Ga naar inhoud

abces konijn


manon24

Aanbevolen berichten

hallo iedereen,

ik had een vraag in verband met abcessen bij konijnen. voor alle duidelijkheid het gaat niet om mijn konijn (nog altijd kerngezond!) maar om een konijn dat bij mijn vriend thuis leeft. dit konijn loopt al een paar maanden (sinds december schat ik) rond met een abces. ik had het al bij mijn vriend aangebracht (het is niet zijn konijn) dat hij dat thuis misschien toch eens zou moeten melden, dat dat echt niet goed zat .

nu is zijn moeder deze week naar de da geweest want het abces is echt heel groot (hangt onder de kin) en de vacht is er weg zit er helemaal rood uit en wat open.de da daar zei dat operatie zeer riskant was en 70% van de konijnen niet meer wakker worden (met gasnarcose) ik vind dat percentage wel zeer hoog?! en dus heeft die maar gewoon antibiotica voorgeschreven. ik dacht eigenlijk dat bij abcessen het echt wel open moest worden gedaan en gereinigd zodat het echt zou kunnen genezen of vergis ik mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

70% is dan toch echt wel een te hoog percentage?

ik vind het echt wel erg want hoe langer dit blijft aanslepen hoe minder kans het konijn nog maakt om echt te genezen, maar ik probeer er mij dan ook weeral niet teveel mee te bemoeien om niet over te komen als een betweter.

ik heb voor ze naar de da gingen uitgelegd wat het was (een abces) en wat er waarschijnlijk zou gebeuren (openmaken). maar nu zijn ze ervan overtuigd dat kans dat konijntje wakker wordt na narcose zeer laag is en zal dit waarschijnlijk weer een tijdje duren vooraleer ze naar de da gaan en gaan ze dan misschien ngeen ingreep laten uitvoeren.

ik had aan mijn vriend voorgesteld om zelf het konijntje binnen te houden totdat het genezen was na de ingreep maar dat is nu geen optie meer.

ook zeggen ze dat het toch geen pijn toont en goed eet enz. als ik dan uitleg dat konijnen prooidieren zijn en daardoor pijn verstoppen zich zolang mogelijk goedhouden word daar dan niet echt op ingegaan.

ik voel me er wat ongemakkelijk bij en weet niet zo goed meer wat doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wel heel, heel hoog percentage als je bedenkt dat ik op alle rammen die ik heb laten castreren er maar 1 ooit verloren ben en dan hebben we het over honderden rammen en qua operaties ook maar 1 waarvan het de vraag is of het niet de ontsteking was die verder naar binnen geslagen is, omdat het zo ernstig was. Ze was alweer bij, alleen bij 1 ram die nooit is bijgekomen dan lijkt mij 70% wel heel, heel, heel hoog..

Op zijn minst moet die dan open gesneden worden en dat hoeft niet perse onder narcose en dan alles steeds elke dag liefst 2 keer per dag schoon gemaakt.. maar operatief is het beste. En verder kijken waar het abces vandaan komt uit de kaak is het vaak ook lastig.

Ik stel anders eens voor deze link te laten lezen:

http://www.dierengebit.nl/abces/konijn-abces-inleiding.html

En dan onderaan kan je verder klikken naar alle pagina's, ook welke antibiotica enkel effectief is, want zomaar een antibiotica doet niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@aniek ik heb al eens gekeken op de site en ga deze anders is aan hun laten lezen, misschien dat ze dan naar een andere da gaan?

ik heb zojuist gekeken en wat hij nu krijgt is metacam (pijnstiller denk ik?) en dan nog een glazen potje waarop geschreven staat (als ik het goed kan lezen want handgeschreven) baytrie 2.5% = antibiotica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben laatst met een konijntje geweest naar de da en toen zij ze dat abcessen zijn heel hardnekkig zijn bij een konijn en deze er zelfs aan dood kan gaan. Het abces moet open gesneden worden en open gehouden worden. 2x per dag uit knijpen en goed spoelen met jodium oplossing. Het konijn moet idd ook antibiotica krijgen, het beste werkt Duplocilline, dat is speciaal tegen pus. Ik moest er ook nog wondzalf op doen. Gelukkig is het bij mijn konijn nu helemaal weg (waren wel kleine abcessen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

eventjes een update:

blijkt dat de da antibiotica had gegeven en gezegd dat later in de week ze dan eens moesten langskomen voor controle en dan operatie.

zijn moeder heeft er gisteren naar gebeld en gezegd dat het niet meer nodig was aangezien er geen etter meer zou zijn in het abces en een operatie enkel risico's zou inhouden die niet de moeite waren als het zo ook kon..

heb geprobeerd te zeggen dat het zo toch echt niet genezen was maar geen reactie, zit er wat mee in mijn maag:erf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als ze echt niet willen luisteren dan houdt het een beetje op denk ik. Misschien heeft zijn moeder geen zin in de kosten en het gedoe. Ja kan dan nog proberen aan te bieden om de operatie te betalen en/of het konijn zelf te verzorgen.

Die 70% zal zij er wel van gemaakt hebben. Bij een ouderwetse narcose is het risico volgens mijn oude DA ongeveer 1% bij jonge konijnen en 10% bij hele oude konijnen. Maar een gasnarcose heeft veel minder risico. Dat er niks meer uitkomt kan ook betekenen dat het abces weer dicht zit en dan wordt het alleen maar weer erger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou het konijn zelf wel willen verzorgen en had daar voorzichtig naar verwezen maar ja als mij dan gezegd wordt dat hij toch "genezen" is en dat het niet nodig is kan ik niet blijven aandringen, ja ik denk dat ik het dan maar gewoon zal moeten laten.

ik heb ook verwezen naar de site die aniek me had gegeven "maar hij is toch genezen" werd me gezegd.

heb wel nog aan mijn vriend gevraagd om er binnen een week nog eens over te beginnen dus das nog wat afwachten je weet maar nooit e

Link naar reactie
Delen op andere sites

update!

de da die het konijn had behandeld heeft vrijdag gebeld om te zeggen dat het konijn best wel op controle kwam en de moeder is dus zaterdag geweest (ik mee als vrijwilliger natuurlijk:p) . nu wat heeft de da gedaan:

ze heeft de korst op het abces weggehaald en met zo'n klein soort langwerpig lepeltje in het abces beginnen draaien om de etter eruit te halen. nu ze zei da dit het konijn geen pijn deed want in het abces zou het gevoelloos of zo zijn? maar ze schraapte wel elke keer langs de wonde van de korst en ik denk wel dat dit pijn deed konijn stribbelde in begin erg tegen. er kwam niet veel meer uit en het konijn heeft weer antibiotica gekregen en pijnstiller.

nu vroeg ik wat de kansen waren dat het zo geneest want de da zei dat we dan volgende week maar eens terug moesten komen. ze antwoordde er heel vaag op en zei dat het heel lang kon duren vooraleer het konijn genas meer niet. ik vroeg dan ook informatie wat betreft een operatie en ze zei dat dat een risico inhield omwille van de narcose en meer niet. ik vond eigenlijk dat ze erg weinig informatie gaf.

nu in de auto terug onderweg zei de moeder dat ze als het volgende week niet beter was ze een operatie zou overwegen omdat ze het niet zag zitten om elke week met het konijn naar de da te gaan omwille van de stress voor het konijn , pijn veronderstellen we en de kosten. ze ging dus eindelijk eens op de site kijken die aniek me heeft doorgegeven en ik denk wel dat dit de goede richting uitgaat:yes: nu hopen dat ze volgende week niet van gedachten verandert!

is 150 euro trouwens een redelijk bedrag voor het verwijderen van een abces?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .