Ga naar inhoud

Gas in buik + haken aan kiezen HELP!


SharonS

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb mezelf net aangemeld op dit forum. Ik lees wel vaker nieuwstopics hier en heb nu zelf ook een vraag en hoop dat iemand hier me kan helpen!!

Ons konijntje G eet en drinkt sinds gisteren niet meer. We kwamen thuis uit werk en hij zat stil in zijn hok. Als we dichterbij kwamen gooide hij zichzelf op zijn zij. Paar uur lang met hem bezig geweest, hij kwam na een tijdje wel op de bank liggen, maar veel deed hij verder niet. Groente en zijn favoriete snoepjes liet hij staan. Na een tijdje heeft hij een klein beetje wortel en witlof op, maar erg veel was dit niet. Vanochtend vroeg gaan kijken, zat er nog hetzelfde bij. We zijn naar de DA gegaan en daar heeft hij een spuitje gekregen tegen het gas in zijn buik en zijn de haken van zijn kiezen afgehaald. Ons konijntje is net een half jaar dus de haken op de kiezen vond de DA ook wel vreemd. (Waren best groot). Hij is nu sinds vanmorgen thuis, maar heeft nog niets gedronken (ik heb thee voor hem gezet van hooi, gaf de DA als tip). Wel heeft hij een klein beetje peterselie en wortelloof op, maar ook weer niet erg veel. HELP! Waar doe ik goed aan? Als ik vanavond thuis kom en hij heeft nog steeds niet gegeten (mijn vriend is nu bij hem), dan wil ik gaan beginnen met dwangvoeren. Maar ik wil dat m'n poepie beter wordt!

Hebben jullie misschien ideeën?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je van de dierenarts ook een pijnstiller meegekregen en een maag en darmstimulerend middel? Het is zaak om de maag en darmen weer aan de gang te krijgen, dat is het belangrijkste op dit moment. Je kan z'n buikje eventueel zachtjes wat masseren om het gas wat in beweging te krijgen. Maar doe wel voorzichtig hoor, het is vrij kwetsbaar binnenin.

Het is wel belangrijk dat ie weer gaat eten want als de darmen langer dan 12 uur stil liggen, wordt het kritiek.

Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen pijstiller mee gekregen! Ben ook wel inderdaad zijn buikje aan het masseren, soms hoor je dan wat borrelen, ik las dat dit dan goed is omdat het dan allemaal een beetje in beweging komt. Als ik nog geen verbetering heb zal ik morgen nog eens bellen over de pijnstillers, bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad pijnstilling en darmstimulans is heel belangrijk in deze situatie. Een arts hoort deze eigenlijk ook standaard mee te geven in zo'n situatie.

Haakjes kan door verschillende dingen komen, zoals het soort biks dat je geeft en de hoeveelheid (te veel). Maar het kan ook komen door erfelijke aanleg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en ook niet onbelangrijk is om je konijn warm te houden. Vaak hebben zieke konijnen een ondertemperatuur. Ik weet niet of zijn temperatuur gemeten is bij de dierenarts? Anders kun je voor de zekerheid een kruikje of fles met warm water tegen hem aanleggen (let op niet heet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik moet werken tot 10 uur! Normaal tot 11, maar kan gelukkig iets eerder thuis. Mijn vriend is wel thuis die probeert hem nu met een spuitje wat te laten drinken en eten. Hij heeft voor zover ik weet niet meer gekeuteld.. Hij heeft ook niet veel meer gegeten.. Hij heeft wel IETS gegeten, het is niet dat hij absoluut niets gegeten heeft.. Maar het zijn van die muizenhapjes, normaal valt hij een bakje met groente bijna aan en nu kijkt hij er eigenlijk niet naar om. Pas wanneer ik het 10 minuten voor zijn neus hou begint hij soms te knabbelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over zijn temperatuur: hij vindt het heeeerlijk nu om in een dekentje te liggen! (houd hij normaal helemaal niet van..) Probeer hem heel de tijd warm te houden, heb ook een dekentje in zijn hok gelegd, maar merkte gisteravond dat zijn oren heel de tijd zo koud blijven.. Bij DA is temperatuur gemeten en dit was goed.. Mijn vriend belde net en zei dat zijn oortjes voor het eerst weer normaal warm aan voelen.. Hoop dat dit een goed teken is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is altijd een dierenarts bereikbaar. Ik zou even contact opnemen, meestal kun je gewoon je eigen dierenarts bellen en wordt je door verbonden (of krijg je een nummer te horen van) met de dienstdoende DA. Op zich is het niet rampzalig dat hij nog niet gekeuteld heeft, dit kan nu eenmaal wel even duren als ze een poosje weinig tot niets gegeten hebben, de darmen vallen daardoor stil. Voor ze eenmaal weer helemaal op gang zijn, daar gaat wel wat tijd overheen. Maar het is wel heel belangrijk dat hij intussen wel eet (of dwangvoerd wordt als hij niet wil eten) en dat de darmen gestimuleerd worden. De darmen hebben namelijk wel echt hulp nodig om weer in beweging te komen.

Als hij straks weer helemaal ok is, is het wel verstandig om eens goed naar zijn dieet te kijken. Zoals Amatjuh al aangaf, worden haakjes vaak veroorzaakt door verkeerde en/of te veel brokjes. Je kunt heel veel voorkomen door goede voeding.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het hier met de DA ook over gehad inderdaad (zijn voeding), maar hier let ik juist heel erg op altijd! Hij krijgt alleen wat hij mag (dus zeker geen kool ed.) en ik weeg het af. Om de dag krijgt hij er ook groente bij toegevoegd en krijgt hij wat minder droogvoer.

Ik hoop zo dat hij beter wordt! Is het wel een goed teken dat hij een klein beetje eet? Maak me zo'n zorgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt voelen in het nekje, achter de oren, daar moet je konijn warm zijn.

Volgens mij met een spuitje is 6 ml op een dag ongeveer het vereiste minstens toch?

Wat groenvoer geven, beetje witlof?

Keutelen komt een dag erna of vannacht en zijn dan kleiner dan je gewend was. Dit maakt niet uit. Drinkt hij wel? uit een bakje eventueel ipv uit een flesje, dat is makkelijker voor hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of probeer bij de dierenarts pijnstiller te krijgen en bv cisaral (dat is voor de maag en darmwerking). Dan hoef je niet helemaal te slepen met je konijn. Of je moet het niet zien zitten om het zelf te geven, dan kan je wel met konijn heen gaan.

Dat zou hem net even dat zetje kunnen geven wat al gezegd was, om hem erdoorheen te krijgen.

Ik heb ook een keer om half 11 's avonds bij m'n huidige dierenarts op de stoep gestaan, kostte wel wat, maar ik heb m'n konijn weten te redden.

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of probeer bij de dierenarts pijnstiller te krijgen en bv cisaral (dat is voor de maag en darmwerking). Dan hoef je niet helemaal te slepen met je konijn. Of je moet het niet zien zitten om het zelf te geven, dan kan je wel met konijn heen gaan.

Dat zou hem net even dat zetje kunnen geven wat al gezegd was, om hem erdoorheen te krijgen.

Ik heb ook een keer om half 11 's avonds bij m'n huidige dierenarts op de stoep gestaan, kostte wel wat, maar ik heb m'n konijn weten te redden.

Inderdaad, hier hetzelfde. Je kunt ipv ciseral ook SS brokjes fijn maken tot een papje, maar in ciseral zit ook iets van anijs achtigs, wat extra kracht geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt voelen in het nekje, achter de oren, daar moet je konijn warm zijn.

Volgens mij met een spuitje is 6 ml op een dag ongeveer het vereiste minstens toch?

Wat groenvoer geven, beetje witlof?

Keutelen komt een dag erna of vannacht en zijn dan kleiner dan je gewend was. Dit maakt niet uit. Drinkt hij wel? uit een bakje eventueel ipv uit een flesje, dat is makkelijker voor hem.

Wat bedoel je met het minimale vereiste? Minimale hoeveelheid dwangvoeding? Wanneer je de darmen op gang wil houden zou ik toch wel 2 à 5 ml om de twee uur geven, wanneer het diertje niet kan eten kun je dat wel verdubbelen.

En Cisaral is darmstimulerende medicatie, ik denk dat jij Critical Care bedoeld. Een papje van brokjes is absoluut geen vervanging van Cisaral.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt in ieder geval voor de tips.. We zijn net begonnen.met dwangvoeren.. Hij vond het echt niet leuk, maar denk dat we zeker erl 6ml binnen hebben gekregen.. ik vind wel dat hij weer wat vrolijker rondhuppelt (na het dwangvoeren overigens niet meer, hij vind me nu even niet zo leuk denk ik) en dat hij weer levendiger is dan vanmiddag.. Graaft bijv ook weer in de deken op de bank.. Ga hem straks nog een keer voeren en dan morgenochtend..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .