Ga naar inhoud

waar moet het hooi


nischalana

Aanbevolen berichten

ik denk dat het een beetje aan je konijntje(s) ligt.

Die van mij in het rechterhok (2-tal) plassen erop en blijven er dan in staan en liggen met als gevolg vieze pootjes en helaas tijdje geleden sore hocks. Dus dara echt ene ruif moeten gebruiken waar het hooi uit te eten is maar niet eruit te halen is en over de grond te kunnen gooien. Terwijl in mijn linkerhok (3-tal) die hebben wel een flinke pluk hooi op de grond en een ruif erbij en daar gaat het wel goed. Dus even aftasten denk ik wat het beste voor jouw nijntje is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier konden ze niet met de ruif overweg, aten ze gewoon niet uit, of heel slecht en dan heel moeilijk via de bovenkant.

Ze hadden hier altijd een grote honden voerbak, tot Maaike ineens lui werd en er omheen ging plassen. Dan hebben we een mandje geprobeerd, dat werd nog smeriger. Daarna toch de hooiruif weer opgehangen en een hooiballetje samen met de hondenbak (het laatste werd natuurlijk gebruikt)

Tijdens de vakantie gingen ze bij Dollie ineens uit een hooibal eten en dus doen ze het hier nu ook en ineens snappen ze het principe van de hooiruif (klein beetje dan, dat laatste). Voor de zekerheid had ik ook een pluk hooi in een extra toilet gelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe beide. De ruif gaat propvol en dan leg ik er nog een grote pluk naast. Ze beginnen altijd met de pluk die op de grond ligt.

Maar na een tijdje wordt ook de ruif leeggegeten.

Kijk wel uit wáár je het hooi op de grond legt. Kan het daar niet nat worden van de regen? Want dan eten ze het niet meer. Althans, mijn konijnen laten het dan graag liggen om te wachten op een verse pluk.

Vaak leg ik voor de zekerheid ook nog een grote pluk in het nachthok, daar kan het tenminste niet nat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leg het los in het hok, maar ik ga binnenkort zo'n bal kopen dan blijft het hok ook wat netter....

Oh nee, die bal koop ik niet meer. Ik heb ooit (ik denk een jaar geleden) een verhaal gelezen op BB met een ongeluk met een konijntje en zo'n hooibal... ik ben daar nu zó bang voor geworden. Die hooibal heb ik destijds gelijk weggegooid.

(Konijntje had het klepje van de bal open gekregen en was er met z'n koppie in gekomen. Daarbij heeft hij zichzelf dus bijna opgehangen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijntje eet hooi waar hij/zij het het lekkerst vind :-)

Meestal, als jij het idee hebt dat het in een bal beter hangt en lekkerder voor hem smaakt, eten ze juist dat wat jou niet lekker lijkt. Het hooi dat ik in een bal hang eten ze niet, maar het hooi dat ik in een berg voor hen neer leg eten ze wel. Als ze het daarna niet meer aanraken, pak je het weg en leg je vers neer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doerak eet alleen van de vloer en niet uit de ruif, niet uit de bal. Dus ligt het hier in zijn stalletje.

Denk dat je konijnen uiteindelijk bepalen hoe zij hun hooi willen hebben.

Je kunt proberen om hooi in de buurt van het toiletje te houden.

Vaak willen ze tijdens het toiletterren wel wat knagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .