Ga naar inhoud

Help! Konijn heeft open breuk aan voorpootje/gewricht


Yvi868

Aanbevolen berichten

Sinds 2,5 maanden ben ik trotse mama van 2 meissies Witje en Bruintje. Ze konden het erg goed met elkaar vinden in de dierenwinkel samen dus ik besloot ze ook samen mee naar huis te nemen sinds ik gelezen had dat twee vrouwtjes het wel prima konden vinden als ze van jongs af aan samen waren opgegroeid. Witje is een klein, schattig bolletje en erg lieflijk en geeft vaak kusjes. Bruintje daarentegen is wat dominanter, wilder en groter van formaat en minder knuffelig. Omdat Bruintje wat dominanter was hoopte ik dat het wel goed zou komen met het bepalen van de rangorde wanneer ze volwassen werden (vechten enzo) Alleen bleek dit niet te zijn...

Midden in de nacht ben ik wakker geschrokken van harde geluiden van geren in de kooi en vond Witje teruggetrokken in een hoekje en Bruintje in aanvalsstand. Konijn Witje heeft waarschijnlijk na een wilde achtervolging door konijn Bruintje haar voorpootje gebroken. De breuk ziet er eng uit omdat het 'open' is, het vel is ingescheurd :( De breuk is ter hoogte van het gewricht lijkt het en het pootje hangt er zooooo zielig bij.

Direct aantal alarmnummers v DA gebeld voor advies maar omdat het slechts om half 5 's ochtends is gebeurd (en ik ook zo vroeg aan de lijn hing) konden ze weinig doen. Ik moest maar morgenochtend langskomen om wat rontgenfoto's te laten maken in het Dierenziekenhuis dus ik ga zo de deur uit met mijn Witje.

Ik heb de afgelopen paar uur (hoe kan ik nou slapen na zo'n incident en wetend dat mijn Witje in haar kooitje zit met een open fractuur aan haar voorpootje) dus op internet en forums afgezocht en gekeken naar wat de kansen waren op herstel en ben juist meer ongerust op geworden! :( Omdat de fractuur hoog en bijna tegen de romp aanzit kan het zijn dat het gewricht is meegescheurd :s dan is vastzetten met pinnen niet eens een optie! Ik moet denk ik even de DA afwachten en kijken wat de foto's brengen want ik word gek van de stress dat ik moet wachten om het dier naar de DA te brengen sinds het incident al 4u geleden is gebeurd.

Ik hoop dat jullie je waardevikke ervaringen hiermee kunnen delen en mij kunnen vertellen wat er allemaal zo bij kijken komt bij een situatie als deze bijv bij operatie of worst case scenario: amputatie (ik hoop natuurlijk dat mijn Witje deze operaties kan ondergaan want ik moet er niet aan denken haar te moeten laten inslapen..)

alvast dank voor jullie berichtjes :)

veel liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet gelijk naar een da

Je kan 24 uur per dag terecht

Heb je ze al in een vervoers boxje gezet

Ze schepen je gewoon af

Heb je een konijnkundige dierenarts gebeldt ?

Dierenkliniek Blijdorp

Emmy Diepenbroek

Schepenstraat 76B

3039 NM Rotterdam

010-4657363

http://www.dierenkliniek-blijdorp.nl/

Dierenkliniek Voorhout

Oosthoutplein 14

2215 VM Voorhout

Tel : 0252-215231

www.dierenkliniekvoorhout.nl

Dierenkliniek Korte Akkeren

Emmastraat 29

2802 LA Gouda

Tel: 0182-518995

www.dierenkliniekkorteakkeren.nl

Dierenkliniek Winkelhof

Reaal 5U

Leiderdorp

Tel: 071-5896868

www.dierenkliniekwinkelhof.nl

Dierenartsen Renata Schouten en Arthur Bastiaans

Dierenkliniek Goeree Overflakkee

Marnix Gijsenstraat 2,

3245 ME Sommelsdijk

Tel : (0031) 0187-482897

www.dierenkliniekgo.nl

Dierenkliniek Zuidplas

Verbindingsweg 1

2914 LH Nieuwerkerk a/d IJssel

Tel. 0180-320363

Dierenartsen M.C. van der Meer, R.E. Boerenkamp

www.dierenkliniekzuidplas.nl

Dierenziekenhuis Gorinchem

Grote Haarsekade 121

4205 VL Gorinchem

0183-624637

Dierenartsen dr Bax en dr Babs Dijk

www.dierenzorggroep.nl/gor/index.htm

Dierenkliniek Kalverbos

Nieuwe Plantage 94

2611 XM Delft

Tel. 015-2125543

www.kalverbos.nl

Dierenarts Auwerda

Laan van Meerdervoort 275a

2563 AD Den Haag

Tel. 070-3458327,

Fax. 070-3639678.

www.dierenartsauwerda.nl

Dierenarts Renée Wagenaar

Victoriberg 30

Noordwijkerhout

Tel. 0252-376400

www.dierenartsabc.nl

Dierenkliniek Wateringse Veld Nootdorpvoorheen: Dierenkliniek Animo

Wateringse Veld

Santiagosingel 3

2548 HN Den Haag

Tel: 070-394123Nootdorp

Dorpsplein 5-7

2631 CX Nootdorp

Tel: 015-2579578

website: http://www.dierenkliniekwv.nl/Klinieken.aspxe-mail: info@dierenkliniekwv.nl

Stroowaert Dierenklinieken:

Hoofdkliniek Oud-Beijerland

Margrietstraat 8

Barendrecht

Avenue Carnisse 38

Strijen

Noordstraat 8

Numansdorp

Molendijk 5a

Puttershoek

Wilhelminastraat 30

Telefoon: 0186-612066

Fax: 0186-612258

E-mail: info@stroowaert.nl

http://www.stroowaert.nl/

Barendrecht is tevens bereikbaar onder nummer: 0180-618401

Westland:

Jan Leezer

Eikenlaan 139

2691 EC ’s-Gravenzande

Telefoon: 0174 41 82 62

Website: http://www.dierenartsleezer.nl

aangepast door jrjsieben
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga over 5min de deur uit en was haar van plan in een transporter te leggen op haar zij (gewonde pootje boven) als ze dat toestaat. Er ligt alleen een schone handdoek erin en ik probeer een steriel gaasje erop te leggen zodat ze er neit meer aan gaat likken, wat ze nu dus doet. ik wachtte zo lang mogelijk want in een transporter is ook niet fijn voor haar.

Ja ik ga ondertussen ook een konijnkundige DA bellen maar mijn eerste zorg was om eerst foto's te laten maken in het dierenziekenhuis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreselijk zeg dat zo'n dierenarts je gewoon laat wachten, wat een onzekerheid..... Er was laatst een soortgelijk geval op Bunnybunch en bij dat konijntje is het voorpootje geamputeerd. Het is een worst case scenario, maar een konijn kan zich daar wel aan aanpassen en toch nog een fijn leven hebben. Heel veel sterke met witje :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat een vervelende berichten. Ook enorm naar dat de Da je laat wachten :(

Ik hoop dat alles goed komt. Er zijn hier op het forum meerdere konijnen die met een pootje minder leven.

(Gijs van konijntjepip is hier een voorbeeld van) hij word zelfs ondersteund door zijn vriendinnetje bij het wassen etc! (er is wel een topic over te vinden in gezondheidsforum. mssn heb je er wat aan.

Ik duim voor je konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

sjee wat een verhaal. En waarom laat die dierenarts je zitten? Ik snap dat niet, dit was echt een spoedgeval. :(

Hoe gaat het nu? Ik hoop dat het goed gaat, wat inderdaad al geschreven was, een konijn kan zich goed aanpassen aan een leven met drie poten. Dus daar hoef je niet echt over in te zitten. Het is wennen hoor, maar een konijn is er vrij snel aan gewend.

Maar misschien is het wel te "repareren" door de dierenarts. Ik ben benieuwd!!

Misschien overbodige info, maar ik denk dat je beter de dames niet meer bij elkaar kan zetten. Wij hebben hier zelfs 2 zusjes gehad vroeger onder het mom dat dat wel goed gaat, maar zelfs dat werd vechten. Ik weet niet of je er de ruimte voor hebt?

Veel succes in ieder geval en ik duim dat het goedkomt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh, lees het verhaal net.

Wat vervelend dat het mis is gegaan tussen de konijnen en dat er eentje zo gewond is geraakt.

En inderdaad, zoals de meesten al zeggen, vreemd dat je DA je laat wachten. Mijn DA heeft altijd iemand standby staan zodat je dag en nacht geholpen kunt worden.

Hoop dat Witje door een operatie geholpen kan worden en dat haar pootje niet geamputeerd hoeft te worden. Ik zal voor je duimen en houd je ons op de hoogte hoe het met haar gaat? ( ben nogal nieuwsgierig aangelegd :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi lieve BBers, dank voor jullie berichtjes. Witje is inmiddels thuis beetje aan het bijkomen.

ik ben bij de DA geweest en daar bleek het pootje niet te zijn gebroken, een groot deel van haar pootje (bovenbeen) blijkt te zijn ontveld (!??!) en daardoor had ze haar 'onderbeen' opgetrokken opdat het leek dat haar pootje 'los' hing. Om jullie horror beelden te besparen hoe dat eruit ziet kan je je inbeelden dat het leek op een restje kipkluif :( met bloedvaten, pezen, spiertjes enz

Mijn arme Witje, ze zag er zooo gestresst uit toen dat eenmaal 'bloot' lag. Het is mijn kleine furball van net 4mndn oud. Gelukkig was ik niet alleen naar de DA gegaan, anders was ik van mijn stokje gegaan. Broer en schoonzusje ook mee en zij konden gelukkig eea bijstaan met kiezen v mogelijke behandelingen. DA was wel ontzet dat het iets gecompliceerder was dan hij dacht (ipv open fractuur) want omdat zo'n groot stuk vel miste is het niet mogelijk om een huidtransplantatie te doen (er is gewoonweg geen konijnenvel om dat te doen) en de kansen zijn klein dat de huid zichzelf heelt :( De behandeling van een open fractuur is een open wond geworden. :erf: DA legde de optie voor om het alsnog te proberen het te verbinden met veel wondzalf om heling te voorspoedigen en over een week terug te komen. Mocht er geen verbetering optreden dan, moet ik overwegen het pootje te laten amputeren zodat ze nog een mooi leven kan leiden met driepootje. Dus ik hoop ook dat de wondenzalf ook een wondermiddel is en het na een week er goed genoeg uitziet om het verder te verbinden en zo niet, dan denk ik nog steeds dat ze iedereen kan charmeren met 3 pootjes (tis een charmeur pur sang, mijn Witje) :D

Over de DA, ik vond het idd vreemd maar werd uitgelegd dat ik toch de volgende morgen moest terugkomen voor het maken v rontgenfoto's want die konden op dat moment niet gemaakt worden. Verder werd ik afgepoeierd door de dierenambulance (die belde ik als eerst trouwens) omdat zij toestemming nodig hadden om naar een dienstdoende dierenarts te rijden want ze hebben maar 1 wagen beschikbaar en het moest echt dringend (lees: levensbedreigend) zijn. Maar ik denk vooral dat het meespeelde dat het zaterdag/weekend was. Tja het is nou eenmaal zo dat zulke spoedgevallen beter tijdens werkdagen en kantooruren kunnen voorvallen dan heb je de meeste kans om geholpen te worden :grrrrrr::grrrrrr::grrrrrr:

En natuurlijk zijn jullie benieuwd naar hoe dat kan, dat Witje's bovenbeen stuk ontveld is geraakt.. Witje kan dit onmogelijk never nooit haarzelf hebben toegedaan dus de boosdoener moet Bruintje wel geweest zijn. Die hapte waarschijnlijk naar Witje's bovenbeen en trok naar achteren, terwijl Witje probeerde te vluchten en sprintte naar voren. Zo kan die gapende wond ontstaan zijn en konijnenvel blijkt heeeeel dun te zijn dus zo'n ingescheurde beet is snel gemaakt. Ik ben nog steeds verbijsterd dat Bruintje haar vriendinnetje zo toegetakeld heeft, misschien zijn het toch die hormonen die parten beginnen te spelen dat haar zo'n :duivel: maakt.... :( Nu zitten ze ieder apart in hun kooi want ze hadden eerst een dubbeldekker (twee verdiepingen kooi) en nu staan de aparte delen aan verschillende kanten van de kamer en Witje heeft alles in haar kooi nieuw gekregen met wat vertrouwde speeltjes en blijft ook uit het zicht van Bruintje. Ik weet gewoon niet wat ik met Bruintje moet doen nu, haar wegbrengen naar het asiel, weggeven, nieuw baasje zoeken??En ik merk dat Witje het wel een beetje eenzaam vindt nu dus hopelijk vind ze haar nieuwe wortelknuffel leuk genoeg om mee te knuffelen.... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn om te lezen dat haar pootje in ieder geval niet gebroken is... Ik hoop dat haar pootje wel helemaal gaat opknappen.

Betreft wat moet je nu..

Twee dames gaat vaak niet goed, maar het zijn wel groepsdieren. Wellicht is het een idee om tzt voor Witje een gecastreerd ventje te zoeken en Bruintje bij een goede opvang te brengen waar ze voor haar een gecastreerd ventje als vriendje zoeken? Maar wat wel belangrijk is, ik weet niet of die kooi van 2 verdiepingen ook een ren er aan vast heeft.. ongeacht of het nou 2 dames of straks een dame - heer koppel is een kooi van 2 verdiepingen zonder vaste ren er aan vast is in beide gevallen te klein.. Het kan zijn dat het daarom ook nog wat heftiger is geëscaleerd, misschien heb je wel gewoon een ren er aan vast hoor, maar zo niet zou ik dat wel realiseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa daar zaten we ook aan te denken tzt om een lief ventje voor Witje te vinden die haar net zo adorable vindt als wij haar :D. Met wat betreft de dubbeldekker, normaliter lopen ze gewoon vrij rond in de kamer en mogen ze ook spelen daar, maar zeker in de avond (=bedtijd) moeten ze in de kooi blijven en mogen ze niet meer buiten komen, is dat heel erg? :s Het kan idd zo zijn dat missch de kooi te beperkt is geweest zodat Witje, Bruintje niet kon ontlopen en daarom verwond is :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank jullie wel allemaal voor support.. dat doet me goed om te lezen dat jullie ook zo begaan zijn :)

Witje heeft naast zalf ook antibiotica en pijnstilling meegekregen, die krijgt ze 2x per dag, gelukkig werkt ze heel goed mee en rust ze veel. Daarnaast heb ik ook een konijnkundige DA gesproken die hetzelfde adviseert als diegene die Witje gezien heeft. Ze gaf aan dat het genezen van de wond en het proces zelf wel lang kan duren: het kan weken tot maanden in beslag nemen! Voor mij erg nuttige informatie zodat ik weet dat als de huid eenmaal (goed) begint aan te groeien dat het alleen een kwestie van tijd is dat het goed kan komen. Alleen in het geval van infectie moet de beslissing van amputatie genomen worden. Volgende week donderdag gaat ze terug op consult bij het Dierenziekenhuis en ik was bang dat ik toen al de beslissing moest nemen van amputeren of niet. Daar schrok ik erg van. Gelukkig weet ik nu van de second opinion dat ik altijd de beslissing kan uitstellen en zelfs naar mijn eigen DA kan uitwijken voor advies, wat echt een geruststelling is!!

Ik geef Witje nu lekker veel rust en verwen haar ook met veel lekkers in deze moeilijke periode. En hoop dat ze gauw er weer bovenop komt, met hoeveel pootjes dan ook, ze blijft mijn knuffeltje. Ook nooit gedacht dat ik mijn eerste paar babysokjes zal kopen, maar dan voor mijn konijn :) het babysokje houdt het verband namelijk op zijn plaats, zorgt dat ze het verband niet afknabbelt en houdt vuil tegen en volgens mij vind ze ze het lekkker warm ook!

Ik ben nieuw hier dus weet nog niet hoe je een foto kan posten in deze thread, but if interested: een ietswat opgewekte Witje met roze babysok is te vinden onder mijn fotoalbum.

wanneer er nwe ontwikkelingen zijn houd ik jullie op de hoogte!

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa daar zaten we ook aan te denken tzt om een lief ventje voor Witje te vinden die haar net zo adorable vindt als wij haar :D. Met wat betreft de dubbeldekker, normaliter lopen ze gewoon vrij rond in de kamer en mogen ze ook spelen daar, maar zeker in de avond (=bedtijd) moeten ze in de kooi blijven en mogen ze niet meer buiten komen, is dat heel erg? :s Het kan idd zo zijn dat missch de kooi te beperkt is geweest zodat Witje, Bruintje niet kon ontlopen en daarom verwond is :(

Een kooi is te beperkt om in op te sluiten inderdaad, zeker 's nachts zijn ze actief. Wellicht dat je kan realiseren als jullie er niet zijn en 's nachts een ren ervoor te zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .