Ga naar inhoud

barn-i kruidenhooi met wortel


pluis04

Aanbevolen berichten

Iets is beter als niets! Als het konijn geen hooi eet, krijgt het zowiezo al minder voedingsstoffen binnen, dus zou het theoretisch al wat meer erwtenvlokken mogen dan een 'normaal' konijn. Je moet gewoon kijken hoeveel je kan geven zonder dat je konijn te dik word, maar dit is met alles zo...

Erwtenvlokken laat je een konijn gewoon eten. Het is ter grootte van een cornflake, ook plat, maar dan met ribbeltjes erop.. Je zou het eventueel kunnen combineren met luzerne of luzerne ruiten voor de vezels die normaal ook in hooi zitten (niet te veel geven ivm calcium). Luzerne (ruiten) zouden ook helpen bij de tandslijtage.

En is het niet zo dat als je konijn geen hooi eet, hij meer biks mag?

Erwtenvlokken zijn dikmakers. Mijn inmiddels overleden konijn kreeg ze nadat ze haar pootje gebroken had en daardoor veel afgevallen was. En mijn andere konijn krijgt ze ook, eerst om op gewicht te blijven en nu om op gewicht te komen, nadat ze veel was afgevallen door 2 verstoppingen. Het schijnt, dat ze ook wel goed voor het gebit zijn. Maar het lijkt mij, dat je hier niet genoeg van kunt geven om haakjes te voorkomen. Het eerste konijn, waar ik het over had, kwam maar niet aan op 42 gram SS, dus gaf ik haar 37 gram SS en 5 gram erwtenvlokken en in een week tijd kwam ze 27 gram aan. Dit als verduidelijking van het feit, dat je dus, volgens mij, niet genoeg ervan kunt geven om haakjes te voorkomen zonder dat je konijn moddervet wordt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat deed ik niet. Zowel Indy als Fred (beide 1500 gram ongeveer) kregen 25 gram SS, dezelfde hoeveelheid gedroogde kruiden en dezelfde portie groente. Indy heeft in principe nooit problemen met zijn gewicht gehad, alleen toen hij haakjes en EC had. Hij had wel regelmatig last van stasis, hoewel ik daar uiteindelijk wel een oorzaak van en oplossing voor gevonden heb.

Bij Indy is het ook altijd een probleem geweest.. Ik heb talloze soorten hooi geprobeert.. Uiteindelijk heb ik het maar op gegeven omdat je er gewoon echt knettergek en behoorlijk wanhopig van wordt. Nog steeds (Indy is in februari '10 overleden) is "zou hij dat soms wel lusten??" het eerste wat door mijn hoofd schiet als ik een nieuwe soort hooi zie. De gezondheid van mijn konijnen is nog niet perfect maar dat ze fatsoenlijk hooi eten scheelt zo ontzettend veel stress. Nu moet ik wel zeggen dat Indy éen keer aan zijn kiezen geholpen is en dat hij ook slechts eén keer echt heel veel last van zijn darmen heeft gehad. Je leert het wel herkennen en ik kon de echte problemen aldoor voor zijn. Hij had weer andere problemen maar daar had wel/niet hooi eten geen gigantische invloed op. Hij hoefde in elk geval niet elke zes weken onder narcose en dat maakt het iets makkelijker om te besluiten dat je er nu echt klaar mee bent natuurlijk. (Maar goed, dat was ook pas na tig soorten hooi en 'k weet niet hoe lang proberen...)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij dierenkruiden.nl en dergelijke hebben ze ook weidegrasrollen. Samengeperst gras. Eiwitgehalte zou laag zijn volgens de info. Heb je zoiets al eens geprobeert? Heb het nooit aan mijn eigen konijnen gevoerd maar toevallig hebben we in de opvang van t weekend ook iets dergelijks gekregen en de konijnen die het gehad hebben vonden het erg lekker. Was zelf van plan om het te kopen om in het reismandje te kunnen doen, aangezien mijn konijnen bijna elk weekend mee naar huis en terug gaan (met de trein) maar ik hooi veel te veel troep vind geven dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een weidegras rol die heb ik nog niet geprobeerd die kan ik mischien een gaan proberen

ze heeft al wel van doie hooiballetjes gekregen die je in de dierenwinkel kan kopen met een belletje er in maar die heeft ze nog daar doet ze ook al niks mee ligt er al een paar maanden in.

die erwtenvlokken moet ik even voor kijken dan want ze krijgt al minder eten omdat ze elke keer te dik werd

en nu krijgt ze 30 gr biks op een dag zodat ze mischien wel aan het hooi zou beginnen omdat ze dan honger zou krijgen.

ik geef de biks op aan raden van de dierenarts pas om 17:00u zodat ze heel de dag tijd heeft om hooi te eten maar mevrouw gaat gewoon zitten wachten tot 17:00u en dan schrokt ze in een keer de bak leeg.

je word er inderdaad zo wanhopig van je hebt al zoveel geprobeert en ze pakt gewoon niks en als je dat haar nu eens wijs kon maken als ze het wel zou eten dat ze dan niet elke 6 weken aan haakjes geholpen te worden.

en mij man zei mischien een hele dag geen biks geven kijken of ze dan om 17:00u als nog aan het hooi gaat beginnen maar ben bang dat ze het dan niet pakt het hooi en dat dan de darmen stil komen te liggen dan ben ik nog verder van huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn al de neiging heeft om te dik te worden, zou ik absoluut de erwtenvlokken vergeten. Anders kun je haar straks weg rollen. De door Nicky_the geopperde Luzerne (ruiten) zou ik dan ook meteen vergeten. Dat is ook eiwitrijk en dus niet aan te raden voor een konijn, dat juist de neiging heeft om te zwaar te worden.

Die weidegrasrollen, die Dollie opperde, vind ik wel een goed idee. Het is niet hooi, zoals de bedoeling is, maar als ze op die manier meer vezels binnenkrijgt en haar haakjes (langer) wegblijven, dan ben je er al bij gebaat.En er staat inderdaad, dat het eiwitgehalte laag is, wat jij dus moet hebben. En €5,50 voor 3kg (exclusief verzendkosten) vind ik ook nog betaalbaar.

Ik weet, hoe gek je kunt worden van een konijn, dat geen hooi wil eten. Toen Nala na haar gasaanvallen stopte met hooi eten, heb ik meer soorten hooi geprobeerd dan ik wist, dat er bestonden (op een bepaald moment, en nu eerlijk gezegd nog steeds, had ik 16 soorten hooi in huis). Je wordt er helemaal wanhopig van. En voor jou is het nog erger, omdat je met die terugkerende haakjes zit. Ik hoop gewoon, dat ze het BARN-I hooi gewoon gaat eten. Zo niet, dan zou je misschien toch eens voor de weidegrasrollen moeten kijken (zijn volgens mij wel behoorlijk grote dingen).

weidegrasrolklein.jpg

aangepast door Beestenbende
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou op dierenkruiden.nl (is hetzelfde als caviakruiden.nl) gewoon een aantal dingen kunnen bestellen:

- Erwtenvlokken

- Luzerne ruiten

- Wortel ruiten

- Weidegras rollen

etc

Dan kun je kijken of het werkt..

Ik vond nog op het kruidenlinkje van bb:

Tanden/gebit: Ananas, Appel, Banaan, Brandnetel, Erwtenvlokken, Gerstvlokken, Lijnzaad, Mango, Papaya, Paprika, Tomaat, Tuinbonen

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf bij mijn advies om erwtenvlokken en luzerne te vermijden. Maar het idee van Nicky_the van die kruiden vind ik ook wel goed.

Toen ik alles had geprobeerd om Nala weer hooi te laten eten en ik het uiteindelijk dus maar opgaf, ben ik haar ook meer kruiden gaan geven. Ze kreeg al gedroogde kruiden, maar om het gemis van het hooi goed te maken, heb ik die hoeveelheid wat opgeschroefd.

Zelf gaf ik echt, wat zij lustte zonder te letten op wat goed voor het gebit zou kunnen zijn. Zij was erg weg van de kervelsteeltjes, selderijsteeltjes en peterseliesteeltjes. Erg betaalbaar en erg lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .