Ga naar inhoud

Joekel is ziek :( oorontsteking?


Janetd

Aanbevolen berichten

Ik weet het niet meer hoor, op de 1 of andere manier krijgen al mijn nijnen iets:erf:

In het voorjaar moest ik Bugs in laten slapen niet snel daarna Rizzo en nu heeft Joekel weer iets.

Zaterdag heb ik het hok nog schoongemaakt en ook zondag hebben ze nog heerlijk samen door de tuin

gehobbeld.

Er was echt niks te merken dat hij zich niet lekker voelt. hij at en dronk en poepte en plaste net als normaal .

En vanmorgen kwam ik iets later uit bed (voel me zooo beroerd overgegeven e.d) en ik loop naar het hok.

Ik roep dan altijd naar ze hey nijntjes! Ze komen dan altijd gelijk aanrennen.

Nu kwam Babs wel maar Joekel bleef zitten dus dat vond ik al raar.

Ik heb ze brokjes en hooi gegeven en Babs ging lekker aan de knabbel.

Ik roep nog hey Joekeltje kom je lekker eten en toen reageerde hij wel maar ging niet aan het biks maar wel gelijk hooi eten.

Het viel me gelijk op dat hij zijn kopje wat scheef hield dus ik ben even blijven kijken of dit toeval was of niet.

Hij nam een paar flinke happen hooi maar ging toen maar weer zitten. ik heb hem een paar aaien over z'n bol gegeven en hem bekeken maar ik kan zo niks zien aan de buitenkant.

Nouja hij zit dus als een bolletje stil te zitten en houd z'n koppie iets scheef.

Half 3 moeten we bij de DA zijn, arme Joekeltje :(

Ik hoop zo dat het op te lossen is , heb gelezen dat een ooronsteking wel hardnekkig kan zijn maar wel op te lossen.

Iemand hier ervaring mee ?? Of tips??

Of zou het ook nog iets anders kunnen zijn?

Aan Babs is niks te merken , de schat ging hem net lekker zitten wassen.

Ik snap gewoon niet dat ik gisteren echt totaal niks gemerkt heb... en ik let echt super goed op juist omdat ik dit jaar al 2 konijntjes in heb moeten laten slapen.

Ik was eindelijk een beetje over mijn angst voor weer een ziek konijn heen en nu dit! Kan wel janken

Nouja duimen jullie mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de frustratie. Heb afgelopen week een beestje in moeten laten slapen, een uit de hand gelopen crhonische oorontsteking. Was voor mij de tweede in een half jaar dus heb het nu ook even gehad ja, je gaat je er behoorlijk klote door voelen (even lomp gezegd). Binkie had een abces (een poliep bleek later) bij zijn middenoor die was ontstaan door een chronische oorontsteking en omdat het al bij zijn middenoorbotje zat kon het niet operatief verwijderd worden. Daarom heb ik toen die keus moeten maken.

Zie dat dit bericht van vandaag is dus dat je zo om half 3 naar de arts moet. Voor nu zou ik het volgende doen (ook met mijn ervaringen van de laatste weken in het achterhoofd):

als het een buitenkonijn is, zet hem binnen en houdt hem goed warm. Geef hem genoeg lekkers en zorg dat hij aan het eten blijft. Binkie is door de pijn aan het abces (door de oorontsteking) gestopt met eten en dan heb je pas echt problemen. Het is enorm belangrijk dat hij blijft eten! Binkie had ook ondertemperatuur en daardoor was het heel belangrijk de temperatuur weer normaal te krijgen. Voelt hij koud aan? Je zou hem even kunnen tempen met een normale termometer, als hij een termperatuur onder de 38 heeft kan je hem een kruikje geven.

Hoe oud is hij? Het hoeft niet te laat te zijn, konijnen zijn klein en teer, maar kunnen enorme vechters zijn! Binkie is na bijna dood te zijn geweest door ontregelde darmen en ondertemperatuur hier toch weer bovenop gekrabbeld. Helaas mocht het bij hem niet meer helpen omdat de oorontsteking te vergevorderd was. Houd ons op de hoogte en succes vanmiddag! Zal voor je duimen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn weer terug van de DA.

En natuurlijk was Joekel daar nieuwsgierig en hield hij z'n koppie normaal:$

Maar ze ging hem natuurlijk wel helemaal nakijken.

In zijn rechteroor zag ze toch iets vuiligheid (klopt ook hij hield zijn koppie iets naar rechts)

Verder was zijn temperatuur prima , tanden/kiezen goed en kon ze verder niks bijzonders vinden

Hij was zelfs iets aangekomen (dit was ook de bedoeling omdat hij eerst aan de lichte kant was)

Ik heb nu Doxycycline meegekregen, hier moet hij 2x daags een half tabletje van krijgen (oplossen en met een spuitje geven) en dit eerst 14 dagen.Daarna evt terug komen en verlengen.

Ik moet hem goed in de gaten houden of hij goed eet en drinkt en of hij wel levendig enzo blijft.

Ik mocht hem niet naar binnen doen, ze zei dat het beter was om hem gewoon in zijn vertrouwde omgeving te laten.

Geen extra stress als het niet nodig is.

Ze had het eerst nog over andere medicijnen (vloeibaar?) maar daar zou Joekel(omdat hij zwaar is) een flesje per dag van moeten (a €15,-) , ik zei nog dat ik dat niet erg vond als dat hem beter zou maken maar ze heeft het nagekeken/gevraagt en dit was net zo goed.

Ik ga hem super goed in de gaten houden en als ik het niet vertrouw zit ik zo weer bij de DA, ze zei dat ik er echt heel vroeg bij was en ze verwacht dat hij er gewoon bovenop komt.

Hij staat nog netjes op z'n pootjes, wankeld niet en draaid geen rondjes ofzo en zolang hij blijft eten en drinken enzo dat is het belangrijkst.

Iemand ervaring met deze medicijnen?? (heb maar even omschreven van de DA zei enzo denk dat is het makkelijkst)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah dat is goed nieuws! Dan ben je er op tijd bij. Zou zeggen, zit er goed bovenop zodat het niet gaat zoals hij het bij Binkie ging. Bij hem werd het chronisch en toen was het te laat. Het medicijn dat hij gekregen heeft ken ik niet, is het een antibiotica?

Zeker, als hij nog goed op temperatuur is en goed eet zou ik hem ook buiten houden in zijn vertrouwde omgeving. Naar binnen halen is iets wat je zou moeten doen als je merkt dat hij echt achteruit zou gaan. Aangezien hij ook met zijn maatje buiten zit is het voor nu beter hem dan binnen te houden.

Fijn te lezen dat het goed gaat met hem! Houd me op de hoogte :)

Hoe oud is Joekel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben even gaan Googlen en ik denk dat je deze link even moet lezen. Veel succes met behandelen en hopelijk is hij er snel van af. http://www.konijnen.nl/ziekten/midden_binnenoorontsteking.htm

Bedankt voor de link, had hem al gelezen maar eigenlijk heeft hij alleen dat zijn hoofd iets scheef staat , het is lang niet zo erg als op alle foto's die ik overal tegenkom gelukkig. Verder heeft hij geen van de andere klachten.

Ik hoop dat het met de medicijnen gaat lukken

@Celinemorret: doxycycline is idd een antibitica (zoals ik heb begrepen)

Joekel is als het goed is zo'n 3 1/2 jaar, ik weet dit niet zeker, heb hem overgenomen van iemand die hem weer uit een dierenwinkel vandaan heeft dus de leeftijd is niet helemaal zeker

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn beleving is bij mijn konijn een oorontsteking het begin geweest van het de kop opsteken van EC. Ik wil je niet ongerust maken, maar door oorontsteking is de weerstand minder. De oorontsteking is behandeld en nog eens behandeld. We zijn ruim een maand bezig geweest met behandelen. Toen dit genezen was heeft mijn konijn een paar weken later EC diagnose gekregen. Het is dus even opletten op symptomen of het gedrag van je nijn even bekijken. Gewoon iedere ochtend kijken hoe hij opstaat uit rust, hoe loopt hij weg uit rust, hoe houdt hij de kop, is hij de balans kwijt etc. Gelukkig was ik er op tijd bij, mijn nijn is nog steeds onder ons, maar hij is wel een zorgenkindje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou was ik gisteren zo positief , vandaag is het een heel ander verhaal :(

Gisteren heeft Joekel zijn medicijnen gehad, ging best goed tis ook een makkelijk konijn.

Mijn man zei eerst nog ik zie helemaal niks aan hem het is maar goed dat jij op let .

Hij ging ook weer wat eten daarna, voordat we naar bed gingen nog eens wezen kijken en hij ging gelijk

weer eten van het hooi dat ik hem gaf dus ik was toch wel positief.

Vanmorgen wilde ik samen met mijn moeder de medicijnen gaan geven, ik zag hem al liggen en dat oh god hij is dood!

Toen ik dichterbij kwam zag ik hem iets bewegen dus ik duwde hem zachtjes , toen kwam hij iets overeind dus heel even dacht ik oef

gelukkig hij lag gewoon diep te slapen.

Totdat ik tegen hem ging praten , wat er toen gebeurde (als je niet tegen zielige verhalen kunt kun je beter niet verder lezen)

Hij kwam overeind, ging onwijs aan het schokken en wilde bewegingen maken.

Hij vloog overal tegenaan en ging overde kop , daarna plofte hij neer en ging heel erg aan het schokken.

Dat arme lijfje.. ik moet het opschrijven al zit ik nu keihard te huilen , ik heb nog nooit zoiets ergs gezien.

Ik wist gewoon niet wat ik moest doen, zijn hele koppie lijkt wel scheef gezakt net als mensen een hersenbloeding hebben gehad.

De medicijnen heb ik maar niet gegeven , eten kan hij ook niet. hij ligt nu stil in een hoekje en ik heb hem helemaal

ingepakt met hooi.

Babs is zo'n lieverd, ik wilde ze eerst uit elkaar halen omdat ik bang was dat ze hem wat zou aandoen nu hij zo zwak is maar

ze gaat echt tegen hem aanliggen en hem wassen dus ik denk dat het zeker voor Joekel beter is als ze erbij blijft.

Natuurlijk heb ik gelijk de DA gebeld, daar kan ik straks naartoe.

Wat een ellende! Hoe kan het nou dat de ene dag je konijntje niks lijkt te mankeren, de volgende dag zijn hoofdje iets scheef houd en de dag erna er zoiets vreselijks gebeurd.

Ik kan het gewoon niet bevatten , vroeger hadden mijn konijnen thuis nooit wat en nu doe ik zo mijn best om goed voor ze te zorgen en nu wordt de 1 na de ander ziek.

Wat doe ik toch verkeerd!

Ik weet ook echt niet wat er straks gaat gebeuren heb wel veel gelezen op internet maar ze moeten nu wel met een heel goede oplossing voor Joekel komen.

Dit is wel zo zielig!

Sorry dat ik er zo'n lang verhaal van maak maar weet gewoon niet wat ik moet doen en bijna niemand om me heen begrijpt hoeveel pijn dit doet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje... wat een verhaal!!! Misschien heeft hij dan toch E. Cuniculi?? Is je dierenarts wel konijnkundig? Anders zou ik persoonlijk een andere dierenarts gaan zoeken die er wel verstand van heeft. Veel sterkte! Mocht het EC zijn beslis dan aub niet te snel om hem in te laten slapen want de ziekte is te overwinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de DA was ook zeer verbaasd, ze geloofde bijna zelf niet dat zijn toestand zo verslechterd was.

Ze kwam nu met de diagnose E.Cuniculi , ze had het gisteren al in haar achterhoofd maar ze zei ik kon me bijna

niet voorstellen dat dat het zou zijn omdat je goed moest kijken om uberhaupt te zien dat zijn koppie

iets scheef was.

Ze zei het is erop of eronder, maar er is wel een kans dat hij er bovenop kan komen.

Zo zielig , hij was echt helemaal de kluts kwijt , zijn oogjes schoten alle kanten op :(

Ik moest hem gaan dwangvoeren en hij moet verschillende soorten medicijnen , maarja ik ben kapster en ik werk

van 8 tot 18.00 , ik schoot al helemaal in de stress

Daarom heb ik besloten om hem op te laten nemen bij de DA

Eigenlijk is hij daar op dit moment gewoon het beste op z'n plek, ze kunnen hem dag en nacht in de gaten houden en kunnen

gelijk reageren als het mis gaat.

Hij blijft zowiezo 3 dagen daar, als het slechter gaat dan laat ik hem gaan na die 3 dagen (of eerder als het echt slechter gaat)

En als hij vooruitgang vertoont dan gaan we natuurlijk verder met behandelen.

Eerst maar eens die 3 dagen doorkomen.

Ik mag langskomen wanneer ik wil , alleen zal dat moeilijk gaan nu met die kerstdrukte daar baal ik echt van , nouja dan maar bellen dan weet ik in ieder geval wat

Lieve Joekeltje, ik weet dat je een vechter bent, dus kom op lief kereltje en kom maar weer fijn naar huis. We missen je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, heb ik net je andere topic beantwoord lees ik dit! Dus toch ook EC (na een oorontsteking misschien). Waarschijnlijk heeft het gesluimerd. Gelukkig dat je snel hebt gereageerd. Ik weet niet of je een groot ras hebt, maar mijn Franse hangoor krijg Panacur in tabletvorm (Fenbendazol, half tabletje per dag). Scheelt een hoopt stress met toedienen omdat je het in een stukje brood kan stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joekel is idd ook een franse hangoor

Ik ben echt heel erg benieuwd of hij het gaat redden, ik kan er nog niet over uit dat hij gisteren nog rechtop zat en z'n koppie iets scheef hield en vandaag zo ongelofelijk slecht eraan toe was.

Ben er gewoon misselijk van en voel me zenuwachtig.

Hij krijgt nu in ieder geval alle zorg die hij kan krijgen over een paar dagen zien we wel weer verder wat te doen.

Ik heb al genoeg filmpjes gezien van konijnen die het hebben en over hun herstel , is best heftig zeg.

Al zie ik geen filmmateriaal van konijnen die zo'n heftige aanval hadden als Joekel , nouja weet ook niet of ik dat wel wil zien maar het is nu bijna niet uit te leggen aan andere wat ie dan heeft zeg maar. en hoe extreem het was/is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjee wat een heftig verhaal. Als ik het goed heb begrepen van alle verhalen die ik erover heb gelezen, zit het dus bij hem ook in z'n koppie. Vandaar ook die bizarre aanval. Heftig hoor!

Ik wil je heel veel sterkte wensen voor de komende dagen! Hopelijk geneest hij ervan! Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat vind ik dat enorm sneu zeg... Zo zie je weer hoe enorm teer die beestjes kunnen zijn. Ene moment niets aan de hand, andere moment in pijn. Ik heb zelf geen ervaring met deze ziekte (ondanks de oorontsteking heeft Binkie het niet gekregen) dus weet niet hoe de behandeling hierbij is. Heb wel gelezen dat ze er inderdaad van kunnen genezen met de juiste behandeling. Het beestje is nog jong dus is het zeker waard hem de juiste behandeling te geven en alles op alles te zetten om hem er bovenop te krijgen.

Goede keus ook hem daar te houden, ze weten daar precies hoe ze hem nu moeten behandelen. Heb destijds met Binkie hetzelfde gaan, daar ik door mijn tentamens geen tijd had. Ik ga duimen voor je! Hoop op een betere uitkomst bij Joekel dan bij Binkie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik doe een voorzichtig vreugde dansje!

Ik kwam vanmiddag daar aan en hij zit dus op de intensive care afdeling.

Ik zag meteen dat zijn koppie bij lange na niet meer zo scheef staat als gisteren en hij kon ook best normaal zitten.

Je kan wel duidelijk zien dat hij er nog niet bovenop is maar ik was echt blij verast om hem zo te zien zitten.

Had allemaal filmpjes bekeken van konijnen met deze ziekte dus had me voorbereid op dat hij nog niet veel opgeknapt was.

Nou toen ik tegen hem ging praten kwam hij gelijk overeind en wobbelde naar het deurtje.

Hij was heel nieuwsgierig en hij had echt weer dat guitige koppie dat ik van hem ken.

Ik heb hem heerlijk geaaid en dat vond hij wel lekker, daarna heb ik hem een worteltje gegeven een stukje witlof en een klein stukje appel. Nou dat vond ie me toch lekker! Hij zat heerlijk te smikkelen!

Soms ging het een beetje moeilijk maar het lukte hem mooi wel , mijn stoere vent!

Brokjes had hij niet gegeten dus ze gaven hem nog van dat dwangvoer spul maar dat gaat heel goed omdat hij dat spul heel lekker

vind, ik had het ook nog op mijn hand gedaan en hij likte het gelijk van mijn vingers af de schat.

Daarna hem ik hem weer geaaid en zijn nek een beetje gemasseerd (had gelezen dat dat misschien kon helpen om zijn spieren te ontspannen) en hij vond het blijkbaar lekker want hij ging er heerlijk bij liggen.

Je ziet gewoon duidelijk dat het nog niet klopt zeg maar, dat scheve koppie en als hij tever draaid dan valt ie om maar hij krabbeld wel zelf overeind

Al met al ben ik echt door dollen zo blij met hoe het nu gaat, hij heeft er duidelijk nog zin in!

Ik hoop niet dat hij een terug slag krijgt al kan dat natuurlijk wel .

Babs moet ook aan de Panacure voor de zekerheid.

Als alles goed gaat mag hij vrijdag naar huis, morgen even bespreken hoe we dat gaan aanpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Ik vindt het super om telezen dat jij toch een vechtersbaasje bent & Joekel een vechterskonijn! ;)

Ik zal zeggen als hij bij je is; Zorg dat de medicijnen ook echt in het bekje komt,

Wij zelf hebben thuis 1 konijn die middenoorontsteking heeft gehad gekregen in Februari, Sinds juni gaat het goed met hem, maar inderdaad ook bij hem valt het tehopen dat het geen terugval meer krijgt.

Ik wil zeggen; Heel veel suc6, & sterkte!

Zet hem op Joekel de duimen draaien! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .