Ga naar inhoud

Kruiden


Sascha

Aanbevolen berichten

Hayhay,

Heel af en toe vind ik nog een paar kettingkeutels en plakdrolletjes in de hokken van mijn konijnen. Dit gebeurt niet vaak hoor, maar ik wil ze toch ook bij hun normale groenvoer kruiden gaan geven. Ze krijgen hier 2x per dag een handje biks voor 2 konijnen, en een berg groenvoer, natuurlijk ook nog hooi. Welke kruiden raden jullie aan?

Liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je plakpoep vind kun je proberen om de biks een beetje te verminderen zodat ze iets meer hooi gaen eten en kijken of de plakpoep verdwijnt.

Wat betreft kruiden, hier geef ik vaak paardebloem, weegbree,brandnetel, maar ik geef het in gedroogde vorm.

Zijn ze hier dol op want ik geef het als een extraatje en ze staan te dringen bij het deurtje als ik aankom :mdr:.

Even wat uitproberen wat ze lekker vinden.

Ik bestel de kruiden via het internet (dierenkruiden.nl) en dat bevalt goed en is goedkoper dan in de dierenwinkel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bestel het ook via dierenkruiden.nl (caviakruiden.nl is hetzelfde). Alles wat ze daar verkopen kun je geven.

Maar ik zou eerst even gaan bekijken waar die plakpoep vandaan komt, anders weet je nooit of ze goed op de kruiden reageren.. Mijn ram krijgt plakpoep van erwtenvlokken, papaya en brandnetel.

Kruiden moet je ook gewoon rustig aan opbouwen. Ik geef ze van alles wat en wissel dit af. Van elk soort krijgen ze slechts 1 theelepel per konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruiden opbouwen? Dat heb ik nooit gedaan en nooit problemen gehad.

Hier krijgen ze 1 keer per week een voerbakje vol. Ik heb verschillende kruiden gemengd in een bak en daar krijgen ze dan een bakje van.

Ik geef peterselie, brandnetel, duizendblad, kamille bloemen, frambozenblad, tomatenvlokken, aardbeienblad, berkenblad, bramenblad, paardenbloem, paprikavlokken en tijm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips. De biks ga ik niet minderen want ze voelen al aardig normaal (richting dun) aan, en als ik dat ook nog zou verminderen weet ik zeker dat ze gaan afvallen. Ik was idd van plan om via caviakruiden te bestellen. Ook meteen voor mn caafjes en hamsters. Bedankt voor het opnoemen van de kruiden die het bij jullie dieren goed en niet goed doen, dan zal ik daar even rekening mee houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben nooit last van de kruiden, bouw het ook nooit op. (Groene haver uitgezonderd, dat voer ik ook altijd met mate.)

Frambozenblad en tijm bevalt niet. Aardbeiblad is heeeerlijk en luzerne, weegbree, brandnetel, paardenbloem, peterselie, groene haver, wortelloof zijn goedgekeurt. Heb net weer wat nieuwe dingen besteld ben benieuwd wat ze vinden.

Wat mogen hamsters dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze de kruiden van bij zooplus. Die zakken gaan er echt doorheen als een tierelier, ze zijn er gek op. De hamster eet vrolijk mee. Kost maar een paar euro, als je een aantal zakken tegelijk besteld hoef je niet steeds extra verzendkosten te betalen.

@Willeke goeie vraag, ik zou het zelf niet doen, al zijn het natuurlijk ook gewoon kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag je kruiden uit de supermarkt uit die potjes ook aan de konijnen geven eigenlijk?

Dat mag zeker en geef ik ook wel eens. Peterselie en selderij heb ik gewoon zelf gepot staan in mijn keuken. Ik koop dan wel de bio planten.

Let wel op welke kruiden je in de supermarkt koopt. Er zijn namelijk ook kruiden die giftig voor konijnen zijn en/of andere vervelende dingen kunnen bezorgen, zoals bijv bieslook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. Ik ga denk ik toch geen peterselie geven. In de hart van(voor?) dieren staat dat het niet goed is i.v.m. een hoge gehalte calcium wat kan zorgen voor blaasgruis.

Van elke kruidensoort vallen voor en tegens aan te geven. Dat is met groente ook zo. Maar je geeft van kruiden 1 theelepel per konijn per dag.. Dat zal echt niet zo veel uit maken denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. Ik ga denk ik toch geen peterselie geven. In de hart van(voor?) dieren staat dat het niet goed is i.v.m. een hoge gehalte calcium wat kan zorgen voor blaasgruis.

Als jij dagelijks netjes 25 gram per kg van een goedkope biks (bijv. eigen merk Pets Place) geeft, met hooi en natuurlijk ook een bakje groente dan moet je je vƩƩl meer zorgen maken om blaasgruis dan wanneer je een paar gram peterselie geeft naast een zeer beperkte portie biks van goede kwaliteit en groente.

Overigens geldt voor de meeste kruiden dat er meer calcium e.d. in zitten, helemaal gedroogd. 10 gram verse peterselie kent een heel ander calcium gehalte dan 10 gram gedroogde. Ik geef van veel kruiden een beetje, gooi het gewoon door elkaar en dan krijgen ze elke dag een handje.. Ik ga niet moeilijk doen met theelepeltjes enzovoorts. Ze doen het er prima op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je staat er soms versteld van wat ze allemaal naar binnen stouwen wat niet goed zou zijn... In de ren buiten vallen continu bladeren, zaadjes, weet ik wat allemaal. Ze eten het smakelijk op. Zonder theelepel en voedingswaarde lijst voor hun neus ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, duh. Chocola, pepernoten en koekjes is natuurlijk ook wel weer even iets heel anders. Wat ik wil zeggen is dat je wel aan de gang kunt blijven met al dat menselijke gefrut zoals 10 gram peterselie (kom op zeg!!), maar een konijn doet uiteindelijk toch wat hij zelf wil, dat geldt ook voor eten. Ik kan niet de hele dag met een bladblazer of ander apparaat de ren helemaal "steriel" maken, dus eten ze dingen ze eigenlijk niet mogen. En wat gebeurt er? Niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus jij bewaart de SS ook in de ren? :P ben het met je eens dat je echt niet overal moeilijk mee hoeft te gaan doen. Maar het gemiddelde tamme konijn kan zelf niet echt meer bepalen wat goed voor 'm is.. Terwijl de gevolgen van te veel (of te weinig) kunnen wel behoorlijk ernstig zijn dus vind ik het wel iets te makkelijk gedacht zo.

(Nu moet ik zeggen dat mijn konijnen ook zelf bepalen wat ze wel en niet eten in de tuin.. Helaas ook de bloemetjes die voor de sier zijn en niet voor de konijnen.. Maar dat wil niet zeggen dat ik ook maar willekeurige dingen in willekeurige hoeveelheden het hok in kwak.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwak ook niks in het hok en ik bewaar SS niet in de ren.. (Ook een te makkelijke manier van denken overigens..)

Je kunt je konijnen laten "vertrutten" ja, dan moet je met theelepels en weegschalen aan de slag gaan.

Dat doen wij bewust niet. En dat is ieders eigen keus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .