Ga naar inhoud

Evergreen & eierkoeken


Teuntje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma. Sinds kort delen mijn konijn en ik bijna elke avond een eierkoek of evergreen.

Ze verheugd zich er enorm op en gaat door het lint als ze het zakje hoort kraken.

Nu heb ik gelezen dat granen niet goed zijn voor konijnen, maar in hoeverre kunnen eierkoeken en evergreen (met krenten) kwaad??? Ik geef haar geen brood of beschuit.

Ik verwen haar graag en ben stapelgek op haar, maar wil natuurlijk wel zo lang mogelijk van haar genieten.

Aan haar keutels mankeert niets en ze eet ook voldoende hooi, biks en groenvoer (peen, witlof, andijvie).

Wie weet of evengreen en eierkoeken kwaad kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn is een herbivoor... en eten en mogen geen dierlijke producten. Daarnaast is het érg ongezond, veel stoffen in hoeveelheden die gewoon écht niet goed zijn.

Een konijn verwen je niet door voedsel te geven die niet gezond is voor ze, daar doe je veel meer kwaad mee dan goed.

Geef dan bijv. een stukje van ander voer als snoep. Gezond en dus een veel betere traktatie, eentje die je ook met een gerust hart kunt geven. Ze zijn daar helemaal niet zieliger door en daar zijn ze net zo blij mee ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evergreen en eierkoeken zijn beide gemaakt voor mensen. Ik zou het ze dus niet geven.

Ik weet niet wat voor spul er in evergreen en eierkoeken zit, maar ongetwijfeld een hoop toevoegingen om het lekker te maken. (suiker etc)

Het voegt voor de konijnen in ieder geval niks toe, en denk eerder dat ze enthousiast worden van het geluid van het zakje omdat ze íets lekkers krijgen, wat dat is zal ze niet veel uitmaken.

Ik raad je dus aan om geen evergreen of eierkoek meer te geven, maar geef ze op het moment dat jij dat eet gewoon iets anders dat ze lekker vinden, maar gezonder voor ze is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijnen kunnen heel goed bedelen om eten, dus snap het wel om dan wat te geven maar er zijn genoeg altenatieven om te geven. Als ik b.v naar de keuken loop komen ze me al achterna maar dan geef ik b.v een stukje komkommer dat vinden ze hartstikke lekker:yes:

Of geef een losse biks, zo hebben ze het idee dat ze toch wat extra krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch graag met je nijn wil delen, zou ik gewoon fruit nemen. Is voor jou ook gezond :yes: Niet te veel en niet dagelijks (voor je nijn dan :P) i.v.m. de suiker, maar het is wel gezonder dan de meeste konijnensnoepjes en zeker gezonder dan eierkoeken of evergreens.

Mijn konijntjes lusten graag banaan, appel, aardbei, mandarijn, sinaasappel, peer.. Genoeg keuze dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef van de appel alleen niet de pitten/klokhuis ;)

Mogen ze wel gedroogde klokhuis hebben dan? Mijn konijnen krijgen soms gedroogde appelstukjes, en soms zit daar nog wat van het klokhuis aan vast. Ik haal dat wel eraf, maar ik vroeg mij wel af of ze dit nou mogen of niet. Weet wel dat van de 'gewone' appel dat niet mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook niet doen. Wij hebben geluk, onze jongen bedelt niet voor ons eten, alleen voor het zijne, wanneer de frigo open gaat...

Misschien kan je je nijn beter een handje peterselie geven wanneer jij aan je koek begint, naast jou op de zetel? Dan heb je de gezelligheid en je hebt beiden iets gezonds-voor-jouw-soort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook niet doen. Wij hebben geluk, onze jongen bedelt niet voor ons eten, alleen voor het zijne, wanneer de frigo open gaat...

Misschien kan je je nijn beter een handje peterselie geven wanneer jij aan je koek begint, naast jou op de zetel? Dan heb je de gezelligheid en je hebt beiden iets gezonds-voor-jouw-soort?

Dat is gemeen! Peterselie is eetlust opwekkend ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .