Ga naar inhoud

1e hulp bij madenziekte !


lieske

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Voorkomen is natuurlijk het allerbeste, maar wat doe je als je helaas toch maden ziet ? dat kan al binnen enkele uren het geval zijn en als je niet snel ingrijpt is je konijntje niet meer te redden.

Ik heb ontdekt wat een goede methode is om zelf direct in te grijpen . De methode is niet bekend bij dierenartsen helaas, die gaan meestal proberen de maden eruit te peuteren of maken je diertje liever af. Kostbaar en vaak heel triest.

Wat helpt :

Zet je konijntje direct met het aangetaste deel van zijn lichaam in de gootsteen. vul die met lauw (handwarm )water , liefst met en een drupje dettol . Zorg dat de plek volledig onder water is. je zal merken dat je konijn het graag toelaat: het water verzacht de pijn. Je ziet dan de maden naar buiten komen: ze dreigen te verdrinken en komen naar boven. Laat de gootsteenbak steeds weer leeglopen tot de maden wegspoelen. Hou dit lang vol !

Je ziet eerst de kleine maden komen, maar later de maden die dieper zitten : de grote.

Het is een vieze, maar dankbare klus: als je net zo lang volhoudt tot er echt geen maden meer komen (kan wel een uur duren !) , is je diertje gered. Goed afdrogen en even binnenhouden. Daarna horrengaas voor het hok tot de wonden hersteld zijn. Als die groot zijn, natuurlijk nog naar de dierenarts voor antibiotica.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit uit eigen ervaring? Heb ooit al eens eerder zo iets gehoord, maar dan mbt een soort made in iemands been (vindingrijke student); het wondje werd afgeplakt met tape en door zuurstofgebrek kwam het beest na een tijdje terug naar de opening en werd uiteindelijk zo uit dat been geplukt met een pincetje! Jakkes!! Misschien in noodgevallen zeker het proberen waard, ze verzuipen immers en dettol desinfecteerd in ieder geval ook al wat.Als dit idd werkt wil ik toch iedereen zeer sterk aanraden ALTIJD zo snel mogelijk naar de DA te gaan hoor, je weet nooit wat voor schade die vieze beestjes al aangericht hebben, nog maar te zwijgen over hardnekkige bacterien en ziektes die ze meedragen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit in de afgelopen jaren 2 x toegepast. Eenmaal kwamen mensen

uit de buurt s,avonds met het diertje aan. Als ze gewacht hadden, was het dier al van binnenuit opgegeten. Nu hebben beide dieren het gered, zijn weer kerngezond geworden. Ik heb dit al aan de dierenarts verteld en die zou de methode aan zijn vakvereniging melden. Hij kende geen andere methode dan in de wond naar de maden zoeken,uitspoelen of het dier afmaken. De maden verstikken was volgens hem ook een logischer methode.

Niet iedereen zal het kunnen of willen, maar wellicht kan het een diertje het leven redden .

En zoals ik al schreef, daarna naar de dierenarts is een goede optie eeennn voorkomen is het beste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een dierenarts gaan ze niet peuteren.

ik spreek ook uit ervaring helaas.

Mijn konijn werd idd ook in een grote gootsteen gezet en idd ook met louw water spoelen maar aan dat water werd een bacteriën dodend middel toegevoegd waardoor de maden bijna direct sterven en loslaten.

Ik zou met maden zeker niet zelf gaan lopen experimenteren, ook om het feit dat maden een giftige stof in het konijn kunnen achter laten.

En mijn konijn heeft het ook gered, en is helaas ergens anders aan overleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .