Ga naar inhoud

ervaring met EC


Esjes

Aanbevolen berichten

Vorige week donderdag avond wou Yasmine plots niet eten. Toen ze half 12 's nachts nog niet gegeten had, DA van wacht gebeld. Die zei dat ik primperan mocht geven. Volgende ochtend als de bliksem naar m'n eigen DA, en die heeft gas gevoeld, niet veel, maar toch. Ook heeft ze weer last van snot (chronisch snot, duurt nu al bijna 2 jaar dat het af en aan is).

Dus Yasmine weer mee naar huis, primperan geven voor darmwerking, baytrill tegen snot, pijnstilling (loxicom). Ze at toen een heel klein beetje, maar helemaal niet voldoende, dus ook dwangvoeding mee gekregen.

Die avond leek het slechter met haar te gaan, dus terug naar de DA, die haar een nachtje gehouden heeft en DA heeft verschillende keren equate toegediend. De volgende ochtend wou ze terug eten, en er was geen gas meer te voelen. Ik ben haar die middag dan gaan halen. Maar toen ze terug thuis was, wou ze op een verhoogje springen, en we dachten dat ze haar misrekend had want ze viel er af. (het is niet haar gewoonte om te vallen) Wat later zagen we het weer. Temperatuur genomen: 37,7°C. Onmiddelijk naar de DA gebeld en we zijn panacur gaan halen. Dit was allemaal zaterdag. Sinds dan zit ze binnen met een heatpad, krijgt ze panacur en loxicom (laatste 2X per dag) en tegen het snot Baytrill.

Ook zitten haar 2 vriendjes bij haar, zodat ze niet alleen hoeft te zitten. Ze zit in de onderkant van een traliekooi (tralies zijn er af) in mijn waskot. Zelf komt ze absoluut niet uit die onderbak, en geregeld zien we ze nog omvallen. Ook heeft ze helemaal geen trek in korrels (SS, daar is ze anders altijd zot van) Groenten gaan er wel goed in, en af en toe betrap ik haar op het knagen van een beetje hooi.

Wat zijn de ervaringen met EC? Het baart me zorgen dat ik na een week nog altijd niet veel verbetering zie. Dinsdag ga ik wel met haar terug naar de DA. Ik hoop dat ze hier nog van geneest, en dat ze binnenkort terug naar buiten kan (binnen in m'n waskot is gewoon niet handig want ik kan geen was draaien en ik kan niet stofzuigen omdat m'n bak van het centraal stofzuigsysteem superveel lawaai maakt + het is veel aangenamer voor hen dat ze gewoon buiten kunnen rondhupsen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het lezen van een aantal andere topics over EC wil ik nog even dit toevoegen:

Alle 3 de konijnen krijgen panacur.

Bij Yasmine is het echt haar achterlijf dat om valt. Verder zit ze bijna de hele dag in hetzelfde hoekje, in haar keutels en haar urine. Gevolg is dat haar onderlijfje altijd nat en vies is en dat ze sore-socks (of hoe schrijft het) krijgt aan de achterpoten.

Verder lijkt het me niet nodig om de andere groep (van 4 konijnen) mee te behandelen? Ze zitten op een 5-tal cm gescheiden van elkaar (de buitenhokken hebben een dubbele gaas tussen de groepen wegens vechten van 2 rammetjes)

aangepast door Esjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier helaas ervaring met EC.

*Joekel hield afgelopen winter ineens zijn kopje scheef, naar de DA die dacht aan oorontsteking, volgende dag ging *Joekel tollend door het hok, hij kon zijn ogen niet meer stilhouden en zijn kop stond bijna dwarsom.

Gelijk naar de DA en jawel EC helaas, *Joekel daar gelaten en volop behandeld na een aantal dagen weer terug naar huis.

Hij kon toen wel weer gewoon zitten en aardig rondhobbelen maar zijn koppie stond nog wel scheef, biks eten deed hij ook niet echt veel , soms helemaal niet. Wel groenten en wat hooi gelukkig.

Bij EC is het zo dat het nooit geneest, het blijft altijd in het lichaam aanwezig en kan altijd weer de kop opsteken.

*Joekel had geen verlamming trouwens dus zat ook niet in zijn eigen plasje o.i.d

Ook kan je een terug val zien bij EC , dus beter worden gaat met ups en downs.

Ze kunnen er bovenop komen en nog gewoon een gelukkig leven hebben maar helaas kreeg *Joekel er een abces bij die we nog wel hebben laten verwijderen. Door de operatie kreeg hij helaas een terug val en hij zat op het randje qua kop stand (nog schever en hij zou gewoonweg niet meer kunnen blijven staan) Maar hij at en dronk nog steeds zelfstandig en had het wel naar z'n zin, was nieuwsgierig en alert.

En hij knapte ook gewoon weer op onze bikkel , helaas ook dit was niet het laatste , hij kreeg een beginnende longontsteking er bovenop en helaas , ondanks dat we er toch voor gegaan zijn heeft hij dit niet overleefd.

Ec is gewoon een rotziekte maar je konijn kan beter worden, al blijft het op de achtergrond aanwezig, zolang je konijn wil eten en drinken en je het idee hebt dat ze zelf nog wel wil zou ik ervoor gaan maar hou het goed in de gaten.

Ik zou persoonlijk telefonisch overleggen met de DA en niet met je konijn gaan, de diagnose is er al en door de stress die het bezoek meebrengt kan je juist een terug val krijgen.

Ook zou ik je konijn binnen houden, zo kun je haar goed in de gaten houden en ook hebben sommige konijnen moeite om zich op temperatuur te houden en aangezien er nog steeds nachtvorst is zou ik dat dus niet doen.

Je zou nog andere brokken kunnen proberen, ik heb alle merken zo ongeveer gekocht zelf baby konijnen voer , alles wat er in gaat is iets en de afwisseling zorgde er wel voor dat hij toch brokken ging eten. (wel op de keutels letten weet niet of die van jou er tegen kan)

En verschillende groenten proberen.

Oja wij hadden ook nog dwangvoeding omdat *Joekel heel erg afgevallen was, bij de DA at hij dit gewoon zo op maar thuis dus niet, ik verstopte het dan in zijn groenten en dan kreeg hij het toch binnen.

Succes met je konijn ik hoop dat je snel wat verbetering ziet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij duurde het ook lang, Gijs at dag 7 nog niet zelf! Wanhoop! Da gaf advies metacam te blijven geven en dwangvoer, eerst zelf ghelegenheid geven te eten en dan evt dwangvoeren.. Dag 9 at hij ineens! En ook ineens zag ik verbetering van verlamming en scheef koppie! Hoe is het nu daar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer om het te horen van Joekel. Zelfs met de beste zorgen...

Dat is dus waar ik schrik van heb, ik hoop zo erg dat het terug goed komt. Groenten wil ze wel eten, is het dan erg dat ze geen biks eet? Zolang ze maar iets binnen krijgt denk ik dan... Zal dinsdag eens overleggen met m'n DA of het een goed idee is om andere biks uit te proberen, of dat haar darmen hiervan te veel in de war zullen raken. Overigens is het geen goed idee om haar apart van de rest eten te geven, want als ik Yasmine en Merel van elkaar scheid, dan raken ze beiden in paniek. Merel komt de bak niet uit, ze blijft bij Yasmine, terwijl ze gerust rond kan lopen.

Haar temperatuur ga ik deze avond nog eens nemen, maar ik denk dat dit wel goed zal zijn (hopen maar...)

Dinsdag bel ik zeker met de DA voor overleg. Als ik wil, kan ik haar wel laten opnemen, maar ik weet niet of de DA op dit moment meer voor haar kan doen dan we thuis doen, ik denk dat het alleen maar meer stress oplevert door omgevingsverandering en andere mensen & dieren die daar over de vloer komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook ervaring met EC. Ons konijntje had evenwichtsproblemen en we zijn toen meteen begonnen met panacur. In eerste instantie ging het alleen maar slechter. Koppie ging scheef staan, ze ging tollen. Ik dacht echt dat ze niet meer beter zou worden. Maar een jaar geleden (met Pasen weliswaar!) hupte ze tijdens het medicijnen geven opeens uit de handdoek en sindsdien is het alleen maar beter geworden. Nu, een jaar verder, is er bijna niet meer te zien dat ze zo ziek is geweest, ze houdt haar kopje tijdens het indutten een heel klein ietsiepietsie scheef.

Wat ik je dus mee wil geven: heb geduld en geef de moed niet op! Geef je konijntje inderdaad rust, een bezoekje aan de DA kan stress veroorzaken en dit is nu niet goed. Ik heb mn konijntje (wel bij haar maatje) in haar hok gelaten met daaroverheen een handdoek, zodat ze echt rust had en zo min mogelijk prikkels.

Heel veel succes en beterschap voor je konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te horen dat het ook goed kan gaan! Ik blijf haar de best mogelijke zorg geven en ik blijf hopen!

Ik ben wel al aan het denken om het hok veilig te maken voor haar. Ik zie er wat tegenop om de poten van m'n nachthok af te zagen, maar als ze blijft omvallen moeten die verhoogjes weg en moet ze veilig naar binnen geraken. Ik ga nog even afwachten hoe ze evolueert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu ook een EC-patiëntje, eentje bij wie het nu goed gaat. We zijn nu bijna 2 weken aan de medicatie, wellicht was ik er gewoon snel bij en zat het nog in een beginfase.

Ik probeer stress tot het minimum te beperken, stress en EC gaat niet goed samen. Medicatie krijgen ze zonder stress (gemengd met iets lekkers), lekker in de eigen omgeving en bij haar maatje, haar grote steun en toeverlaat. Scheelt natuurlijk dat ze een binnenkonijntje is.

Ik weet niet hoelang ze al geen biks eet? Op zich is het niet om even zonder biks te leven, zolang ze verder maar goed blijft eten en de darmen op gang blijven. (En ze haar voedingsstoffen natuurlijk binnen blijft krijgen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om nog een berichtje te lezen waar het de goede kant uit gaat

Ik spuit de medicatie in haar mondje. De ene dag gaat het vlot en de andere dag strubbelt ze tegen.

Gisteren heeft ze een stuk of 4 biksjes gegeten, dus ze eet wel een beetje, maar dit is helemaal niet voldoende. Misschien eet ze nog wel een beetje als ik weg ben, dat weet ik niet natuurlijk. De biks blijven altijd een hele tijd liggen voor echt alles op is, en aangezien ze met 2 andere konijnen zit is het moeilijk om na te gaan wie wat precies eet. En apart voederen gaat niet wegens de paniek die ze dan hebben.

Die biks, dat is sinds vorige week donderdag dat ze er maar heel af en toe een paar eet.

Verder krijgt ze ongeveer 5 verschillende soorten groenten per dag + hooi. Lijkt me wel goed voor een tijdje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou het eten in ieder geval goed in de gaten, of ben je er echt zeker van dat ze geen haakjes kan hebben. Wellicht goed om dat in je achterhoofd te houden.

En als ik het goed begrijp krijgt ze pas vanaf zaterdag panacur? Zo snel gaat het niet, het heeft even tijd nodig om te herstellen. Hier duurde het een paar dagen voor ze écht begon op te knappen en na bijna een week sprong ze weer echt lekker.

Maar volgens mij hangt het van 'geval' tot 'geval' af... hoe erg heeft de parasiet de zenuw- en hersencellen al beschadigd? Hopelijk nog niet zo erg :) Je hebt natuurlijk kans dat er restschade blijft. Dat is afwachten.

Volgens mij kan het een week of 2 duren voor je echt verbetering ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier diverse konijnen met EC gehad, helaas eentje die het niet gehaald heeft. Zijn kop stond heel scheef. Helaas laat begonnen met behandelen (verkeerde diagnose gesteld door DA) en ik heb zelf ook wel het idee dat bij erge torticollis (dus niet een beetje scheef maar echt scheefscheef) de kans op herstel echt afneemt. Niet dat die nul is, maar wel kleiner. Maar da's mijn idee hoor. Verder verschilde het per keer hoe snel er vooruitgang te zien was en ook hoe groot die vooruitgang was. Paar voorbeelden: Bij mijn eigen konijn, Indy, was het na een week of twee/drie dat ik echt zag dat het beter ging. Hij had met name last van urinebrand. Bij een pensionkonijn met dezelfde problemen (plus verzwakte achterhand) duurde het langer, helaas is bij haar in eerste instantie nooit de diagnose EC gesteld en was het dus al een poosje aan de gang. Een week voor de vakantie nam haar baasje contact met mij op of ik nog plaats had voor een konijn met gebruiksaanwijzing (ze dachten aan ouderdom) en zodra ik hoorde wat de klachten precies waren geadviseerd naar DA te gaan en te behandelen voor EC. Ze was dus al een week onder behandeling toen ze bij mij kwam en is twee weken gebleven. Ikzelf zag de verbetering niet echt, maar Wupsie die haar aan het begin en tegen het einde van de periode gezien heeft wel en de baasjes van het konijntje al helemaal, die waren heel blij. Verder nog een pensionkonijn hier gehad met evenwichtsstoornissen en vermagering en daar was wel in een week al verbetering, dat kan dus wel. Maar daar was ik ook heel snel bij.

Ik hoop dat ze helemaal hersteld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Max hier heeftgeen problemen gehad met zijn evenwicht of zijn achterhand. Wel viel hij erg af en was ineens niet zindelijk meer. (hij plaste in de kamer) omdat we niks konden vinden ben ik bij gaan voeren en later ook panacur gaan geven. het gewicht heeft wel even geduurd en kort daarop wilde hij ook van het ene op het andere moment niet meer eten. hij bleek ook nog haakjes te hebben. Maar het plassen was vrij snel beter. volgens mij na een week al.

inmiddels is Max weer prima op gewicht :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: ze is biks aan het eten! Echt super! En niet 1 of 2, maar ze zit goed mee te eten aan het bakje!

Daarnet zette ze enkele stappen, en ze viel maar 1 keer 'een heel klein beetje' om. Klinkt bizar, maar als je weet dat ze daarvoor soms helemaal onderuit ging, is dit een hele verbetering! Echt blij!

Haakjes zijn het niet, ze is hier bij de enting op gecontroleerd en enkele weken geleden hebben we een scan laten nemen van haar hoofd (had te maken met niezen, om te kijken of er een stukje sto/hooi of zo in de neusholte vast zat). De DA heeft toen ook nog gezegd hoe mooi de stand van de tanden zijn. Natuurlijk moet je dit ook overwegen bij problemen, maar hier is het niet het geval.

Ik hoop ook echt dat ze helemaal hersteld, en dat ze weer zonder zorgen lekker buiten zal kunnen rennen en spelen. Ook voor haar vriendjes hoop ik dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het gaat niet goed met Yasmine :( Gisteren heeft ze haar laatste keer panacur gekregen, maar ze is de laatste week enorm achteruit gegaan :( Vorige week liep ze af en toe rond in haar hok en ging haar kopje enkel scheef als we in de buurt kwamen, door de stress denk ik. Ze waste zich nog uitgebreid.

Nu is het er heel wat slechter aan toe. Ze zit op 1 plekje en komt hier niet weg. Om zich een klein beetje te verzetten begint ze helemaal te tollen, en dan ligt ze eens in een andere richting. Ook als we haar oppakken om haar gemakkelijk te willen leggen, tolt ze onmiddellijk. Haar kopje staat constant helemaal scheef, bijna ondersteboven. Ze wast zich niet meer, haar kopje kan ze amper optillen. Ze ligt in haar eigen vuil, en komt hier zelf niet uit. Haar oogje dat naar beneden ligt zit helemaal dicht (niet moeilijk als ze er constant op ligt) en haar snot is ondanks de AB weer verergerd...

Het enige pluspuntje is dat ze enorm goed eet. We moeten alles wel vlak voor haar neusje leggen of haar aanreiken, maar ze eet als een gezond konijn (klinkt ironisch...). Zowel groenten, biks als hooi gaan er enorm goed in, enkel drinkt ze niet, maar haar wat water aanreiken lukt ook niet. Vanavond als ze biksjes krijgt ga ik haar nog wat geven met een spuitje. Waar we ons momenteel mee troosten is dat ze geen pijn heeft...

De andere konijntjes (Merel en Nijntje) zitten geregeld bij haar, dat zit wel goed.

Morgen komt de DA een kijkje nemen. Ik hou m'n hart vast... Ze heeft dan wel geen pijn, maar is dit een konijnwaardig bestaan? M'n partner wil het eerst nog een week of 2 aankijken, en hoopt dat er verbetering komt als de stress van de medicatie geven weg valt, maar ik zie het niet zo positief. Yasmine, waar heb je dit toch aan verdiend? M'n arme meisje... En wat met de andere 2 als Yasmine straks weg zou vallen? Hoe gaan zij het gemis opvangen? Yasmine is Merel haar moeder, en de 2 zijn echt heel close. Ik weet me echt geen raad meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net met de DA gebeld, en ze zal Dexamethason meebrengen, en dan zullen we straks bespreken of het nut heeft of niet. In eerste instantie zei ze dat het cortisonen zijn, en dat het enorm slecht is voor de darmen. Maar we hebben afgesproken om het straks verder de bespreken.

Ik vind het wel handig dat de DA naar hier komt, ik zou het vreselijk vinden om met Yasmine tot daar te gaan, dat moet echt een hel zijn voor haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net verder gelezen over dit product. Van wat ik begrijp is dat dit de ontsteking verder afremt, maar niet geneest. Ik ga het er zeker met de DA over hebben, maar ik denk dat ze in een te ver stadium zit om enkel nog af te remmen. Mocht ze nog rond lopen, dan zou ik er mee kunnen leven, maar zo in haar eigen vuil liggen zonder verder ook maar een stap te zetten vind ik maar triestig :( Ik laat straks zeker weten hoe het is afgelopen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren is dus de DA geweest. Zij ziet niet veel verbetering komen in de situatie, maar we willen haar nog even de kans geven.

Ongeveer een week geleden waren we gestopt met ontstekingsremmers (in samenspraak met DA) omdat de toestand stabiel leek. Is dit nu de oorzaak van haar achteruitgaan? Ik voel me er schuldig over, maar ik heb geen idee. We hebben haar sinds gisteren terug op die ontstekingsremmers gezet (loxicom). Ze lijkt beter, maar ik denk dat het te vroeg is om hierover te oordelen. Af en toe 'zit' ze op haar 4 pootjes ipv op haar zij te liggen (wel met kopje scheef) en gisteren deed ze een poging om haar snuitje te wassen! Ook heb ik haar zelf helemaal schoon gemaakt met een vochtig washandje en ze vocht wel tegen, ze heeft in alle 4 haar pootjes nog kracht (Tijdens het schoonmaken van het hok had ik haar even in een ander bakje gelegd met enkel een beetje hooi, ze is erin beginnen tollen zodat ze op de bodem lag en blijkbaar had ze zich in haar urine getold want ze was helemaal nat - dat was dus de reden van de schoonmaakbeurt)

We hebben besloten om geen Dexamethason toe te dienen. De DA gelooft niet dat het veel zal helpen, en hiervan zal ze darmproblemen krijgen. Dat is nu het laatste dat we erbij willen. Ze ligt wel in haar eigen uitwerpselen, en we zijn blij dat dit mooie harde bolletjes zijn. Als ze straks nog aan de diaree gaat zijn we verder van huis.

Sinds gisteren ben ik ook begonnen met een korte kuur panacur voor de andere groep, enkel ter voorkoming dat zij ook iets zouden krijgen (de rennen staan naast elkaar, dus het is niet uit te sluiten dat ze in contact zouden kunnen komen met urine van de andere groep)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net even gelezen op de site van Wilhelminapark en daar staat ook 2-3 maanden dus misschien zou je dit kunnen proberen??

Yasmine heeft 29 dagen panacur gegeven, normaal is een kuur tegen EC 28 dagen. Ik dacht dat langer geven geen effect had?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .