Ga naar inhoud

Besmettelijk na overlijden?


ceedeerom

Aanbevolen berichten

Volgens mij geldt dat voor VHD. Dat is namelijk ook via materialen, hokken en de grond besmettelijk. Die konijnen kan je beter niet in je tuin begraven maar verbranden. Volgens mij is myx niet meer besmettelijk want als het konijn dood is hebben muggen enzo geen interesse meer in het konijn. Myx wordt volgens mij alleen via steekinsecten overgebracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus (Myxomavirus, een virus behorend tot de pokkenvirussen). Myxomatose wordt met name verspreid door stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk.

Dit kon ik er over vinden. Dus de kans op besmetting is na overlijden dan volgens mij nog aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee kon je ook niet weten, daarom zei ik het er nog even bij. Er staat niks over overleden konijnen inderdaad. Een mug zal geen dood dier gaan steken, dus op die manier lijkt mij niet dat besmetting nog mogelijk is. Maar aangezien myx ook via direct contact en besmette materialen overdraagbaar is, kan een dood konijn dus nog wel voor verdere besmetting zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee kon je ook niet weten, daarom zei ik het er nog even bij. Er staat niks over overleden konijnen inderdaad. Een mug zal geen dood dier gaan steken, dus op die manier lijkt mij niet dat besmetting nog mogelijk is. Maar aangezien myx ook via direct contact en besmette materialen overdraagbaar is, kan een dood konijn dus nog wel voor verdere besmetting zorgen.

Ja dat dacht ik dus ook al dat een mug geen dood dier gaat steken tenminste niet na enkele dagen.

Maar wij vonden onlangs een half opgegeten konijn in het bos. Stel nu dat dat myx had, een roofvogel eet er van etc etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik me zorgen begin te maken over myx, heb ik vragen over de overdracht gesteld aan de Universiteit van Utrecht afdeling Bijzondere Dieren.

Volgens de nu bekende inzichten verlaten stekende insecten binnen een halve dag het lichaam van een overleden konijn. Een konijn dat overleden is aan myx en in het bos ligt, is na een halve dag niet meer besmettelijk via stekende insecten.

Direct contact is contact tussen dieren en gedeeld gebruik van voer- en drinkbakjes en kooien/hokken. In de omgang met een levend besmet konijn raadt de UU aan deze voorwerpen met alcohol te ontsmetten voor een gezond konijn hier mee in aanraking komt.

Of er directe overdracht mogelijk is na overlijden van een konijn met myx (en hoe lang dit nog mogelijk is) is mij niet duidelijk. Ik zou voor de veiligheid dezelfde richtlijnen volgen als bij levende besmette konijnen: na overlijden alle voorwerpen en hokken/kooien met alcohol reinigen.

Besmetting via indirect contact (bv kleding, schoeisel, handen na wassen) verloopt voor zo ver nu bekend minder makkelijk. Als ik het goed heb begrepen zijn ontlasting en urine wel zaken om goed mee uit te kijken ivm mogelijke overdracht.

aangepast door Suuzi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .