Ga naar inhoud

help konijn met onderbeet.


kikiricky

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Toen ik net het hok van mijn 2 konijntjes ging schoonmaken, zag ik dat een van mijn konijnen een onderbeet heeft.

Ik heb ze een tijdje sss gegeven maar ik ben overgestapt naar biks. Wat moet ik nu doen?

Kan ik er zelf iets aan doen of moet ik toch de arts raadplegen.

m.v.g. rick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zucht... ik snap die dierenarts niet. Heef je konijn dit zomaar of is het al een tijdje aan de gang zonder dat je hebt gekeken? Kan ie nog wel goed eten? Waarschijnlijk (na aanleiding van jouw verhaal) heeft je konijn volgens mij een zogenoemd olifantengebit en zullen de tandjes scheef in het mondje staan. Doordat ze scheef staan, slijten de tanden niet goed op elkaar af en groeien ze letterlijk de mond uit. Ze kunnen binnenin ook in het verhemelte gaan groeien dus het is wel zaak om hier zo snel mogelijk wat aan te laten doen.

Je zal je konijn ook regelmatig moeten laten behandelen hiervoor, (is dus afslijpen van de tandjes).

Bij sommige konijnen is het mogelijk door middel van de juiste voeding, dat de tanden dusdanig goed afslijten, dat afslijpen door de dierenarts niet vaak of in sommige gevallen niet meer nodig is. Maar nu in eerste instantie zal je dierenarts je er zeker mee moeten helpen, dit kan je niet zelf oplossen.

Heb je toevallig een foto van je konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ja dat ziet er naar mijn mening uit als olifantstanden. Ofwel dat ze niet goed afslijten en daardoor doorgroeien.

Mijn advies, laat ze (het liefst morgen) afslijpen door de dierenarts (niet knippen!! Dat doet heel erg veel pijn en kan de tanden laten splijten)

Laat zowiezo dan even het gebitje goed nakijken door een dierenarts. Wel goed dat hij nog goed eet! Maar hij zal beter en makkelijker kunnen eten als z'n tanden weer korter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja als de tandjes scheef in de mond zitten kan het zeker terugkomen. Wat ik eerder al schreef, kan het soms met de juiste voeding een hele tijd duren voordat het weer moet, maar dat is lang niet bij ieder konijn zo. Goed in de gaten houden dus ;)

Maar laat de dierenarts maar de juiste conclusie trekken, ik ben geen arts he ;) kan het altijd nog mis hebben. Al gok ik dat ik redelijk in de buurt zit. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In sommige gevallen lukt het nog om de tanden toch weer goed af te laten slijten, door ze op de juiste manier te slijpen. Ik denk haast dat het in dit geval lastig wordt, maar wellicht dat je dierenarts het wel zal proberen. Misschien dat je nog wel een paar keer terug moet komen om weer bij te laten slijpen, maar in sommige gevallen lukt het dan toch om ze juist af te laten slijten, zodat ze er niet uit hoeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haay!

toevallig ben ik afgelopen dinsdag met mijn konijntje voor dezelfde reden naar de DA geweest...

donderdag hebben we zijn tandjes laten slijpen maar bij de mijne kan het terug groeien.

dat komt omdat het kaakje van mijn konijntje meer naar voren staat hierdoor staan de onder en boven tandjes niet op elkaar en kunnen ze niet slijten.... over drie maanden moeten we helaas weer terug omdat de tandjes dan weer lang gegroeid zijn.

ons werd geadviseerd om de tandjes te laten trekken (neej is niet zielig) omdat we anders elke drie maanden met hem terug moeten en moet hij elke drie maanden weer onder nacose!

nja jouw situatie lijkt op de mijne vandaar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik zie de hele tijd zulke tanden en die tanden komen echt niet meer goed door gewoon te slijpen, daarvoor zijn ze al té lang doorgegroeid. Wees maar zeker dat hij al flinke tandpunten op de kiezen heeft en dat hij zo snel mogelijk onder narcose moet om de snijtanden en stifttanden te laten trekken en de kiezen te laten bijslijpen. Doe dit bij een dierenarts die héél goed zijn vak kent, dat is heel belangrijk.

Ik laat regelmatig tandjes trekken want ik zie heel veel slechte gebitten. De kans is groot dat de wortel van de voortandjes niet volledig getrokken kan worden en dan groeien de tandjes terug. Als je geluk hebt kunnen de tandjes wel goed getrokken worden en hoef je achteraf niet meer terug te gaan maar als de tandjes al wat aan het rotten zijn kunnen de wortels wel voor een stukje blijven zitten en dan groeit het dus weer door. Het is dus van groot belang dat je af en toe zijn tandjes nakijkt en als ze er weer doorsteken kan je afwachten of ze er vanzelf uitvallen (meestal bij de stifttandjes het geval) of weer doorgroeien en dan moet je dus terug.

Het kan ook zijn dat de voortandjes niet meer terug doorgroeien maar dat er wel weer haken op de kiezen komen. Traanogen, vermageren of slecht eten zijn aanwijzingen daarvan, let zeker op een traanoog!

Groentjes dien je in stukjes snijden, de rest kan hij zonder problemen eten. Ze leren gewoon het eten opnemen met hun lipjes, malen met hun kiezen kunnen ze nog perfect. Als ik operaties laat doen zijn de konijntjes die een tandoperatie ondergaan hebben altijd de eersten om te eten, ze voelen zich zoveel beter.

Veel succes ;)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .