Ga naar inhoud

voedsters eten meer dan rammen???


Dahlia

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik heb 5 konijnen, waarvan 2 exrammen en 3 voedsters(1 geholpen).

Het valt mij erg op de de voedsters meer eten dan de rammen. Ook als je iets voor hun neus houd weten ze niet hoe snel ze het moet pakken en op(vr)eten.

Zelf denk ik dat het wel logisch is dat een voedster meer behoefte heeft aan eten, omdat zij van nature jongen krijgt en groot moet brengen, dat kost veel energie, en dat komt uit voedsel. Genetische aanleg....

Vraag me af of jullie ook deze ervaring hebben??

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, bij ons is het één van de voedsters, die met een soort van geweld bakjes eten uit m'n handen wil trekken.

Eefje is wel degene die het meest eet. Maar zij is ook wel de grootste (en zwaarste) van alle konijnen.

Haar moeder en 2 broers komen veel meer in de buurt van een dwergkonijn. Eefje is een maatje groter.

Ik vind het belangrijk dat ze allemaal eten. De biks geef ik daarom eerst uit mijn hand, voordat ik het bakje neer zet.

Dan weet ik zeker dat ze allemaal gegeten hebben.

En de groente snij is, zodat ze allemaal evenveel kans maken op het lekkers wat er in zit.

Maar of het normaal is dat een voedster meer eet dan rammen, dat weet ik niet.

Bij ons is het in ieder geval wel zo, net als bij jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij eet de voedster ook meer maar ze is ook groter en het lijkt wel alsof ze ook sneller eet en als het op gaat ze al snel op zoek naar het eten van haar vriendje maar dat is andersom ook, het is echt een wedstrijd hier wie het eerste zijn takje selderij of snoepje op eet anders gaat de ander het proberen weg te pakken

Daarbij is de voedster sowieso een stuk feller en probeert ze ook altijd zsm bij het eten te komen en daarmee steekt ze de ander denk ik wel aan :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is geen noemenswaardig verschil, ze worden alle twee wild als ze eten krijgen. Ze staan alle twee net zo hard te dringen en eten even snel. Maaike begon met het stelen van eten, maar nu doet Milo dat net zo goed.

Gisteren mocht Milo bijna alle groente van Maaike opeten, een andere keer is het andersom. Milo is wel iets sneller afgeleid (in alles), maar hij eet bijv. wel weer meer hooi (voor zover ik dat kan bijhouden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram is juist de vreetzak! 's Ochtends met de brokjes doen ze allebei alsof ze nooit te eten krijgen en eten ze alsof hun leven ervan af hangt. Toch stopt Fien altijd iets eerder zodat Jop de laatste brokjes opeet. En als het op groente aankomt is Fien ook een beetje een pietlut, terwijl Jop alles eet wat los en vast zit. Jop is ook de grootste schooier (grotendeels mijn eigen schuld :$). Als ik groente snijdt voor ons avondeten wil ik nog wel eens een stukje 'laten vallen'. Tegenwoordig hoef ik de snijplank maar te pakken of de koelkast open te doen en Jop staat tegen mijn been omhoog zielig te kijken haha, toch ook wel weer grappig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hier ook voedster eet meer als ram moet erbij blijven anders eet ze zijn portie biks ook nog op

Als ik met een wilgenblaadje aan kom dan ruikt mijn voedster nog niet eens en eet het zo op

Mijn ram kijk eerst twee drie keer en besluit het dan eens op te gaan eten

Ben ik er niet bij krijgt hij de tijd niet om te twijfelen :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen dus nu al concluderen dat voedsters idd meer behoefte hebben aan eten! :yes: Ik zal het ook eens navragen bij de fokker van mijn ko's, of hem het ook opvalt, en mss weet hij de reden zelfs wel!(denk genetisch bepaald, omdat voedster jongen draagt & groot moet brengen).

Mijn ene ram laat alles voor zijn neus weghalen, hij is 6 maand en zou eerst met zn zus gekoppeld worden maar dat is zo'n haaibaai! Nu zit hij samen met een oudere voedster, die is ongeveer 5, ze pikt soms ook wel de groente/oud brood van haar vriendje af, maar hij krijgt wel de kans bij het hooi & brokjes. Toch twijfel ik een beetje aan de staat van zijn gebit, ik laat hem binnenkort ff nakijken. Ook is het een beetje een "lulletje", erg onderdanig, beetje afwachtend:$. Ook nog eens rustiger geworden na de castratie. Ja, dan loop je als vrouw natuurlijk snel over zo'n man heen! Maar het gekke is, dat als hij in huis rond mag rennen, helemaal niet bang is en overal op springt(meneer zat laatst in de vensterbank...). Dus hij heeft 2 kanten, best verwarrend af en toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat we dit kunnen concluderen hoor. Hier eten de rammen meer dan de voedsters. En dan heb ik het over 4 rammen en 5 voedsters

Overigens denk ik niet dat het iets te maken heeft met jongen, aangezien dit alleen nut heeft bij het daadwerkelijk drachtig zijn of zogen van een nest. Vrouwen (bij alle zoogdieren) houden om die reden wel meer buikvet vast, maar meer eten lijkt mij daar niets mee te maken te hebben. Ik eet ook niet meer omdat ik eventueel ooit (mag hopen van niet) zwanger zou worden, wel houdt mijn lichaam meer buikvet vast voor het geval dat.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ene dame eet tegenwoordig bij voorkeur wel meer dan de heer, maar dat staan we niet toe.. ;) bij Feline en Peter is het andersom, Peter eet meer.

Maar hoe kan je dat tegengaan? Ik bedoel, mijn konijnen krijgen gewoon één bakje (dat ik voor de helft vul) en daar stormen ze met z'n viertjes op af. De rammen "pikken" een biksje, rennen naar een ander plekje, peuzelen het op en komen weer terug naar het bakje om het volgende biksje te pakken.

Terwijl Eefje en Annie bij die bak blijven staan en echt lopen te schransen alsof ze nooit te eten krijgen. Ze eten veel sneller.

Ik weet niet hoe ik dat moet tegen gaan. Ik wil ze niet apart eten gaan geven.

Groenvoer verdeel ik overigens wel in 2 bakjes, maar dat komt gewoon omdat ik veel geef en het niet in één bakje krijg.

Maar dan gaat het 't zelfde: de heren pakken een stukje groente, nemen een paar passen opzij en komen weer terug als ze hun groente ophebben om het volgende stukje te pakken. Annie en Eefje blijven met hun kop boven de bakjes hangen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus wel vier aparte bakjes voor ieder konijn. Maar dat komt ook omdat ik twee grotere hangoren heb. Jopelien is echt twee keer zo klein en Baldr zit dr wat tussenin. Jopelien heeft al eens haar blindedarmkeutels laten liggen nadat ze teveel biks kreeg. Dus ik wil zeker weten dat alle vier nijnen 'genoeg' eten, dus niet te veel, maar ook zeker niet te weinig. Gaat wel wat meer tijd in zitten om ze zo eten te geven. Vooral omdat Gwyn de snelste is kwa eten en dan met haar kop ook nog in de andere nijnen hun bakjes gaat zitten XD. Dus dat moet ik altijd wat afweren. Op dit moment krijgt Freya ook wat vezelrijker voedsel erbij, en daardoor eet ze nog langzamer als normaal. Moet ik dus drie nijnen uit haar bakje weren terwijl ze nog zit te knabbelen.

Maar ik kan nu niet zeggen (op Gwyn na) dat mn voedsters zoveel sneller eten dan Baldr. Alhoewel Baldr de enigste ram is die ik ooit heb gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij at mijn ram ook meer dan mijn voedster. Hij was wel een kilootje zwaarder, maar ik denk dat het bij hem lag aan het feit dat hij ooit ondervoed is geweest. Hij was vrij fel op zijn voer, trok wel eens wat bij mijn voedster uit haar bek, maar dat gebeurde andersom toch ook wel. Hooi at hij trouwens weinig.

Ik heb nu dezelfde voedster nog van 6 jaar en een jonge ram van 4 maanden. Het hooi is niet aan te slepen, de brokjes gaan eindelijk weer op.

Ik kan alleen slecht in de gaten houden wie nu wat eet. De voedster heeft kiesproblemen, die eet dus soms wat langzamer. Hoewel ze steeds meer geoefend raakt volgens mij, want laatst ging er met een noodgang wortelloof naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe kan je dat tegengaan? Ik bedoel, mijn konijnen krijgen gewoon één bakje (dat ik voor de helft vul) en daar stormen ze met z'n viertjes op af. De rammen "pikken" een biksje, rennen naar een ander plekje, peuzelen het op en komen weer terug naar het bakje om het volgende biksje te pakken.

Terwijl Eefje en Annie bij die bak blijven staan en echt lopen te schransen alsof ze nooit te eten krijgen. Ze eten veel sneller.

Ik weet niet hoe ik dat moet tegen gaan. Ik wil ze niet apart eten gaan geven.

Groenvoer verdeel ik overigens wel in 2 bakjes, maar dat komt gewoon omdat ik veel geef en het niet in één bakje krijg.

Maar dan gaat het 't zelfde: de heren pakken een stukje groente, nemen een paar passen opzij en komen weer terug als ze hun groente ophebben om het volgende stukje te pakken. Annie en Eefje blijven met hun kop boven de bakjes hangen...

Tsja, als je ze niet apart eten wil gaan geven dan houdt het op. Is ook niet in alle situaties nodig, maar ik zit hier toch met een ventje dat in een jaar tijd van kerngezond en in goede conditie in een oud mannetje is veranderd. Fred en Pip krijgen samen 40 gram biks, het is dan ook niet zo dat Pip schokkend veel meer eet dan Fred. Maar voor Fred is 15 à 20 gram veel te weinig tegenwoordig. Ik vind het ook niet praktisch, maar ik kán gewoon niet denken 'ik wil ze niet apart voeren' dan gaat het helemaal mis. Eerder heb ik dit met Pip ook gehad, mijn konijnen krijgen niet veel biks en voor een heel jong konijn is dat nu eenmaal minder goed. Zij had toen nog zo'n 60 gram nodig en dat terwijl Fred en Feline samen maar 40 kregen. Ik vind het wel heel belangrijk dat ze een deel van de brokken samen eten, maar ik geef dan zo veel dat ik weet dat de snel etende/volwassen/gezonde konijnen genoeg hebben gehad. Stel dat ik twee konijnen heb die allebei 50 gram moeten eten, maar eentje doet daar tien minuten over en de andere een half uur, dan krijgen ze dus niet 100 gram samen. Eerder 75, zodat het konijn dat snel eet zijn portie op heeft. De ander voer ik dan bij. Praktisch is anders en op zich is het bij gezonde, volwassen konijnen ook niet snel nodig (of eentje moet echt héél snel of héél langzaam eten) maar ja. Hier in het bejaardentehuis is het wel nodig.. :P anders eet verpleegster Pip ook rustig een hele bak SS Junior op en dan kan ik haar het hok uit rollen :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja als ik mijn 2 voedsters ga voeren, dan eten zijn het voer al uit het bakje voordat het in de voerbak zitten.

En het liefst rukken ze het uit mijn hand, zodat ze zo snel mogelijk kunnen eten.

En idioot dat ze dan kunnen doen.

Terwijl mijn rammetje (ook al zit hij nog in de groei) heel rustig eens aan zijn bakje snuffelt.

Een brokje oppakt en die vervolgens rustig gaat zitten kauwen, nog eens even rondkijken en dan pas weer een nieuw brokje pakken.

Terwijl bij mijn voedsters die koppen niet uit de voerbak komen, voordat hij leeg is (hondenvoerbak, dus vandaar dat dat kan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn geval zijn alle konijnen ongeveer even zwaar. De kleinste weegt 1,4 kilo, de zwaarste weegt 2,3 kilo. Dus ik heb het gemiddelde genomen en daar weeg ik de biks op af. En de zwaarste is Eefje, die ook het meeste eet in mijn ogen.

Volgens mij hebben de konijnen het onderling al goed verdeeld, haha.

Maar ik geef ze allemaal eerst biks uit mijn hand. Dus ze krijgen allemaal sowieso 4 á 5 biksjes uit mijn hand, voordat ik het bakje neer zet. De rest is binnen een halve minuut op en ze halen allemaal wel biks uit het bakje. Alleen rennen de rammen er mee weg om direct weer terug te gaan naar het bakje. De voedsters blijven met hun kop in het bakje hangen en zullen dus ook meer binnen krijgen.

Maar ze blijven op gewicht, ze worden altijd netjes gewogen bij de dierenarts en ze vallen niet af en komen niet aan. Zolang dat goed blijft gaan, hou ik het zo :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .