Ga naar inhoud

Lusteloos, kleine keutels en niet bewegen.....


kris

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik heb hier al het nodige rondgekeken en mezelf net aangemeld. Dit is een fijn en leerzaam forum!

Toch wil ik jullie om advies vragen, het gaat om het volgende.

Wij hebben meerdere konijnen, waaronder een koppeltje. Ze zijn samen opgegroeid en altijd bij elkaar geweest.

vriendjes door dik en dun!

Nu is het probleem (ik noem geen namen) dat ons lieve konijn geopereerd is, thuis gekomen is en klaarblijkelijk gezonder dan ooit was. Was altijd al een redelijk rustig en lekker lui konijn, maar nu sprong hij meteen salto's in de lucht! Dus helemaal goed. Het is echter alsnog goed fout gegaan. Waarom? Omdat we allerlei medicijnen hebben moeten geven als nazorg van de operatie en het bleek dat de DA de verkeerde dosis heeft voorgeschreven.....

Het konijntje is een vreselijke en langzame dood gestorven en we zijn hier erg verdrietig over. Iedereen is mens, dus ook de DA, maar het doet ons erg pijn. We waren erg dol op hem. We zijn niet boos op de DA maar wel erg verdrietig.

Nu komt het: het overgebleven konijntje lijkt nu weg te kwijnen :-(

Hij is steeds dunner, weegt telkens iets minder, is in het geheel erg lusteloos, heeft piepkleine keutels en eet alleen een klein beetje groenvoer. Erger nog, omdat hij niet beweegt en toch plast zit hij dus gewoon in zijn eigen plas!

Telkens als we hem oppakken (we willen hem zoveel mogelijk bij ons houden zodat hij zich niet alleen voelt) is hij drijfnat.....hij zit nu op een handdoek.

Water drinken heb ik hem niet op kunnen betrappen dus ik weet niet of hij wel of niet drinkt... Hij zit dus telkens op dezelfde plek, hoofd terneergeslagen en vrijwel op de grond. Normaal is hij heel levendig, rent lekker op je af en is vrolijk. Nu dus precies het tegenovergestelde.

We hebben het medicijn 'panacur suspensie 2,5%' voor hem meegekregen. Maar....het lijkt niet beter te worden :-(

we zijn nu iets van 3 dagen met het medicijn bezig.

Ik hou het op rouwen van zijn maatje, hij was al telkens wat dunner en rustiger aan het worden maar sinds zijn maatje overleden is lijkt het alleen maar sneller erger te worden.

Wat nu te doen? Is het een idee om wéér naar de DA te gaan? Kunnen we iets doen om hem met het rouwen te helpen? Zijn er mensen die hun konijntje verloren hebben aan rouwen?

We zijn er radeloos door, we geven flinke bedragen uit en dat maakt niet uit, de gezondheid van die kleine woezels gaat voor! Maar ik weet niet wat we nu moeten doen? Misschien de medicijnen afwachten, kijken hoe het over een paar dagen is? Of is dat te lang?

Het is onbedoeld een heel lang verhaal geworden, maar we zitten met de handen in het haar.

Kan iemand ons aan goed advies helpen? We vinden hem zo zielig :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarvoor is je vorige konijn geopereerd? Waarom heb je voor je huidige konijn panacure gekregen? Dat middel wordt vaak voorgeschreven bij wormen en/of EC.

Als je huidige konijn geen wormen heeft en geen ec, dan zou ik zsm voor een nieuw maatje zorgen. Ik lees namleijk altijd dat de konijnen hier baat bij hebben en weer opknappen..

Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Nicky,

Zijn maatje had blaaszand :-( zijn maatje heeft die panacure gekregen voor het vermoeden van wormen aangezien hij voor ons zonder reden telkens iets afvalt. Wat is EC?

We hebben vandaag een heel lief nieuw konijntje gekocht in de hoop dat dat hem weer op de been helpt. Maar hij beweegt nog steeds niet of nauwelijks :-( hij kijkt er niet naar op of om. Misschien komt dat nog, dat hopen we! Maar vooralsnog geen verandering ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet zo heel verstandig, al is het natuurlijk heel goed bedoeld.

Want wat als je konijntje iets onder de leden heeft dat hij over kan brengen naar het nieuwe konijntje?

Mij lijkt het misschien verstandiger om eerst eens bij een goede kkdierenarts langs te gaan en uit te zoeken wat er met je rammetje aan de hand is.

Begrijp me niet verkeerd, ik hoop dat hij snel weer de oude wordt, maar misschien is het niet alleen maar rouwen wat hij doet.

Succes en sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf dus nog geen ervaring met het overlijden van een konijn. Dus ik weet ook niet hoe lang het zal duren voordat je wat ziet.

Geef je je konijn nog darmstimulerende middelen en/of dwangvoeding? Eet je konijn zijn blinde darm keutels (BDk, zijn trosvormig) op?

Wat krijgt je konijn te eten? En wat wil hij wel/niet eten?

Als je konijn niet meer keutelt of niet meer eet, zou ik wel direct de da bellen en langs gaan. Anders zou ik (denk ik, het is moeilijk te beoordelen op afstand) maandag bellen en heen gaan als je nog geen verbetering ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunne overlijden door eenzaamheid. Het zou dus kunnen dat het overgebleven konijntje daardoor niet meer wil eten. Ik zou op dit moment op zoek gaan naar een konijnkundige dierenarts (liefst een andere dus dan waar je met je andere konijn heen ging) en die je konijntje laten onderzoeken. Je kunt dan met zekerheid bepalen of je konijn niet toch ergens anders aan lijdt. Als dat niet het geval is zou het door eenzaamheid kunnen komen en kun je een maatje voor hem zoeken. Het is wel goed om een evt ziekte uit te sluiten om besmetting voor het nieuwe konijn te voorkomen.

Verder zou ik nog willen zeggen: let heel goed op. Niet eten kan snel (binnen 24 uur) fataal zijn bij konijntjes. Zorg dus dat het konijn voldoende blijft eten en drinken. Mocht je het niet vertrouwen ga naar de dierenarts. Als je konijn niet eet is dit een spoedgeval waar je dus ook een weekenddienst voor kunt bezoeken. En anders altijd beter even (telefonisch) overleggen met een Konijnkundige dierenarts dan er later achter komen dat er toch echt iets mis was met je kleintje.

Ik wil je nog veel sterkte wensen met het verlies van je maatje en hoop dat je anDere konijntje er snel bovenop komt...

Op dit forum onder gezondheid vind je een lijst met konijnkundige dierenartsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem eerst proberen weer aan het eten te krijgen.

Ik zou dat proberen met een darmstimulerend middel (Cisaral) en pijnstilling.

Verder lijkt me dwangvoeren ook geen overbodige luxe.

En de dierenarts laten checken of het geen verstopping of gas is, anders daar ook wat voor geven. En natuurlijk verder onderzoeken, om te zien of hij echt niks anders mankeert.

Mijn voedster is afgelopen september haar maatje kwijtgeraakt. Ik heb haar afscheid laten nemen door het overleden konijn nog een paar uur bij haar te laten liggen. Ze ging hem wassen en tegen hem aan liggen.

De volgende dag leek ze naar hem op zoek te zijn. Op haar achterpootjes staan en helemaal rondkijken...

Ik heb haar een knuffel gegeven totdat ze aan het eind van die week een vriendje uit de opvang kreeg. Je zou er dus tijdelijk een knuffel bij kunnen leggen waar je konijn tegen aan kan kruipen.

Hoe lang is je konijn zijn maatje nu eigenlijk kwijt? En als je terugkijkt, is het toen begonnen, dat hij niet meer lekker wilde eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je met het konijn naar een konijnkundige arts gaat

Want als ik het zo lees dan ben je strraks ook deze kwijt

Een konijn laat pas laat zien dat hij ziek is

En echt rouwen zou wel kunnen

Misschien heeft hij ook blaasgruis of wat anders

Last van zijn tanden

Was je biks misschien niet goed te hoog calcium

Ik zou eerst ge ga bezoeken en het nieuwe konijntje even apart zetten

Je kan ook niet zo maar koppelen

Succes en beterschap

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi iedereen, bedankt voor jullie adviezen.

We hebben nu 1 van de ergste dingen meegemaakt, dit konijntje heb ik vanochtend overleden gevonden in het hok :-(

Hij is dus precies 6 dagen na zijn maatje overleden....gisteravond was hij weliswaar rustig (net zo rustig als de 2 dagen ervoor) maar hij leek redelijk ok, niet levensbedreigend. en nu dus dit :(

we wilden inderdaad meteen maandagochtend met hem naar de dierenarts gaan, maar dat hoeft nu niet meer..

We gaven hem al medicijnen tegen wormen maar kennelijk was dat en de combinatie van zijn maatje missen te sterk voor hem. we missen hem erg, voor ons zijn het onze kindjes. of waren....

het ergste was om hem vanochtend in een handdoek te wikkelen en hem bovenop de doos waar zijn maatje in ligt in de schuur te leggen :-( we willen ze begraven in de tuin maar de grond is nog te hard dus vandaar nog even in de schuur.

oh wat erg...we zijn er helemaal beduusd van. in 1 week 2 van onze maatjes overleden.

het nieuwe konijntje zit al vanaf het begin apart maar die niest nu ineens veel. en ja hoor...snot in zijn neusje. net de spoedlijn gebeld maar hij is wel erg levendig, rent veel en eet goed dus ze zeiden dat we gewoon morgenochtend naar de DA moeten gaan ipv vandaag.

je begrijpt, we houden hem nauwlettend in de gaten! het zal ons niet nog een keer gebeuren deze week.....

nogmaals bedankt voor jullie meedenken en medeleven, dat is erg fijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies van je hupsels..

Ik denk dat er met beide meer aan de hand was zo te lezen, een konijn kan wegkwijnen, maar een prooidier laat het niet zover komen.. Hou je konijntje nu echt goed in de gaten en laat hem zsm goed voor de snot behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel...

Het eerst overleden konijn had blaasproblemen maar die waren helemaal weg toen hij thuiskwam. Zijn maatje was wat afgevallen en was wat humeuriger geworden. de Da dacht aan wormen en heeft daar dus medicijnen voor voorgeschreven. Maar...dat konijntje is dus uiteindelijk ook overleden. Hij was dus een klein beetje aan het kwakkelen, maar was niet half dood. Dat kwam pas nadat zijn maatje overleden was. Bewoog niet meer, keek de hele tijd treurig naar beneden en tja...de rest is historie :-(

We missen ze erg, ze waren vaak los en altijd aanwezig. Ze stonden binnen en hadden een hele hoek in een eigen kamer voor zichzelf. Bij het minste of geringste altijd naar de Da gegaan, niets was teveel voor 'onze kids'. daarom doet het nu ook zo'n zeer dat ze zo gegaan zijn.....

M.b.t. het nieuwe konijntje: we gaan morgenochtend de 1e minuut dat ze open zijn naar de Da. We laten hem helemaal doorlichten en inenten , waar nodig. Vandaag heeft hij zich goed gehouden, erg levendig gelukkig maar toch wat snotterig. Hij eet gelukkig goed en drinken ook, dus we denken dat morgenochtend goed is. en dan flink in de gaten houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Het nieuwe konijntje is gechecked, blijkt een dametje te zijn :-)

Alles is prima in orde met haar, op dat vieze neusje na en dat niesen. Maar dat is volgende de dierenarts

geen snot maar een soort allergie waar ze nu medicijnen voor heeft. 2x daags enrofloxoral drops en dan moet het

over gaan. We zijn erg blij met haar.

Maar vandaag wordt wel een rotdag. straks mijn 2 nijntjes in de tuin begraven. bah! Ik gaf de huidige konijntjes

net eten en keek toen ik het pakte automatisch het hok in. Normaal zaten daar 3 blije bunny's met hun oren te wapperen en renden ze alle kanten op omdat ze eten kregen. Nu is er nog 1 over en dat doet wel pijn....

Nou goed...kop op, zometeen mijn vriendjes een mooie begrafenis geven en dan verder met het leven.

Sommige mensen snappen het echt niet he, het is toch maar een konijn! grr...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .