Ga naar inhoud

SOS konijn doet raar met zijn rug


Ellebel

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik kom net thuis van mijn werk en tref mijn konijntje Louis in een rare houding op zijn huisje aan, alsof hij zich aan het wassen was. Toen ik hem oppakte bleek dat hij geplast had en erin is blijven zitten. Ik heb meteen de dierenarts gebeld en ik kan om 20.45 uur terecht.

Maar nu heb ik hem net op de bank gezet om het wat verder te onderzoeken en nu zie ik dat hij de hele tijd gaat verzitten en daarbij zijn ruggetje hol trekt (naar buiten uit zet zeg maar). Ook als ik hem aai maakt hij deze beweging. Net viel hij een klein beetje om, het is alsof hij zijn evenwicht niet kan bewaren.

Weet iemand wat dit kan zijn? EC?

Hij wilt overigens niet eten en had hele kleine keutels, hij zal dus (ook) een verstopping hebben. Drinken heeft hij net wel goed gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het zou altijd kunnen, maar het wordt altijd zo snel geroepen. Alle respect hoor naar iedereen die een konijntje heeft die het wel heeft. Maar soms heeft zoiets ook een andere oorzaak. Misschien heeft ie wel blaasstenen ofzo? Ik duim in ieder geval voor je dat het geen EC is en iets wat 'relatief' makkelijk op te lossen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is idd een optie die besproken moet worden, maar er zijn nog wel andere mogelijke oorzaken.

Oa. een probleem aan de rug door mss een foute sprong ofzo, kan ook niet uitgesloten worden. Dan kan je ook problemen met de blaas krijgen.

De symptomen die je beschrijft (in plas blijven zitten, verzitten, rug hol trekken,...) kunnen ook gewoon bij erge pijn passen.

Het is dus idd belangrijk dat hij snel een DA ziet, zodat hij grondig onderzocht kan worden. En alle mogelijke dingen besproken/ uitgesloten/... kunnen worden.

Succes!

@ Domino: Andersom kan ook. Pijn en daardoor niet willen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben trouwens bij mijn dierenarts terecht gekomen omdat ik op konijnkundig heb gezocht, maar hij staat nu niet meer op de lijst. Wanneer Louis verstoppingen of gas heeft (helaas een paar keer per jaar) helpt hij me heel goed en heb ik het idee dat hij weet wat hij doet. Ik hoop dat dat nu ook zo is.. Anders ga ik morgen naar een konijnkundige dierenarts wat hier op de lijst staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Domino: Andersom kan ook. Pijn en daardoor niet willen eten.

Yep.. dat is mij helaas ook bekend maar in ieder geval bedankt ;)

Als het goed is, is ze nu bij de dierenarts, ik ben benieuwd!!

Ow nee.. nog een half uur

aangepast door Domino
edit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk bij hol trekken eerder aan buikpijn ofzo dan aan EC. Ik heb zelf een hele groep EC konijnen gehad waar er nu helaas nog maar 2 van over zijn en daar heeft er nooit 1 zijn rug hol getrokken. Ze raken verlamd en gaan rollen enzo maar hol trekken heb ik zelf nooit gezien bij ze.

De rug hol trekken doet mijn Fluffy wanneer hij last van gas heeft en dus buikpijn vandaar dat ik daaraan dacht.

Al terug van de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo we zijn weer terug.

De dierenarts denkt dat Louis een kneuzing aan zijn rug heeft, waarschijnlijk door een verkeerde beweging. Hij denkt dit door de beweging die hij maakt en hij reageert ook als je op een bepaalde plek op zijn rug duwt. Ik heb dit zelf ook al gemerkt met aaien. Urineverlies kan daar ook mee te maken hebben, als hij bijvoorbeeld zijn buik spant om zijn rug te ontlasten. Daardoor zou de controle over zijn blaas kunnen verliezen.

Verder had hij geen verstopping en was er ook nog activiteit in de darmen. Wel begint er langzaam gas te ontstaan, waarschijnlijk omdat hij al langere tijd niet gegeten heeft.

Louis heeft 2 injecties gehad met pijnstillen, ontstekingsremmers en nog iets. Thuis mag ik carprofendrops gebruiken en moet ik hem gaan dwangvoeren als hij niet wilt eten. Als hij morgen nog steeds rare bewegingen maakt moeten we terug komen.

Ik zit nu alleen een beetje in mijn maag met dat dwangvoeren. Wat is wijsheid? Louis nu eerst even laten bijkomen en de pijnstilling alvast zijn werk laten doen (wellicht wilt hij dat zelf eten) of nu meteen een portie dwangvoer geven omdat er gas aan het ontstaan is? Met dwangvoeding gaar hij vast tegenstribbelen en dan ben ik juist weer bang voor zijn rugje.. Wat zouden jullie doen?

Ik ben in ieder geval blij dat er nog niet meteen aan EC gedacht wordt. Maar uitgesloten is het nog niet. Dierenarts vond het alleen niet nodig om uit voorzorg meteen aan panacur te beginnen omdat de klachten pas sinds vandaag spelen en de kans aanwezig is dat het niet eens EC is. Mocht deze behandeling niet helpen dan krijgt hij naar alle waarschijnlijkheid wel panacur en alle andere medecijnen ter bestrijding van EC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou 'm lekkere dingen voor, dingen waar hij anders 'een moord' voor zou doen.

Ik weet niet hoelang het geleden is dat hij die pijnstillers heeft gekregen? Maar het gaat niet heel lang zijn dat het in moet werken.

Hapt hij niet toe op dat lekkers, dan wordt het toch dwangvoer (wat je eventueel eerst op een lepeltje/schoteltje kunt aanbieden om zelf op te eten).

Ik snap het risico, maar ik denk ook dat je moet voorkomen dat het mis gaat in die kwetsbare darmpjes van je nijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstilling heeft hij rond kwart over negen gehad. Bijna 1,5 uur geleden.

Hij heeft net in ieder geval veel gedronken en eens gesnuffeld aan zijn andijvie. Ook probeert hij zich te wassen, maar dat gaat nog niet zo heel lekker. Ik geef hem tot 23.30 om zelf te eten en anders krjgt hij dan zijn eerst portie dwangvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me absoluut niet blind gaan staren op EC. Urine verlies kan veel meer betekenen dan EC of blaasproblemen, zoals ook gewoon pijn. Veel drinken is ook een bijwerking van de pijnstiller dus dat is nu eigenlijk geen ding meer om vanuit te gaan dat het bij het ziektebeeld hoort.

Daarbij eet het konijn ook al niet meer en dat is iets wat een EC konijn in de meeste gevallen juist heeeeel erg goed kan, die van mij eten me arm terwijl ze blijven afvallen.

Hoop dat de pijnstilling is aangeslagen bij je konijn.

aangepast door Anouschka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou mijn konijn met EC die wilde niet echt eten hoor..ze worden namelijk ook wel misselijk van EC. Bovendien had hij ook nog eens last van de rui en ook kleine keutels..dus dat kan ook samen gaan. Maar inderdaad niet alles hoef EC te zijn, maar het kan zeker geen kwaad daar rekening mee te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zei ook in de meeste gevallen:wink2: ik heb er meerdere gehad en verloren helaas eraan maar er moet niet gelijk blind op gestaard worden omdat er nog zoveel andere dingen zijn. Niet eten komt meestal door de fikse nierschade waar ze misselijk van worden.

Is Louis op een normaal gewicht? En hoe oud is ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat weer beter met Louis!

Gisteravond om 23.30 heb ik hem 5 a 6 ml science selective gegeven. Toen ben ik gaan slapen en is mijn vriend bij hem gebleven. Om 1 uur werd ik alweer wakker, toen heb ik een hapje brood en een klein stukje andijvie naar binnen weten te krijgen. Daarna ben ik weer terug naar bed gegaan en mijn vriend zei dat hij niet veel later onder de bank door sprintte en met zijn bal is gaan spelen :yes: Om 2.30 had ik de wekker weer gezet en toen ik kwam was zijn hele bakje andijvie leeg! We hebben hem met zijn spulletjes en hapjes verhuisd naar onze slaapkamer en daar heeft hij de nacht doorgebracht. Hij nog een bakje andijvie gegeten en wat hooi en een beetje brood.

Om 8 uur stond meneer aan de deur te krabben omdat hij terug wilde naar de kamer.

Nu gaat het een stuk beter. Hij keutelt weer, zijn keutels zijn wel erg vochtig en sommige zelfs behoorlijk nat. Maar er zitten ook mooie ronde tussen. Hij speelt wat en eet. Eten doet hij wel nog selectief, biks hoeft hij nog niet.

De bewegingen met zijn rug heb ik hem niet mer zien doen en ook urine lekker doet hij niet meer. Schijnbaar werkten de spuiten van de dierenarts zo goed? Ik vind het wel raar dat 2 spuiten al voldoende zijn, dus ik houd hem goed in de gaten vandaag. Maar vooralsnog lijkt het inderdaad op een rugprobleem, waardoor hij niet meer wilde eten en daardoor weer problemen met zijn maag en darmen kreeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Louis is een mannetje, een teddy dwerg. Hij wordt volgende maand 2 en heeft heel lang 970 gr gewogen maar sinds een aantal maanden weegt hij 1,1 kilo. Dat woog hij gisteren nog steeds.

Helaas hebben we al veel pech met Louis gehad. Hij heeft regelmatig verstoppingen en gas, waarschijnlijk door zijn lange haartjes. Toen we hem net hadden wist ik helaas niet hoe ik hem op de juiste manier moest verzorgen, maar inmiddels gaat het veel beter. Meestal heeft hij nog 2 keer per jaar in de verharingstijd 1 a 2 dagen last van verstopping, maar door ervarng weet ik nu hoe ik hem op dat moment moet verzorgen en hoe ik een verstopping zo veel mogelijk kan voorkomen. Dat wat hij gisteren had is waarschijnlijk gewoon pech? Hij zal wel een verkeerde beweging hebben gemaakt. Gisteren stribbelde hij ook flink tegen toen hij de kooi in moest, misschien is het hem toen in zijn rugje gesprongen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Anouschka nee hoor mijn konijn heeft geen nierschade...ik was er zeeer vroeg bij. De behandelende dierenarts zei ook dat ze nog nooit een konijntje in zo'n vroeg stadium met EC had gezien. Hij is dan ook bijna helemaal hersteld en je ziet er niks meer aan. Tuurlijk zal er best wat schade van binnen zijn... maar minimaal. Hij had geen last van het laten lopen van plas of wat dan ook..alleen scheef koppie en zijn oogjes die heen en weer gingen.. en af en toe zijn balans verliezen..maar eten deed hij slecht.. zou ik ook niet doen als ik zo misselijk was van dat draaien. Hij eet nu weer helemaal super en hij moet nog wel beetje aankomen nog maar ook dat is minimaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .