Ga naar inhoud

Meer voeren in de winter?


hawahaai

Aanbevolen berichten

Sinds de zomer heb ik twee dwergkonijntjes. Ze wonen buiten. Dit wordt hun eerste winter buiten, bij hun vorige eigenaar woonden ze binnen.

Ik voer ze twee keer per dag. De laatste weken, nu het kouder wordt, hebben ze regelmatig hun voerbakje echt helemaal leeg. Ze hebben dan nog wel hooi tot hun beschikking.

Heeft een konijn meer voer nodig in het najaar en de winter? Mag ik ze meer voeren? Of moet ik dat niet doen en gewoon zorgen dat ze genoeg hooi blijven houden, zodat ze dat op kunnen eten tussendoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh? Je vindt het een probleem dat je konijnen regelmatig hun voerbakje leeg hebben? En hooi als tussendoortje?

Ik zou het omdraaien ;) Hooi is namelijk het hoofdvoer van de konijnen, dit moeten ze inderdaad altijd onbeperkt tot hun beschikking hebben. Biks is slechts een aanvulling, om wat voedingsstoffen toe te voegen die niet in het hooi zitten. ;)

Van biks hoeven ze maar 20 tot 25 gram per kilo volwassen konijn. Als je SS voert is dit zelfs nog minder. Het is en blijft een richtlijn, dus je zult in het begin even moeten kijken of ze het er goed op doen. Geef je te veel, worden ze te zwaar, eten ze hun blindedarmkeutels niet meer op en eten ze slecht/weinig hooi. Geef je te weinig, heb je kans op ondergewicht.

Om een vergelijking te geven, hier hebben ze binnen de 10 minuten hun portie op ;)

Edit: hoe dat nu precies in de winter zit, weet ik verder niet... die van mij leven binnen. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh? Je vindt het een probleem dat je konijnen regelmatig hun voerbakje leeg hebben? En hooi als tussendoortje?

Ik zou het omdraaien ;) Hooi is namelijk het hoofdvoer van de konijnen, dit moeten ze inderdaad altijd onbeperkt tot hun beschikking hebben. Biks is slechts een aanvulling, om wat voedingsstoffen toe te voegen die niet in het hooi zitten. ;)

Van biks hoeven ze maar 20 tot 25 gram per kilo volwassen konijn. Als je SS voert is dit zelfs nog minder. Het is en blijft een richtlijn, dus je zult in het begin even moeten kijken of ze het er goed op doen. Geef je te veel, worden ze te zwaar, eten ze hun blindedarmkeutels niet meer op en eten ze slecht/weinig hooi. Geef je te weinig, heb je kans op ondergewicht.

Om een vergelijking te geven, hier hebben ze binnen de 10 minuten hun portie op ;)

Edit: hoe dat nu precies in de winter zit, weet ik verder niet... die van mij leven binnen. :yes:

Dit klopt. In de winter geef ik soms iets meer biks, maar niet veel meer. Hooi moet echt hun hoofdmaaltijd zijn. Biks is alleen maar een klein bakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voorop: ik weet dat hooi de hoofdmaaltijd is, en dat hebben ze dus ook altijd in ruime hoeveelheid tot hun beschikking. Het valt me alleen op dat er de voorgaande maanden altijd wat bleef liggen in het eetbakje, en dat dat nu niet meer is.

Vandaar dat ik me afvroeg of ze meer voer moeten krijgen, omdat een wintervacht kweken en jezelf warm houden als het buiten koud is, natuurlijk ook energie kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede tip is om druivensuiker in het water te doen, in de winter. Hier krijgen ze meer energie van wat hun warm houdt! Ook zou het een beetje moeten helpen i.v.m. De bevroren flessen in de winter. Dus dat ze minder snel bevriezen! Maar k heb gehoort dat dat niet altijd even goed werkt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef niet meer biks, dat houd ik zoveel mogelijk gelijk aan de rest van het jaar.

Wel geef ik meer groente. In de winter vriest het en daarom bevriest de groente ook, als ze het niet snel genoeg opeten.

Daarom geef ik in de wintermaanden (als het overdag ook vriest) 3x per dag wat groente, in plaats van 2x.

Normaal alleen ochtend en avond, in de winter ook tussendoor wat groenvoer.

Eigenlijk doe ik dat alleen omdat ik dan zeker weet dat ze allemaal voldoende vocht binnen krijgen. De flesjes water bevriezen snel (ook met die zogenaamde beschermhoezen) en tegen de tijd dat een konijn wil gaan lurken aan het flesje, is het alweer vreselijk bevroren. Door ze wat extra groenvoer te geven, weet ik zeker dat ze genoeg vocht binnen krijgen.

En natuurlijk krijgen ze hooi. De hele dag door. En in de koude maanden geef ik daar ook wat extra's van. Willen ze het niet eten, dan kunnen ze het altijd nog gebruiken om hun plekje wat warmer te maken in het nachthok.

@Melwit > druivensuiker in het water? Is dat niet veel te zoet? Ik doe niets aan het water. Ja, ik ververs het vaker (normaal 1x per dag, als het vriest minstens 3 á 4 keer per dag). Ik heb extra flesjes, dus ik hoef maar één keer naar buiten en wissel de flesjes gewoon om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is speciaal druivensuiker voor dieren! Of het veel te zoet is weet ik niet, nog nooit geproeft :P. Maar t schijnt dat dat voor de konijnen heel fijn is omdat ze dan meer enerigie krijgen in de koude wintermaanden! Het wordt dit jaar mijn eerste winter met mn konijntjes buiten! Dus ik ga t allemaal nog maar is bekijken! Hah

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .