Ga naar inhoud

HELP: Gas??


Tigger

Aanbevolen berichten

Jee, daar ben ik alweer. Zat ik net rustig in de zetel een tasje soep te drinken, en te genieten hoe nijn groentjes eet en de kat met een beestje speelt. Hoor ik plots gebroebel. In eerste instantie dacht ik dat het de chauffage was die terug aansloeg, maar bleek het nijnemans zijn buik te zijn. Het enige van groentjes dat hij nu regelmatig krijgt, dat hij anders nooit kreeg, zijnverse spruitjes. Hij kwam wel aandacht vragen en huppelt rond, al lijkt het wat onrustig. Ik heb niets in huis van medicatie. Iemand enig idee? Het is echt het gebroebel. Zonet (voor ik zijn groentjes kon wegnemen) nam hij nog een stukje paprika.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is niet minder actief dan anders. Hij neemt snoepjes aan (en zijn korreltjes heeft hij net opgegeten, heb hem wel minder gegeven!). Hij heeft zonet ook hooi gegeten. Hij ligt niet moeilijk. Zijn buikje knalt wel echt. Heb daarjuist wat gemasseerd (kon hij wel hebben) en ik voelde soms echt de ontploffingen tegen mijn handen. Heb nu wat thee getrokken van kalmerende kruiden, zoals frambozenblaadjes enzo. Ga dit straks met zijn water vermengen, als het voldoende is afgekoeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Domino, maar ik was er zelf ook al uit dat het hoogstwaarschijnlijk door de spruiten kwam (aangezien dat de enige nieuwe groenten zijn) ;) Het is echter ook niet zo dat ik hem een halve kilo voorgeschoteld heb hƩ. Eergisteren eentje, en dat kon hij goed pruimen, dus gisteren 2 (en ik heb zijn groentjes weggenomen, voordat hij alles kon verorberen - spruitjes zijn niet nummer ƩƩn in ik eet-eet-eet). Ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die hun nijnen grotere hoeveelheden spruiten op een dag geven :)

Omdat hij actief was, hooi ging eten en zelfs van de hooithee dronk, ben ik met een bang hartje in mijn bed gekropen. Toch nog wat liggen luisteren of ik geen stampgeluiden uit zijn hok hoorde komen. Maar het bleef rustig. Vanmorgen zat meneer weer heel zielig te kijken door zijn hokje. Geen gerommel meer te horen. Heb hem voor de zekerheid deze ochtend geen groentjes gegeven. Ook nu lijkt alles rustig!

Zou ik vanvond nog wat groentjes geven (wel de spruiten schrappen uit het menu misschien?). of blijf ik vanavond nog een keertje bij enkel hooi en een mini-portie biks?

Zijn hooi is gedurende de dag wel enorm geslinkt, dus hij heeft goed gegeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij lijkt toch snel hersteld te zijn :)

Het zal mss wel te maken hebben met de spruitjes, al mag je dat normaal (beperkt) toch geven aan konijntjes. Maar wrsl kan de ene er al wat beter tegen dan de andere .

Ik heb wel nog een vraagje ivm die hooithee: ik vroeg me af of je dit mag geven bij gas? ik dacht dat het enkel mocht bij diarree...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was niet echt hooithee, maar eerder kruidenthee. Het is een mix met braambesblaadjes en zonnenbloemblaadjes. Hooithee mag volgens mij altijd, maar is 'noodzakelijker' bij diarree. Maar aangezien ze altijd hooi mogen, zie ik niet in waarom ze niet regelmatig hooithee mogen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch even het misverstand over de koolsoorten toelichten: koolsoorten vormen absoluut geen gevaar voor gas. Enkel rode kool mag je niet geven, voor de rest kan je zonder probleem spruitjes, savooikool, bloemkool, witte kool, chinese kool, krulkool (boerenkool) enz geven. Dit hoef je helemaal niet te berperken, je mag het gerust geven als een waardige groente net zoals witloof of komkommer.

Dat sla diarree zou veroorzaken is eveneens een fabeltje.

Waar konijnen gas van krijgen zijn suikers, alsook bijvoorbeeld maĆÆs (de pelletjes kunnen verstopping veroorzaken) of gemaaid gras.

Veel stress kan ook gas tot gevolg hebben maar dat komt vooral voor bij konijnen die al ongezonde darmpjes hebben (doordat ze meestal te veel vetten en suikers nuttigen, vaak afkomstig van slecht en te veel voer (mengelingen!).

Bij het juist voeden van een konijn, en in de veronderstelling dat het diertje voldoende beweging heeft en een partner (ook ongelukkige konijnen zijn een makkelijker slachtoffer, hun eetlust kan ook meer variƫren) is het veranderen van groenten helemaal geen probleem.

Maar zelfs als een konijn helemaal juist verzorg wordt kan het toch nog gas krijgen natuurlijk, een konijn dat echter rondhuppelt, eet en keutelt heeft geen gas.

En dan de hooithee: daar bestaan heel veel discussies over. Persoonlijk ben ik niet voor of tegen het geven van hooithee. Dat het verstopping in de hand zou werken kan naar mijn mening niet kloppen, tenslotte is het gewoon hooi en water, hetgeen een konijn nodig heeft. Ik zie niet in hoe dat verstoppend kan werken. Dat het dan weer diarree zou tegengaan is naar mijn mening ooke en fabeltje. Dan ga je ervan uit dat het konijn een tekort heeft aan vezels die hij kan halen uit hooi. De vezels in hooithee zijn echter grotendeels verdwenen. Bovendien is er bij diarree meestal een onderliggende oorzaak en dat valt enkel op te lossen met medicijnen in combinatie met juiste voeding.

Hooithee kan dus naar mijn mening helemaal geen kwaad maar ik zie ook niet in waarom je het wel zou geven, het levert niks op, tenzij dat jouw konijn het heel lekker vindt en daardoor meer gaat drinken (bij diarree kan dat dan weer nuttig zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch even het misverstand over de koolsoorten toelichten: koolsoorten vormen absoluut geen gevaar voor gas. Enkel rode kool mag je niet geven, voor de rest kan je zonder probleem spruitjes, savooikool, bloemkool, witte kool, chinese kool, krulkool (boerenkool) enz geven. Dit hoef je helemaal niet te berperken, je mag het gerust geven als een waardige groente net zoals witloof of komkommer.

Dat sla diarree zou veroorzaken is eveneens een fabeltje.

Waar konijnen gas van krijgen zijn suikers, alsook bijvoorbeeld maĆÆs (de pelletjes kunnen verstopping veroorzaken) of gemaaid gras.

Veel stress kan ook gas tot gevolg hebben maar dat komt vooral voor bij konijnen die al ongezonde darmpjes hebben (doordat ze meestal te veel vetten en suikers nuttigen, vaak afkomstig van slecht en te veel voer (mengelingen!).

Bij het juist voeden van een konijn, en in de veronderstelling dat het diertje voldoende beweging heeft en een partner (ook ongelukkige konijnen zijn een makkelijker slachtoffer, hun eetlust kan ook meer variƫren) is het veranderen van groenten helemaal geen probleem.

Maar zelfs als een konijn helemaal juist verzorg wordt kan het toch nog gas krijgen natuurlijk, een konijn dat echter rondhuppelt, eet en keutelt heeft geen gas.

En dan de hooithee: daar bestaan heel veel discussies over. Persoonlijk ben ik niet voor of tegen het geven van hooithee. Dat het verstopping in de hand zou werken kan naar mijn mening niet kloppen, tenslotte is het gewoon hooi en water, hetgeen een konijn nodig heeft. Ik zie niet in hoe dat verstoppend kan werken. Dat het dan weer diarree zou tegengaan is naar mijn mening ooke en fabeltje. Dan ga je ervan uit dat het konijn een tekort heeft aan vezels die hij kan halen uit hooi. De vezels in hooithee zijn echter grotendeels verdwenen. Bovendien is er bij diarree meestal een onderliggende oorzaak en dat valt enkel op te lossen met medicijnen in combinatie met juiste voeding.

Hooithee kan dus naar mijn mening helemaal geen kwaad maar ik zie ook niet in waarom je het wel zou geven, het levert niks op, tenzij dat jouw konijn het heel lekker vindt en daardoor meer gaat drinken (bij diarree kan dat dan weer nuttig zijn).

En toch wil ik de discussie met je aangaan, want waarom staat er dan bijvoorbeeld op de site van konijnen.nl dat spruitjes niet gegeven mogen worden? Evenals bepaalde soorten kool.

Citaat:

Groenten die niet gegeven mogen worden: prei, ui, bieslook, bonen, erwten, mais, vaste kool, spruitjes. Veel klaver geeft ook problemen, net zoals veel nat gras. Met de grasmaaier afgemaaid gras mag nooit gegeven worden in verband met gistingsgevaar (trommelzucht), geplukt, met de hand gesneden of geknipt lang gras mag wel gegeven worden.

Voorzichtig met kool

Met koolsoorten moet je altijd voorzichtig zijn, daar kan een konijn heel snel gasvorming van krijgen. Dus van de koolsoorten beter alleen broccoli (heel weinig!), bloemkool (heel weinig!) en 's winters boerenkool geven. Op boerenkool zijn de meeste konijnen erg gek. Nogmaals: zoveel mogelijk gevarieerde groenten tegelijk geven, dus boerenkool enz. erbij en niet allƩƩn maar.

Bron: http://www.konijnen.nl/voer/groenvoer.htm

Ook zijn er gevallen bekend van konijnen die niks raars hebben gegeten, rondhuppelen, eten, keutelen en toch gas krijgen. Dus het is naar mijn mening geen zekerheid dat je konijn het nooit krijgt als ie dat allemaal kan doen.

Ik zeg erbij, dit is geen aanval naar jou toe! Maar ik vraag me af waar je op baseert dat onder andere spruitjes totaal geen gevaar opleveren. :)

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch wil ik de discussie met je aangaan, want waarom staat er dan bijvoorbeeld op de site van konijnen.nl dat spruitjes niet gegeven mogen worden? Evenals bepaalde soorten kool.

Citaat:

Groenten die niet gegeven mogen worden: prei, ui, bieslook, bonen, erwten, mais, vaste kool, spruitjes. Veel klaver geeft ook problemen, net zoals veel nat gras. Met de grasmaaier afgemaaid gras mag nooit gegeven worden in verband met gistingsgevaar (trommelzucht), geplukt, met de hand gesneden of geknipt lang gras mag wel gegeven worden.

Voorzichtig met kool

Met koolsoorten moet je altijd voorzichtig zijn, daar kan een konijn heel snel gasvorming van krijgen. Dus van de koolsoorten beter alleen broccoli (heel weinig!), bloemkool (heel weinig!) en 's winters boerenkool geven. Op boerenkool zijn de meeste konijnen erg gek. Nogmaals: zoveel mogelijk gevarieerde groenten tegelijk geven, dus boerenkool enz. erbij en niet allƩƩn maar.

Bron: http://www.konijnen.nl/voer/groenvoer.htm

Ook zijn er gevallen bekend van konijnen die niks raars hebben gegeten, rondhuppelen, eten, keutelen en toch gas krijgen. Dus het is naar mijn mening geen zekerheid dat je konijn het nooit krijgt als ie dat allemaal kan doen.

Ik zeg erbij, dit is geen aanval naar jou toe! Maar ik vraag me af waar je op baseert dat onder andere spruitjes totaal geen gevaar opleveren. :)

Ik weet het ook niet precies. Ik weet wel dat mijn dierenarts zegt dat dit niet zo is. En ik vertrouw 200% op haar expertise:

olen geven ondanks wat vaak wordt beweerd GEEN tympanie of gas. Koolsoorten zijn integendeel Ć©Ć©n van de meest gezonde voedingsbronnen om aan je konijn te geven. Van sla krijgt een konijn GEEN diarree. Sla mag gerust af en toe worden gegeven, doch best niet dagelijks, aangezien het weinig vitaminen en mineralen bevat. Ook kruiden mogen dagelijks worden gegeven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk uit ervaring, Domino. Aangezien Annick best een aardig aantal nijnen onder haar hoede heeft, ga ik er ook van uit dat zij deze dingen laat eten door diezelfde nijnen. Ook mijn konijnkundige dierenarts zei dat je nieuwe groenten best in kleine hoeveelheden geeft, maar dat sla bv geen gas noch diarree veroorzaakt (moest je je het afvragen, die KKDA is Inge Thas - dus haar woord neem ik zeker voor waar aan :) )

Spruitjes mogen WEL gegeven worden aan nijnen. Dit staat op verschillende groene lijsten voor knagers. Plus het werd me bevestigd door 2 DA's. Spruitjes kunnen echter bij mensen ook gas veroorzaken.

Ik ga er gewoon van uit, aangezien dit de ENIGE nieuwe groente in het voer was, dit de oorzaak was. Misschien kan mijn nijn spruitjes wat minder goed verdragen. Dit sluit ik zeker niet uit.

Ik sluit ook niet uit dat hij wat stress had van het gepest van de kat. MAAR langs de andere kant was hij daarnet sprintjes aan het trekken als een halve zot (ik zag hier onlangs een filmpje van een nijn die ongeveer hetzelfde deed op een bed met een sok...) en huppelde hij vrolijk achter mij aan, als ik de keuken inging. Lekker bij de koelkast zitten wachten op groentjes. Hoe flink is dat niet? En hij liet de kat volledig links liggen.

Het is misschien combinatie geweest van beiden. Slechte slaap door de vele regenval? Gepest worden door de kat? Spruitjes die op de darmen werken?

Jammer dat hij het niet zelf kan zeggen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad jammer dat ze het niet zelf kunnen zeggen :)

Nogmaals, ik bedoelde het totaal niet boos hoor, maar er is zoveel onduidelijkheid over of het nou wel of niet goed is. Vandaar mijn stukje net. Een site waarvan je zou verwachten dat de info klopt, wordt tegengesproken door dierenartsen. Het maakt het er niet makkelijker op ;) misschien maar eens een discussie bijeenkomst organiseren kan iedereen met zijn/haar voors en tegens met betrekking tot groenten komen. zal mij benieuwen :)

Uiteraard hangt er ook een hoop af van ieder Konijn, de ene kan bepaalde groenten beter verdragen dan de ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Domino, ik denk ook niet dat iemand het volledig verkeerd opnam hoor. Anders hadden we gewoon gezegd: "Neen, je hebt geen gelijk." Op een forum is alles ook zo 'geschreven' hƩ ;)

En met die laatste reactie, ben ik ven van a tot z volledig eens :)

Ik heb hier zelfs een Duits boek gehad, waar de konijnen een bepaald soort spar kregen! (geleend van een DA) Dit terwijl ik overal lees: "Naaldbomen zijn giftig". Volgens wat ik zo nog ongeveer weet uit biologie, hoort een spar tot de naaldbomen. :) En dat was een Duits konijnenfokker, met wie de DA samenwerkt voor advies in prolbmeemgevallen. Die man heeft al decennia lang ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik baseer mij allereerst op de kundige uitleg van Inge Thas, iedereen welbekend. Sindsdien geef ik zonder problemen kolen, van de vijf soorten die ik geef zijn dat soms drie koolsoorten. Ze krijgen hier dus heel wat kool en als je al meer dan twee jaar 150 konijnen op die manier zonder problemen voert dan is er wel degelijk niks mis mee.

De info op www.konijnen.nl lijkt mij in dat opzicht gewoon verouderd.

Waarom een konijn dan toch gas krijgt is meestal een combinatie van factoren, maar zoals gezegd zijn verkeerd gevoederde konijnen een zeer makkelijk slachtoffer. Sommige konijnen zijn dan weer veel gevoeliger voor gas en soms kan je gewoon eens pech hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij bij het Knabbelthuisje aan. Natuurlijk kan het geen kwaad om voorzichtig te zijn met dergelijke groentes, als je zelf het idee hebt dat het wel gas kan veroorzaken. Je gemoedsrust is ook niet onbelangrijk natuurlijk. ;-) maar mijn konijnen eten ook al jaren spruitjes, boerenkool en bloemkool. Paksoi en chinese kool krijgen ze ook als we het in huis hebben. Sla dan weer niet, aangezien ik toevallig eentje heb die er echt niet tegen kan. (Wat de reden daarvan ook mag zijn..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijntje krijgt sla, bloemkool, chinese kool... Eigenlijk alles wat we in huis hebben. Sinds enkele weken gaan we nu ook naar de markt, omdat we daar groenafval krijgen voor nijnen. Ik was alle groentjes grondig en slechte stukken smijt ik uiteraard weg. Maar vaak zijn alle dingen nog van topkwaliteit. Zo ook de spruitjes. Hier en daar eens een bruin blad, maar eronder echt goede kwaliteitspruitjes!

Qua voer? Onbeperkt hooi, dagelijkse portie groentjes en een kleine hoeveelheid biks (SS gemengd met Versele laga). We hebben ons nijnevriendje nu sinds april en dit had hij nog geen enkele keer gehad. De kat is er sinds augustus. Misschien was hij gewoon zo al niet 100% in zijn haak.

Erg ziek was hij niet, want hij liep nog als een halve zot rond en hij ging onmiddellijk hooi eten in zijn hok. Vandaar dat optie 'dierenarts' mij nog niet onmiddellijk nodig leek.

Tot zover de achtergrondschets. Sindsdien heeft hij ook geen last meer gehad van rommelende buikjes. Ik probeer wel nog eens 1 spruitje te geven, om te kijken of hij daarop reageert. Dan weet ik het ook meteen hƩ. Als het niet daaraan ligt, lijkt het me ook zonde om gans die zak weg te smijten...???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best vervelend dat er over sommige dingen nog geen duidelijkheid bestaat..

Toen Ć©Ć©n van mijn konijntjes onlangs last had van gas/verstopping en niet meer wilde eten en drinken durfde ik geen hooithee geven omdat ik eens gelezen had dat het enkel voor diarree was (heb hem toen soort thee getrokken van salie en tijm). Maar zoals sommigen hier al gezegd hebben: het is enkel water met een hooismaakje, dus ik denk toch ook dat het geen kwaad kan.

Tigger, heb je de spruitjes nog eens geprobeerd?

Hier eten ze regelmatig kolen (spruitjes, bloemkool, brocoli, spitskool), geen hopen en gemengd met andere groenten, maar ze eten het graag en zonder problemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boerenkool ziet er ook niet uit als een kool :rofl: Paar maanden terug wilde ik niet geloven dat een boerenkoolplant een boerenkoolplant was, omdat het totaal niet op kool lijkt.

Het laatste dat ik heb begrepen dat er een verschil tussen de echte vaste kolen en al die andere 'nep'kolen?

Maar blijkbaar is het allemaal erg ingewikkeld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .