt geven..

Daarom dat ik er ook bij vermeldde dat het konijn gezond moet zijn en de probiotica juist gebruikt moeten worden :) Zo iets mag idd niet gebruikt worden zonder samenspraak met een KK DA :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is misschien ook eens een idee om met je dierenarts te overleggen om een andere antibiotica te gebruiken. Ik heb voor mijn konijn Duplocilline gekregen. Dat is wel vrij zwaar vergeleken met wat je nu hebt, maar als dat niet meer werkt is het misschien een optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriendin van mij is dierenarts assistente in opleiding. Zij zei dat het waarschijnlijk chronische snot is. Dat hebben best veel konijnen.

Ik laat de probiotica achterwege, het uit balans brengen van haar darmflora vind ik griezelig, omdat zij dus waarschijnlijk niet gezond is. Ben bang dat zij het niet kan hebben.

Vandaag heb ik brandnetel thee (mooie groffe bladeren), een flesje Echinaforce (een echinacea tinctuur) en een plantje tijm gekocht. Ik hoop dat ze het daar goed op doen. Voor mijn andere konijntje kan t ook nooit kwaad.

Ik ben van plan om eens in de 2-3 dagen een klein blaadje tijm te geven. De brandnetel heb ik door hun brokjes gemengd, dan krijgen ze dat gewoon iedere dag binnen en de echinaforce wil ik gewoon over de brokjes druppelen (2 druppels per dag).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is misschien ook eens een idee om met je dierenarts te overleggen om een andere antibiotica te gebruiken. Ik heb voor mijn konijn Duplocilline gekregen. Dat is wel vrij zwaar vergeleken met wat je nu hebt, maar als dat niet meer werkt is het misschien een optie.

Dit zou ik inderdaad ook eens bespreken. Want Enrofloxoral is lang niet altijd voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .