Ga naar inhoud

Lelie wordt wss gecastreerd


Nimfee

Aanbevolen berichten

Hee iedereen,

Ik had net even gebeld naar de dierenarts om een afspraak te maken voor Lelie (castratie), maar ze vertelden dat ze alleen de eierstokken weghalen en niet de baarmoeder tenzij de baarmoeder er niet goed uit ziet. Nu dacht ik hier altijd te lezen dat óók de baarmoeder verwijderd moet worden. Hoe zit dat nu precies? Ik weet wel dat ze wat nors kan reageren (lees: schoenen kapot bijten) en ze heeft al een schijnzwangerschap gehad.

Ik heb in ieder geval donderdagmiddag een afspraak voor controle, ze willen eerst even checken of Lelie wel gezond is.

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De baarmoeder halen ze er ook uit om baarmoederkanker of gezwellen tevoorkomen.

Dus als ze bij je konijn alleen de eierstokken eruit halen,dan kan ze misschiend(hoeft niet) op latere leeftijd baarmoederkanker krijgen.

Nou dat is blijkbaar niet zo standaard om die baarmoeder er uit te halen. volgens hun is het belangrijkste dat de eierstokken er uit zijn, als de baarmoeder er dan prima uit ziet dan blijft ie zitten. Omdat de eierstokken weg zijn kan er dan niets meer gebeuren met de baarmoeder... Maar ik heb toch liever dat alles gewoon d'r uit gaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste problemen worden veroorzaakt door de hormonen, eierstokken eruit halen is dan voldoende. Maar één ding weet ik heel zeker: In een baarmoeder die er niet meer in zit, kan zich geen tumor of ontsteking ontwikkelen. In een baarmoeder die er nog wel zit zou het kunnen........ Halen ze 'm er op verzoek ook niet uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste problemen worden veroorzaakt door de hormonen, eierstokken eruit halen is dan voldoende. Maar één ding weet ik heel zeker: In een baarmoeder die er niet meer in zit, kan zich geen tumor of ontsteking ontwikkelen. In een baarmoeder die er nog wel zit zou het kunnen........ Halen ze 'm er op verzoek ook niet uit?

Nou ik zei dus dat ik alles er uit wilde hebben, maar die assistente zei: we halen 'm er alleen uit als de baarmoeder er niet goed uit ziet. Ik heb 3 uur een afspraak om de gezondheid te laten checken van Lelie, dus ik ga er even naar vragen en of de baarmoeder er ook niet uit kan, ook al zou hij er goed uit zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Lelie is gezond verklaard ;) Ze weegt 1,82 kilo (net iets lichter dan Frummel geloof ik). Tanden waren netjes, dus dat is ook mooi. Ik had nog gevraagd omtrent de baarmoeder, maar de dierenarts vertelde dat ze goeie baarmoeders laten zitten omdat het anders een veel zwaardere operatie wordt en een grotere buikwond geeft. Ze zei dat de baarmoeder vanzelf inkrimpt en er verder bijna niets kan gebeuren met de baarmoeder. Dus ja ze zei zelf, als het goed is laten we het zitten en als we ook maar een beetje twijfelen halen ze hem er wel uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik inderdaad ook lastig. Ik heb wel eens begrepen (maar ja, of dat dan klopt is een tweede natuurlijk) dat bij katten de baarmoeder inderdaad verschrompelt en dat men nu aanneemt dat dat bij konijnen net zo is, maar dat daar geen zekerheid over is.

Ik heb er op een Engels forum (in Engeland wordt praktisch elke voedster gecastreerd) eens een topic over geopent.. Ik kon wel niet goed wijs zijn, castreren en dan de baarmoeder laten zitten? Wat hebben ze daar wel niet voor clowns in "Holland", daar kwamen de reacties op neer.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf het risico denk ik niet nemen, omdat ze nu toch al onder narcose gaat en dit is (vind ik) uiteindelijk het engste van de operatie. (zolang je goed weet wat je met de nazorg moet doen)

Maar dit is puur omdat ik me niet 100% zeker zou voelen hoe het verloop zou zijn.

Misschien kun je een dierenarts mailen die het wel doet en vragen wat hier de reden van is en hoe hij/zij hierover denkt.

En ik vraag me dan vervolgens af of je je, mocht de baarmoeder eruit gaan, je nog prettig voelt bij deze DA omdat deze dit waarschijnlijk bijna nooit doet en heeft gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen is het zover! Dan wordt Lelie gecastreerd. Ik was vandaag bij de dierenarts voor mijn cavia en gerbils, dus ik heb nog even gezegd dat ik toch liever wil dat de baarmoeder er uit gehaald wordt. Ze begreep wel mijn zorgen (vanwege Draakje ook) dus ze zou het ook bespreken met de dierenarts, het zou iig geen probleem zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel succes vandaag met Lelie!

Betreft het wel/niet eruit halen van de baarmoeder --> mijn KKDA vertelde mij vorig jaar met de castraties van *Ida* & Nina dat ze altijd standaard ook de baarmoeder verwijdert, naast de eierstokken. Uit onderzoek was gebleken dat de baarmoeder zonder eierstokken evengoed nog problemen zou kunnen veroorzaken.

Bij honden & katten verschrompelt deze, maar bij konijnen blijkt dit anders in mekaar te zitten.

Omdat mijn KKDA momenteel eventjes geen praktijk heeft, ben ik met Elly voor haar castratie naar een andere DA gegaan.

Zij behandelt ook de opvangkonijnen van het Knabbelhuis in Deurne.

In eerste instantie wilde zij ook de baarmoeder laten zitten als deze uit goed uitzag, maar toen ik aangaf dat ik deze er ook uit wilde hebben, zou ze dit doen.

Ik heb 'm zelfs gezien na de castratie, toen ik Elly ging ophalen ;)

Als jij het belangrijk vindt dat ook de baarmoeder verwijdert wordt, moeten ze dit doen vind ik.

Ik vind het fijn & belangrijk dat de DA met mij op 1 lijn zit. Hopelijk is dit strax bij jou ook zo :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag Lelie tussen 6 en half 7 ophalen! Alles is goed gegaan en de baarmoeder en eierstokken zijn verwijderd, althans, dat vertelde de dierenarts mij dat ze dat wel zouden doen. Bedankt voor de berichtjes! Ben zo blij als ik straks Lelie weer heb, ik vind het vreselijk dat ze nu niet hier is haha.

Joseeke, bedankt voor de informatie. Dan lopen ze hier wel een beetje achter bij de dierenarts.. Verder zijn ze wel KKDA voor zover ik weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, en ze heeft hier ook al wat gegeten. Ze zit nu weer lekker te eten dus ik ben hartstikke blij dat dat goed gaat :) Oh, ik zie ook dat er al een hoop keutels in het hok liggen. Dit had ik niet verwacht hoor haha! Draakje at pas om 12 uur 's avonds en de keutels kwamen ook wat later. Dus dit valt zeker heel erg mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .