Ga naar inhoud

BDK's worden vaak niet opgegeten...


Karina

Aanbevolen berichten

Het is een hele tijd geleden dat ik in het gezondheidsdeel iets heb moeten plaatsen, wat natuurlijk goed nieuws is, maar helaas toch een punt wat ik met jullie wil bespreken.

Op 21 oktober j.l. ben ik samen met mijn twee nijnen verhuisd van een flat naar een huis in een andere woonplaats. Altijd spannend natuurlijk, want je weet niet hoe snel je nijnen eraan gewend zijn. Nieuwe omgeving, nieuw plek in huis (ze wonen binnen), nieuwe geuren en nieuwe geluiden.

Sinds die verhuisdag vind ik elke ochtend meerdere blindedarmkeutels in het hok, niet opgegeten dus. De rest van de dag worden ze wel opgegeten. Ik heb al geprobeerd ze alleen op hooi te zetten, groenvoer weglaten, langzaam weer opbouwen etc., maar zonder resultaat. Ook vanochtend weer meerdere in de kooi. Ze krijgen eigenlijk hetzelfde voer als voorheen, ook dezelfde hoeveelheden (behalve groen dus afgebouwd tijdelijk om uit te proberen).

Verder zijn ze wel vrolijk gelukkig. Ze hebben een prominente plek midden in de woonkamer, niet op de tocht of directe loopgang, niet in het volle licht. Ze krijgen netjes hun SS-brokjes, vers hooi en water en elke dag natuurlijk hun beweging in de ren.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Oja, ze hebben al eens eerder bij mijn ouders gelogeerd en daar was niets aan de hand...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kregen en krijgen witlof, munt, peterselie en dat wat ik net in huis heb aan groente. Eigenlijk precies hetzelfde als voor de verhuizing. Ik heb al meer dan 1,5 jaar hetzelfde hooi (Bunny Allgäuer versgras hooi). Ruikt lekker fris, ziet er mooi uit en ze vliegen erop af (was voorheen een strijd wegens moeilijke hooieters). Dus nee, niets aan het eetpatroon veranderd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kregen en krijgen witlof, munt, peterselie en dat wat ik net in huis heb aan groente. Eigenlijk precies hetzelfde als voor de verhuizing. Ik heb al meer dan 1,5 jaar hetzelfde hooi (Bunny Allgäuer versgras hooi). Ruikt lekker fris, ziet er mooi uit en ze vliegen erop af (was voorheen een strijd wegens moeilijke hooieters). Dus nee, niets aan het eetpatroon veranderd...

Het zou aan de groente of het hooi kunnen liggen. Bij mijn ram lag het in eerste instantie aan de groente, waarna ik daar dus mee stopte en hij binnen enkele dagen alsnog zijn bdk's opat. Later liet hij ze weer liggen en na het veranderen van hooi at hij ze weer op.

Misschien een week zonder groente proberen en daarna weer langzaam aan opbouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Nicky: ik ben een tijdje gestopt met groente en daarna weer langzaam opgebouwd. Geen resultaat danwel verandering.

@ Brenniiej: ik heb een curverbox waar mijn hooi in zit. Dit is snel genoeg op, dus geen kans om oud te worden.

Toen je gestopt was met groente zag je nog bdk's? Hoe lang ben je toen gestopt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht had Snuf een klont poep aan zich hangen (ja ik moet eruit voor de nachtvoeding van mijn zoon haha), dus zojuist gebeld met de da. Ik kan morgen terecht. Ben ik wel benieuwd, want het is de eerste keer dat ik naar deze da ga. Gelukkig heeft mijn oude da mij naar deze doorverwezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net terug. Keutels zijn onderzocht op wormen en coccidiose, maar geen van beide. Ik moet minder brokjes gaan geven en hem Emeprid (metoclopramid/metoclopramide) meegekregen om het darmstelsel te stabiliseren. Iemand ervaring mee?

Volgens mij is dat dezelfde werkzame stof als in Metocloral. Ik heb dit ook mee gekregen toen Fred diarree had afgelopen zomer, hij bleek wel een of andere bacterie in de ontlasting te hebben. Het heeft goed geholpen. (Hij heeft ook AB gehad overigens.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .