Ga naar inhoud

Kruiden wel/niet veilig?


-oortjes!

Aanbevolen berichten

Hey,

Gezien mijn groentetuintje voor de konijnen vorig jaar geen succes was wil ik dit jaar een kruidentuintje proberen. Nu heeft mijn moeder van de Aldi een aantal zakjes met zaadjes voor kruiden meegenomen, alleen weet ik niet van allemaal of ze veilig zijn, maar misschien dat iemand hier het wel weet?

In de zakjes zitten:

- Marjolein (veilig)

- Tijm (veilig)

- Kervel, kan ik nergens vinden

- Peterselie (veilig)

- Bonenkruid, kan ik ook nergens vinden

- Basilicum (veilig)

- Dille (veilig)

- Tuinkers, staat hier niet op de lijst, maar dacht dat ik ooit ergens gelezen had dat het veilig was

- Bieslook (giftig)

Op google vind ik alleen maar recepten en hier op het forum vind ik ook niet echt duidelijk of het nou wel of niet veilig is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonenkruid is dacht ik giftig. Ik kan alleen geen onderbouwing vinden. Wel dat het voor kinderen en zwangeren giftig zou zijn.

Tuinkers weet ik niet. Het is wel een vrij pittig product vind ik, ik weet niet wat dat met de darmen van een konijn doet..

Kervel is idd veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een zakje met bieslook zaadjes, maar toen ik las dat de konijnen dat niet mogen hebben... heb ik het niet eens gezaaid haha.

Mijn tuin heeft alleen veilige kruiden. Op dit moment heb ik rucola, dille, tijm en peterselie in potjes staan.

Tuinkers weet ik ook niet. Kan het ook nergens terug vinden. Sorry!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, ik dacht ook dat het wel mocht, ik heb hier een soort sier-ui in de tuin staan, die krijgt 's zomers mooie paarse bloemen en van de stengels heeft ie af en toe al van gegeten de afgelopen dagen, niets van gemerkt! Heel erg lekker vindt hij het ook niet, hij heeft denk ik 5 sprieten in een week tijd gegeten. Weten jullie zeker dat dat niet kan? Want dan ga ik die plant onmiddellijk verplaatsen natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je last hebt van luizen, dan zou je dille, salie of hysop kunnen planten.

Tegen muggen werkt citroenmelisse.

Dat zijn dingen die een konijn gewoon mag eten ook ;)

Bedankt voor de tip, maar hij stond er niet om een speciale reden :) Hij stond er van de vorige bewoners en ik heb hem gewoon laten staan. Ik heb in dat hoekje al een aantal andere planten eruit gespit omdat Hazel er niets van over liet (wel veilige planten, maar ik vond het zonde) en zonder ui (de enige die hij dus enigszins met rust liet) houdt hij nu alleen Vrouwenmantel over die ook al bijna op is. Planten daar neerzetten is dus gewoon niet echt zinnig want het is binnen een week weer weg :D

Hij mag de Vrouwenmantel houden, die heb ik toch genoeg, maar daarna zal hij het met het gras en de vergeet-me-nietjes ertussen moeten doen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip, maar hij stond er niet om een speciale reden :) Hij stond er van de vorige bewoners en ik heb hem gewoon laten staan. Ik heb in dat hoekje al een aantal andere planten eruit gespit omdat Hazel er niets van over liet (wel veilige planten, maar ik vond het zonde) en zonder ui (de enige die hij dus enigszins met rust liet) houdt hij nu alleen Vrouwenmantel over die ook al bijna op is. Planten daar neerzetten is dus gewoon niet echt zinnig want het is binnen een week weer weg :D

Hij mag de Vrouwenmantel houden, die heb ik toch genoeg, maar daarna zal hij het met het gras en de vergeet-me-nietjes ertussen moeten doen :D

Dat is ook zonde.. Plant dan citroenmelisse.. onverwoestbaar, groeit snel en houdt de muggen op afstand ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook zonde..

Zonde van de Vrouwenmantel? Nee hoor, heb ik zat.

Of zonde voor Hazel dat hij dan niets anders meer heeft? Nou, die komt niets te kort, hij krijgt daarnaast nog iedere dag een flinke bak met extra gras, paardebloemen, aardbeibladeren, wortelloof, smalle weegbree, munt etc. Ik loop gewoon wat rond door mijn tuin en moestuin en scharrel zo een gevarieerd kostje voor hem bij elkaar.

Of zonde van dat stukje tuin? Geeft ook niet, het is maar 1 vierkante meter of zo, in een hoekje, heb zat tuin over, en de rest is dus gewoon gras van waar zijn ren staat.

Plant dan citroenmelisse.. onverwoestbaar, groeit snel en houdt de muggen op afstand ;)

Ik heb op zich wel ergens anders citroenmelisse staan, die begint nu weer mooi te groeien. Zal er stekjes van maken voor in dat stukje, zodat Hazel misschien minder last heeft van muggen of vliegen komende zomer, maar ik denk echt dat het niet op kan groeien tegen de eetlust van een konijn, plus dat Hazel van de zomer oud genoeg is om gecastreerd te worden en er dan natuurlijk een vriendinnetje gaat komen, 2 konijnen dus.

Bedankt voor je tip, ik ga het gewoon proberen :)

Heb jij zelf ook citroenmelisse bij je konijnen staan dan?

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat op mijn foto was een aardbeien plant ;) Die hing ik inderdaad af en toe op in de ren.

De citroenmelisse staat gewoon in een pot in de tuin. Af en toe mogen de konijnen los. Dan 'snoeien' ze hem even bij. Ik zelf doe dit ook regelmatig (bijna dagelijks) en geef dan dus een handje aan hun in de ren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf dagelijks gedroogde kruiden, meng meestal vijf à tien soorten door elkaar en daar krijgen ze een hand vol van. (Zowel mijn koppel als mijn drietal wegen samen ongeveer 5 kg.) Ik bestel het meestal bij webshoplittlefriends.nl, waar ze ook leuk speelgoed enzo hebben. Ze zijn hier erg dol op de kruiden, al verschilt het per konijn wat ze lekker vinden. Aardbeiblad is in elk geval een groot succes, peterselie, luzerne, brandnetelblad, paardenbloemblad. Uitgaande van de aardbeien blad dacht ik dat frambozenblad ook heeerlijk zou zijn, nou, niet dus.. Van de vijf is er maar één die het eet. En ze zijn dol op verse citroenmelisse, maar gedroogd zijn ze minder enthousiast over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie en goudsbloem = ook helemaal goedgekeurd hier, ze lusten het allemaal.

Ik bewaar het meeste gewoon in de zakken waarin het geleverd wordt, maar meng een deel en doe dat in een plastic bak. (Meestal is dat dan genoeg voor één à twee weken, afhankelijk van wie er voert, mijn moeder of ik.. ;)) Zo kan ik makkelijk gewoon wat uit de bak pakken i.p.v. elke dag moeilijk doen. Soms meng ik al wat meer en dan doe ik het gewoon in een plastic zak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .