Ga naar inhoud

draainek / headtilt / e cuniculli


nick1986

Aanbevolen berichten

hallo allemaal , mijn konijn heeft voor de 2e keer een draainek , het is echt een afwschuwelijk iets , zijn bezig met anitibiotica die is nu klaar , zijn nu verder aan het behandelen met panacur , zijn een week verder en er is nog geen verbetering opgetreden , hij is er ver aan toen , ogen draaien en zijn hoofd hangt andersom , ik heb gelezen dat je het konijn niet op mag geven zolang hij nog eet / drinkt en slikt, maar ik vraag me af he lang je dit vol moet houden , het is zo een naar gezicht , ik kan er gewoon niet meer naar kijken , telkens valt hij om en tolt hij door zijn hok heen , zijn er mensen die ervaring hebben met deze ziekte ? graag hoor ik een mening van mensen die er verstand van hebben of ik er mee door moet blijven vechten , ik weet gewoon niet of het konijn happy is , elke dag gestressed van medicatie en geen verbetering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit ook meegemaakt met een van mijn vorige konijnen, het ziet er echt vreselijk uit maar het vreemde was dat ze al die tijd nog gewoon zelfstandig bleef eten. Dat was voor mij een reden om niet op te geven. Ik heb opgerolde handdoeken tegen de randen van de kooi gelegd zodat ze zich niet kon bezeren en een handdoek naast haar zodat ze een beetje stabiel lag. Ik weet niet hoe lang je antibiotica hebt gegeven maar het behandelen is echt een langdurig proces, volgens mij ben ik zeker 1 a 1,5 maand bezig geweest met baytril en panacur. Haar hoofdje is altijd een beetje scheef blijven staan, maar het is dus wel beter geworden dan hoe het in het begin was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er geen verstand van sorry , kan je dus niet helpen , maar veel sterkte gewenst elk geval

Lijkt me ook vreselijk zeg !

Maar hij heeft het voor de tweede keer , dus is het na de eerste keer helemaal overgegaan dan ?

En blijven ze er vatbaar voor ofzo , hoelang zat er tussen de beide keren ?

Als het steeds zou terugkeren zou ik persoonlijk het konijntje laten inslapen , kan me voorstellen dat het niet om aan te zien is , zo zielig , maar als hij kan genezen voor altijd niet natuurlijk .

aangepast door tantefie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw konijntje heeft EC en dat kan inderdaad terug komen.

Behandelen met Panacure-Metacam en AB is nu wel nodig. Eventueel dwangvoeren. Verder goed warm houden en zoals Miffy ook al zegt iets neerleggen zodat hij zich niet verwond en eventueel zijn kopje ondersteund. Het heeft even tijd nodig maar je konijntje kan straks weer een stuk beter zijn.

Heel veel sterkte en succes ermee!

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de Panacur iets langer de tijd geven om zijn werk te doen, het duurt inderdaad soms wel een week of twee, drie voor je daadwerkelijk verschil ziet. Maar mocht er tegen die tijd nog geen verbetering zijn, dan zou ik er voor kiezen om het konijntje te laten gaan. Ik vind zo'n scheve kop echt niet dierwaardig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 konijnen met ec gehad waarvan ik er 2 heb laten inslapen. Geen makkelijke keuze maar ik vond beide konijnen geen waardig leven meer hebben. Ze aten wel nog maar konden niet meer lopen bij elke beweging tolde ze door het hok. De haren verdwenen op de achterpoten omdat ze in hun plas zaten en 1tje lag er helemaal in. Zijn kopje stond zo scheef dat het oog ook beschadigd raakte. Dit konijn kon niet meer zonder steun recht zitten, hij stond/zat steeds in de opening van het huisje voor de steun. Beide konijnen hebben maanden medicijnen gehad. Het derde konijntje heeft absoluut wel nog een konijnwaardig leven. Ze heeft nog een klein beetje haar kopje scheef staan maar voor de rest is ze weer de oude.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je moet het zeker een lange tijd geven. Coco heeft er bij mij een maand aangezeten en ik zag naar 2 weken verbetering.

Ik heb nu weer een konijn die het heeft. Die heeft geen draainek, Maar nierproblemen.

Ik ben gister net begonnen met de medicijnen.

Hij heeft veel verzorging nodig, elke dag afspoelen en afdrogen en insmeren en natuurlijk zijn medicijnen.

EC is een heel vervelend iets, maar ik denk zeker dat je niet te snel moet opgeven.

Maar over een maandje moet ik ook maar zien hoe het nu met mijn konijn bam bam is, want als er echt geen verbetering komt.. weet ik ook niet wat ik moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet zo goed waarom er meedere mensen aanraden om panacur voor 3 maanden te geven. Het is niet zomaar omdat een DA dat aanraadt, dat je zomaar alles moet overnemen én adviseren. Het is wel handig om je op meerdere bronnen te baseren voor je iets als waar aanneemt én overbrengt.

Ik zal hier even de laatste datasheet van de panacur voor konijnen posten (de gewone panacur is natuurlijk hetzelfde, maar de datasheet gaat specifiek over konijnen).

http://www.msd-animal-health.co.uk/binaries/Panacur_-_Trade_Detail_Aid_tcm92-212382.pdf

Als je dan leest bij de 'Safety' hebben ze het niet voor niets over een veiligheid tot 30 dagen behandeling met panacur. Die gegevens zijn gebaseerd op een interne studie. Natuurlijk spreken ze hun eigen product niet tegen. De interne studie is bijna nergens te vinden. Alleen hebben meerdere DA'en me al bevestigd dat de studie aantoont dat de kans op onderdrukking van het beenmerg plots heel erg toeneemt na 30 dagen panacur.

Het risico vergroot dus heel erg als je het langer geeft dan 30 dagen. Waar het risico voorheen bijna nihil was, kreeg je ineens heel plots een exponentiële stijging. Net daarom raad panacur in zijn bijsluiters maar een behandeling voor 30 dagen aan.

In uitzonderlijke gevallen kan na een kuur van 30 dagen een nieuwe kuur gegeven worden als er wel een tussenpoze zonder panacur is geweest.

Onntopic: Het kan een tijdje duren voordat je verbetering ziet als je panacur gebruikt. Maar bij ernstige neurologische symptomen (en daar valt torticollis onder) kan je met je DA overleggen om 3 dagen een kortwerkend corticosteroïd bij te genven, namelijk dexamethasone. Dit kan de slaagkans op genezing sterk vergroten als er ernstige neurologische problemen aanwezig zijn.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .