Ga naar inhoud

Zomaar een tand weg?


Stampyy

Aanbevolen berichten

Ik was vanmorgen de konijnen aan het fotograferen. Om de beurt, het viel mij op dat ik Starlight nu gewoon lekker kon aaien en dat ze steeds bij me kwam. Heel anders dan als ze in haar hok/ren is. Dus kon ik haar mooi even na kijken als alles nog goed was. Op een gegeven moment kwam ik bij haar gebitje.. wat ik toen zag... Ik weet niet als het goed/fout is. Maar ik wil het toch hier even na vragen. Hoort naast het beneden gebit, nog een tand naast te zitten? Ja toch?

1.png

De foto is niet duidelijk, maar heb de randen (een beetje slordig, sorry!) even omgetrokken. Hier nog de grotere versie:

2.jpg

En hier is nog een foto van toen ze, denk ik, alle tanden nog had?

1.jpg

Maar een tand kan toch niet zomaar weggaan? Ik heb ook geen bloed oid gezien de laatste maanden... En ze eet verder goed/drinkt goed. Is een levendig en vrolijk(wel bang) konijntje.

Of is het gewoon overbezorgd en ziet het eruit hoe het hoort... En zo niet, wat kan ik he tbest doen? Gewoon zo laten, omdat ze nog goed eet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar hoort zeker nog een tand te zitten. Wat vreemd dat ie zomaar weg is. Je zou zeggen dat ie afgebroken is, als de tand met wortel en al weg is dan merk je dat zéker wel aan ze (ALS het al gebeurt), kan ik je uit ervaring vertellen. Milo van Elvje heeft, toen ie bij mij logeerde, zijn tand er half uit getrokken. Dat had de dierenarts nog nooit gezien, meestal breken ze af. Dat de tand er in zijn geheel uit is, is volgens mij praktisch niet mogelijk. Haar mondje ziet er wel netjes uit, er is niks beschadigd zo te zien. De tanden slijten ook nog recht af. Maar ik ben bang dat dit wel problemen kan gaan geven als er geen tand terug groeit, omdat de voortanden de ondertanden nodig zijn om af te slijten. Persoonlijk zou ik het even laten controleren bij de dierenarts, maar dat zal in jouw geval msschien wat lastiger zijn.. Hou haar in elk geval goed in de gaten. Kijk regelmatig of er wat terug groeit en of alles nog recht afslijt. Dit kun je ook doen door wat lekkers boven haar neus te houden, tenminste, voor een snelle checkup is dat al voldoende, eens in de zoveel tijd uitgebreid kijken lijkt me ook wel verstandig.

Als ik kijk hoe beschadigd het tandvlees van Milo was, de dag na de 'ingreep', denk ik niet dat dit net gebeurt is, hoewel het afbreken van een tand waarschijnlijk wel minder schade veroorzaakt. Maar bij Milo waren de tanden na twee weken toch al anders gaan staan en slijten, terwijl die van Starlight nog keurig lijken te staan zo op de foto. Dus ik zou haast zeggen dat het ook nog niet heel lang geleden is..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat als er een tandje mist dat je problemen gaat krijgen met afslijten van de andere tandjes.....

Hoeft niet, ligt eraan hoe het weg is en welke tand. Goed in de gaten houden, dat wel. Mijn Nijn mist al een aantal jaar een deel van zijn linkerboventand, de ondertand slijt gewoon goed af omdat de stifttand nog staat.

Maar zoals dollie al aangeeft, het afbreken van een ondertand kan idd voor meer problemen geven, omdat je dan wél het afslijten mist.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, bedankt voor de tips! Ik ga het zeker goed in de gaten houden. En ik moet aan de bel trekken als er iets veranderd? Zou je ook kunnen zien tot hoever het weg is? Of lukt dat zo niet...?

Ik heb het al met mama er over gehad, maar ik had haar dit nog niet laten lezen. Dus dat doe ik direct even als ze er weer is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig, denkt Milo, is hij niet meer de enige BB-konijn met 3 voortanden ;)

Ik denk dat als Starlight zoiets geflikt zou hebben als Milo gedaan heeft, dat je dat wel had gemerkt. Zelfs stoere en dappere Milo liet dat blijkbaar merken. (Heb ik van Dollie hè ;) ) Maar 't blijft vreemd... een verdwenen tand. Misschien toch ergens op afgebroken?

Ik zou inderdaad ook zeggen: goed in de gaten blijven houden. En alert zijn op tandproblemen, zodat je kunt ingrijpen (of nou ja, de DA laat ingrijpen) Meer kun je nu toch niet doen en hopen dat het natuurlijk weer mooi terug groeit.

Milo redt het trouwens prima met 3 stuks. Misschien heeft 'ie wel het voordeel dat hij z'n boventand kwijt is, omdat de ondertanden afslijten op de stiftanden boven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, dat mag zeker. Mijn konijntjes gaan nu bijna elk weekend met de trein en bus. Ben ook regelmatig met een konijn van de opvang naar huis gegaan of weer naar de opvang met de bus, of naar de DA met een konijn. En mijn hond gaat ook wel eens mee. Dus da's geen enkel probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, bij mij zit er ook niets anders op ;) Gewoon in je achterhoofd houden dat het mogelijk een konijn zonder tanden wordt.

Milo wordt wel eens gek van mij, ik bestudeer nu misschien iets te vaak of hij nog goed kan eten ;) Het is ook iets van de lange termijn, heb ik inmiddels geleerd. Geduldig afwachten ;)

Ik vond trouwens nog een interessant topic:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?15346-Informatie-Olifantstanden

Volgens mij mag dat gewoon hoor, met je vervoersmand de bus in. er zijn in ieder geval meer BB'ers die dat doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel is dat ik niet weet wanneer het is gebeurd.. kan vorige week zijn.. vorige maand.. 3 maand geleden.. ik heb geen flauw idee. Weet niet in hoe z'n korte/lange tijd een tand terug kan groeien?

Een konijntje met of zonder tanden.. tjsa, maakt mij opzich niet heel erg uit. :P

Nu ga ik zeker beter opletten als ze goed eet natuurlijk en gewoon het gebitje in de gaten houden.

Ik ga zo dat topic eens door lezen(ik moet nu met school verder met een vriendin) alvast bedankt voor jullie tips!

Dan kan ik gelukkig onafhankelijk van mama naar de DA. Dat scheelt een hoop zorgen. En ik mocht ook geld op m'n bank laten staan toen ik wou overboeken naar een andere, omdat ik misschien nog wel DA-kosten moest maken. Dat vond ze goed. Dus ik denk dat als het echt een probleem word met Starlight's tanden, dat ik gewoon lekker alleen kan. Heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, in de reacties staan ook nog goede dingen :)

Ik heb van Dollie, die het dan weer van de dierenarts heeft, dat ik zo'n 2 maanden geduld moet hebben voor er echt iets te zeggen is. Zeker om te weten of de stand goed is (en blijft), is afwachten, daar moet het wel even voor groeien ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
  • 4 weken later...

Ik ga geen nieuw topic openen.. Maar ik denk dat ik met een (nog wel) klein probleempje zit. Ik controleer haar mondje om de 2 weken.. en wat zag ik tot mijn verbazing. De ene voortand is toch IETS langer dan de andere voortand. Het gaat echt nog op millimeters.. Maar ik denk wel een teken dat ik dit nu echt goed in de gaten ga houden.. Helpt het om harde dingen eten te geven bijvoorbeeld??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is slijtage de belangrijkste manier om tanden op de goede lengte te houden. De ondertanden zorgen ervoor dat de boventanden op lengte blijven door ze beitelvormig af te laten slijten.

Het harde eten wordt vooral vermalen met de kiezen, hooguit afgehapt met de tanden.

In ieder geval goed in de gaten houden, zoals je zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .