Ga naar inhoud

Terugkerende darmproblemen, oplossing?


ornithos

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Alvast bedankt voor het doorlezen!

Mijn konijn (8 jaar) heeft sinds ongeveer 2 jaar darmproblemen. De darmen vallen soms stil/ gaan minder goed werken.

Dit gebeurt meestal in de winter en gaat dan vaak gepaard met een ondertemperatuur. Mijn aanpak dan:

- Ciseral Drops (darm stimulatie)

- buik masseren (darm stimulatie)

- oraal vocht/ dwangvoeding toedienen indien nodig (klonten in darmen laten "verzachten")

- binnen halen en evt kruik (warmte)

Ik wil graag een oplossing voor het steeds terugkerende probleem,

de DA zei dat Science Selective misschien goed zou doen.

Mijn konijn krijgt nu Hopefarms super trio, zou dit hét verschil maken?

Mijn konijn (1600gram) krijgt iedere dag 2x:

- 25 gram biks;

- een bakje andijvie + stukje wortel

- vers water+hooi

- soms brinta

hebben jullie verder ideen (oplossingen)?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er hier ook een die een traagwerkend maagdarmstelsel heeft en hij krijgt geen droogvoer meer. Hij wordt in juni 5 jaar en ik ben dan al 4 jaar aan het sukkelen met hem. Alleen hooi, gedroogde kruiden en groenten en hij doet het daar goed op. In combinatie met de rui heeft hij nog weleens een verstopping/gasaanval maar dit is stukken minder geworden sinds ik gestopt met droogvoer. Ik heb veel soorten droogvoer geprobeerd, ook Science Selective en zelfs Digestive Health Formula van de dierenarts met maar liefst 32% ruwe vezels maar ook daar kan hij niet tegen. Die krijgt hij nu als snoepje en dat gaat wel goed.

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het eens een tijdje zonder brinta proberen in ieder geval. Brinta is nogal een brei en als ie niet genoeg drinkt kan het naar mijn idee een behoorlijke prop worden. Misschien de wortel ook een tijdje achterwege laten. Daar zit best wat suiker in wat bij sommige konijnen ook problemen kan geven.

Als je het wil, zijn er van ss bij een aantal winkels, hele kleine zakjes te koop. Dan hoef je niet zo'n grote zak tegelijk te kopen.

En dan de tips die hierboven al zijn gegeven. Er zijn denk ik nog best wel wat mogelijkheden om een eventuele oplossing te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mickey krijgt hier alleen hooi en HFST 25 gram per dag en dan in de ochtend een gedeelte in de avond.

ook omdat hij gevoelige darmen heeft.

Science Selective Digestive Health Formula heeft hij ook gehad maar daar ging hij extreem veel van drinken in 24 uur 4 flessen.

nu zit ik weer terug op de HfST.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe vaak geef je hem biks (bijv. 's ochtends de ene helft, 's avonds de andere helft oflles in één keer o.i.d.) en eet hij veel hooi?

S' morgens geef ik 20-25 gram, s' avonds ook;)

Dit moet nu omdat ze een tijd terug is afgevallen en weer terug op gewicht moet komen.

Dit wil helaas niet erg lukken. Nog even aankijken, anders misschien nog 3dg panacur geven?

aangepast door ornithos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt iedereen voor de goede reacties!

Hoe zou ik mijn konijn kunnen laten aankomen zonder brinta?

Verder laat ze nu ook een gedeelte van de andijvie liggen, zouder

er misschien haken op de tanden zitten? (wortel en brinta gaat ze nog steeds voor door het vuur!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

S' morgens geef ik 20-25 gram, s' avonds ook;)

Dit moet nu omdat ze een tijd terug is afgevallen en weer terug op gewicht moet komen.

Dit wil helaas niet erg lukken. Nog even aankijken, anders misschien nog 3dg panacur geven?

Mijn (inmiddels overleden) konijn van bijna zeven had hetzelfde probleem. Zijn darmen lagen met enige regelmaat stil. Dit begon pas nadat ik hem van onbeperkt gemengd voer naar beperkt SS had over gezet. Hij at geen hooi (kreeg dat ECHT niet voor elkaar). Hij kreeg dagelijks zo'n 200 gram groenten, 25 gram SS Mature en een klein handje gedroogde kruiden. Daar was hij niet erg dol op. Hij kreeg 's ochtends de biks, 's middags de kruiden en 's avonds de groente. Tussendoor at hij niks, omdat hij geen hooi at. Het viel me op een gegeven moment op dat hij 's ochtends wel keutelde, dan vele uren niet, tot het einde van de middag, dan keutelde hij wel tot halverwege de avond, dan hield hij weer op en halverwege de nacht begon het weer, tot het dan halverwege de ochtend weer ophield.. etc.. En zijn darmen vielen dus vaak stil. Dit was nooit zo toen hij nog gemengd voer kreeg. Daar kon hij immers ook altijd van eten, terwijl er nu hele periodes waren dat hij niets at. Ik ben toen alles wat hij kreeg over heel veel porties gaan verdelen. Ieder uur een deel van zijn eten. En dat hielp wel. Alleen was ik toevallig ziek thuis toen, dan wil het wel, wanneer je gewoon een baan hebt kan het natuurlijk niet. Daarbij vraag ik me af of het wel de oorzaak is bij een konijn dat goed hooi eet. Maar moest er toch gelijk aan denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .