Ga naar inhoud

Konijn in laten slapen?


richardsmurf

Aanbevolen berichten

Ik heb een Hollandse hangoor van bijna 9 die de laatste maanden steeds magerder wordt. Het is letterlijk vel over been. Hij eet en drinkt, is vrolijk en actief, reageerd nog steeds goed op ons maar zoals ik al aangaf hij wordt steeds magerder, heeft bijna geen kracht meer in z'n achterpoten en wordt makkelijk omver gelopen door z'n maatje (een vlaamse reus van net 2) Ze zijn beiden gecastreerd. Volgens de dierenarts is het ouderdom maar dat vind ik echt een onzin verhaal maar wat het dan wel is? Ik heb al speciaal voer voor hem gehaald om te proberen gewicht eraan te krijgen maar dat werkt niet en nu het slechter weer wordt buiten vrees ik iedere ochtend een roerloos konijn aan te treffen. 2 jaar geleden is z'n gebit van haken ontdaan maar toen at hij echt helemaal niets meer en was het overduidelijk dat er iets met z'n gebit was. Nu eet ie wel alleen in gedeeltes en langzaam. Mochten het wel weer haken zijn dan ben ik bang dat hij een narcose niet overleefd. Wie o wie heeft er tips wat te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het afvallen en verminderde kracht in de achterpoten klinken bij mij een beetje als EC-klachten. Heeft de DA zoiets opgenoemd?

Het is erg lastig te zeggen zo, omdat het inderdaad ook net zo goed ouderdom kan zijn...

Welke DA heb je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou best ouderdom kunnen zijn. Maar wormen kunnen ook een mogelijkheid zijn. Als je konijn nog levendig is en verder nu nog goed eet, is het misschien toch eerst waard om een wormenkuur te doen. Als ie haken had, dan zou ie waarschijnlijk ook niet zo goed eten toch? Is het wel op een punt dat je konijn geen konijnwaardig leven meer heeft, dan zou je inderdaad over inslapen moeten nadenken. Het is moeilijk, maar uiteindelijk wil je je dier ook niet onnodig laten lijden.

Daarnaast zou je misschien je konijn naar binnen kunnen halen, eerst in een onverwarmde plek, maar waar hij toch minder last heeft van tocht, kou en nattigheid.

Edit: Heeft je DA dan de keutels onderzocht op wormen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat jullie aan wormen denken vanwege het afvallen, maar wat verklaart de achterhandzwakte dan? Dat is geen symptoom van wormen...

Ik zou de opties eens met je DA bespreken. Als het EC of toch wormen is, zou je allebei moeten kunnen behandelen met panacur..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan toch net zo goed ouderdom zijn? Mijn hollander is ook ruim 9 en valt soms ook wel eens om of wordt ondersteboven gelopen door haar maatje. Maar ze is verder kerngezond en dol op eten. Ik geef haar sience selective mature. Voor oudere konijnen. Nadeel van de junior voor oude konijnen us dat er meer eiwitten in zitten, wat weer zwaarder is voor de nieren. Ik heb haar vorig jaar toen ze inene mager werd ook ontwormd maar niet met panacur. Ben even de naam kwijt. Iets van iverquantel ofzo?. Iedereen gooit het zo snel op ec, wat volgens mij lang niet altijd het geval is.

Je ziet Bij mijn konijn dat se oud en strand aan het worden is, en dan neemt de spierkracht ook af

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de ontlasting is geen spoor van wormen te ontdekken en z'n vriendje heeft nergens last van. Dat is een behoorlijk slagschip die nergens te mager is. Ik heb wel een kuur Panacur meegekregen maar daar durf ik niet aan te beginnen omdat ik bang ben dat Stitch bezwijkt onder de stress van het dwangvoeren. 7 dagen verplicht een spuitje in z'n bek dan een week niet en daarna weer 7 dagen verplicht een spuitje in z'n bek. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? EC is niet genoemd door de DA, is van de Perzikgaard in Spijkenisse. Z'n hok bestaat uit een miniblokhut met daarin verschillende verdiepingen en ruimtes dus altijd ergens wind en waterdicht en z'n maatje is te groot om in een binnenhok te houden. Uit elkaar halen is zielig. Voor mijn gevoel heeft ie het best nog wel naar z'n zin maar ik wil er graag alles aan gedaan hebben om Stitch zo gezond mogelijk te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52% van de konijnen draagt EC bij zich, waardoor het dus niet zo gek is om aan EC te denken wanneer je symptomen ziet die door EC veroorzaakt kunnen worden. Natuurlijk hoeft het niet perse EC te zijn, maar Panacur is (wanneer het voor kortere tijd gegeven wordt) niet schadelijk. Aangezien ontwormen in dit geval sowieso aan te raden is, waarom dan niet een weekje langer om te kijken of dat effect heeft.. Natuurlijk zal zijn leeftijd ook een rol spelen, ik heb er hier ook eentje die gewoon vage klachten heeft die zeker weten niet aan EC te wijten zijn. Maar ik heb er ook al twee gehad die wél EC hadden, dus ja..

Iverquantel werkt overigens niet tegen alle wormen, ik zou altijd de voorkeur geven aan Panacur. Ik weet niet wat voor Panacur je mee hebt gekregen? Bij vloeibare panacur is het wat lastig, maar ik gebruik meestal de pasta, dan is het een kleine hoeveelheid die je zo op een stukje appel kunt smeren ofzo. Heb je geen stress van het dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit oude konijnen meegemaakt, wel oude hamsters en oude cavia's. Ik merk ook bijvoorbeeld dat de oude cavia's magerder werden, maar ik denk dat dat komt door afname van de spiermassa (volgens mijn moeder gebeurt dit bij oude mensen ook, dus zou heel goed kunnen dat dat bij dieren ook zo is?). Wat Domino ook zegt zie ik nu. Ik merk dat nu heel erg bij 1 oude cavia van mij, ze is magerder geworden maar nog steeds heel levendig en eet nog goed.

Ik zou wel kijken voor wat betere voeding voor oudere konijnen. Dat kan wellicht wel helpen? Ik geef het nu ook aan de oudere cavia's, SS voor cavia's dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de ontlasting is geen spoor van wormen te ontdekken en z'n vriendje heeft nergens last van. Dat is een behoorlijk slagschip die nergens te mager is. Ik heb wel een kuur Panacur meegekregen maar daar durf ik niet aan te beginnen omdat ik bang ben dat Stitch bezwijkt onder de stress van het dwangvoeren. 7 dagen verplicht een spuitje in z'n bek dan een week niet en daarna weer 7 dagen verplicht een spuitje in z'n bek. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? EC is niet genoemd door de DA, is van de Perzikgaard in Spijkenisse. Z'n hok bestaat uit een miniblokhut met daarin verschillende verdiepingen en ruimtes dus altijd ergens wind en waterdicht en z'n maatje is te groot om in een binnenhok te houden. Uit elkaar halen is zielig. Voor mijn gevoel heeft ie het best nog wel naar z'n zin maar ik wil er graag alles aan gedaan hebben om Stitch zo gezond mogelijk te houden.

Je kunt de panacur ook op een stukje brood doen of op wat groente. Op die manier smokkel je het zo naar binnen. Zo heb ik het ook gedaan bij mijn konijn Jet die absoluut de spuit niet in haar bekkie wilde. Dus kreeg ze het gewoon in een uitgeholde aarbei;)

@Jrjsieben: Een hond is nogal wat anders dan een konijn, en het lijkt erop dat de klachten van dit konijn niet alleen uit ouderdom voortkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx voor de tip Dollie! Ik heb net m'n DA gebeld en de pasta is besteld. Ik had idd vloeibare Panacur meegekregen niet wetende dat pasta ook een optie is. Dank je wel voor al jullie reactie, ik voel me meteen een stuk beter.

Fijn dat je je wat beter voelt, succes met 'm!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan toch net zo goed ouderdom zijn? Mijn hollander is ook ruim 9 en valt soms ook wel eens om of wordt ondersteboven gelopen door haar maatje. Maar ze is verder kerngezond en dol op eten. Ik geef haar sience selective mature. Voor oudere konijnen. Nadeel van de junior voor oude konijnen us dat er meer eiwitten in zitten, wat weer zwaarder is voor de nieren. Ik heb haar vorig jaar toen ze inene mager werd ook ontwormd maar niet met panacur. Ben even de naam kwijt. Iets van iverquantel ofzo?. Iedereen gooit het zo snel op ec, wat volgens mij lang niet altijd het geval is.

Je ziet Bij mijn konijn dat se oud en strand aan het worden is, en dan neemt de spierkracht ook af

Het moet natuurlijk oud en stram zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan inderdaad goed de ouderdom zijn. Kodi was bijna 10 en kreeg dezelfde klachten. Stram en stijf bij het opstaan,maar na een tijdje in de zon gezeten te hebben of gelopen te hebben ging het wel weer. Af en toe was hij een beetje zijn evenwicht kwijt en hij was aan het vermageren. Ondanks dat hij over de hele dag nog wel wat at. Het ene konijn is sterker als het andere en zal daardoor misschien langer weerstand tegen de ouderdom kunnen bieden.

Maar goed, je hebt inmiddels panacure besteld om de wormen uit te sluiten. Laten we hopen dat het dan wormen zijn die de klachten veroorzaken, want daar is makkelijk wat tegen te doen. Ouderdom of EC niet......

Qua EC ben ik niet op de hoogte....dus ik kan geen goed vergelijk van ouderdom en EC maken.....

Kodi heeft hier geen last van gehad oid. Het waren bij hem de nieren die het begeven hebben na tien jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .