Ga naar inhoud

welk hooi heeft lange sprieten


pluis04

Aanbevolen berichten

ik heb altijd hooi van vitakraft en dan de kruidenhooi.

nu is het me al een paar keer opgevallen dat ik elke keer halve zakken hooi weg moet gooien, omdat de helft van de zak korte sprieten zijn en veel gruis.

een zak is toch 3 euro en als je dan de helft van de zak weg moet doen is gewoon zonde.

ik moet het weg doen omdat mij ex-ram die korte sprieten niet eet, en ook omdat het allemaal door de hooiruif valt.

dus nu was de vraag welk hooi heeft langere sprieten en waar ze het verkopen?

hier op het plein bij de dierenwinkel hebben ze alleen het merk van vitakraft kruidenhooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is hooi met diverse kruiden planten erin.

Ik heb een tijd terug een topic geopend met de tekst 'Hooi hooi hooi, ik kan geen hooi meer zien!' in voeding. Mijn konijnen wilden idd ook geen hooi eten of ze lieten hun bdk's ervan liggen. Ik kwam er toen achter dat bij de konijnen die slecht hooi willen eten, Vitakraft alpenweide hooi het succes is (op 1 konijn na geloof ik). Dus ik zou het zeker proberen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wordt er zelf ook wat moe van. Mijn konijnen aten altijd netjes hun hooi op, zo rond afgelopen zomer is kwaliteit van hooi erg wisselend geworden. Waarop zelfs mijn konijnen selectief eetgedrag met hooi laten zien. Ik heb nu weer een zak hooi van 5kg waarvan meer als de helft niet wordt opgegeten. Vandaag maar weer op zoek naar een betere nieuwe zak hooi :s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze hadden het wel bij de ah maar het hooi was een beetje bruin van kleur.

dus heb het hooi nu toch maar bij de dierenwinkel gehaald, en van vatakraft en dan de paardenbloem zag het beste er uit.

groen en lange sprieten normaal krijgt hij brandnetel dus hopen dat hij dit ook lekker vind.

ze hadden de brandnetel ook maar daar zat weer veel gruis in en kleine sprieten.

ik heb volgens mij een heel hooi trauma op gelopen van Kanina toen in die tijd ha ha.

zit aan elke zak te ruiken in de winkel en alles goed na te kijken tot ik groene lange en lekker ruikende sprieten heb.

die vrouw van de winkel zei al je hoeft het zelf toch niet op te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, tja.. ze moesten eens weten :P

Ik bracht al dat niet te eten hooi naar het asiel. Ik spaarde het altijd op tot m'n hele auto vol zat, nou dat was dus elke week.. Op een gegeven moment zei die vrouw: zijn je dieren overleden ofzo? Dus ik zei nee, ze willen geen hooi eten! Dus zij zegt zo: dan heb je ze veel te veel verwent. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben ook een keer hooi van een andere boer gehad, maar dat hoefden ze ook niet. was bruin en krullerig. ze aten gewoon helemaal geen hooi meer. we hebben het hooi maar weggegooit. de buren belden of we iets merke aan onze konijnen, want sinds hun het nieuwe hooi hadden waren hun konijnen lusteloos. (we doen samen met een baal hooi) de mijne hoefde het niet en kregen dus weer ander hooi. Maar ze hadden deze keer (wisten we niet) hooi ergens anders gehaald, nu hebben we weer dezelfde en eten ze weer heel veel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hier ook nog steeds aan het zoeken. Van die samengeperste pakken waarbij het ook nog in deelblokjes is gesneden/gezaagd zijn helemaal een drama, maar dat zie je hier wel het meest in de dierenwinkels. Ik heb naar aanleiding van het hooi-topic van Nicky maar wat in Duitsland besteld. Ze aten het Bunny Allgäuer hooi wel aardig maar dat is nu opeens ook niet goed meer :grrrrrr: Ik ben nu bij allerlei andere Duitse sites hooi aan het bestellen, ik vind het wel een voordeel dat het daar vaak niet zo fijn gehakt is en niet in plastic geperst zit.

Ik had nog een vraag over het Vitakraft alpenweide hooi, zit dat ook samengeperst of is het wat meer los verpakt? Misschien moet ik ook maar eens langs de AH XL om een pakje te halen, kijken wat ze daar van vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier bij de AH was het hooi van vitakraft alpenhooi wel samen gesperst en was ook bruinig van kleur.

nu heb ik dus weer de kruidenhooi en dan paardenbloem maar dit hooi lijkt weer meer op stro zo grof het weer is.

ik vind het moeilijk om via internet te bestellen want dan kan je van te voren niet zien of het groen is lange sprieten heeft en lekker ruikt.

en dan moet het ook nog eens kruidenhooi zijn anders eet meneer het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een herkenbare verhalen! Ons konijn is ook heel kieskeurig als het op hooi aan komt. Is hij eerst helemaal enthousiast bij een bepaald soort hooi, wil hij het vervolgens niet meer hebben waardoor je inderdaad met hele zakken hooi blijft zitten.

Op den duur weet je ook niet meer wat voor hooi je moet kopen. Ook ik ben dus opnieuw zoekende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook nog steeds de zoektocht naar het perfecte hooi. Ik ben van Mucki bergwei hooi bij zooplus afgestapt omdat dat inderdaad veel gruis onderin de zak had. Ik gooide daar ook veel te veel van weg omdat de konijnen en caafs dat niet meer aten. Ik ben daarom een half jaar geleden overgestapt op Hansepet weidehooi, ook bij zooplus. Een euro per kg goedkoper, maar het word over het algemeen bij mijn konijnen beter gegeten dan de duurdere versie (pluspunt is ook dat de ram veel minder last heeft van verstopping na het overgaan op dit hooi). De sprieten zijn ook langer en er zit niet of nauwelijks gruis onderin de zak. Enige nadeel; de kwaliteit is wisselend. Er zitten soms zakken tussen die bruinig zijn en mijn konijnen raken dat dan niet aan. De zakken waarbij de kwaliteit wel goed is en mooie groene sprieten heeft, word wel erg graag gegeten. De cavia's maken het weer niet zoveel uit. De eten ieder soort hooi.

Ik kwam er overigens ook achter dat de konijnen het Barn-I hooi, dat goedkope, geperste en in repen gesneden hooi dus wel erg graag eten... Verwende nesten zijn het gewoon. ;)

Mijn ervaring is dat het hooi dat niet strak in een zak zit, kruimeliger is en dus meer gruis bevat in de zak, dan die pakken strak samengeperst hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hansepet ging hier ook niet..

Barn-i kruidenhooi ging hier in het begin ook niet van harte en is duur hooi, maar nu nemen ze die zak alsnog. Maar het is dus niet voor herhaling vatbaar.

Ik wissel de vitakraft alpenweidehooi met de Kenner kamille en Kenner rozenbottel hooi af. Daarnaast geef ik af en toe een paar hooi-banaan pallets als ik denk dat ze weinig hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij eet het hooi wel wat ik gisteren had gekocht.

vind het zelf alleen erg grof lijk we of er sprieten stro tussen zit van die dikke gele sprieten.

ook valt het me op als het 1 uurtje in de hooiruif zit dat het dan al bruin is geworden.

dus nu elke keer maar een klein beetje geven en dan 3 of 4 keer per dag aanvullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst twee zakken Barn-I kruidenhooi besteld, vond het zelf in eerste instantie wat tegen vallen, het ziet er niet veel anders uit dan het hooi van de toch vrij slechte baal die ik nu heb, maar het ruikt wel goed en mijn konijnen waren de eerste keer minder enthousiast dan normaal wanneer ze kruidenhooi krijgen, maar de rest van de zak is er vlot door gegaan.

Heb nog een zak van Happy Home liggen, koop dat normaal nooit maar had de zakken van iemand anders over genomen. Konijnen en baasje zijn er erg tevreden over. Volgens mij is het met paardenbloem, maar het kan ook kamille zijn. Enige wat ik hier gewoon niet meer koop is hooi met munt want dat is nooit een succes geweest gek genoeg, verse munt vinden ze heel lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook hooi van de boer geprobeerd, maar dat raakten ze niet eens aan.. 1 van de 2 nam 1 hapje en dat was het..

Hooi is van elke boer ook weer anders , onze pony's hebben ook zo hun voorkeur ,hooi wat we nu hebben is goed mooi groen niet te fijn en eerste snee , en de konijnen vinden het ook lekkerder dan het verpakte konijnenhooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit geweten dat Barn-I ook kruidenhooi heeft. Ik had het in ieder geval over het hooi van dat merk waar gewoon ruwvoer onder de merknaam staat. Geen idee meer wat de prijs was, maar in ieder geval wel goedkoper dan het weidehooi dat ik bij zooplus koop voor 1,85 euro per kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh datte! Ja dat ken ik wel. Helemaal niet aan gedacht. ;) Vind je dat niet super duur? Ik heb het wel een tijdje gebruikt omdat de nijnen geen hooi wilden eten. Echter toen er zeker twee van die zakken in de week doorheen gingen, ben ik toch heel hard op zoek gegaan naar kruidenhooi dat niet een dikke 5 euro per kg is. Vandaar dus ook dat ik er niet eens aan gedacht had. Ik ren er nu heel hard voorbij. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen hier dagelijks een kleine portie kruidenhooi, met daarnaast gewoon hooi van de boer, er gaat dus niet superveel door. Ik koop eigenlijk nooit een vast merk kruidenhooi, kijk wat er toevallig in de aanbieding is als ik toch andere dingen moet bestellen.. Ik vond de kwaliteit van dit hooi z'n geld niet waard dus koop het waarschijnlijk ook niet meer. Mijn konijnen aten het verder wel prima hoor, maar vond het er niet mooi genoeg uit zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .