Ga naar inhoud

Beginnende haakjes bij zowel Cleo als bij Jackson


Cleo en Jackson

Aanbevolen berichten

Vandaag bij de DA geweest voor de entingen, ook voor een algehele gezondheids-check.het meeste was goed gelukkig, maar..

Toen er naar de gebitjes werd gekeken werd bij beiden beginnende haakjes geconstateerd(bij Cleo een licht scheefstaande kies), ze moeten iig dus MEER hooi eten, zelf heb ik het idee dat ze al redelijk wat hooi eten, zo'n 2 kilo per week gaat er door heen(waarvan ik ook wel weggooi tijden het opruimen van het hok, het hangt in een ruif en in een hooibal. Hoe veel hooi eten jullie konijnen? en hoe zorgen jullie er voor dat er meer word gegeten?

ze krijgen samen 40 gram SS per dag en wegen samen 3 kg (althans nu iets meer nu 3,25kg) wat ik ook apart vond, ze waren weer ietsje aangekomen, vorige keer 1,3 en 1.7 en nu 1.5 en 1.85 maar dat was niet zorgelijk volgens de DA. het SS was eigenlijk aan lage kant, dus is de bedoeling dat ik minder met groentes, daarvan slijten de kiesjes niet namelijk. hoeveel groentes zal ik dan geven? ik geef nu 6 blaadjes witlof en 6 blaadjes andijvie aan de konijnen samen per dag, dan nog kruiden iedere dag dat word iniedergeval dus minder. het hooi dat ik geef is hooi van vitakraft.

Alle tips zijn welkom want ik wil liever niet dat ze echt last gaan krijgen van de haakjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb zelf niet het idee dat ze echt weinig hooi eten, maar misschien zit ik verkeerd.. Had ook aan de DA gevraagd met wilgentakken, die krijgen ze namelijk ook geregeld, maar die doen vooral hun werk voor de voortanden, en het probleem zit hem hierbij dus in de kiezen.. Maar super bedankt voor het meedenken!!:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond dat ze redelijk normaal hooi aten, niet extreem veel maar ook niet zorgelijk weinig. Mijn idee over groente is dat het weinig invloed heeft op de hoeveelheid hooi, maar dat kan ook aan mijn konijnen liggen. Ik vond beide konijnen wel mooi op gewicht dus denk niet dat je te weinig geeft.. Gezien hun leeftijd is het niet zo gek dat ze nog wat aangekomen zijb denk ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haakjes gaan meestal niet uit zichzelf weg... Mijn konijntje heeft al 5x haakjes gehad (ouderdomskwaal) en nu gaan we bijna elke maand voor controle of als we iets vermoeden. Onze dierenarts vijlt ze gelijk weg als ze nog niet te groot zijn en anders gebeurd dat onder narcose wat ook al 2x is gebeurd maar dat was niet zonder risico omdat mijn kleurdwergje al 11 jaar is. Toevallig ben ik gisteren nog bij de dierenarts geweest voor haakjes en hij had een paar kleintjes, maar alles gaat gelukkig weer helemaal goed nu :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een verhaal nu dan weer. Ga je voor de prikken en dan kom je hier mee thuis.

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoeveel die van mij eten. Ze eten volgens mij 1 hooiruifje per dag op met z'n 3en. Soms iets meer en soms iets minder. Het maakt hier bij ons wel uit of ze lang buiten zijn geweest of niet. Buiten krijgen ze ook hooi, als ze een hele dag buiten zijn.

Ik ga nu wel minderen op de SS omdat ik denk dat ze dat dus ook van het hooi eten afhoud en dat is toch denk ik wel het belangrijkste voedsel voor de nijnen.

Groentes krijgen ze op dit moment even iets minder ivm poeperij maar krijgen dat hier ook behoorlijk veel in mijn beleving. (halve grote witlof, 3a4 bladeren sla/andijvie, 1/4e paprika en dan nog iets wat er ook in de koelkast ligt).

Hoop dat het lukt.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gijs had vorig jaar december haakjes en die zijn onder narcose weggehaald, heb toen zijn dieet aangepast. Hij krijgt nu SS 40 gram s' morgens, samen met Miep dan (samen 3,8 kg lichaamsgewicht). Met avondeten krijgen ze samen een grote witlof of 2 kleintjes. Ik geef verder onbeperkt hooi met gedroogde wortelstukjes erin van Bowit. Andere hooi eten ze matig hier komen ze als aasgieren op af en eten ze zelfs eerder dan de SS. Gijs krijgt dagelijks iets SS bijgevoerd s' avonds, dan krijgt hij iets van 10-15 stukjes SS extra ivm ongewenst afvallen.

Zodra Gijs niet actief is niet enthousiast eet of enorm vieze ogen heeft ga ik naar de DA om de haakjes te controleren, met de enting in het voorjaar was er niets aan de hand... hopelijk met de enting van het najaar ook geen problemen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier aten ze eerst 1 handje hooi per dag. Nu ben ik veranderd naar JR Farm bergweide hooi. Nu gaat er 2,5 kilo in 2 weken doorheen..

Ik doe ook vaak leuke dingen met het hooi:

- Hooibal maken met kruiden en/of groente

- Wilgen-hooi bal kopen

- Kleine wilgen/riet tunnel met in het midden 2x 100% luzerne koekjes en dan van 2 kanten af vol stoppen met hooi.

Zowel wilgen takken als hooi zorgt voor de tandslijtage. Ook erwtenvlokken kunnen hiervoor zorgen (ik ben niet overtuigd), maar erwtenvlokken kunnen ook dikmakers zijn..

Een goede biks soort zorgt ook al voor slijtage, maar het is een combinatie die het beste werkt (biks, hooi, wilgentakken).

Mijn ram moest ook aldoor voor die haken heen, maar nu niet meer..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een verhaal nu dan weer. Ga je voor de prikken en dan kom je hier mee thuis.

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoeveel die van mij eten. Ze eten volgens mij 1 hooiruifje per dag op met z'n 3en. Soms iets meer en soms iets minder. Het maakt hier bij ons wel uit of ze lang buiten zijn geweest of niet. Buiten krijgen ze ook hooi, als ze een hele dag buiten zijn.

Ik ga nu wel minderen op de SS omdat ik denk dat ze dat dus ook van het hooi eten afhoud en dat is toch denk ik wel het belangrijkste voedsel voor de nijnen.

Groentes krijgen ze op dit moment even iets minder ivm poeperij maar krijgen dat hier ook behoorlijk veel in mijn beleving. (halve grote witlof, 3a4 bladeren sla/andijvie, 1/4e paprika en dan nog iets wat er ook in de koelkast ligt).

Hoop dat het lukt.......

Paprika kan te pittig zijn voor een konijn dus ik zou hier mee minderen als ze geen goede ontlasting hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag bij de DA geweest voor de entingen, ook voor een algehele gezondheids-check.het meeste was goed gelukkig, maar..

Toen er naar de gebitjes werd gekeken werd bij beiden beginnende haakjes geconstateerd(bij Cleo een licht scheefstaande kies), ze moeten iig dus MEER hooi eten, zelf heb ik het idee dat ze al redelijk wat hooi eten, zo'n 2 kilo per week gaat er door heen(waarvan ik ook wel weggooi tijden het opruimen van het hok, het hangt in een ruif en in een hooibal. Hoe veel hooi eten jullie konijnen? en hoe zorgen jullie er voor dat er meer word gegeten?

ze krijgen samen 40 gram SS per dag en wegen samen 3 kg (althans nu iets meer nu 3,25kg) wat ik ook apart vond, ze waren weer ietsje aangekomen, vorige keer 1,3 en 1.7 en nu 1.5 en 1.85 maar dat was niet zorgelijk volgens de DA. het SS was eigenlijk aan lage kant, dus is de bedoeling dat ik minder met groentes, daarvan slijten de kiesjes niet namelijk. hoeveel groentes zal ik dan geven? ik geef nu 6 blaadjes witlof en 6 blaadjes andijvie aan de konijnen samen per dag, dan nog kruiden iedere dag dat word iniedergeval dus minder. het hooi dat ik geef is hooi van vitakraft.

Alle tips zijn welkom want ik wil liever niet dat ze echt last gaan krijgen van de haakjes!

Kiezen slijten ook niet van hooi, maar doordat ze over elkaar heen schuren tijdens het malen van eten. Met het eten van groente maakt de kaak net een andere beweging dan bij het eten van hooi, daardoor kan het bij konijnen met een haken probleem juist goed zijn om groente te geven.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meisje! Wat vervelend, heb je dit weer!

Maar volgens mij ligt deze situatie inderdaad een beetje buiten je kunnen.

Je geeft wilgentakken, ze eten normale hoeveelheden hooi en groente, brokjes. Tja, wat zou je nog meer kunnen doen?

Ik geef zelf elk konijn 1 wilgentak per dag, maar soms laten ze deze inderdaad liggen voor groente of SS. Wat zei de DA wat in het vervolg zou helpen?

Ik weet het ook niet, wat ik wel constateerde: Ik heb gister van 14.00-22.00 een bbq gehad, en normaal krijgen ze om 18.00 SS... en ik was er uiteraard niet. Bij thuiskomst was de hele hooiruif op, waarna ik ze toen SS aanbood en ze dat ook op aten. Misschien ander voederschema?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wilgentakken gaan geven en meer groentes zodat ze meer gaan kauwen om het zo maar te zeggen. En wat fleurtje zegt, je eetschema van de konijnen even omgooien en kijken wat voor hun beter werkt ivm de haakjes? Draakje had weliswaar geen haakjes (althans, hele kleine haakjes) maar dit werd niet erger verder. Dat zal ook wel komen doordat ik elke keer heel veel eten gaf, voornamelijk wilgentakken hielpen erg goed! Zeker nadat haar tanden waren geslepen, als ik dan direct veel eten gaf waar ze aan moest knagen, groeide ze minder snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je zelf ook haakjes herkennen in de mond van je nijn?

Misschien een gekke vraag maar vroeg het mij ineens even af....

Eten ze van jou nu al meer hooi Cleo&Jackson?

Nee, alleen als je met een otoscoop in de mond kijkt kun je het zien.

Je merkt het wel, elke verandering in de eetgewoontes van je konijn kan duiden op haakjes. Het komt geregeld voor dat ze stoppen met biks eten en vooral nog groen eten, maar er zijn ook konijnen die juist de groente niet meer willen. Of alleen bepaalde harde snoepjes ofzo. Of langzamer gaan eten of minder hooi eten.. Of konijnen die tot op het laatst door blijven eten en dan plots helemaal niks meer willen omdat het dan écht te veel pijn doet. Traanoogjes kunnen ook duiden op haakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik had de verschijnselen idd al opgezocht. Hij (de da) heeft t me laten ziende haken met zo'n kijkding in t bekkie. Waar cleo opzat te kouwen. Ik let altijd goed op hun eetgedrag neusje keutels oogjes en zal dat ook zeker blijven doen. Heb nu extra hooi in t hok, en ook wilg krijgen ze regelmatig. Maar dat helpt vooral bij voortandproblemen begreep k van de da. K zal ook nog groentes geven maar minderen zoals de da aangaf.

Als er nog meer tips zijn hoor k t graag! Maar iedereen alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .