Ga naar inhoud

Voorjaarskriebels/sterillisatie


cecelapin

Aanbevolen berichten

Mijn dametje van 2 heeft weer ontzettende last van voorjaarskriebels. Ze heeft gisteren echt het hele huis ondergepiest en zit constant op haar ventje te rijden. Niet leuk meer dus. Vorig jaar heeft dit bijna de hele zomer geduurd.

Ik heb vanochtend naar de dierenarts gebeld om een afspraak te maken voor het enten, maar uiteindelijk heb ik nu dus een afspraak gemaakt voor het sterilliseren. Mega zenuwachtig, omdat ik dit altijd een zeer enge ingreep vindt bij zulke kleine beestjes. Ze is ook nog maar 1 x schijnzwanger geweest, maar we gaan het nu dus toch doen. Ze is normaal heel erg zindelijk, dus dit wordt echt te erg (en het stinkt ook zo mega).

Ik weet dat mijn konijntje niet nuchter mag zijn. De eierstokken en baarmoeder zullen verwijdert worden.

Wel even een paar andere vragen. Mijn dierenarts (staat hier op KK lijst) zei dat ik een week later, als alles goed gaat, zou kunnen bellen voor een afspraak voor het inenten en dat ze dan gelijk even naar de hechtingen etc zou kunnen kijken. Is het wel verstandig om zo snel naar een operatie te enten? Ik ga er dan dus wel vanuit dat ze weer helemaal tip top in orde is, normaal eet en poept etc.

Ik heb normaal geen bodembedekking in de kooi, alleen hennep in de toiletjes. Moet ik er nog een handoek bij in leggen of is dit niet nodig?

Moet ik mijn konijntjes scheiden na de operatie? Of kan ik ze wel lekker weer bij elkaar laten. De kooi staat normaal gesproken in de keuken, waar ze de hele dag kunnen los lopen.

Verder? Lekkere groentjes in huis halen? Ovarit misschien... moet ik nog aan andere dingen denken?

In al mijn opwinding helemaal vergeten te vragen naar de kosten van de dierenarts.. (ach ja)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend dat jullie zo'n last hebben van haar hormoontjes! Hopelijk biedt sterilisatie een oplossing.

Ik heb zowel dit jaar als vorig jaar in maart een voedster laten helpen en dat is ook altijd de periode dat ik ze laat vaccineren.. Pip is tien dagen na de ingreep ingeënt en bij Jasmijn zat er twee weken tussen. Is beide keren geen enkel probleem geweest. Dan ga ik er inderdaad ook van uit dat ze weer helemaal ok is, als dat niet zo is dan is het een ander verhaal.

Ik heb zelf niks veranderd, mijn konijnen hebben een vetbed (i.v.m. incontinentie van hun vriendje) maar verder alleen houtkorrels in het toiletje en die laat ik er gewoon in zitten. Of ze ook samen kunnen blijven is altijd even afwachten, maar ik zou dat wel proberen. Ik heb het idee dat het herstel er door bevorderd wordt en het is ook gewoon prettiger voor de konijnen en ook voor jou. Het is wel belangrijk dat je ze goed in de gaten houdt, je moet wel in kunnen grijpen als het toch niet gaat en bovendien moet je weten of ze eet of niet.

Inderdaad lekkers in huis halen, zorg dat je pijnstilling hebt (dat hoor je mee te krijgen overigens) en dwangvoeding. Olvarit ben ik geen fan van, als je geen enkele andere optie hebt (het is zondag en alleen de supermarkt verderop is open o.i.d.) dan is het beter dan niets maar door de vele suikers kan het juist voor g asvorming zorgen.

Succes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik had volgende week al een vakantieweekje gepland ivm voorjaarsschoonmaak (goede afleiding), dus vandaar dat het nu opeens allemaal zo snel gaat. Ben blij dat ik lekker thuis bij dr ben en dat moet ook wel volgensmij. Geen probleem als ik s'nachts de wekker moet zetten.

Ja even kijken dan maar hoe het gaat als ik haar mag ophalen.. maar mijn gevoel zegt ook wel dat ik ze het liefste gelijk weer bij elkaar wil zetten. Ze zijn altijd zo lief voor elkaar.

Okay Olvarit dan alleen als back-up. Ik heb trouwens wat gruis opgespaard uit de SS zakken, dus dat kan goed worden gebruikt als dwangvoeding toch. Hier ooit eens gelezen als tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijntje (Gucci) vorig jaar laten steriliseren. Ik heb twee voedsters en er maar een laten sterileren. De reden hiervoor was dat Kiko (die niet gesteriliseerd is) eigenlijk ingeslapen moest worden, maar achteraf niet meer nodig was.

Ik heb wel grote problemen gehad om ze weer gekoppeld te krijgen, maar je moet erg oppassen dat het andere konijntje niet aan de hechting gaat zitten. Ze zeiden ook bij de DA dat Kiko waarschijnlijk Gucci niet zou "accepteren" omdat ze "ziek" is, ze heeft een bepaalde lucht van de da bij zich.

Verder zal ik oppassen met het geven van stro dit kan prikken in de wond.

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik had volgende week al een vakantieweekje gepland ivm voorjaarsschoonmaak (goede afleiding), dus vandaar dat het nu opeens allemaal zo snel gaat. Ben blij dat ik lekker thuis bij dr ben en dat moet ook wel volgensmij. Geen probleem als ik s'nachts de wekker moet zetten.

Ja even kijken dan maar hoe het gaat als ik haar mag ophalen.. maar mijn gevoel zegt ook wel dat ik ze het liefste gelijk weer bij elkaar wil zetten. Ze zijn altijd zo lief voor elkaar.

Okay Olvarit dan alleen als back-up. Ik heb trouwens wat gruis opgespaard uit de SS zakken, dus dat kan goed worden gebruikt als dwangvoeding toch. Hier ooit eens gelezen als tip.

Is idd een goede tip.

Wat Kimmie_ zegt kan inderdaad voorkomen, je zou kunnen vragen of haar vriendje mee mag naar de dierenarts. Ze kunnen dan tot aan de operatie samen blijven. Hij heeft dan ook dat vreemde luchtje van de DA en zal wat uit zijn doen zijn etc. Voor hem minder fijn, maar voor hen als koppel vaak beter. Het is overigens lang niet altijd zo dat het een probleem geeft als het andere konijn 'zwak' is. Ze kunnen juist ook heel lief zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay thanks! Vanuit Charlie (mijn mannetje) verwacht ik eigenlijk niet zoveel problemen. Tis nogal een sulletje haha. Maar ik snap wel wat je bedoeld... toen Charlie ziek was, was Lola wel heel lief ging echt bij hem zitten. Maar ze vond het ook allemaal wel een beetje vreemd dat hij zoveel aandacht kreeg etc. dus werd wel jaloers op een gegeven moment.

Nou spannend allemaal... het blijft lastig om de beslissing te nemen om in een gezond beest te gaan 'snijden'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dr zojuist op mogen halen.. het is allemaal goed gegaan. Nu zorgen dat ze weer gaat eten natuurlijk. Volgens de dierenarts had ze al wel aan een paar sprietjes hooi zitten knabbelen. Ze heeft een injectie tegen de pijn gehad... Ik zou met Carprofen pas morgenochtend hoeven te beginnen. Klopt dit wel? Ik dacht altijd dat die injecties nooit zo lang werkte?

Ik heb normaal al nooit bodembedekking in de kooi, maar is het nu handig om een handdoek in de toiletjes te leggen ipv hennepvezel? Ik neem aan dat dit de eerste dagen ook niet fijn is.

Mijn ventje loopt nu los in de kamer, en heb hier even de gezamelijke kooi neergezet. Maf beest zit rondjes te rennen en binkies te maken (eindelijk de stoere vent in huis?) Lola zit in de keuken achter het hekje (waar normaal de kooi staat en ze de hele dag los lopen) op een dekentje. Heb ze dus nog maar even niet bij elkaar gezet, zodat ze even kan bijkomen. Leek me beter, het is echt een 'hoopje' nog.

Mocht ik ze vanavond toch samen laten, moet ik dan ook in de kooi nog een handdoek doen? En het is zo'n kooi waar ze normaal zelf in/uit kan springen, maar dat lijkt me nu eigenlijk ook niet zo prettig... ?

aangepast door cecelapin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .