Ga naar inhoud

Groot verschil sterilisatie prijzen?


Ophelia

Aanbevolen berichten

Ik wil mijn bijna 1 jaar oude Ophelia laten steriliseren omdat ze ontzettend hitsig is.En soms is het niet leuk om te zien hoe ze er helemaal van doordraait. En hopelijk komt het met haar zindelijkheid dan ook weer goed...want nu kan ze het hele huis onder keutelen ook als ze een schone bak heeft. Nu had ik bij mijn eigen dierenarts al gevraagd en die vond het niet echt nodig...alleen in extreme gevallen van arm rijden en als het echt lastig zou worden. En hij vraagt er ook ruim 300 euro voor. Hij heeft het helemaal niet gehad over het grote risico van baarmoeder kanker wat ik wel overal lees.

Gisteren hoorde ik van een klant van mij dat de prijzen erg kunnen verschillen. Zij kon een kliniek die het al voor 120 euro doet en zelfs eentje die het voor 80 doet. Raar die grote verschillen.

Wat is jullie ervaring met sterilisatie?

De prijzen en of het ook helpt met zindelijkheid?

Groetjes Erna

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik Sam wilde laten castreren ben ik inderdaad ook erg geschrokken van de prijs verschillen. Maar dit schijnt vooral te zitten in het type narcose.

Bij de duurste was het 150 euro. Uiteindelijk heb ik het via de opvang gedaan voor 32,50. En toen kon ik Sam zelfs 's avonds brengen en de volgende avond weer ophalen.

Ik zou gewoon eventjes goed rond bellen en vragen voordat je met een dierenarts in zee gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een voedster ben je vaak meer kwijt dan voor een ram, maar prijzen verschillen sowieso heel erg per dierenarts, net zoals de kundigheid per dierenarts. Het heeft dus zeker zin om rond te bellen en te informeren bij verschillende dierenartsen. Hier op BB staat ergens een lijst met de door BBers bevonden kundige dierenartsen incl een vragenlijstje die je zou kunnen voorleggen. Volgens mij heb ik ongeveer 160 euro betaald voor mn voedster.

Het kán helpen tegen zindelijkheid, als het overal keutelen te maken heeft met territorium afbakenen kan dat een heel stuk minder worden. De hormoonhuishouding wordt in de war geschopt. Dit kan er voor zorgen dat ze dus veel rustiger wordt, echter geeft sterilisatie daarvoor geen garantie. Wel heeft het inderdaad andere voordelen zoals het wegnemen van het risico op baarmoederkanker. Bij mijn voedster heeft het overigens wel een heel positief effect gehad want ze was continue mijn rammetje aan het berijden en om de zoveel tijd schijnzwanger en het is nu een veel rustiger koppel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de castratie van mijn voedster was is 2,5 jaar geleden ook al 236 euro kwijt. Voordeel was wel dat het een zeer kundige dierenarts was die geen hechtingen aan de buitenkant aanbrengt, maar een soort plakband aan de binnenkant van de buikwand. Als ik hier af en toe lees wat voor toestanden er kunnen ontstaan met gewoon hechtdraad dan ben ik toch wel blij dat ik meer heb betaald en verder een probleemloos konijn heb gehad, ook qua nazorg.

Verder is Fluffy er een veel leuker en vriendelijker konijn van geworden dat niet meer overal keutelt en piest. Ze laat nu zelfs af en toe Tinus op haar rijden (weliswaar heeft hij altijd haar kop te pakken, maar toch) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee wat ik betaald heb voor de sterilisatie, maar het verschil zit vaak in de ervaringen van de dierenartsen en dus in de overlevingskansen van je konijn... Hoe vaker een da een sterilisatie bij een konijn gedaan heeft, hoe groter de kans op overleven van je konijn.

Mijn voedster heb ik laten helpen omdat zij ook zo'n last van haar hormonen had. Ze was aldoor schijnzwanger, bouwde nestjes, viel mijn vriend en mijn oppas kids aan, liet mijn ram geen moment met rust en sproeide de hele boel onder.. Nu is dit alles verleden tijd en is ze de rust zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar een ervaren, kundige dierenarts gaat, die de juiste narcose gebruikt en de juiste medicatie (mee)geeft, dan is de kans dat het mis gaat klein. Natuurlijk zit er wel een risico aan vast, dat is altijd zo bij een narcose (ook bij mensen) en daarnaast is het zeker voor een voedster wel een zware ingreep. Daar kan ze best even ziek van zijn.

Misschien is het een idee om naar een opvang te gaan. Rammetjes zijn daar al gecastreerd, dus dat scheelt voor jou weer (geld en stress) en soms zitten er ook wel gesteriliseerde voedsters, of sommige opvangen laten voedsters steriliseren als de baasjes dat willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar een ervaren, kundige dierenarts gaat, die de juiste narcose gebruikt en de juiste medicatie (mee)geeft, dan is de kans dat het mis gaat klein. Natuurlijk zit er wel een risico aan vast, dat is altijd zo bij een narcose (ook bij mensen) en daarnaast is het zeker voor een voedster wel een zware ingreep. Daar kan ze best even ziek van zijn.

Misschien is het een idee om naar een opvang te gaan. Rammetjes zijn daar al gecastreerd, dus dat scheelt voor jou weer (geld en stress) en soms zitten er ook wel gesteriliseerde voedsters, of sommige opvangen laten voedsters steriliseren als de baasjes dat willen.

Niets aan toe te voegen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties...

Ik heb ff hier in de stad op internet gekeken wat er te vinden was bij verschillende artsen en gebeld...die prijzen waren inderdaad tussen de 125 en 150 euro. Dus heb ik terug gebeld naar mijn kliniek en het meisje wat opnam vond het raar dat hij dat had gezegd want dat zijn hond prijzen wat hij noemde. Vond ik ook raar want ik was daar met Ophelia zelf bij hem van de zomer. De prijs blijkt uiteindelijk 144 euro te zijn en ik heb meteen een afspraak gemaakt. Omdat ik werk kan ik haar al de dag ervoor smiddags komen brengen met wat voer en water...hok hebben ze daar. De volgende dag kan ik haar weer halen.

Ik hoop echt dat het keutelen wat best zeer extreem is minder word en sproeien valt gelukkig wel mee. Alleen plast ze wel eens op de bank of een kleed...ook niet leuk natuurlijk. Maar daardoor zou ze wel vaker binnen los mogen als ze dat niet deed.Ze is hartstikke lief en wilt graag geknuffeld worden. Ze heeft ook op het balkon een hok waar ze in en uit kan lopen en ze is elke dag veel daar...maar ook op het balkon ligt meer naast dan in haar bak. Ik laat wel weten hoe het gegaan is volgende week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was voor Jet 120 euro kwijt. Jet woog 3,1 kg.

's morgens heengebracht en 's middags was ze weer thuis. Ze wilde eerst alleen wat moeilijk eten, maar na wat cisaral ging ze gelukkig vrij snel eten. Alleen de keutels lieten wat langer op zich wachten.

Ik weet niet precies hoe het zit, maar de hechtingen waren oplosbaar en grotendeels onderhuids gehecht. Daaroverheen ging een witte pleister die er na 10 dagen af gaat.

Ik heb nu 3 voedsters laten helpen en alledrie zijn ze er heel goed doorgekomen. Die pleister hebben ze alledrie niet aangezeten, terwijl ik er bij Jet m'n twijfels over had. Maar ook zij heeft hem netjes laten zitten zonder "lampenkap" ;)

Ik weet nog bij Babbel dat het iets langer duurde voordat ik haar mee naar huis mocht nemen omdat ze zichzelf nog niet zo goed op temperatuur kon houden. Maar toen dat goed was mocht ik haar weer meenemen :) Ik ben er erg tevreden over hoe het iedere keer is gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .