Ga naar inhoud

In welke maanden enten jullie?


oskar

Aanbevolen berichten

Hoi!

Even een vraagje....ik heb mijn Snuffel en Saartje half sept. laten enten voor myx en vhd. Nu wilde ik weer een afspraak maken bij de dierenarts, en ze vertelde me dat ze elke 1e woensdag van de maand entingsdag hebben. Wat zouden jullie doen als je drie keer per jaar wil enten? In februari en juni ofzo?

groetjes Natasha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voor 't eerst ent zou ik ook zéker zorgen dat ze met het nieuwe vaccin ingeënt worden. Er bestaat namelijk een kans dat konijnen die al eerder tegen myxomatose ingeënt zijn met een ander vaccin (of die myx hebben gehad) nog steeds niet goed beschermd zijn tegen VHD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voor 't eerst ent zou ik ook zéker zorgen dat ze met het nieuwe vaccin ingeënt worden. Er bestaat namelijk een kans dat konijnen die al eerder tegen myxomatose ingeënt zijn met een ander vaccin (of die myx hebben gehad) nog steeds niet goed beschermd zijn tegen VHD.

Intressante theorie. Waar basseer je dat op? Dan zou ik voor mijn konijnen ook beter de oude enting kunnen regelen?

Ik ente mijn konijnen 1x per jaar en dan alleen in april.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is inderdaad een nieuw VACCIN veel dierenartsen hebben het op bestelling maar is nog niet binnen, dit is 2 ziekte's in 1 inenting, voor myxamatose, en dikke buikenziekte, zo hoef je maar 1 inenting te hebben en zijn ze voor beide ziekte's bestemd.

de myxamatose deed ik altijd in Juni, schrik niet als je konijn bult in nek krijgt, want dat kan ook gebeuren na inenting, heb 1 konijn gehad die kreeg een mega bal in zijn nek schrok me rot, heeft er weken gezeten die reageerde er heel heftig op.

Ook vliegengaas voor je deurtjes als je konijn buiten staat doet wonderen, ik heb vliegenhordeuren in de schuur en ent ze dan in Juni. Je kan ook van dat goedkope vliegengaas kopen bij de action alleen die klittenband vind ik rot systeem ik prik het gaas vast in de houten deurtjes met pinaises.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier helaas alleen nog maar dierenartsen gesproken die momenteel bezig zijn het vaccin in gebruik te nemen (dus uitzoeken hoe en wat, prijs bepalen etc) en hopen het zeer binnenkort ook daadwerkelijk te gebruiken. Nog niemand die me er NU aan kon helpen. (Dat is dan wel van het rijtje dierenartsen waar ik nog WIL komen.. :he::P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is inderdaad een nieuw VACCIN veel dierenartsen hebben het op bestelling maar is nog niet binnen, dit is 2 ziekte's in 1 inenting, voor myxamatose, en dikke buikenziekte, zo hoef je maar 1 inenting te hebben en zijn ze voor beide ziekte's bestemd.

de myxamatose deed ik altijd in Juni, schrik niet als je konijn bult in nek krijgt, want dat kan ook gebeuren na inenting, heb 1 konijn gehad die kreeg een mega bal in zijn nek schrok me rot, heeft er weken gezeten die reageerde er heel heftig op.

Ook vliegengaas voor je deurtjes als je konijn buiten staat doet wonderen, ik heb vliegenhordeuren in de schuur en ent ze dan in Juni. Je kan ook van dat goedkope vliegengaas kopen bij de action alleen die klittenband vind ik rot systeem ik prik het gaas vast in de houten deurtjes met pinaises.

Dit bericht klopt van geen kant!

Link naar reactie
Delen op andere sites

en waarom klopt dit bericht voor geen kant volgens jou???!!!! Mijn dierenarts heeft het zo verteld, en zou per 1 januari op de markt komen, hij had het al besteld maar nog niet binnen. Dus wat klopt er hier niet aan???

Hij vertelde mij dat het 1 inenting was voor myxamatose en dikke buikenziekte, dus wat klopt daar niet aan?? Ik denk eerder ook zoals hierboven staat dat het is voor VHS/VHD, maar goed dierenarts vertelde het zo, hij kan ook een fout maken natuurlijk is ook maar een mens.

Ik ent altijd in juni, mijn konijn kreeg er een mega bult van in nek, en meerdere konijnen wat kleinere bulten, dus dit is mijn ervaring, dus wat klopt hier dan niet aan???

En vliegengaas doe ik altijd voor de deurtjes helpt altijd wat, dus wat klopt hier dan niet aan???

Dus zeggen dit bericht klopt van geen kant, beetje rare zin??

aangepast door patriciaenbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Het is niet de eerste enting tegen 2 ziektes.

2. De enting is niet tegen dikke buiken ziekte.

3. Een bult in de nek na een enting is niet 'normaal' en moet zeker even door de da nagekeken worden. Het is inderdaad wel een bekende bijwerking en toont aan dat het konijn waarschijnlijk onvoldoende afweer heeft om de verzwakte ziekteverwekker goed aan te kunnen. Daarom moet het dus zeker wel gecontroleerd worden door een da. Het zal niet voor het eerst zijn dat een dier overlijd aan een ziekte waarvoor de injectie gegeven werd en dus door die injectie.

4. De enting blijkt bij sommige da's wel al binnen te zijn, dus het is niet zo dat ALLE da's het in bestelling hebben en dus nog niet gebruiken.

5. Het vaccin is niet nieuw-nieuw, het werd vorig jaar al bekend.

6. Juni is al te laat aangezien het konijn niet direct na de vaccinatie beschermd is en juni naar mijn weten al een risico maand is.

7. Vliegengaas is niet nodig na de enting en is niet de oplossing tegen alle ziektes en zeker niet voor iedereen.

8. Mijn excusses voor mijn eerdere, korte reactie!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 ik weet niet beter dat het de 1e enting is die beide ziekte's ondersteunt, dit is mij zo verteld he. dus dan weet ik niet dat het al bestaat!!

2 dat gaf ik hier boven al aan, zo is mij het verteld denk eerder ook dat ie bedoeld VHS/VHD, dat gaf ik al aan.

3 Bult in de nek kan wel normaal zijn, mijn dierenarts had dit al bekeken met die erge bult, omdat ik ervan geschrokken was, niks bijzonders na paar weken zakte het weer af, paar andere konijnen hadden kleinere bultjes ben ik niet mee heen geweest, waren binnen een week zelfs weer weg.

4 Wat ik begreep hebben alle dierenartsen hier in de buurt die vaccin nog niet, dus sorry dat ik zei alle dierenartsen.

5 zoals hierboven al staat zo is mij het wel verteld.

6 meerdere fokkers enten op zelfde tijd als ik, die tijd heb ik ook van andere fokkers, en nooit geen myxamatose gehad in al die jaren, dus ik heb er geen problemen mee gehad, dus in mijn ogen dus geen onzin, er zijn zelfs fokkers die helemaal niet enten trouwens.

7 Vliegengaas is inderdaad niet nodig na inenting, maar ik heb altijd zomers vliegengaas, die irritanten vliegen steeds op hun lijf is ook irritant. en mensen die niet inenten kan vliegengaas wel een methode zijn om die dingen te beperken, niet iedereen ent in.

Dus ik vind mijn bericht geen totale onzin, maar meningen mogen verschillend zijn uiteraard!:yes:

aangepast door patriciaenbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat is 'niets'! Ik heb een goedkope DA maar zit nu met de normale entingen al bijna op €30,- per jaar. Heb ik er graag voor over hoor, daar niet van, maar én langer beschermd én maar één keer per jaar heen en dat dan ook nog voor zo'n bedrag :he: nu hoop ik dat mijn dierenarts een beetje met jouw dierenarts mee doet qua prijs.. ;) helaas heeft geen van mijn dierenartsen het nog in gebruik genomen dus ook nog geen prijs bekend..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .