Ga naar inhoud

Welke soort van SS geven?


Esjes

Aanbevolen berichten

Momenteel geef ik 'gewone' SS brokjes, en omdat het tijd is er weer eens te gaan bestellen, begon ik me af te vragen welke SS ik nu best geef.

Ik heb 7 konijntjes waarvan de jongste 2,5 jaar is en de oudste 7,5 jaar. Ze zitten in 2 groepen met alle leeftijden door elkaar dus apart geven wordt moeilijk

Even de info die ik op internet gevonden heb op een rijtje (sommige in het Engels)

Supreme Science Selective Rabbit

Ruw eiwit 14%, ruwe celstof 19%, ruw vet 4%, ruwe as 8%, calcium 0,6%, natrium 0,3%, fosfor 0,4%

Deze geef ik op het moment

Supreme Science Selective Rabbit 23% Fibre

Crude protein 14%, Crude Fibre 23%, Crude oils & fats 4%, Crude ash 8%, Calcium 0.6%, Sodium 0.3%, Phosphorous 0.4%.

Hier zitten meer vezels in dan in de gewone, momenteel kan ik ze even duur kopen als de gewone SS (kennismakingsprijs) maar ik denk dat ze binnenkort dan wel duurder zullen worden. Hebben ze veel baat bij deze 4% extra vezels? (het zijn allemaal goeie hooi-eters)

Supreme Science Selective Mature Rabbit

Ruw Eiwit 12,0 %, Ruw Vet 4,0 %, Ruwe Celstof 22,0 %, Ruwe as 8,0 %, Calcium 0,6 %, Fosfor 0,4 %, Vitamine A 14.000 IE/kg, Vitamine C 500 mg/kg, Vitamine D3 1.300 IE/kg, Vitamine E 50 mg/kg (alfa-tocoferol acetaat), Koper 10 mg/kg (kopersulfaat)

Ik dacht dat je beter geen extra vitamine C gaf? Bovendien zitten ze samen (in 2 groepen dan) dus ik kan niet voorkomen dat de jongsten hier ook van zullen eten. Hoe het met de andere extra vitaminen zit, heb ik geen idee van wat wel en niet goed is.

FibaFirst Rabbit

Crude protein 14%, crude fibre 30%, crude oils & fats 3%, crude ash 7.5%, calcium 0.8%, phosphorous 0.4%, sodium 4.4%

Dit is blijkbaar iets nieuw, en de samenstelling ziet er mij op het eerste gezicht vrij goed uit, veel vezels, maar dit is een pak duurder en ik zie het niet zitten om dit aan 7 mondjes te voerderen...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat van die 23% vezel SS nu, zolang het goedkoop is. Vezels zijn goed, dus dat leek mij prima.

Verder zou ik het algemeen houden dan, dus de gewone SS.

Vitamine C is goed voor de weerstand, ik heb ooit op aanraden van een DA mijn voedster extra vitamine C gegeven, toen ze moest herstellen van een operatie aan haar kiezen. Het is in water oplosbaar, dus 1 van de weinige vitaminen waarbij teveel niet erg is, omdat je dat weer uitplast. Zal bij konijnen wel hetzelfde zijn lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teveel vitamine C is juist schadelijk op den duur. Een konijn heeft geen extra vitamine C nodig in tegenstelling tot cavia's die dit zelf niet aanmaken. Dit stukje staat op konijnen.nl over vitamine C. Het gaat weliswaar over vitamine C in voer maar in water is hetzelfde idee.

Toevoeging van Vit.C in het voer is niet gewenst, een konijn maakt zelf vitamine C aan. Extra vitamine C kan schadelijk zijn: langdurig toedienen van te veel vitamine C kan nierproblemen geven.

Ik heb wat van die 23% vezel SS nu, zolang het goedkoop is. Vezels zijn goed, dus dat leek mij prima.

Verder zou ik het algemeen houden dan, dus de gewone SS.

Vitamine C is goed voor de weerstand, ik heb ooit op aanraden van een DA mijn voedster extra vitamine C gegeven, toen ze moest herstellen van een operatie aan haar kiezen. Het is in water oplosbaar, dus 1 van de weinige vitaminen waarbij teveel niet erg is, omdat je dat weer uitplast. Zal bij konijnen wel hetzelfde zijn lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik altijd gehoord dat een teveel aan vit C geen kwaad kan , wordt gewoon weer uitgeplast , in tegenstelling tot andere soorten vit , die wel kunnen schaden bij teveel .

Maar mischien , geldt dit niet voor konijnen ?

Mensen en bijv. ook cavia's maken zelf geen vitamine C aan. In dat geval wordt een overschot inderdaad gewoon uitgeplast. Konijnen maken wél zelf vitamine C aan. Wanneer je langdurig veel vitamine C aan een konijn geeft, kan dat schadelijk zijn voor de nieren. Ik denk dat je dat wel moet relativeren. Er zit in groente ook vitamine C bijvoorbeeld, dat betekend niet dat je je konijn geen groente mag geven. Toevallig heb ik afgelopen week het e.e.a. over vitamine C en cavia's gelezen, nu denk ik dat veel cavia's te weinig vitamine C binnen krijgen maar even uitgaande van een goed dieet (goede brok, veel en gevarieerde vit. C groente, eventueel bijv. extra vit. C tabletjes) voor een cavia, dan denk ik dat je dat niet jarenlang aan een konijn moet gaan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de verpleegkundige opleiding kregen wij les van een arts. Hij zei dat alle vitamines, maar vooral vitamine C je lichaam zuurder maakt. Als je dus te veel vitamines neemt, wordt je lichaam te zuur en vergiftig je eigenlijk jezelf. Er worden wel wat vitamines uitgeplast, maar lang niet alles. Dit is voor een dier net zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat het een paar dagen later is eer ik weer reageer...

dus die mature zal ik toch maar niet geven, vooral omdat er nog jongere konijnen bij zitten die het echt niet nodig hebben.

Misschien koop ik dan een zak gewone SS en een zak van die extra fibre, en dan mengen? Zo kan ik nadien altijd nog 1 van de 2 kiezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .