Ga naar inhoud

voedster en baarmoederkanker


vlaamse dieselguus

Aanbevolen berichten

Ja, dat is waar. Hoeveel 'meer kans' is, is lastig te zeggen. Daar wordt weinig onderzoek naar gedaan. In Engeland is uit onderzoeken gebleken dat een voedster 50 tot zelfs 80% kans heeft om, op latere leeftijd, baarmoederkanker te krijgen. Of dat in Nederland ook zo is, weet niemand dus. Wel is het heel simpel: Een gecastreerde (gesteriliseerde) voedster kan in principe geen baarmoederkanker krijgen. Dan is de kans gewoon 0. Aan een castratie hangen echter ook weer wat risico's vast.

Er zijn heel veel topics hierover, ik zou eens wat gaan lezen. http://www.bunnybunch.nl/community/tags.php?tag=castratie+voedster

@ Catootje: Dat klopt niet helemaal, er zijn heel veel dierenartsen die de baarmoeder laten zitten als er geen reden is om 'm weg te halen. (Als ze preventief geen reden vinden, dan.) Als je wil dat de baarmoeder er ook uitgehaald wordt, geef dit dan ook duidelijk aan bij je dierenarts.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie: wat Catootje zegt klopt wel hoor.

Bij castratie van de voedster wordt de baarmoeder ook verwijderd, bij sterilisatie niet.

Daarom is de term "steriliseren" bij een voedster eigenlijk onjuist. Dat betekent gewoon onvruchtbaar maken.

Die 50-80% is inderdaad bij konijnen van 4 jaar en ouder.

Ik heb mijn voedster om die reden (en om schijnzwangerschap tegen te gaan) ook laten castreren.

Als je DA daar ervaring mee heeft, kun je het laten doen. Het is wel een zware buikoperatie.

Volgens mij moet je voedster er minimaal 1 jaar voor zijn en wordt het afgeraden om het bij oudere voedsters te laten doen. Hoe oud weet ik even niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie: wat Catootje zegt klopt wel hoor.

Bij castratie van de voedster wordt de baarmoeder ook verwijderd, bij sterilisatie niet.

Daarom is de term "steriliseren" bij een voedster eigenlijk onjuist. Dat betekent gewoon onvruchtbaar maken.

Die 50-80% is inderdaad bij konijnen van 4 jaar en ouder.

Ik heb mijn voedster om die reden (en om schijnzwangerschap tegen te gaan) ook laten castreren.

Als je DA daar ervaring mee heeft, kun je het laten doen. Het is wel een zware buikoperatie.

Volgens mij moet je voedster er minimaal 1 jaar voor zijn en wordt het afgeraden om het bij oudere voedsters te laten doen. Hoe oud weet ik even niet meer.

Dat klopt in die zin, dat de voedster wat makkelijker kan herstellen als ze jong is, en dus weer sneller zich goed voelt.

Maar in geval van nood kan het in principe nog op 8 jarige leeftijd. Dat heeft mijn konijn gehad, en dat is nu ruim anderhalf jaar geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie: wat Catootje zegt klopt wel hoor.

Bij castratie van de voedster wordt de baarmoeder ook verwijderd, bij sterilisatie niet.

Daarom is de term "steriliseren" bij een voedster eigenlijk onjuist. Dat betekent gewoon onvruchtbaar maken.

Die 50-80% is inderdaad bij konijnen van 4 jaar en ouder.

Ik heb mijn voedster om die reden (en om schijnzwangerschap tegen te gaan) ook laten castreren.

Als je DA daar ervaring mee heeft, kun je het laten doen. Het is wel een zware buikoperatie.

Volgens mij moet je voedster er minimaal 1 jaar voor zijn en wordt het afgeraden om het bij oudere voedsters te laten doen. Hoe oud weet ik even niet meer.

Helaas klopt dit dus echt niet.

Alleen eierstokken verwijderen heet ook gewoon castreren

De begrippen castratie en sterilisatie worden vaak verkeerd gebruikt. Bij castratie denken we meestal aan het onvruchtbaar maken van mannetjesdieren. Bij vrouwtjesdieren zou het gaan om sterilisatie. Dat is niet het geval, ook zij worden gecastreerd. Heel in het kort: bij castratie worden zaadballen of eierstokken verwijderd (bij teven noemen we dat ook wel "ovariƫctomie" en bij sterilisatie worden eileiders of zaadleiders onderbroken.

Bron: DAP Breukelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het risico is zeker groter op zo'n leeftijd, dus dat is ook een afweging die je moet maken. Staat natuurlijk tegenover dat het konijn waarschijnlijk al problemen had en dat Domino zodoende ontdekt heeft dat ze baarmoederkanker had. Dan zou het voor mij al niet zo moeilijk meer zijn om die afweging te maken.

Wat betreft het castratie, sterilisatie, baarmoeder gebeuren.. Wat Emilyrose zegt dus. Dierenartsen steriliseren zelden dieren denk ik, want dan laat je de bron van de hormonen zitten en dat wil je vaak niet. (Het is wel fijn dat je kat geen jongen meer kan krijgen, maar bij sterilisatie zou ze nog steeds krols worden en dat is niet echt wenselijk, lijkt mij.) Maar om een dier Ć©n onvruchtbaar te maken Ć©n de hormonen weg te nemen hoef je alleen de eierstokken weg te halen. Of het nodig is om de baarmoeder weg te halen wordt nog veel over gespeculeerd. Bij katten gebeurt dit in principe niet, bij honden volgens mij ook niet. De baarmoeder verschrompelt dan gewoon en kan geen problemen veroorzaken. Of dit bij konijnen ook zo is.. De ene dierenarts zegt van wel en haalt de baarmoeder dan ook niet (standaard) weg, maakt de ingreep nl. wel zwaarder. De andere dierenarts doet dit wel om 100% zeker te zijn dat er geen problemen kunnen ontstaan. Daarom dus altijd even navragen.

Overigens kan een voedster met zes maanden al geholpen worden. Tussen zes en twee jaar zou de ideale leeftijd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Domino: dan had jouw voedster dus al baarmoederkanker?

Ik weet dat het wel gedaan wordt op oudere leeftijd, soms inclusief de kanker, maar het risico is dan wel groter.

(Ja hoor: correct me if I'm wrong! ;))

Dat klopt ook. Ik doe een vetereinaire opleiding en daar wordt ook aangegeven dat er heel veel misverstanden over bestaan.

Castratie is het weghalen van de baarmoeder en eileiders. Bij sterilisatie worden de ei-en zaadleiders alleen afgebonden.

Mijn voedster is een maand geleden overleden aan kanker, en die was pas 1 jaar.. Dus leeftijd zegt ook niet alles helaas..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Domino: dan had jouw voedster dus al baarmoederkanker?

Ik weet dat het wel gedaan wordt op oudere leeftijd, soms inclusief de kanker, maar het risico is dan wel groter.

(Ja hoor: correct me if I'm wrong! ;))

Ja dat klopt, ik zag allemaal slierten met slijmerig bloed. En de dierenarts kon ook een verdikking voelen. Ze is toen geopereerd en dat ging echt supergoed, zonder problemen. Ik had het zelf eerst ook niet verwacht hoor, maar ze was er ook behoorlijk snel weer bovenop. En je moet haar nu eens zien, alsof ze nooit te eten krijgt en de levenslust is nog volop aanwezig :) ik ben blij dat ik het toen heb gedaan. Maar het had ook anders kunnen aflopen.

Bij mijn weten haalt "mijn" dierenarts wel standaard de baarmoeder weg. Hij raad het ook altijd aan ivm die :grrrrrr: kanker...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt, ik zag allemaal slierten met slijmerig bloed. En de dierenarts kon ook een verdikking voelen. Ze is toen geopereerd en dat ging echt supergoed, zonder problemen. Ik had het zelf eerst ook niet verwacht hoor, maar ze was er ook behoorlijk snel weer bovenop. En je moet haar nu eens zien, alsof ze nooit te eten krijgt en de levenslust is nog volop aanwezig :) ik ben blij dat ik het toen heb gedaan. Maar het had ook anders kunnen aflopen.

Bij mijn weten haalt "mijn" dierenarts wel standaard de baarmoeder weg. Hij raad het ook altijd aan ivm die :grrrrrr: kanker...

Fijn dat dat goed gegaan is.

Mijn DA doet/zegt precies hetzelfde. Ze hebben er zelfs al eens campagne voor gevoerd tijdens de entingen.

@ Hanni: was dat ook baarmoederkanker?

En ik bedoelde met dat het risico groter is eigenlijk dat het risico van de operatie onder narcose groter is bij oudere konijnen.

(Hoewel het risico op baarmoederkanker toch ook van de leeftijd afhangt. Al zegt dat niet alles, zoals je helaas hebt ondervonden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij niet, of je moet echt HELE DURE behandelingen laten ondergaan. Ze zijn wel met honden en ik geloof ook katten zo ver dat ze kunnen bestralen enzo. Maar volgens mij zijn ze met konijnen nog niet zo ver dat dat al gedaan wordt. Maar misschien wel hoor... maar dat gaat in de 1000en euro's lopen dan. Ik ken iemand die haar hondje heeft laten behandelen, die was bij elkaar zo'n 5000 euro kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderzoek van baarmoeder kanker bij konijnen is gedaan bij 1 konijnenras, ik dacht uit mijn hoofd de Witte Nieuwzeelander. Persoonlijk vind ik dit een vrij eenzijdig onderzoek omdat dit hoog productieve konijnen zijn uit 1 stam of fokkerij. Betrouwbaarder is om hier bvb 100 voedsters te nemen en daar over 5 Ć” 10 jaar een conclusie uit te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is dus ook zo.

Jep, baarmoederhalskanker, overgeslagen op de longen.. Ze had het dus waarschijnlijk al een tijdje maar heb nooit wat gemerkt..

Dat is dus niet zo. Er zijn nog steeds heel veel DA's die alleen de eierstokken weghalen bij een castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Ik heb meerdere dierenartsen hier in de omgeving gesproken toen ik een dierenarts zocht die de castratie van Pip kon doen. Toch wel de helft liet de baarmoeder i.p. zitten, er was zelfs eentje die min of meer weigerde om 'm eruit te halen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .